Jump to content
Annons

Att spränga sig en studio


Tacoindian

Recommended Posts

Annons

Skulle nog vilja påstå att tråden handlar om att spränga sig en studio.....

Tillbaka till det galnaste bygget jag någonsin sett!

Piiiz!

/Cruncharn'

Finbesök i tråden! 😄

Never forget Cruncher, that you got the fire started!

Eld i berget... 😛

Angående aktiva basfällor så tackar jag för tipset MEN man måste bygga på sina styrkor.

I mitt fall är mina färdigheter snickeri och bygg vida överstigande all sorts kompetens inom elektronik, lödning mm.

Anyway, tråden sprängde igår 2000-vallen och har nu passerat 2300. 😉

Utöver all hjälp som jag själv fått hoppas jag att några av er besökare får tummen ur och ger er i kast med er dröm.

Helmholtz! // T

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att det som står i texten inte stämmer? Motivera gärna i så fall.

Motivera också på vilket sätt en traditionell basfälla kan fungerar perfekt för att rätta till ett rums akustiska problem främst i basområdet vilket du verkar tro att de gör, det gör nämligen ingen annan.

... 😱 ?

Akustikbehandling är det enda som tar itu med problemet helt och hållet och om detta inte var fallet så skulle alla sitta med ERGOs, E-Traps etc.

Du (och Glaskatten/Blansing …är du helt hundra på att du inte är samma person?) är nog den enda som inte tror att basabsorbenter löser basproblem. 😛

Aktiva lösningar är väldigt trubbiga verktyg och inte så ekonomiskt försvarbara heller:

http://books.google.se/books?id=f19_6NFg4jkC&pg=PA427&lpg=PA427&dq=%22If+many+modes+need+to+be+controlled%22&source=bl&ots=_3HEoFBoKx&sig=WR6eoh4x2CDfcQH55yIZfCF7VMQ&hl=sv&ei=emFaTbXJBdGeOrnRvYQM&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBcQ6AEwAA#v=onepage&q=%22If%20many%20modes%20need%20to%20be%20controlled%22&f=false

Link to comment
Dela på andra sajter

Morr. När väl firman som skulle borra för bergvärme dök upp kunde han bara konstatera att pga det ena och det andra så gick det ABSOLUT inte att borra nu. För kallt, för mycket snö, för halt etc osv. Sen blir det för varmt, för blött, för mjukt för tunga borr-riggen.

Så i juni blir bra. Jaha. Svinkallt i källaren (och för övrigt i resten av den här gamla kåken).

Studiobygget fortsätter när polarisarna börjar smälta framåt våren. 😠

Nåväl, tillsvidare tänkte jag visa hur jag positionerade mina absorbenter i Sketchup.

En virtuell spegel-metod om man så vill. Notera att jag i videon bara reflekterar höger högtalare i höger vägg.

Naturligtvis kan man även tillämpa på vänster högtalare i höger vägg, men det tror jag ni begriper när ni ser videon. ☺️

Enjoy!

EDIT: Fixade länken, nu borde det funka. Sorry...

// T

Redigerat av Tacoindian
Link to comment
Dela på andra sajter

använd hällre gradvärktyget i SketchUp.

men beräkna reflektions viklar genom att ljudet reflekteras ut spegelvänt där hälften av den vinkeln är 90 grader i förhållande till vinkeln på den yta ljudet träffar.

sedan bör man även gör en RT beräkning för att komma fram till hur mycket absorbering man behöver.

man bör ävan beräkna monitor placering. man kan utgå från mitten av främreväggen och göra sträck 30 grader åt sidorna(mot sodoväggarna) och placera monitorerna mitt på dessa. och då har man även djup på hörn absorberingen. men man bör gör beräkningar av mer saker innan man bygger, så som djup på absorbering(porös absorbering och/eller resonator) på mitten av främreväggen och vinklar av sidoväggar och övriga väggar(akustik vägg, inte ljudisolering) osv. om man nu vill va så serigös.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jaha, så var det dags med en liten uppdatering

Har kommit den del emellan. Detta har hänt. Vi har skruvat upp ett lager råspont under bjälklaget till undervåningen, samt skruvat ett lager gips på detta och fogat flitigt.

