Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hejsan. 🙂

jag har nyligen köpt ett ljudkort och en mikrofon.

problemet är när jag spelar in så blir det eko i stort sett hela tiden i låten.

och jag har inte direkt valt på inställningar att ha eko. utan jag tänkte att det kunde bero på att när jag sitter

men micken framför mig och sjunger med hörlurarna, så hör micken det jag hör i hörlurarna så det liksom går runt.

så jag sänkte så jag knappt hörde mig själv. men det hjälper inte.

kan det bero på att jag har för dåliga hörlurar som inte isolerar ljudet tillräckligt? för jag tror micken verkar va

ganska känslig eller vad man säger.

Annons
Posted

Vet inte vilket program du använder, men förmodligen är det något i stil med "direct monitoring" som är påslaget. Kolla om det finns något sånt som du kan stänga av.

Posted

Vet inte vilket program du använder, men förmodligen är det något i stil med "direct monitoring" som är påslaget. Kolla om det finns något sånt som du kan stänga av.

jag använder Sequel Le 2, ska kolla på detta. 🙂

Posted

jag använder Sequel Le 2, ska kolla på detta. 🙂

Har ingen erfarenhet av det programmet, men troligtvis är det "direct monitoring" (kan nog även heta "input monitoring"). Programmet skickar vidare signalen du spelar in med viss fördröjning, det är därför det låter som ett eko. Kan eventuellt finnas en knapp med en högtalarsymbol någonstans som du kan klicka på.

Posted

Ja, antingen kör du utan "Direct monitoring" och använder då ett annat program för att styra ljudkortet med. (brukar följa med)

Det enklaste är dock om du ställer ner din "Buffer size" till ett mindre värde. Det är antagligen ställt på 1024 eller liknande, så ställer du det på 64 (eller 128 om datorn inte orkar) så löser det sig. Jag är osäker på hur det ser ut i just ditt program, men det borde vara ungefär samma grej.

Lycka till!

Posted

Ja, antingen kör du utan "Direct monitoring" och använder då ett annat program för att styra ljudkortet med. (brukar följa med)

Det enklaste är dock om du ställer ner din "Buffer size" till ett mindre värde. Det är antagligen ställt på 1024 eller liknande, så ställer du det på 64 (eller 128 om datorn inte orkar) så löser det sig. Jag är osäker på hur det ser ut i just ditt program, men det borde vara ungefär samma grej.

Om problemet beror på inspelad monitorkanal samt direkt som blandas så är lösningen absolut INTE att ställa ned latencyn (det löser iallafall inte problemet med dubbelsignal, fördröjningen mellan dessa minskar bara, kanske så den hörs "mindre" dock fortfarande = ingen bra idé m a o).