Jump to content
Annons

Att spränga sig en studio


Tacoindian

Recommended Posts

Annons

När jag körde Bob Goulds Room Modes Calculator var jag lite osäker på vilket mått jag skulle använda som bredd, eftersom murstocksfundamentet (övre högra hörnet på bilden) för rummet assymetriskt. Jag använde det viktade medelvärdet (3,11m).

Jag är ingen expert, men jag skulle ha kört Room Modes-kalkylatorn i två omgångar, dels med 2,78 och dels med 3,49. Du vill kunna se vilka problemfrekvenser ditt rum riskerar. Det kommer ju inte att skapas en stående våg mellan långsidorna med en våglängd som är en multipel av 3,11 meter, utan det kommer ju kunna uppstå stående vågor mellan ytorna som är 2,78 resp 3,49 m ifrån varandra.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Om rummet inte är rektangulärt (och någotsånär akustiskt symetriskt, d v s relativt solida väggar och tak, samt inte alltför många och stora öppningar, t ex dörrar/fönster och skiftande väggkonstruktion) så kommer distributionen av ståendevågor att bli komplex och väldig svår att förutspå om man inte har tillgång till BEM/FEM-modeller. I dessa fall är det alltså bäst att förlita sig helt och hållet på manuella mätningar och efterforskningar. Den första axiala på längden samt höjden kommer troligtvis att stämma (och ev. andra och tredje axiala på höjden) med en enkel rektangulär uträkning, men inte så mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, trägolvet på undervåningen är rivet och golvbjälkarna demonterade.

Här pågår borrning inför sprängning. Det är dynamit som gäller - inget mesande.

Med tät borrning och små salvor gick det bra. Sista hålraden närmast grund och skorsten görs med snigeldynamit.

Själva sprängningen tog 4 dagar (exkl. borrning) och som mest sprängde vi ca 2m djupt.

post-7555-0-92249200-1297195941_thumb.jpg

En liten grävare krävdes för att lyfta mattorna och lyfta ut krossen.

Det blev fina stenmurar i trädgården av dessa...

post-7555-0-35768500-1297195998_thumb.jpg

Skopan på grävaren är ungefär där den gula spaden låg på första bilden.

I hörnet ser man fundament till kakelugn och murstock.

Spränger med dynamit...helt underbart!

Studion måste ju bara heta DYNAMITE STUDIO!:rolleyes:

Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort statusuppdatering:

Prylarna kom till slut igår, nya monitorer, mätmick, SPL-meter etc.

Men när ungarna väl somnat och jag skulle kånka ned allt i källaren så började det spraka bland huvudsäkringarna i mätarskåpet - kortis pga varmgång. 😠

Så kvällen rök och stor del av dagen som gick åt att jaga elektriker och elverk i vänstervarv runt kåken för att åtgärda felet.

Nu skall det vara löst och det är dags att prova REW. Tänkte se om jag lyckas skapa kalibreringsfil för ljudkortet innan jag bär ned pryttlarna till källaren som ännu är kall och mörk.

I bästa fall får jag till en mätning ikväll. May the force...

// T

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Första mätningen klar!

post-7555-0-76924800-1297379297_thumb.jpg

post-7555-0-74745000-1297379311_thumb.jpg

Jag mätte höger högtalare på tänkt placering (borde jag mäta båda separat och lägga samman dem i REW?? 🤪 )

Tror att jag fick grejerna att fungera, men det kanske ni kan hjälpa mig att utläsa. Hursomhelst är detta en nollmätning.

Jag har lämnat monitorn fabriksinställd, dvs inte rullat av någon bas eller liknande i detta läge, trots att placeringen enligt Genelecs instruktioner indikerade detta.

Resonemanget är att mäta rummet som det är, behandla så gott det går, och ev. ta det sista med filtren i monitorerna.

Okay boyz and girls,

Dags att kasta fram analyserna...

