Jump to content
Annons

HJÄLP mig välja en mixer för studion i 10.000 kr klassen


Greenlight

Recommended Posts

Håller på att bygga min första studio i replokalen. Måste börja från botten pga brist på pengars,

Blir tokig av att kolla runt på mixrar. Finns ju mycket och jag har inte hittat det där självklara valet i lågbudget klassen.

Det måste vara 24 kanaler och direkt out så det går att koppla till ljudkortet. Det är det enda jag vet.

Snälla ni, ge mig klara order om vad man bör ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller på att bygga min första studio i replokalen. Måste börja från botten pga brist på pengars,

Blir tokig av att kolla runt på mixrar. Finns ju mycket och jag har inte hittat det där självklara valet i lågbudget klassen.

Det måste vara 24 kanaler och direkt out så det går att koppla till ljudkortet. Det är det enda jag vet.

Snälla ni, ge mig klara order om vad man bör ha

Ingen ? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tur kan du hitta ett Soundcraft Ghost bord tror att skillnaden mellan LE och ej LE är att LE ha midi automation me för kanske lite mer än 10 lax och det är inget dåligt bord 🙂

Har för mig att Pearl Jams Ten platta spelades in på ett sånt 🙂

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Jag skulle också kika på de gamla mackieborden. Bra bord utan tvekan. Har mixat mycket på sådana

Mackie är OK, fast Soundcraft Spirit Studio-borden har bättre känsla i reglar och pottar låter ofta bättre och är smartare konstruerade med lätt åtkomliga kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Onyx preampsen låter underbara, rena och mycket headroom om det är det man är ute efter men den konsolen lämpar sig nog bättre live då det inte finns alla de möjligheter med routing som man vill ha i en studio 🙂

Men som alla säger Mackie 8 bus eller något Soundcraft skulle nog vara det bästa men kanske även Allen & Heath gl-serien då det är lite live/studio-bord om det är det ni är ute efter 🙂 finns mycket att välja på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Onyx preampsen låter underbara, rena och mycket headroom om det är det man är ute efter men den konsolen lämpar sig nog bättre live då det inte finns alla de möjligheter med routing som man vill ha i en studio 🙂

Men som alla säger Mackie 8 bus eller något Soundcraft skulle nog vara det bästa men kanske även Allen & Heath gl-serien då det är lite live/studio-bord om det är det ni är ute efter 🙂 finns mycket att välja på!

Hmm . . vad är det för routing möjligheter som saknas på Onyxen? Ursäkta min okunnighet på området.

Har inte råd med ett Allen & Heath gl-serien, kan det här funka:

http://www.thomann.de/se/allenheath_zed420.htm

ALLEN&HEATH ZED-420

Allen & Heath ZED-420 - 16x mic/line inputs, 4x dual stereo inputs, DuoPreTM preamp with 69dB gain range, 6x aux sends, USB send and return, 4-band EQ with 2x parametric mids, inserts per channel, 4x sub groups, high-pass filter, mutes per channel, stereo return, 2-track return, 6.3mm and 3.5mm headphone output, stereo record out, alternative stereo out, mono out, 2x matrix outs, master LR, master control for all auxes, includes Cakewalk Sonar L

Vilket är viktigast? Bra preampar eller routing möjligheter?

Hur är pre-amparna jämfört med Mackie Onyxen tro?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Onyxen är ganska basic i sin smidighet då det är mer en livekonsol så den är mer designad för att vara smidig och robust inom det området, det finns en annons på blocket just nu på ett Dayner D&R för 10 000 vilket jag tycker årets kap om

man vill ha en rent välljudande bord med bra headroom!

Dayner D&R

1124247162.jpg

Om jag skulle ha 10 000 skulle jag redan köpt det själv men kan tipsa dig istället för det skulle passa in på vad du letar på + att du får kvalité för pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är viktigast? Bra preampar eller routing möjligheter?

preampsen utan tvekan

kör du mot dator så mixar du ju oftast i den ändå - det viktiga är då ljudet in å funktionalitet i inspelningssituationen

onyxen du kollade på har ju 24 direct out före eller efter eq å talkback - kommer funka finfint

3858926_800.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

preampsen utan tvekan

kör du mot dator så mixar du ju oftast i den ändå - det viktiga är då ljudet in å funktionalitet i inspelningssituationen

onyxen du kollade på har ju 24 direct out före eller efter eq å talkback - kommer funka finfint

3858926_800.jpg

Ok. Tack för att du svarar. Jag sucktar efter kunskap.

