Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har precis införskaffat mig en se X1 mic.

Hemma har jag en Line6 KB37 som jag kopplar micken till. Den har fantommatning men jag får hur jag än gör inget ljud från micken.

Har provat med både en XLR-XLR sladd och XLR-Tele sladd men ingen av dem fungerar. En vanlig dynamisk mikrofon funkar men inte X1:an.

Vad är det som fattas? Ska jag måsta köpa mig en mic preamp för att kunna köra just X1:an?

Tacksam för svar.

Annons
Posted

Har precis införskaffat mig en se X1 mic.

Hemma har jag en Line6 KB37 som jag kopplar micken till. Den har fantommatning men jag får hur jag än gör inget ljud från micken.

Har provat med både en XLR-XLR sladd och XLR-Tele sladd men ingen av dem fungerar. En vanlig dynamisk mikrofon funkar men inte X1:an.

Vad är det som fattas? Ska jag måsta köpa mig en mic preamp för att kunna köra just X1:an?

Tacksam för svar.

Om du har otur så är XLR-kablen glapp i en ledare (och innebär att den funkar men obalanserat med vanlig dynamisk, men inte med kondensator då strömmen inte kommer fram).

Posted

Kan nog vara som Gilbert säger. Gå för allt i världen inte ut och köp en preamp. (om du nu inte vill ha en av andra orsaker)

Har själv en kompis som köpt Line6 KB37. Han kör Grageband och spelar in utan bara katten och fantommatningen används flitigt.

Tycker att Line6 KB37 verkar vara en ypperlig lösning. I princip en hel studio i ett enda interface.

Så kolla upp andra saker innan du går och lägger en massa pengar på preamps.

Posted (edited)

Kan naturligtvis vara fel både på micken och interfacet också. När allt fungerar som det ska så bör det fungera utmärkt.

Om du inte redan har gjort det läs manualen för Line6 KB37 och även för den DAW du har (tex. Garageband, Cubase etc.) så att du vet vad som gäller vid inspelning av en monokanal som behöver fantommatning. Då det gäller DAW är det inget specifikt för fantommatning men det är ändå viktigt vilken kanal som du anger så att den är samma som din monokanal för micken.

Om det är för elementärt för dig gå vidare med att byta ut saker i kedjan. Du kan ju börja med sladden som Gilbert föreslog. Nästa kandidat kan vara micken. Har du möjlighet att testa både en sladd och en mick som du vet fungerar så kan det vara fel på interfacet.

Om du har köpt micken och Line6 KB37 i butik kan du ju alltid vända dig till dom så hjälper dom nog dig gärna.

Edit: Att vända sig till butiken är ju faktiskt en av dom fina fördelarna man har med att inte handla över nätet. Ska dom överleva ligger det verkligen i deras intresse att hjälpa dig.

Hursom. Lycka till och hoppas att du får allt att fungera.

Ser fram emot nya storverk!

Edited by DivineCo
Posted

Tack för svar!

Jo allt är köpt i butik och jag har bra kontakt med personalen. Ska fortsätta felsöka vart problemet ligger.

Jag klumpade till mig ordentligt för ett tag sedan och spillde juice över ljudkortet >_<

Har sedan dess fått ett brus i mic kanalerna. Jag hoppas innerligt att detta inte ska ha påverkat någonting som skulle göra att jag inte kan köra X1:an för det skulle suga ***.

Posted

Det är aldrig bra att hälla något över sina grejer. tror däremot att i ditt fall så spelar en mindre skvätt juice inte någon roll om det nu inte blev för mycket konstigt socker. Vätska avdunstar så det borde inte vara problemet. Det mesta är ju inbyggt i ditt kort. Kanske lite klet mellan tangenterna. Vad vet jag. Gör dock inte om det.

Det jag säger är att problemet antagligen inte ligger där.