Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Det går många bra studiobyggartrådar just nu. Själv vill jag bara ställa en fråga angående materialval.

har monterat ner en vägg där det tidigare varit spånskiva (innerst) och en gipsskiva (ytterst). ska bygga mig en bättre vägg helt enkelt. kan man använda spånskivorna eller ska jag köpa mig mer gips så det är dubbel gips istället för spån och gips? alternativt MDF och gips?

vad tycker studiobyggarna?

Edited by red_house_painter
Annons
Posted

Hallå där! Beskriv gärna rummet för övrigt och vad vill du uppnå. Vilken slags vägg du ska bygga? Är det en fristående vägg, ska den bära laster osv.

Vänliga hälsningar / Björn

Posted

Okej, ja det är en vägg som har ca 40 cm glasull med 2 luftspalter. denna vägg går in mot min granne så jag gissar på att hans vägg är byggd på samma sätt. alltså med spånskiva och med ett lager gips.

Denna vägg är ena långsidan av rummet. och måtten lyder 4.60m och kortsidan är 3,20m. 2,60m högt

Själva tanken med rummet som är i en lägenhet (bostadsrätt) är att det ska bli ett litet krypin som kommer vara dels sovrum men också en liten studiohörna där jag ska kunna spela in sång, blås, pianon. ska göra en konstruktion där min säng kommer vara upphöjd kanske 1m. under den tänkte jag hålla min isobox för elgitarr. har en färdig randallkonstruktion redan. men jag tänkte också spara det utrymmet för en framtida helmholzlåda om det skulle behövas. gissar på att det kommer bli ett måste.

i huvudsak kommer jag behöva att "isolera" mig från grannen vägg i vägg och med grannen över mig. Under mig finns det bara källare. nästan så jag ska ta lite kort också?

har gjort ett litet ramverk för golvet också för att stoppa de första vibrationerna. dock i det yttersta laget. men känner att jag mest får jobba med att sänka taket.. jaja hur som helst.

VÄGGEN!!! haha, ja första tanken var väl att jag skulle sätta upp träpanel på den väggen. typ att jag sätter upp två reglar (4.5cm) längs med långsidan av väggen med isolering i och träpanel på den. tänkte någonstans att det skulle vara på halva väggen upptill eller täcka hela väggen (nerifrån och upp). med risk att det blir mycket bastukänsla. får iallafall prioritera det först innan jag tänker ut en akustisk lösning. plats och utrymme är det värre med. jag kommer dock inte behöva ha garderober inne. ska göra en skiss lite på hur jag tänkt ut och så kan jag posta det här. så får detta bli min studiobyggartråd istället för materialfråga. kände att det blev mer ambitiös tråd nu. känns också fånigt att lägga ut det här också nu när det finns sådana fina trådar med "riktiga" byggen! haha

PS. jag är myyyyycket medveten om att inget jag gör är särskilt optimalt för audiobruk sen.

prio 1. grannar ska fortfarande kunna gilla mig

prio 2. ändå göra det så optimalt som möjligt med den ekonomi jag har

Posted

visar lite hur rummet är byggt. har lagt ett regelverk för golvet. 30cm mellan varje regel. reglarna är lagda på någon form av hårda gummiremsor. typ lite "liggunderlagstyle". fast dessa smulas inte sönder.

sov2.jpgsov1.jpg

kommer lägga i stenull i golvet och sedan lägga dryga 2cm (minns inte exakta måttet på byggmax) träplankor som golv. sen ska det lazeras!

Posted

Här kommer lite exakta mått för hur rummet är gjort! Höjden är (innan golvet är lagt) 2,70m

RUM2.jpg

har gått och tänkt ut många möjligheter kring placering av sängen osv och kommit fram till att denna lösning passar bäst. ska först förklara lite vad jag tänkt med kring där min "arbetsstation" kommer finnas. tanken är att jag gör portabla väggar med en höjd på 1,50m. hade tänkt använda någon träpanel. bakom den tänkte jag använda isolering. På såvis får jag ingen direkt kontakt med väggen till grannen. har också kollat och läst kring den länken du skickade gilbert att väggen är byggd som en "dubble stud wall".

rent spontant har jag tänkt bygga en basfälla i nedre vänstra hörnet, en uppe i taket ovanför pianot och någon form av lösning ovanför "mixplats" och bakom mig. Finns stor risk att det kan bli sjukt dämpat. Men jag måste förhålla mig till att jag också har grannar med vanliga liv.

Sen tänkte jag göra någon form av konstruktion framför elementet så det inte blir någon direktkontakt med alla ljud. En skena med tjocka tyger ska jag ha som gardiner också. Kan säkert underlätta lite i det trånga utrymmet längst upp i vänster på bilden.

mina frågor.

1. vad tror ni om placeringen och min portabla vägg??

2. skulle en helmholtzlåda kunna "jobba" under sängen med denna placering?

3. kan det bli "farligt med för mycket träpanel runt om i rummet?

4. på andra långsidan (där dörren finns) som är betong- eller murvägg. ska jag bygga vägg av träpanel med isolering eller vanliga gipsväggar? måste ju ha någon diffuser där eftersom det blir ganska tajt med plats och mycket reflektioner pga den knappa längden från högtalare till vägg.

5. behöver jag bygga en tjock vägg med mycket isolering vid pianoväggen för att "dämpa" till mina grannar i rummet ovanpå eller kan basfällan ovanför göra jobbet åt mig?

all plats och utrymme jag kan bespara vore ju fantastiskt.

har även två absorbenter byggda sedan tidigare med måtten 120x60x15

är extremt tacksam över all hjälp jag kan få. och är beredd på att få kommentarer som. - vad tänker du med? all kritik är bra kritik för mig. vill få det såpass bra som det bara går med de få möjligheterna jag har

Posted

2. skulle en helmholtzlåda kunna "jobba" under sängen med denna placering?

Det jag lärt mig om Helmholzlådor under mitt pyttelilla hemmastudiobygge är att de måste placeras rätt för att vara effektiva. Vad som är rätt placering vet man inte förrän man man mätt rummets akustiska egenskaper och analyserat resultaten. Det beror alltså på vilka frekvenser du behöver behandla och vad orsaken till problemet är.

Avstämda basfällor (t.ex. Helmholz-resonator) absorberar ljudenergi kring en specifik frekvens och är lämpliga för att motverka stående vågor, som i korthet innebär att specifika frekvenser förstärks resp. dämpas på olika positioner i rummet, p.g.a. att ljudvågorna studsar fram och tillbaka mellan två plana ytor. Frekvensen bestäms av avståndet mellan de aktuella ytorna (eftersom alla frekvenser har en specifik våglängd).

/ Martin

• Gilla 1
Posted

Det jag lärt mig om Helmholzlådor under mitt pyttelilla hemmastudiobygge är att de måste placeras rätt för att vara effektiva. Vad som är rätt placering vet man inte förrän man man mätt rummets akustiska egenskaper och analyserat resultaten. Det beror alltså på vilka frekvenser du behöver behandla och vad orsaken till problemet är.

+1

Gäller inte bara perforerade (Helmholtz) absorbenter utan alla typer.

Posted

okej tack så mycket för infon! allt går rätt trögt på den här fronten. kan bara bygga 2 ggr i veckan. ska precis sätta på första grundväggen idag och täta igen de hål och springer som finns. har bland annat skaffat mig 30 liter dämplim från Swedac. var där och hälsade på dem i deras lokal och såg tester de hade gjort. någon som har erfarenhet från detta lim?

har bla använts i lokaler på kungliga musikhögskolan osv. verkar sjukt effektivt om inte annat!