Fast jag hade ändå tänkt att mixa i bordet, så mycket det går. Gillar inte att mixa med musen.

Men det kanske funkar att switcha kanalerna i mackien också?

Vad tror du om bordet ovan som TimB tipsar om? Ett Dayner D&R

Link to comment
Dela på andra sajter

preampsen utan tvekan

kör du mot dator så mixar du ju oftast i den ändå - det viktiga är då ljudet in å funktionalitet i inspelningssituationen

onyxen du kollade på har ju 24 direct out före eller efter eq å talkback - kommer funka finfint

3858926_800.jpg

Ok. Tack för att du svarar. Jag sucktar efter kunskap.

Fast jag hade ändå tänkt att mixa i bordet, så mycket det går. Gillar inte att mixa med musen.

Men det kanske funkar att switcha kanalerna i mackien också?

Vad tror du om bordet ovan som TimB tipsar om? Ett Dayner D&R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du ska kika lite mer på vlz-borden som har lite mer routingmöjligheter, tror jag - om de inte ändrat massa på de nya varianterna

http://www.thomann.de/se/mackie_3204_vlz3.htm

Jag trycker det är rätt bra tryck i EQn på de flesta mackie-borden - även de nya Onyx och VLZ-borden. Det händer lite när man drar i rattarna.

Har för mig att Perkins varit med och gjort eq:n i de flesta av deras bord

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du egentligen behöver berätta för oss är om du mest ska mixa eller om du även tänker spela in via bordet?

Ska man bara mixa funkar live-bord ganska långt - då ser du bara till att skicka ut alla kanaler separat så att de hamnar på varsin separat kanal i bordet.

Den stora skillnaden som jag tror är det du vill veta är att "studiobord" ofta brukar kallas "in-line" -bord. Det innebär att du kan spela in via bordet - samtidigt som du får tillbaka monitorlyssningen och kan mixa medan du spelar in. Detta kan du göra då in-line -bord ofta har en liten fader till, ovanför den riktiga fadern (eller en liten volympot på billigare bord)

Dessa små fadrarna (stav?) som sitter parallellt ovanför de vanliga brukar kallas för en B-mix. När man spelar in styr man volymen in till pro tools eller sind bandspelare med dessa små faders - medan man också kopplat så att allting skickas ut från pro tools direkt igen.

Medan bandet alltså står i din studio och spelar in kan du sitta och mixa lite i realtid på de vanliga fadrarna utan att påverka inspelningsvolymen

Hängde du med? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för att du svarar. Jag sucktar efter kunskap.

Fast jag hade ändå tänkt att mixa i bordet, så mycket det går. Gillar inte att mixa med musen.

Men det kanske funkar att switcha kanalerna i mackien också?

Vad tror du om bordet ovan som TimB tipsar om? Ett Dayner D&R

det är fan så mycket större 🙂 (tar mer plats men funkar ypperligt som ***förlängare mot band å fotpall för en själv - eller finare uttryckt: ett stort mixerbord impar på kunderna)

det är nog ett bättre alt om du ska mixa outboard - med res för att det är beg (vilket iofs inte alls hindrar ett gott skick)

jag kan inte säga nåt om hur det låter dock i preamps å så

men jo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du egentligen behöver berätta för oss är om du mest ska mixa eller om du även tänker spela in via bordet?

Ska man bara mixa funkar live-bord ganska långt - då ser du bara till att skicka ut alla kanaler separat så att de hamnar på varsin separat kanal i bordet.

Den stora skillnaden som jag tror är det du vill veta är att "studiobord" ofta brukar kallas "in-line" -bord. Det innebär att du kan spela in via bordet - samtidigt som du får tillbaka monitorlyssningen och kan mixa medan du spelar in. Detta kan du göra då in-line -bord ofta har en liten fader till, ovanför den riktiga fadern (eller en liten volympot på billigare bord)

Dessa små fadrarna (stav?) som sitter parallellt ovanför de vanliga brukar kallas för en B-mix. När man spelar in styr man volymen in till pro tools eller sind bandspelare med dessa små faders - medan man också kopplat så att allting skickas ut från pro tools direkt igen.

Medan bandet alltså står i din studio och spelar in kan du sitta och mixa lite i realtid på de vanliga fadrarna utan att påverka inspelningsvolymen

Hängde du med? 🙂

Jag tror jag hängde med. man kan styra volym nivåer in och eq i realtid, dvs medan ljudet är på väg in från bordet via mixern in i varsin separat kanal på protools, om jag fattat rätt.