Nollmätning R.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mät högtalarna var för sig i första hand (utan EQ). Hur är det uppställt i nuläget, mot kortsida?

post-9550-0-61347000-1297383823_thumb.gif

post-9550-0-77312800-1297383838_thumb.gif

post-9550-0-93224100-1297383843_thumb.gif

post-9550-0-64153800-1297383848_thumb.gif

Inte så illa ändå:

Ca. +/- 15 dB i basen och första stående våg ligger vid 41,7 Hz och under denna finns inte mycket att hämta (som vanligt). Hur långt var rummet? 4,1 meter? Ganska troligt stående våg 1,0,0 som behöver lite uppmärksamhet då den ringer lite för länge (ca. 0,8 sekunder) samt dippen vid 113 Hz som behöver granskas och behandlas. Annas så ser det relativt ok ut under 200 Hz för ovanlighetens skull. Dippen strax över 200 kommer förhoppningsvis att försvinna i o m reflexbehandlingen. I mellanregistret så har vi däremot för lång decay-tid (uppåt 0,7 sek mellan 500 till 1-2 kHz). Även detta kommer att påverkas en hel del i och med behandlingen av de tidiga reflektionerna som vi nu har en hel del av (se ETC).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mät högtalarna var för sig i första hand (utan EQ). Hur är det uppställt i nuläget, mot kortsida?

Hur långt var rummet? 4,1 meter?

Se bild för mått samt aktuell uppställning. Har som sagt bara mätt på höger monitor.

post-7555-0-99036200-1297385376_thumb.jpg

Next step

Om två veckor installerar vi bergvärme, då kan jag få igång golvvärmen och slippa huttra.

Därefter tänker jag rent byggmässigt ta mig an golv och innertak. Idealt sätt skulle jag vilja få golv och tak färdigt innan jag fortsätter med helmholzare och absorbenter.

Vore trevligt med belysning... 😛 Golvet blir klinker.

Taket är jag lite osäker på. Det är som sagt just nu regelverk med ca 180 mm mineralull och sedan en vindpapp undertill, som håller upp isoleringen och håller fibrerna på plats.

Överväger att bygga in lite dämpning i taket, antingen via akustikgips alt helt enkelt skruva upp helmholzare mellan takbjälkarna.

Eller en kombination av dessa. Är inte så sugen på moln eller liknande, så ovanför huvudet tänkte jag definitivt hålla ganska öppet (kanske en ram med någon tunn textil så får reflektionerna försvinna upp i bjälklaget.

Samtliga dessa tankar försämrar ljudisoleringen till rummet ovanför, men det tänkte jag försöka lösa ovanifrån när det golvet läggs om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bild för mått samt aktuell uppställning. Har som sagt bara mätt på höger monitor.

post-7555-0-99036200-1297385376_thumb.jpg

Next step

Om två veckor installerar vi bergvärme, då kan jag få igång golvvärmen och slippa huttra.

Därefter tänker jag rent byggmässigt ta mig an golv och innertak. Idealt sätt skulle jag vilja få golv och tak färdigt innan jag fortsätter med helmholzare och absorbenter.

Vore trevligt med belysning... 😛 Golvet blir klinker.

Taket är jag lite osäker på. Det är som sagt just nu regelverk med ca 180 mm mineralull och sedan en vindpapp undertill, som håller upp isoleringen och håller fibrerna på plats.

Överväger att bygga in lite dämpning i taket, antingen via akustikgips alt helt enkelt skruva upp helmholzare mellan takbjälkarna.

Eller en kombination av dessa. Är inte så sugen på moln eller liknande, så ovanför huvudet tänkte jag definitivt hålla ganska öppet (kanske en ram med någon tunn textil så får reflektionerna försvinna upp i bjälklaget.

Samtliga dessa tankar försämrar ljudisoleringen till rummet ovanför, men det tänkte jag försöka lösa ovanifrån när det golvet läggs om.

Visst ja, så var det ja, ickerektangulärt. Då är det bara att generera sinustoner i de frekvenser som man vill utforska och börja leta manuellt. Börja med att spela upp 41,7 Hz (och ställ en högtalare i högra främre hörnet. Troligtvis så kommer du då att få maximal amplitud i detta hörn samt det motsatta hörnet (upp till vänster på ritningen). Om så är fallet så är detta de bästa ytorna för paneler för denna frekvens men troligtvis så kommer halva fram eller bak -väggen att gå åt för att ta hand om denna stående våg.

