Jump to content
Annons

Skapa och kontrollera DDP-filer


Mige89

Recommended Posts

Hej, jag ska skicka iväg en skiva för pressning och ska skapa en DDP-fil. Jag använde vid mitt första försök WaveBurner då det är med i Logic Pro sviten och det gick rätt smärtfritt tyckte jag tills jag brände ut en skiva och exporterade en DDP. Jag testade att sätta in min skiva som var utbränd från waveburner i datorn och öppnade den i itunes. Den tycks ha fått det tjecka namnet "Audio CD" och låtarna heter så vackert som "Track 01", "Track 02", osv...

Nu funderar jag lite på vad det kan bero på, för CD-text är ifyllt i mitt PQ-projekt, varför får inte skivan ett bra namn? Jag har googlat runt lite och det verkar som om WaveBurner strular lite på det planet tyvärr. Sen vet jag ju inte om min DDP funkar, för jag vet inte hur jag skall kunna testa den. Jag vill gäna kunna öppna den och kolla att cd-text, låttitlar, ean och isrc-koder finns med innan jag skickar till tryck. Hur gör jag detta?

Om min DDP nu är felaktig (vilket jag nästan förutsätter...) så undrar jag också om någon har bra tips på program för PQ-kodning under OSX.

mvh

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

iTunes stöder inte CD-text vad jag vet. Informationen hämtas istället från en databas, Gracenote gissar jag.

PQ-kodning är markörerna som berättar var varje spår börjar och slutar. Du kan kontrollera i iTunes at det blev som du tänkt dig. Har inte tillgång till senaste Waveburner just nu men ha för mig att det går att öppna DDP-filer i programmet? I så fall kan du kontrollera exporten genom att öppna upp DDP'n igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast skivan heter "Audio CD" när den kommer upp på skrivbordet i OSX - Det kan väl inte vara ett gott tecken?

Vad kan man testa CD-texten i för program om nu inte iTunes gör jobbet? Framförallt är jag intresserad av att se att EAN och isrc-koderna är där de hör hemma.

Tyvärr går det inte att öppna DDP-filerna i WaveBurner. Det har bara stöd för att spara ner dem. Finns det något annat program som läser ddp?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
Jag testade att sätta in min skiva som var utbränd från waveburner i datorn och öppnade den i itunes. Den tycks ha fått det tjecka namnet "Audio CD" och låtarna heter så vackert som "Track 01", "Track 02", osv...
Datorläsare läser inte CD Text. Alla förlitar sig på CDDB (Gracenote), precis som Joachim säger.

Vissa album du köper i affären har redan lagts till i CDDB-databasen och när du startar iTunes letar det upp titlarna där. Om datorn du sitter vid saknar internetuppkoppling, eller om skivan inte finns i CDDDB, så kommer låtarna att heta Track 01 osv.

Waveburner skapar alltså inte felaktig DDP. Ta det lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för svaren, hittade i allfall ett sätt att kolla cd-text under OSX. CLI-Verktyget drutil finns inkluderat i osx och går att använda om någon har samma problem och hamnar i denna tråden.

skriv följande i terminalen:

drutil cdtext

mvh

Mikael

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Gör Sonoris's DDP Creator korrekta och fullt fungerande DDP-filer? Läste på http://www.musichelp.se/cd-pressning/ddp/ där de skriver:

"Att göra en DDP är inget hobby musikern gör, alldeles för stor risk att det blir fel. Vi kollar av DDP:n men bara att den funkar, inte hur den är programmerad, så det krävs att man vet vad man gör när det kommer till DDP:er. Minsta osäker gå till MA-studios så det blir rätt."

Är det lätt att det blir fel eller vill dom bara att man ska använda sig av MA Studios som dom verkar samarbeta med?

Redigerat av caveman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade både Sonoris och HOFA nu senast. Båda programmen är klockrena och mycket lätta att förstå. Fördelen med HOFA är att man kan lägga in nya "tracks" i en lång .wav fil vilket jag behövde göra i just det projektet jag masterade nu senast. Och att man även kan klippa i ljudfiler och göra lättare editering vilket jag tyckte var trevligt. I Sonoris kan man även kolla sin DDP image utan att bränna den vilket var fördelen med just det programmet.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...