Syftet med detta är ljudisolering, akustiken har hittills förvärrats eftersom vi hade 20 cm mineralupp fritt i hela taket tidigare.

På gipsen kommer ett lager läkt för att ge plats åt el för belysning, sedan ytterligare gips, vilket blir ytskiktet.

Har gjort tre rektangulära ursparningar för att bygga panelresonatorer, helmholtzare eller vad som nu beräknas behövas när vi kommer dit.

Dessa kommer alltså att hänga ned något från det omgivande taket.

post-7555-0-34129600-1301256479_thumb.jpg

post-7555-0-10512900-1301256478_thumb.jpg

Har idag gjort några kompletterande mätningar. Dels en jämförande mätning för att se skillnaden av byggåtgärderna, dvs i tänkt monitorplacering höger med micken i Sweetspot.

Utöver detta har jag även mät vänster monitor, samt höger och vänster i pos 2, där jag dragit fram dem 10 cm på förslag av Gilbert som skulle dra någon slutsats av detta (har glömt vilken).

Generellt ser basregistret lite stökigare ut och decay-tiden har ökat mellan 100-1000Hz, vilket inte behövs. 😛

Blått är dagens mätning med monterat innertak, rött är tidigare mätning då isoleringen låg öppen.

post-7555-0-96475700-1301256649_thumb.jpg

post-7555-0-46829200-1301256652_thumb.jpg

Har dessutom spelat upp sinustoner för alla stora peakar och dippar upp till 300Hz och promenerat runt i rummet.

I princip alla frekvenser bumlar mest i hörnen. Lite osäker på vilka slutsatser jag skall dra av detta?

T ex tänkte jag bygga olika moduler i taket, stämda till olika frekvensintervall. Hur planerar jag bäst vilken som sitter var för att få max effekt?

Nästa steg är att bygga en bamsehelmholtz och jobba sig uppåt i frekvens.

Något mer jag borde mäta innan grejerna plockas ned igen då det skall dammas och byggas på nytt?

Här kommer impulserna:

R pos 1.wav

R pos 2.wav

L pos 1.wav

L pos 2.wav

Tack för ikväll! // T

Link to comment
Dela på andra sajter

gör mätning med en högtalare riktad in i ett av de främre hörenen, då ser man oftast vad(dippar) som bror på rummet och vad som bror på högtalarplacering.

det kan det va bra att göra felra mätningar i alla riktingar och jämföra.

alternativt spala upp alla problem frekvänser, vilket kan va lättare, och gå runt och lyssna. skriv ut ritningar på rummet och markera var du hör pikar och dippar. det brukar va rätt tydligt var det är.

man kan även bestämma ritning på frekvänser genom att leta fasutsläckningar, vellan vilka väggar dessa går samt hur många. exempel vis i ett rektangulärt rum så är det en fasutsläckning på lägsta mode frekväns(på längden Z) som går mellan lång väggarna mitt i rummet. på andra mode Z så blir det 2 fasutsläckningar osv. sama sak i Y och X led.

Link to comment
Dela på andra sajter

A F Bergström (oregistrerad)

Spelar det roll vilken typ av betong du använder för akustiken. Kornstorlek, härdningstid, producent? Finns det studier på detta?

BTW, otroligt skön tråd. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 10 år senare...

Hej!

Long time no see. Sådär 1,5 skilsmässa och ett bröllop mm senare så lever drömmen fortfarande men har legat i malpåse i ett decennium. 
Men nu är jag tillbaka med ny energi och en väsentligen bättre budget. 
Skall bara bygga klart resten av huset först så återkommer jag under hösten. 
Stay tuned…

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...