Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag spelar gitarr och ska börja spela med en trummis. Vi har ingen basist och jag vet inte heller om vi ska ta med någon mer medlem. Det jag funderar på om det går att ersätta basisten med någon form av bassynt?

Jag skulle kunna spela in färdiga basslingor men då förlorar man ju livekänslan.

Går det t ex göra så här: jag köper en bassynt och så kopplar man den till bastrumman (trig eller mick) så att den ger ljud ifrån sig när trummisen spelar på baskaggen. Det vore också bra om jag kunde byta ton på basen (med fotkontroll, eller vad vet jag).

Tänker jag helt tokigt här? Eller har ni några andra förslag?

Annons
Posted

Jag såg en teaterpjäs en gång där de glömde bort en scen, så de spelade upp den på slutet istället. Funkade det så lär det väl funka att spela basen efteråt på en konsert...? :rolleyes:

• Gilla 1
Posted

Det jag skulle göra är att förprogrammera en midi sequence som spelar basslingan när ni vill, om det handlar om livesammanhang.

Posted

Jag glömde nämna att jag har en gammal (den är väl vintage nu?) Yamaha cs 1x. Kan jag använda den? Förresten, har någon en instruktion på svenska?