Jump to content
Annons

Instrumental i ableton live lite


musikfantast

Recommended Posts

Annons

du imporeterar ljudspåret till en audiotrack? jag förstår inte riktigt vart problemt ligger?

Skapa en audiotrack --> öppna mappen där ljudfilen finns --> dra ljudfilen till audiotracken

☺️

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

DEt borde vara enkelt. Ta filen, dra den in i en låda på ett audiospår. Och så creatar du ett nytt audiospår och sjunger på det nya spåret.

Du kan nog dra mp3an eller wavfilen, som instrumentallåten då är, i vilken vy som helst. Testa och se var programmet accpeterar filen, det är en bra indikation.

SÅ kan du lägga en kompressor med lite svag sidechain på låtens spår, och låta den styras av sångspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att jag gjorde det på den tiden jag körde lite, men kanske kan va så. Vilket format är filen i? kan också va så att när du ska dra in filen får du liksom "hänga" med musen på spåret i arranger-mode en stund så att ableton kan hinna känna igen format osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

volym? att sen få det att låta bra brukar vara väldigt svårt då låten du utgår från troligtvis är mastrad och väldigt fixad, men kompressorer, eq, reverb osv på sången och sen en kompressor på masterbussen borde kunna fixa till de lite grann iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...