Jump to content
Annons

Neutrik tele-patchbay.


Daniel

Recommended Posts

När vi börjat få lite outboard och olika preamps och vill ha ett smidigare arbetssätt genom att slippa hålla på och böka med sladdarna på baksidan. Det är två sådana här vi tänkt oss:

http://www.thomann.de/se/neutrik_nyssppl1.htm

Det är dock några saker som vi funderar över...

1. Eftersom vi börjar komma upp i ett hyfsat stort antal preamps så vore det skönt att kunna välja vilken preamp man vill ha via patchen. Kan man skicka phantommatning genom denna (eller någon) patchbay? (kopplingen kommer att vara Mik -> XLR-sladd -> multikabel in i kontrollrummet med XLR ut -> XLR/balancerad telesladd -> Patch.... om jag fattat det rätt...)

2. Normalt sett gillar jag Neutriks grejor, men detta verkar nästan för billigt för att vara sant, kan man räkna med att det håller hyfsat?

3. Försämrar en patch ljudet hörbart? (eftersom det blir ett steg till)

Tacksam för all hjälp man kan få, lätt att snurra till det...

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1 Ja det är helt okej, bara ni skaffar trs till xlr kablar eller gör de själva så är det inga problem.

2 jag har en själv och den är visserligen lite trög att sätta i telepropparna men den glappar inte eller någonting, fungerar exakt som den ska.

3 Eftersom patchen inte är aktivt på något sett är skillnaden som att förlänga en kabel, alltså väldigt väldigt liten skillnad och ingenting jag kan höra i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt svar!

Vissa skriver på nätet att man ska undvika att skicka phantommatning medan andra skriver att det är lugnt så man vet inte riktigt vad man ska lita på, men nu kör vi på detta. Dock verkar inte alla nöjda med sina neutrik utan rekommenderar istället samson s-patch plus så det blir nog den. Synd bara att den är så ful och att samson känns som ett skitmärke...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. NEJ inte ok! Om phantommatningen är på så kommer du att kortsluta för en tiondels sekund när du kopplar in eller ut en telekontakt!

Förmodligen så kommer inget att hända. Men det är dumt att chansa! Eller om det slits ut av för många korta kortslutningar?

MEN med det sagt så kan man ju alltid se till att preampens phantommatning är avstängd när man patchar igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du skaffar en XLR patchbay, så måste du ha fantommatningen avstängd för att vara helt säker på att inget otrevligt ska hända när du kopplar in/ur mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har jättedålig erfarenhet av patchbays. Hade i min projekt studio ett nav av Neutrik pathcbays för alla bakpanels connections. Det sög ur ett litet uns av all botten i hela ljudkedjan som knappt var hörbart men gjorde att allt lät väldigt tunt. Jag lyckades aldrig få något riktigt stuns och tjong i botten registret hur jag än skruvade eq och kompressor. Jag vill höja ett varningens finger till alla "budget" patchbays. Bantam växlarna säger jag inget om, för dom har jag ingen erfarenhet av.

Jag trodde att det var jag som inte kunde skruva ljud. Jag hade ett par erfarna producenter i studion vid ett par tillfällen som inte kunde begripa varför baskaggen inte kunde få det där fläsket i botten man ville åt. Vi skruvade till öronen blödde men det blev aldrig bra.

Till slut tänkte vi att, tja, de e ett Mackie bord till en Tascam bandare, det blir väl inte bättre än så här. Utrustningen var helt enkelt inte tillräckligt bra.

Tills jag lade ned studion och flyttade alla grejor till en replokal där vi satte upp samma utrustning utan patchbays för att spela in rep på en DAT bandare. Plötsligt behövde jag inte skruva ett uns EQ och det allting lät bara kanon bra! Jaha. och jag tänkte att lokalen kanske är mycket bättre här så det blir bättre stuns i botten. All utrustning var exakt likadan i övrigt.

Så skulle vi spela in "på riktigt" och kopplade in 16 kanalsbandaren och lödde alla jackväxlar och försökte spela in... Ingen stuns i botten. Skruva, skruva EQ till ingen nytta. skruvade på 80Hz...bara muller ingen "whoom".

"Aha"...kan här finnas en koppling? Röck ur insert kopplingarna som gick till alla jackväxlar bara multikabel rätt in i ingångslimpan - ut från antingen subgrupperna eller direkt ut till bandaren = Voila! bett i botten igen! Inget skruva på EQ, allt lät bara bra.

Det var som om de billigare jackväxlarna, eller månne kombinationen med långa kabelavstånd sög ur en del av signalen och gjorde den fattig i botten registret.

Märk väl att det är nanometrar vi pratar om, men att jackväxlarna sög bort en del av bottenregistret är det ingen tvekan om. Så se upp med det, vilken jackväxel du än bestämmer dig för...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...