Jump to content
Annons

Vilken dator använder du huvudsakligen? (2011 års upplaga)


Björn Olsberg

Recommended Posts

Nu nollställer vi räkneverken och börjar på en ny upplaga av denna fråga om vilken dator forumets medlemmar huvudsakligen använder för musikskapande. Förra enkäten finns här.

Ny fråga för i år är om inspelningsprogrammet du använder är 32 eller 64 bitar. Frågan gäller alltså inspelningsprogrammet och inte operativsystemet i övrigt. Har du ingen aning så finns ett val för det också 🙂

I svaren kan man endast se de stora dragen, inte vilka kombinationer medlemmar använder. Skriv därför gärna ett inlägg och berätta vad du använder, exempelvis "PC, Windows XP, bärbart"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör PC med i7 2600K, 8 Gb ram och Win 7. Cubase 5 32 bit än så länge men ska kanske gå över till 64 snart. Har även en Macbook Pro 2.4 Ghz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärbar PC; HP Compaq nx9420, köpt 2007. WIN XP SP3, 32-bitars musikprogram.

...fast jag tror den är på sista versen nu, vilket jag nog antytt i nån annan forumtråd. Senast igår hade vi ett ordentligt slagsmål, som mest fick mig att sucka.

...så om jag väntat med att svara i denna tråd någon kort tid framåt, så kan svaret blivit annat.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite upp-och-nedvända världen här hos mig. Min stationära dator är surfdator och min laptop är musikdator. Köpte båda i stort sett samtidigt (i somras), men laptopen visade sig vara betydligt bättre än den stationära datorn, inte riktigt vad jag hade räknat med 😮 Trodde att det skulle bli tvärtom.

Windows 7 64-bit och Reaper x64 blir det dock, på en HP-laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det här är riktigt intressant! 🙂

Visst är det!

Jag har gjort resan från Mac till PC, men det verkar som om dom flesta gått åt andra hållet jämfört med för några år sedan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gått från att varit pcanvändare till mac. idag kör jag endast 32bitar. tanken finns där på 64 men inte tagit mig dit än. det funkar bra som det är. kör både logic och cubase 6 idag.

mac pro 8core 2.8ghz/6gb ram osx 10.6

Redigerat av E.n.T
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det!

Jag har gjort resan från Mac till PC, men det verkar som om dom flesta gått åt andra hållet jämfört med för några år sedan.

Hur det var förr vet jag inte men de senaste åren skulle jag tipa på att 99,99% har gått den vägen. Du är faktiskt den andre jag någonsin har läst om som gått baklänges,

dvs från Mac till PC. Och jag har läst mååånga trådar om saken.

Är lite nyfiken på anledningen...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur det var förr vet jag inte men de senaste åren skulle jag tipa på att 99,99% har gått den vägen. Du är faktiskt den andre jag någonsin har läst om som gått baklänges,

dvs från Mac till PC. Och jag har läst mååånga trådar om saken.

Är lite nyfiken på anledningen...

Det var en fråga om pris och prestanda.

Och vid senaste tillfället när jag skulle köpa dator så funkade Tracktion(DAW som jag inte använder så mycket nu för tiden) jättedåligt på Mac.

Jag har köpt dyra macar sedan 90 talet så det var skönt att kunna lägga lite mindre med pengar på datorn och åka på semester istället 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en fråga om pris och prestanda.

Och vid senaste tillfället när jag skulle köpa dator så funkade Tracktion(DAW som jag inte använder så mycket nu för tiden) jättedåligt på Mac.

Jag har köpt dyra macar sedan 90 talet så det var skönt att kunna lägga lite mindre med pengar på datorn och åka på semester istället 🙂

Det är aldrig fel med semester 😄

Det attans att Mac skall vara så dyra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

PC XP på stationär, MOTU ljudkort med FW anslutning Cubase 5 32 bit. PC Win 7 homepro på laptop, Cubase 5.5 64 bit. Laptopen funkar bättre men har ingen FW anslutning, därför har det blivit som det blivit.

Har länge sneglat på Mac, men väntar tills/om det blir ekonomsikt försvarbart att köpa en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stationär PC med 32-bit XP Home, Cubase6, Wavelab7 och massa frikadelli...

Core2 Quad 2.66GHz, 4GB RAM, RME HDSP9652, 4 interna hårddiskar; en till system, en till audio och två i Raid0 till alla ljudbiblioteken (börjar bli många, så det är dags att byta till större diskar där...).

Mina PC-burkar har alltid funkat ypperligt (trots att jag kör ALLT på samma maskin, som från vissa håll ibland påstås är omöjligt... :rolleyes: ), så jag har aldrig sett någon orsak att snegla på den mörka sidan. Nuvarande burk kommer nog att bytas ut till hösten någon gång och då blir det förstås W7 64-bit och mer minne etc, men än så länge orkar den med vad jag har behov av.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stationär PC omgjord till Mac.

Moderkort: Gigabyte GA-945PL-DS3

Minne: 4gb DDR2 800 Mhz

Grafikkort: Geforce 8400gs

Processor: Intel core 2 duo e4600 klockad till 3,0ghz

Hårddisk: 2st SATA 160gb + 1tb

Funkar brutalt bra.

Kör just nu endast garageband men har skaffat mig logic och ska väl börja lära mig det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärbar PC; HP Compaq nx9420, köpt 2007. WIN XP SP3, 32-bitars musikprogram.

...fast jag tror den är på sista versen nu, vilket jag nog antytt i nån annan forumtråd. Senast igår hade vi ett ordentligt slagsmål, som mest fick mig att sucka.

...så om jag väntat med att svara i denna tråd någon kort tid framåt, så kan svaret blivit annat.

tjing

Dags att uppdatera här, laptopen tokdog. Datanördarna här har möjligen noterat att jag skaffat (byggt) nytt:)

Ett splirrans stationärt hembygge - i relativ budgetklass - baserat på den just nu vassaste intel i5an. Windows 7 X64. Detaljer finns i Studiodator 2011-tråden.

Jag installerade 64-bitars Sonar, men det ville inte rocka med gamla 32-bitars pluggar, så jag backade till 32-bitars Sonar.

Allt funkar alldeles utmärkt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...