Jump to content
Annons

Att spränga sig en studio


Tacoindian

Recommended Posts

Kära forumvänner, dags för en ny studiobyggartråd!

Jag är glad amatörmusiker som kör rätt mycket direkt i datorn och mest själv faktiskt.

Produktionerna syftar främst till att stilla något slags kreativt begär och når aldrig någon bredare publik. 😛

Likväl, eftersom vi bygger om i princip allt i villan där vi bor så tänkte jag att det vore kul med en hemstudio.

Målsättningen är ett trevligt krypin, som ser bra ut och låter bättre än min musikaliska talang möjligen förtjänar.

Akustiskt siktar vi nog mer på kontrollrum med inspelningsmöjlighet än något liverum.

För att få igenom projektet i husrådet har jag tvingats rubricera utrymmet som Förråd/Studio. 😄

Utrymmet kommer att kräva vissa "spouse friendly" förvaringslösningar.

Jag vänder mig hit för att få råd och tips och kunna ventilera mina funderingar.

Men först lite mer bakgrund.

Eftersom detaljplanen inte tillåter ytterligare byggyta på vår tomt, vändes blickarna snart mot underjorden.

Huset är en timmerstomme på granitgrund, med torpargrund under halva huset och källare under andra halvan.

Källardelen gick inte att nyttja av olika skäl, så jag började sikta in mig på den dåvarande krypgrunden.

Ser inte detta ut att ha goda förutsättningar att bli ett välljudande kreativt centrum?

post-7555-0-57768000-1297194814_thumb.jpg

Stenhögen till vänster utgör fundament för ena murstocken, och till höger ser vi grundmuren under fasaden.

Efter att blöt jord och multnande organiskt material avlägsnats blev det lite trevligare och lagom takhöjd för en fyraåring.

post-7555-0-36675900-1297195350_thumb.jpg

"Taket" i detta fall är alltså trossbotten, dvs golvbjälklagets undersida.

Bilderna är tagna i mars 2009. Dags att riva bjälklaget för att komma åt att jobba. 😄

Redigerat av Tacoindian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nåväl, trägolvet på undervåningen är rivet och golvbjälkarna demonterade.