Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej, vet inte om detta hamnade i rätt avdelning men jag chansar 🙂

Det är någonting hemma hos mig som spökar och jag tror det har med elen att göra. När jag lirar gitarr får jag alltid ett väldigt irriterande oljud. Det lät så med min Pod XT, det låter likadant med min nya Pod HD500. Det låter inte så när jag tar med mig Poden någon annanstans, utan bara hemma hos mig. Jag bor i en 100 år gammal kåk och kan sätta ena testikeln på att mina uttag inte är jordade någonstans.

Jag bara undrar, om det nu har med elen att göra, finns det något sätt att lösa detta på? Eller beror det kanske på något annat?

Ett exempel på hur det låter:

Det är ljudet när det e tyst jag pratar om. Som ni hör är det inte konstant hela tiden utan kommer och går lite.

Edit: Det går även att urskilja när jag spelar, och om man då dubbar med gitarr på gitarr ett antal gånger så blir det rätt påtagligt då med.

Tack på förhand

Mvh

Henrik

Edited by henk2055
Annons
Posted

Nu är inte jag nån elektriker, men det som hörs på inspelningen tycker inte jag låter som jordbrum direkt? Men i ett gammal hus är det väl som du säger mycket troligt att elen inte är jordad.

Jag tror det fungerar ungefär såhär: Om utrustningen inte är jordad så hamnar olika delar av utrustningen på olika potential och därmed kan det uppstå en läckström mellan prylarna vilket leder till störningar. Ett sätt att lösa det skulle kanske kunna vara att sätta en DI-box mellan prylarna som har ground-lift-funktion. Detta innebär att man frikopplar jordningen mellan utrustningarna (alternativt att den inte har galvanisk kontakt) för att undvika problemet. Till exempel den här: Behringer DI100 (Thomann) eller den här Behringer DI400P (Musikbörsen)

Men det skulle ju också kunna vara störningar från nåt annat på ditt elnät, tex lysrör, en värmepump eller nåt annat

Posted

Är det en gammal kåk så kan du också råka ut för spänningsfall i kablarna på grund av isolering som faller sönder, så att de borde bytas ut omgående... 😱

Tidigare bodde jag i en lägenhet där det inte fanns mer än runt 150V fram till en armatur i köket när jag flyttade in, trots att det bara handlade om en sträcka på ca 5-6m - och det var på grund av kablarna. Mät alltså om du har 230V i elurtagen - och se till att få jordat, så slipper du i alla fall vissa problem.

Du kan läsa lite om diverse möjliga störkällor HÄR. 🙂