Jump to content
Annons

sångprocess - vad är riktiga proffsgrejen?


Alte

Recommended Posts

Känner mig inte nöjd med de grejer jag har för att jobba med sångröster.

Är det nån som har ett bra tips på riktigt bra grejer vad gäller sångprocess ( gate, reverb, deley, komprimering osv)

Kör med Izotope 3 (heter den va?) men den tycker jag ändå inte riktigt håller måttet. OCh abletons reverb låter superkass. Vilken plugg är liksom allra bäst?

Hoppas det är nån som vet.

A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Izotope är mest en mastringsplugg. Ableton har jag aldrig jobbat med.

Waves-pluggar håller en hög standard, många använder dem och jag vet flera musiktekniker inom SR som tycker de håller "proffs-standard".

Själv är jag förtjust i Sonnox-pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hujj det finns en drös med olika

men kolla in nectar ifrån izotope den ser lovande ut och jag har hört mkt gott om den.

ska själv kolla upp den.

ett minus är att den är ganska tung. men som sagt har inte provat den själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kör med Izotope 3 (heter den va?) men den tycker jag ändå inte riktigt håller måttet.

Vet du inte ens vad grejerna heter som du tankar ned :rolleyes:

Det är inget fel på den. Den håller måttet många gånger om. En dålig hantverkare skyller på verktygen.

OCh abletons reverb låter superkass. Vilken plugg är liksom allra bäst?

Finns ingen som är bäst. Även med de interna reverben går det att få bra resultat om man vet hur. Vet man inte hur spelar det ingen roll vilket reverb man använder. Det kommer låta lika mediokert ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Die Hard har rätt. Dom flesta inspelningsprogram idag har tillräckligt bra pluggar.

När jag började så tyckte jag presets var underbart, så jag skulle väl rekommendera någon plugg där du har presets, så du får en känsla för hur man kan jobba. Sen är det aldrig optimalt att köra presets, men någonstans måste man börja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte låta bättre för att du skaffar nya prylar. Mina sångspår sög innan jag började komprimera skiten ur dem. Prova att köra några olika kompressorer i kedja och gör typ 20db+ GR totalt. Kanske inte rekommenderas för softare musik dock...

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne , Autotune , Waves CLA LA2A & 1176 , Altiverb , Spacedesigner , Lexicon PCM , SSL E-Channel

Sedan är signalen in viktigare än pluggarna du lägger på spåret.

Bra mick & Bra preamp är en förutsättning för bra sångljud

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...