Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag är ingen studioräv, så ni får ursäkta mitt dåliga ordförråd i ämnet. :-/

Så här är det: Jag har ett gäng låtar som ett band har spelat in och sedan konverterat till mp3-format. Dessvärre är konverteringen dåligt gjord (typ VBR med 128 som topp) och originalinspelningarna har förkommit, vilket innebär att jag sitter med filer som inte låter särskilt bra alls. Finns det något bra sätt att ta bort eller åtminstone reducera det där digitala skräpljudet som uppstår vid för låg bitrate?

Och så har jag ett problem till... Alla låtar utom en låter lika illa, vilket då gör att den som låter bra låter FÖR bra. Finns det något enkelt program som analyserar en låtlista och sedan lägger nivåerna lika på alla låtar?

Tacksam för alla tips.

Annons
Posted

Tyvärr är det nog väldigt lite du kan göra för att förbättra ljudet på låtarna. Du kan kanske använda en "transient shaper" för att få tillbaka lite transienter i materialet, men förbättringen blir nog marginell. Det bästa vore nog, trots allt, att spela in låtarna på nytt, om det går.

Tror att du får redigera om den sista låten lite grann på känsla. Det finns många gratispluggar och sånt som kan "stöka till" ljudet.

Förstår personligen inte varför man gör mp3:or med VBR. Man hade kanske nytta av dem på den tiden lagringsutrymme var dyrt och begränsat, men nuförtiden upplever jag mest att VBR skapar problem. Använd CBR istället!