Då rummet är asymmetriskt så ska du även mäta vänster sida innan du börjar jaga stående vågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där! Som sagt, ett både häftigt och vågat bygge du gör!! 🙂 Vad det gäller taket skulle jag föreslå att du hänger ned ett gipstak med fjädrande Z-profil i plåt och sedan göra akustikbehandling. Har själv byggt med dessa profiler med ett extremt gott resultat. Det optimala hade varit att flyta takkonstruktionen ovanpå lecastommen och sedan bygga ett fristående golvbjälklag ovanpå detta. Förstår att detta inte är aktuellt nu men det du skulle kunna göra, för att reducera flanktransmissioner/stegljud, är att flyta golvspånet i rummet ovanför på en parockskiva, se bif. bild. (http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Stegljudsisolering_dec05_335.pdf). Du kanske redan har planerat in ventilation och så. Om du vill ha lite tips om bra produkter för detta hjälper jag dig gärna med det.

Lycka till!

post-27276-0-34584600-1297434395_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Spränger med dynamit...helt underbart!

Studion måste ju bara heta DYNAMITE STUDIO!:rolleyes:

Lycka till!

eller Studio Down under, Cellar dweller Studio, Hell Hole Studio.

http://www.youtube.com/watch?v=_k7Dl3ceaM8

Link to comment
Dela på andra sajter

Slog du också till på ett kit med Millenium-stativen? Själv är jag missnöjd med dem, mina var så dåligt monterade att de inte går att hissa till samma höjd (om man vill ha säkerhetssprinten i, vilandes på kanten på nedre delen. Dessutom känns de svajiga med 8040:orna på.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Slog du också till på ett kit med Millenium-stativen? Själv är jag missnöjd med dem, mina var så dåligt monterade att de inte går att hissa till samma höjd (om man vill ha säkerhetssprinten i, vilandes på kanten på nedre delen. Dessutom känns de svajiga med 8040:orna på.

Japp, jag gjorde det eftersom man fick dem i princip gratis. Har ännu bara monterat det ena. Inte säker på att jag skall ha dem när bygget är klart, håller på att rita på inredningen nu.

De känns helt klart lite svajjiga med 8040 på, så skall de användas får man nog säkra dem på något sätt. Sitter och räknar på en bautahelmholz som ser ut att bli rätt djup - monitorerna kanske hamnar uppe på den tillslut. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsatta inredningstankar

Jaha, 4 dm snö och 20 minus gjorde att vi fick ställa in dagens bergvärmeborrning, vilket innebär att det blir fortsatt kallt i studion ett tag. 🤪

I brist på nya mätningar har jag funderat vidare lite på inredning. Här följer ett koncept från ax till limpa (nästan).

Detta kommer i sin tur att byggas stegvis med mätningar efter varje etapp samt anpassning utifrån uppnådda resultat.

Meddela gärna om jag är på rätt spår, samt vilka tester som bör göras inför respektive etapp.

Ungefär såhär tänker jag:

post-7555-0-78916300-1297705161_thumb.jpg

post-7555-0-66595900-1297705177_thumb.jpg

post-7555-0-32251900-1297705189_thumb.jpg

  1. Bygg en Helmholz för att hantera (1,0,0). Denna placeras på främre kortväggen. Preliminära beräkningar ger ett djup på ca 30 cm för att klara nedåt 45Hz. Ev. lägger jag ett hyllplan ovanpå som får agera stativ åt monitorerna.
     
  2. Därefter bygger jag innertaket. Lutar åt råspont + gips, 34 mm läkt för att ge plats åt belysning och annat. Lådorna i taket är Panelresonatorer (Ethan Winer-style) alternativ tunna helmholzare. Dessa bör hantera (0,0,1), (0,0,2) samt ev (0,0,3). Tänkte att man stämmer dem lite olika (har ritat 3 olika moduler, lågbas, bas och mid/highs). På detta sätt hoppas jag få en bra kompromiss mellan ljudisolering mot övervåningen och akustikegenskaper. Frihängande tak hade varit bättre för stomljud, men men...
     
  3. Bass traps i hörnen. Dessa byggs så att de senare kan täckas med tunn board, perforerad panel eller dylikt för att få tillbaka lite högfrekvent respons.
     
  4. Absorbenter bakom monitorerna, på sidorna (har positionerat dem i Sketchup med en virtuell spegelmetod) och ev i taket ifall den tidigare takbehandlingen inte räcker till. Mineralull, 140 mm + 70mm luftspalt.
     
  5. Behövs ytterligare dämpning därefter kompletteras efter konstaterat behov. Har en tanke om att bygga tre fristående paneler bakom mixplats, som står framför förvaringen (bakre väggen mellan basfällorna) när studion används, och som också kan flyttas och användas vid inspelning av sång och instrument. Själva förvaringen blir nog enkla hyllor, ev täckta med draperi. Men detta tänkte jag göra så akustiskt transparent som möjligt, för att inte tappa diskant.

