Jump to content
Annons

Vilket inspelningsprogram använder du?


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Jag tror nog andelen som hänger här och spelar in på en egen Studer 24 är tämligen marginell. Nästan försumbar...

EDIT: SKulle ha varit efter Guitar NIlssons inlägg om Studer 24or.... jaja....

Idag får jag äran att träffa en 24-spårs Studer. Jag ska till en studio som har en sån, ska vara med på en rockig psalm-cd där artister från Söderhamn sjunger såna i roliga versioner, den ska sen säljas till förmån för uteliggarna här. Jag ska göra "Bred dina vida vingar" i en version lite lätt liknande nåt med Neil Young & Crazy Horse. Fast troligen kommer vi att spela in enbart med dator...mellow.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att bara en av de 150 som röstat har Live som huvudsequencer. Det stärker min tes om att programmet är kraftigt överskattat. Bra til... just det... live, men inte så mycket annat.

Av ren nyfikenhet: på vilket sätt är ableton sämre än andra DAWs? Använder det själv som sagt mestadels till att rewira för att spela loopar (men också live/DJ-bruk) men har funderat på att eventuellt börja använda det mer än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren nyfikenhet: på vilket sätt är ableton sämre än andra DAWs? Använder det själv som sagt mestadels till att rewira för att spela loopar (men också live/DJ-bruk) men har funderat på att eventuellt börja använda det mer än så.

Du svarar själv på frågan... vad skulle få dig att göra mer än fundera?

Sedan några Cubase- och Logicversioner tillbaka har Live inte längre nåt unikt att erbjuda, utom just livetillämpningarna. För mig framstår de två förstnämnda som mer flexibla och med bredare användningsområde än Live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarar själv på frågan... vad skulle få dig att göra mer än fundera?

Sedan några Cubase- och Logicversioner tillbaka har Live inte längre nåt unikt att erbjuda, utom just livetillämpningarna. För mig framstår de två förstnämnda som mer flexibla och med bredare användningsområde än Live.

Nja, alltså att det bara är en fundering är väl mer av bekvämlighetsskäl än att Ableton (i jämförelse med till exempel Cubase och Logic) skulle vara dåligt. Skulle mina funderingar realiseras i praktiken skulle det innebära en del merjobb vilket jag inte behöver om jag fortsätter med reason. Så det är väl mest det, att använda ableton mer handlar annars mest om att få ett (virtuellt) miljöombyte vilket ibland tycks stimulera kreativiteten.

Och ok, då vet jag lite mer vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har ju historiskt sett alltid varit enklast att ladda ner 'gratis', och därför har väl folk i stugorna helt enkelt gjort det till sitt...

Tror mer på det historiska, att programmet är så etablerat. Vissa av oss satt med föregångarna till Cubase på sunkiga Ataridatorer för många år sedan.

Det kan vara inbillning men jag tror att de största "gratisalternativen" idag snarare heter FL Studio och Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa av oss satt med föregångarna till Cubase på sunkiga Ataridatorer för många år sedan.

Aaah... Steinberg Pro24 😄 Har några demos hemma från när det begav sig. Fast jag var ändå mer ett fan av MusicX/Amiga. Coolare gränssnitt — särskilt då det till skillnad från Steinberg Pro/Atari var i färg! Det ni!

Sorry för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mer på det historiska, att programmet är så etablerat. Vissa av oss satt med föregångarna till Cubase på sunkiga Ataridatorer för många år sedan.

Det kan vara inbillning men jag tror att de största "gratisalternativen" idag snarare heter FL Studio och Reason.

Så tror även jag, men många kör ju tankat cubase också. Jag har en hylla för alla mina reason/record-kartonger i projektstudion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar Cubase for att det kanns som en riktig "maskin."

Studerade maskinteknik pa gymnasiet och hogskolan innan jag blev data nisse. Jobbade pa fartyg och i andra maskin-tekniska foretag.

S

Redigerat av Svencanz
Link to comment
Dela på andra sajter

Motu Digital Performer 7.22 Används professionellt dagligen för recording, mixning och mastering.

För skivkodning används Steinberg Wavelab.

Har även Logic Studio Pro 8 och Samplitude 10 i studion men de används väääldigt sällan.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...