Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Någon som har några bra erfarenheter av ljud som funkar som klicket i ett klick-track? Har provat med diverse kantslags-och "slå-ihop-stockarna"-varianter som finns på nästan alla trumset (C#1 och D#1 enligt GM tror jag?), men det blir oftast antingen lite klent, eller irriterande i längden.

Annons
Posted

Ett klick måste vara irriterande nog för att göra sig påmint tycker jag. Ska du spela trummor till så måste det vara transient nog att skära igenom, samt hitta ett hål frekvensmässigt. Testa koklocka eller inbyggda klicket och ställa upp "damp" lite (och ställa tonhöjd så att det hörs).

Posted

JJ!

Testa att sampla ett vanligt träblock.

Nästan fullt register från transienten till releasen på ljudet.

En koklocka är bra om du vill spela lite släpigt typ tung metal eller liknande för energin i det ljudet är lite slött vilket leder till att det inte driver dig uppåt i feelingen.

Om du har tillgång till Protools så har du ett fantastiskt bra klickljud där.

Full register och exakt.

Lägg även med en shaker på 8-delarna i valfritt groove.

Det gör att du inte mosar sönder dina öron på de snabba och hårda transienterna.

Var rädd om dina öron!

Lycka till!

/Cruncharn'

Posted

Nu är det i och för sig inte mina öron det gäller, utan "min" trummis. Vi kör så att det endast är trummisen som får ha klicket i sina lurar, tror att det blir bäst så. Men som värnande medmänniska så tänkte jag ändå ta tag i det här. Och många bra tips kom det. Danke!

Posted

Någon som har några bra erfarenheter av ljud som funkar som klicket i ett klick-track? Har provat med diverse kantslags-och "slå-ihop-stockarna"-varianter som finns på nästan alla trumset (C#1 och D#1 enligt GM tror jag?), men det blir oftast antingen lite klent, eller irriterande i längden.

Gillar koklocka får man rockfräs av på en och samma gång