Jump to content
Annons

Att spränga sig en studio


Tacoindian

Recommended Posts

Kära forumvänner, dags för en ny studiobyggartråd!

Jag är glad amatörmusiker som kör rätt mycket direkt i datorn och mest själv faktiskt.

Produktionerna syftar främst till att stilla något slags kreativt begär och når aldrig någon bredare publik. 😛

Likväl, eftersom vi bygger om i princip allt i villan där vi bor så tänkte jag att det vore kul med en hemstudio.

Målsättningen är ett trevligt krypin, som ser bra ut och låter bättre än min musikaliska talang möjligen förtjänar.

Akustiskt siktar vi nog mer på kontrollrum med inspelningsmöjlighet än något liverum.

För att få igenom projektet i husrådet har jag tvingats rubricera utrymmet som Förråd/Studio. 😄

Utrymmet kommer att kräva vissa "spouse friendly" förvaringslösningar.

Jag vänder mig hit för att få råd och tips och kunna ventilera mina funderingar.

Men först lite mer bakgrund.

Eftersom detaljplanen inte tillåter ytterligare byggyta på vår tomt, vändes blickarna snart mot underjorden.

Huset är en timmerstomme på granitgrund, med torpargrund under halva huset och källare under andra halvan.

Källardelen gick inte att nyttja av olika skäl, så jag började sikta in mig på den dåvarande krypgrunden.

Ser inte detta ut att ha goda förutsättningar att bli ett välljudande kreativt centrum?

post-7555-0-57768000-1297194814_thumb.jpg

Stenhögen till vänster utgör fundament för ena murstocken, och till höger ser vi grundmuren under fasaden.

Efter att blöt jord och multnande organiskt material avlägsnats blev det lite trevligare och lagom takhöjd för en fyraåring.

post-7555-0-36675900-1297195350_thumb.jpg

"Taket" i detta fall är alltså trossbotten, dvs golvbjälklagets undersida.

Bilderna är tagna i mars 2009. Dags att riva bjälklaget för att komma åt att jobba. 😄

Redigerat av Tacoindian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nåväl, trägolvet på undervåningen är rivet och golvbjälkarna demonterade.

Här pågår borrning inför sprängning. Det är dynamit som gäller - inget mesande.

Med tät borrning och små salvor gick det bra. Sista hålraden närmast grund och skorsten görs med snigeldynamit.

Själva sprängningen tog 4 dagar (exkl. borrning) och som mest sprängde vi ca 2m djupt.

post-7555-0-92249200-1297195941_thumb.jpg

En liten grävare krävdes för att lyfta mattorna och lyfta ut krossen.

Det blev fina stenmurar i trädgården av dessa...

post-7555-0-35768500-1297195998_thumb.jpg

Skopan på grävaren är ungefär där den gula spaden låg på första bilden.

I hörnet ser man fundament till kakelugn och murstock.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Seriöst projekt!

Blev lite nervös när jag såg första två bilderna... ojoj var nog min första tanke 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst projekt!

Blev lite nervös när jag såg första två bilderna... ojoj var nog min första tanke 🙂

Tackar!

Man känner sig lite som Michelangelo: "I saw the angel in the marble and carved until I set him free."

Räknat i kronor per kvadratmeter kan metoden knappast rekommenderas, men nöden (och nerden) har som bekant ingen lag.

Å andra sidan brukar man ju säga att man skall lägga 10 gånger så mycket budget på rummet som på utrustningen.

Och då tänkte jag att det blir mer till utrustningen om jag tar i rejält i rummet. Eller tänker jag fel? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

post-7555-0-93578500-1297198155_thumb.jpg

Konstruktionen är alltså platta på mark.

På plattan muras sedan väggar i leca med distans mot berget för att dränering mm skall fungera (får vi hoppas).

Undantaget är murstocksfundamentet som är solid sten/betong.

Rummet krymper successivt för varje byggskede. 😠

Man kan lugnt säga att när detta gjordes hade jag aldrig hört talas om Room modes eller Optimal Room dimensions.

Så vi får se hur det går med det.

post-7555-0-44942900-1297198154_thumb.jpg

Sista bilden är tagen sep 2009. Därefter kan man säga att det blev lite paus i studioprojektet.

Jag byggde på andra ställen i huset, tog hand om barn, bytte jobb och dreglade som alla andra i Crunchers eminenta tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen dom här bilderna. Har dom legat uppe på forumet tidigare?

Skickade in dem till tidningen för att ev. få med dem i serien Akustikakuten.

Hoppades få lite hjälp av någon som gjort detta förut.

Du var möjligen inte inblandad i den?

Tycker för övrigt att det är för lite studiobygge och akustik i tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

[PRESENT TIME]

Status i rummet

- väggarna är färdigmurade och putsade

- El är infräst

- Golvbjälkarna (alltså taket till studion) är tillbakamonterade och bjälklaget är isolerat med stenull. Ovanpå ligger bara löst golvspån just nu.

- I dagsläget är det bara vindpapp som håller isoleringen upp, inget tak är monterat

- Golvet är ännu så länge rå betong.

Övriga förberedelser

Plöjde Master Handbook of Acoustics över jul. Har läst diverse trådar och siter. Har nog greppat en del, men lär säkert röra ihop det. I am counting on you to watch my back!

Efter inspiration från Martins hemmastudiobygge uppgraderade även jag mina Genelec 8020A till 8040, istället för att beställa en subba. Se resonemanget i Martins tråd. Beställde även mätmick mm.

