Jump to content
Annons

Går de sälja sin kompetens ?


fishfriend (oregistrerad)

Recommended Posts

fishfriend (oregistrerad)

hej hej

undrar om de går o sälja sin kompetens, ex i fl studio ?

lära ut de man kan till andra för pengar ?

jag vet ju att de finns skolar o kurser o sånt som lär ut musik program men får privatpersoner göra detta svart ?

ja menar de blir ju en sjuhelvetes mycket billigare 🙂

finns de nån marknad för de tror ni ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Får privatpersoner göra detta svart?" hmmm.....?? Är lte osäker på hur du menar, men..... Varför skulle man "få göra det svart"??? Att du får göra det är väl självklart....bara att sätta igång liksom. Men "svart"? Förstår inte varför försäljning av den typen av tjänst inte skulle lyda under samma lagar och regler som försäljning av andra tjänster....??? Troll eller??

Redigerat av Mr Keys
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att utföra inkomstbringande arbete och inte redovisa det är förbjudet om det är det du menar ???

:rolleyes:

Edit: vet inte om det finns någon marknad..

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

"Får privatpersoner göra detta svart?" hmmm.....?? Är lte osäker på hur du menar, men..... Varför skulle man "få göra det svart"??? Att du får göra det är väl självklart....bara att sätta igång liksom. Men "svart"? Förstår inte varför försäljning av den typen av tjänst inte skulle lyda under samma lagar och regler som försäljning av andra tjänster....??? Troll eller??

om en polis ser att jag lär en kille o göra musik och jag säger, aa jag fick 200 kr så visade jag han lite coola saker på programmet. eller om en polis ser en snickare som säger, aa jag jobbade några timmar svart o fick ihop 4 tusen under dagen. jag tror polisen hade skitit fullständigt i killen med musiken då ? lite mer utav en princip fråga om polisen skulle man la kunna säga. tror man skulle komma iväg rätt lätt med att lära yngra göra musik ?

Link to comment
Dela på andra sajter

om en polis ser att jag lär en kille o göra musik och jag säger, aa jag fick 200 kr så visade jag han lite coola saker på programmet. eller om en polis ser en snickare som säger, aa jag jobbade några timmar svart o fick ihop 4 tusen under dagen. jag tror polisen hade skitit fullständigt i killen med musiken då ? lite mer utav en princip fråga om polisen skulle man la kunna säga. tror man skulle komma iväg rätt lätt med att lära yngra göra musik ?

Ärligt talat så tror jag att polisen skitit i båda... däremot skattemyndigheten... 😉

Det är olagligt att öht (över huvud taget) göra svartjobb, sen får väl ditt samvete sätta gränserna... men helt klart får du sälja allt. Luft, egendom, muskelkraft och kompetens, bara du skattar för det. Sen hur du gör med "skatteprylen" är din ensak tills du hamnar under utredning.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att sälja tjänster utan att skatta extra för det.

Om du säljer dina tjänster så har du för det första rätt att dra av de kostnader du haft ( det finns en massa regler exakt hur det skall gå till ) . Du kan till en början dra av momsen du lägger på mot moms du betalat.

Och är du som de flesta på det här forumet lär det nog dröja lång tid innan du fått in tillräckligt mycket för att täcka kostnaderna.

Sedan kan du ha en viss mängd inkomster i "hobby-verksamhet" utan att det blir skatt för det. Regelverket kan verka krångligt för en vanlig människa, men det går alltså utmärkt att sälja sina tjänster vitt utan att skatta mer.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Det går utmärkt att sälja tjänster utan att skatta extra för det.

Om du säljer dina tjänster så har du för det första rätt att dra av de kostnader du haft ( det finns en massa regler exakt hur det skall gå till ) . Du kan till en början dra av momsen du lägger på mot moms du betalat.

Och är du som de flesta på det här forumet lär det nog dröja lång tid innan du fått in tillräckligt mycket för att täcka kostnaderna.

Sedan kan du ha en viss mängd inkomster i "hobby-verksamhet" utan att det blir skatt för det. Regelverket kan verka krångligt för en vanlig människa, men det går alltså utmärkt att sälja sina tjänster vitt utan att skatta mer.

// Gunnar

tack för ett bra svar 🙂 tror jag har fattat grejen nu om detta. anledningen till att jag frågade är den att har ett par polare som sysslar med de här 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det är bättre och enklare att byta tjänster istället, eftersom byten och eget arbete ej är olagligt.

Lära ut musik mot fylltaxi hem från krogen exempelvis.

Däremot ska det vara under förutsättning att tjänsterna är de man önskar sig.

Dessutom kan man inte köpa mat och betala hyran med enbart byten.

Redigerat av Troppus
Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Det är bättre och enklare att byta tjänster istället, eftersom byten och eget arbete ej är olagligt.

Lära ut musik mot fylltaxi hem från krogen exempelvis.

Däremot ska det vara under förutsättning att tjänsterna är de man önskar sig.

Dessutom kan man inte köpa mat och betala hyran med enbart byten.

ja fan de va rätt smart faktiskt 🙂 får ta o börja med byteshandel istället 🙂 tack för bra svar ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...