Sen när alla spår är inspelade (trackade ??) så kan man ta in dem från protools via ljudkortet in i mixern igen, och ändra volymnivåer och eq igen och sen skicka alla kanaler till två master kanaler (L+R) på två nya spår i protools? . . . .eller??? . . . fuck jag behöver nog en kurs i det här 🤪

Om ni skulle välja mellan något av dessa tre bord, vilket skulle ni ta om ni skulle ha det i en "live" studio. Dvs micka upp trummor, bas, gitarr och köra rakt in med läck.

Och sen lägga på sång och andra pålägg separat. Dvs det finns inget separat kontrollrum/mixerrum, som är ljudisolerat. Så jag antar att behovet att mixa i realtid inte är så stort. Funkar det om man bara ställer eq på kl 12,. och håller bra nivåer in, och mixar via bordet i efterhand?

D&R

http://www.blocket.se/stockholm/D_R___Dayner_31989720.htm?ca=11&w=1&last=1

Här är en Allen&Heat

http://www.thomann.de/se/wishlist.html?artnr=150865

Här är det där Mackie bordet jag snackade om

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_244.htm

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det om man bara ställer eq på kl 12,. och håller bra nivåer in, och mixar via bordet i efterhand?

ja om du mickar upp så det låter bra från källan - eq går att sätta i bypass läge helt också

om du har replokalsmiljö som det låter enl din beskrivning skulle jag nog köra på mackien

så har ni en livemixer som ni orkar släpa med också

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sjukt att Daynerbordet fortfarande är kvar till det priset. Övriga bord nämnda i tråden kommer inte i närheten, möjligtvis ett ghost i bra skick men det kostar nog lite mer. Köp det nu, det är en riktigt bra affär. Dessutom mycket snyggare och du har möjligheten att få samma peng tillbaka när du säljer det. Det har du inte om du köper nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt att Daynerbordet fortfarande är kvar till det priset. Övriga bord nämnda i tråden kommer inte i närheten, möjligtvis ett ghost i bra skick men det kostar nog lite mer. Köp det nu, det är en riktigt bra affär. Dessutom mycket snyggare och du har möjligheten att få samma peng tillbaka när du säljer det. Det har du inte om du köper nytt.

Har köpt Mackie Onyx 24.4. Det jag fastnade för var att alla snackar om att det är mycket bra pre-ampar och EQ.

Grejen är att jag måste använda det som livebord också en tid framöver. Daynerbordet är FÖR fett för att ha som livebord.

Vet dock inte gur det funkar med routing möjligheter på Mackie bordet. Det är ju datakontakt som "direct out", men fattar inte om man få tillbaka ljudet när man spelat in, så att man kan mixa det så det ändrar på de inspelade spåren. Hoppas ni fattar vad jag menar. Just nu är det på en klubb och jag kan inte kolla alla funktioner. Vore kul om någon förklarade hur det funkar? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

fråga, hur sköter du automation via ett analogbord? när du skickar dina redan inspelade tracks till bordet och sedan kör direct tillbaka, hur sköter du automations med faders då?

om det finns motoriserade reglar så är det bara att köra via midi eller dyl. annars är det good ol' fashion fingrar som gäller om man kör mixdown eller ska dra spår drån DAW genom bordet och automatisera sen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt att Daynerbordet fortfarande är kvar till det priset. Övriga bord nämnda i tråden kommer inte i närheten, möjligtvis ett ghost i bra skick men det kostar nog lite mer. Köp det nu, det är en riktigt bra affär. Dessutom mycket snyggare och du har möjligheten att få samma peng tillbaka när du säljer det. Det har du inte om du köper nytt.

Jo men samtidigt kräver ett sånt bord mer engagemang och service än ett nytt mackiebord t.ex men det är sjukt att det fortfarande ligger kvar, om jag hade haft pengarna som sagt! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

om det finns motoriserade reglar så är det bara att köra via midi eller dyl. annars är det good ol' fashion fingrar som gäller om man kör mixdown eller ska dra spår drån DAW genom bordet och automatisera sen 😉

Ja basicly så är jag ju ute efter ett line-in/studiobord med motoriserade faders så jag kan sköta all automation fysksikt.

Det jag vill göra igentligen ärju att köra de pluggar jag vill i daw'et köra ut kanalerna till mixerbordet och lägga mixen och automation på de kanaler jag vill.

Sedan bounce'a till stereotrack.

Fattar dock inte hur det går till om du inte har ett bord med midi, när du skickar tillbaka spåren till ditt interface och till daw'et.

Kör du mixdown i realtid då? när du satt alla faders / pans och laggt allt i subgrupper etc som du vill ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...