Jump to content
Annons

Varför valde ni Ableton och inte Sonar, eller Cubase etc?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Annons

På vilket sätt blir det fel menar du? Det finns ju flera större producenter som använder Reason till elektronisk musik.

Jag har använt FL Studio i 7 år, och har nu gått över till Live för arrangemang, och mixar i Logic. Program har ju olika för- och nackdelar. Ta hem en testversion och kör, så känner du ganska snabbt om det passar ditt arbetssätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många saker jag vill göra i Reason Record men inte kan, kan jag göra enkelt i andra DAWs, bl.a. genom alla VSTI:er. Jag kan enkelt använda hårdvara ihop med andra DAWs, t.ex. min MicroKorg XL. Som det är nu använder jag inte min MicroKorg.

Ableton har också sin feta Loop-pryl, det tror jag kommer passa mig som fan i själva arrangeringsfasen, då jag skulle vilja "jamma" fram min låtuppbyggnad. Men samtidigt tror jag att andra program, t.ex. Cubase kommer ha fler inbyggda möjligheter att manipulera det jag spelat in med olika effekter. Jag vill göra väldigt "effekt-ig" musik, reversa klipp, latja med tempoförändringar på enskilda spår etc.

Live attraherar mig, på ett sätt som Cubase och Logic etc inte gör (men jag vet å andra sidan väldigt lite om alla andra DAWs än Reason Record) om man nu kan kalla det DAW. Jag vill inte en gång till känna att jag lagt dyra pengar på fel utrustning. Just nu ångrar jag typ att jag lekt med Reason och Record, men det kanske kommer förändras kanske kommer jag ha nytta av dom applikationerna sen iaf, jag kan ju dom ganska bra och dom kanske har sina fördelar dom med.

Jag vill inte köra piratgrejer, jag gillar verkligen att jag slutade använda piratprogram, då det känns bra att ha köpt min programvara och att få uppdateringar att det funkar perfekt osv. Jag vill heller inte ödsla tid på att lära mig alla program för att kunna välja "rätt". Jag skulle vilja veta att jag väljer rätt innan jag sätter igång att lära mig nåt nytt.

Så basically så undrar jag om jag kommer vara mindre nöjd med vissa saker i Ableton LIVE och därför börja sukta efter nåt annat sen på det sätt jag känner nu med Reason och Record. Men kanske kompenserar Reason/record för Lives shortcomings..? Att spela in audio i Record är ju supersmidigt t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live har allt man behöver och mer då det gäller effekter som du nämde. Finns dessutom obegränsade möjligheter i att nästa effekter och instrument i egna rackar. Sen finns det ju alltid enstaka funktioner som vissa program har medan andra inte. Saknar t.ex logics remove silence funktion när man ska städa i inspelade trumspår. Tycker också att Logic's automatisk uppradande i spår av lopade sångtagningar är smidigare än i Live. Saknar även stöd för Vocaligne även om det går att komma runt med sidechain/gate och beat wraping i Live.

I övrigt saknar jag i princip ingenting. Men som sagt kör testversionen och kän dig för.

Dessutom fungerar Live aldeles utmärkt ihop med Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I dagsläget är det väl så att för 99,99% av befolkningen så är det den egna talangen (som artist, producent, ljudnisse) som sätter gränsen. Inte programmen. De är så bra att det mest handlar om vilket gränssnitt man föredrar. Åtminstone inbillar jag mig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...