Nå, vad tror ni om detta? Kan det fungera?

Är tågordningen rätt, eller borde jag göra annorlunda? Skulle gärna göra tak rätt snart för att få in belysning, men jag kan ju avvakta med "stämningsbesluten" av resonatorerna om det vore klokt att göra det detta senare.

Några viktiga tester innan jag kör igång? Inför varje stämd fälla antar jag att man spelar upp målfrekvensen och kollar att placeringen är vettig på respektive position.

Går i planerings-mode nu några veckor innan det smäller till och börjar hända saker.

Rock on! // T

Link to comment
Dela på andra sajter

post-9550-0-61347000-1297383823_thumb.gif

Inte så illa ändå:

Ca. +/- 15 dB i basen och första stående våg ligger vid 41,7 Hz. Ganska troligt stående våg 1,0,0 som behöver lite uppmärksamhet då den ringer lite för länge (ca. 0,8 sekunder)

Jamen vaff... Vad är det för monster som krävs för att komma ned i 41,7Hz?.

Tyckte jag tog i med följande beräkning, men kanske måste lådan göras djupare ändå...

post-7555-0-38180200-1297709054_thumb.jpg

Eller har jag rattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mod till mig, läste Cruncharns tråd och gjorde ett nytt försök.

post-7555-0-18143400-1297710422_thumb.jpg

Det här blir ett riktigt as!. Jag kan ju stoppa hela familjen Fritzl i den här lådan. 😆

Nåja, den lär ju inte bli snodd i alla fall.

En fråga. Givet den aktuella responsen, samt att lådan kan byggas ca 170x115 cm, bör jag gå för isolering i bak- eller framkant?

Om jag inte helt misstolkar innebär isolering i bakkant ca 50% högre absorptionsfaktor i problemområdet 41,7, men däremot ett mycket smalare Q-värde.

Skulle det inte räcka till vid 41,7Hz får jag knappt plats med en till låda med detta monsterdjup. Däremot möjligen grundare lådor.

Any thoughts?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Any thoughts?

En tanke är väl att en stående våg består av ljudenergi som studsar mellan parallella ytor. Dina kortsidor utgör i runda slängar 10-12m2. Om du bygger en låda med en front som täcker ca 2m2 av dessa, så vill du nog ha en absorptionsfaktor så nära 1 som möjligt för att ha en chans att kunna absorbera så mycket energi att det påverkar den stående vågen tillräckligt.

Vis av egen erfarenhet hävdar jag att det går att påverka såväl absorptionsgraden som Q-värdet ganska mycket genom att laborera med parametrarna. Räkna först, köp material sen, så är du mycket flexiblare.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för fasen, här skall räknas och funderas innan vi skrider till verket...

Gilberts kurva såg bättre ut - och med en rimligare låda.

Någonstans läste jag (minns inte var) att verkningsgraden avtar om perforeringsgraden går under 2%, stämmer det eller drömmer jag bara?

Ser också att du ändrat flödesmotståndet till 6000. Är det glasull istället för stenull?

Labbar vidare.

// T

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Här har du en lite smartare och effektivare aktiv justerbar lösning sett till storleken Aktiv basfälla Liknande aktiva basfällorsystem går att bygga själv för ganska lite pengar med hjälp av en aktiv subwoofer och ett bra delningsfilter.

Ersätter givetvis inte allt annat akustikfix, men smart som sagt.

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en lite smartare och effektivare aktiv justerbar lösning sett till storleken Aktiv basfälla Liknande aktiva basfällorsystem går att bygga själv för ganska lite pengar med hjälp av en aktiv subwoofer och ett bra delningsfilter.

Ersätter givetvis inte allt annat akustikfix, men smart som sagt.

Man kan diskutera hur "effektiv" denna lösning är med tanke på priset (1600 $). Se detta som en nödlösning om man inte kan bygga, lite som ERGO och gänget som inte kan ersätta akustikbehandling. Denna lösning kan till och med ofta tillföra nya problem då man faktiskt tillför energi som ska (i teorin) "släcka ut" problemen. Tyvärr så är dessa lösningar ofta väldigt positionsberoende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...