Har gått hemma och trampat i två veckor medan leveransen tillsynes försvunnit i Hamburg. Efter diverse arga telefonsamtal visar sig pallen ha stått här i Sverige i två veckor!

Leverans beräknat imorgon onsdag mellan 10-12. Jag har tagit semester onsdag-fredag...

Kör mac, och om ingen hojtar högt inom kort beställer jag Fuzz Measure inatt!

Gilbert m fl brukar ju alltid råda att mäta innan man gör något. Men hela taket är i dagsläget en 180 mm stenullsabsorbent (med undantag från pappen som torde reflektera lite högre register). Jaja, det tar säkert några försöka innan jag får häng på mätningarna.

Nu tänkte jag rita upp rummet i SketchUp så att det bli lite enklare att förstå hur det verkligen ser ut och vilka förutsättningarna är.

Återkommer. // T

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mest galna studio projekt jag sett, "ingenting är längre omöjligt!

robc

Redigerat av robc
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

HOJT!!! REW verkar prestera bättre på alla plan och kostar noll kr!

Näe... Jag gillar båda program men har tyvärr dåliga erfarenheter av REW i OS X. Programmet använder sig inte av audio core och är ganska lynnigt beroende på vilket ljudkort man använder. Har också upplevt en hel del grafiska buggar i vattenfallsplotten. Kurvor som inte ritas ut helt.

Fuzzmeasure använder audio core och har fungerat i alla situationer jag använt det i. Snyggare, smidigare och mer lätthanterligt också. Den största nackdelen med Fuzzmeasure är vattenfallsplotten. Linjerna går inte att få lika täta som i REW. Å andra sidan har jag inte upplevt några grafiska buggar.

Kör man OS X är det vettigt att testa båda och sedan låta valet falla på det program som fungerar bäst på den setup man tänker använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe... Jag gillar båda program men har tyvärr dåliga erfarenheter av REW i OS X. Programmet använder sig inte av audio core och är ganska lynnigt beroende på vilket ljudkort man använder. Har också upplevt en hel del grafiska buggar i vattenfallsplotten. Kurvor som inte ritas ut helt.

Fuzzmeasure använder audio core och har fungerat i alla situationer jag använt det i. Snyggare, smidigare och mer lätthanterligt också. Den största nackdelen med Fuzzmeasure är vattenfallsplotten. Linjerna går inte att få lika täta som i REW. Å andra sidan har jag inte upplevt några grafiska buggar.

Kör man OS X är det vettigt att testa båda och sedan låta valet falla på det program som fungerar bäst på den setup man tänker använda.

FM verkar också ha sina fläckar; http://www.gearslutz.com/board/5605563-post84.html

Det som stör mig mest är dock vattenfallsgraferna som är svåra att få ut någon tydlig information ifrån. lägg till prisskillnaden (procentuellt extremt stor ... 😛 ) så tycker jag åtminstone man kan ge REW en chans då programmet troligtvis kan mycket mer därtill.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-7555-0-39154200-1297207708_thumb.jpg

Här kommer en preliminär skiss, med en mycket prematur inredning.

Som synes är utrymmet inte särskilt stort, knappt 12 kvm golvyta.

Mitt på gavelväggen är en glugg, det är en inspektionslucka för kvarvarande krypgrunden.

Den kan täckas, men måste vara åtkomlig, dvs absorbenter eller liknande måste lätt kunna flyttas.

Har ritat in studiomöbel och stagepiano, samt på slängt in basfällor i hörnen.

Vid sidan om dörren tänkte jag bygga ett väggfast skåp, för dator etc.

Bakom mixplats tänkte jag sätta upp djupa hyllor för förvaring.

Initialt var även långa väggen (nedåt i bild) belamrad med hyllor, men det tänkte jag försöka undvika pga symmetri.

Återstår att se ifall det lyckas.

Planritning

post-7555-0-48160700-1297207712_thumb.jpg

Då till första frågan:

När jag körde Bob Goulds Room Modes Calculator var jag lite osäker på vilket mått jag skulle använda som bredd, eftersom murstocksfundamentet (övre högra hörnet på bilden) för rummet assymetriskt. Jag använde det viktade medelvärdet (3,11m).

Min tolkning är att rummet med dessa input har hyfsade förutsättningar.

Nu återstår att se ifall jag får igång antingen REW (ny version släppt senaste veckorna) alt FuzzMeasure.

Kontrollfråga på mätsetup: Monitorerna i tänkt position och micken i lyssningsposition?

Dags att koja! Hoppas kunna mäta imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du plöjer igenom denna tråd

https://www.studio.se/index.php?showtopic=82353

igen så besvaras många frågor.

Tänk på att du även troligtvis kommer att ha stående vågor som baseras (helt eller delvis) på höjd-dimensionen också. Tänk även på att enbart porösa absorbenter måste vara väldigt (VÄLDIGT) tjocka för att vara effektiva i det lägsta registret samt att dessa även absorberar mycket av alla frekvenser (vilket i sin tur ofta leder till att diskanten absorberas för mycket i relation till vad som krävs för en jämn decay-tid i hela registret vilket är det man vill åt) om inte täckta av tunn board eller perforerad panel. För effektiv basabsorption så bör du överväga perforerad panel då dessa inte behöver vara så extremt djupa för att vara effektiva även under 100 Hz –området samt att man inte tappar det övre registret (som man ofta kämpar med att behålla annars).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...