Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har en iMac, 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB 800MHz DDR2 SDRAM.

Kör i Cubase 5 och använder ett PC Electronic Desktop ljudkort

Jag märker att det börjar "lagga" när jag lägger in mycket audiospår, VST instrument och med effekter och mixar dessa samdidigt.

"Lagget" kommer när jag gör audiomixdown i form av något sorts "puffande" ljudeffekt.

Jag vill kunna göra en audiomixdown av alla spår samtidigt.

Vad i min iMac kan jag uppgradera för att öka prestandan?

Ellet har det med inställningar i Cubase att göra?

/David

Edited by david1973
Annons
Posted

Hej!

Jag fattar inte riktigt vad du har för fel.

Låter den färdiga mixdown-filen konstigt när den är klar? Eller är det mer att du inte kan göra så mycket annat med datorn när den mixar ner?

Posted (edited)

Ja, precis. Ändra buffer-inställningarna i Cubase. Man kan ta rätt stor fördröjning när man mixar.

SSD och RAM är som sagt lösningar, men processorn börjar nog sjunga på sista refrängen med. Jag har nästan exakt samma specs på min macbook pro. CPU och HD går i taket när jag jobbar rätt ofta, kör dock Logic, men det spelar nog mindre roll.

Kan man se processorbelastning i Cubase?

Stäng ner allt annat, alla övriga program. Stäng av WLAN-funktion och dashboard.

Edited by Freddy
Posted

Vet inte hur Cubase fungerar men det som inte används/är tyst i Logic drar ingen CPU-kraft.

Något du kan spara CPU-kraft på är att, när du är nöjd med dina mjukvaruinstrument, spela in dessa som audiospår. Stora reverb har samma egenskap och vill du går det att spela in kanalerna med effekter på.

Öka Latency Buffert när du kör din mixdown. Spelar ingen roll om du maximerar latency bufferten vid mixning eftersom allt får lika stor fördröjning.

Hoppas det löser sig till det bättre! 🙂