Jump to content
Annons

Golvdämpning för dubbelpedal i lägenhet


traidmill

Recommended Posts

Hej!

Jag gav mig själv ett digitalt trumset med dubbelpedal i present September 2009 som jag har i min lägenhet och spelar lite sporadiskt på. Tog inte så lång tid innan grannen under hörde av sig och tyckte det lät lite mycket från mina pedaler. Jag köpte en tunnare arbetsmatta i hopp om att det skulle dämpa en del. Men återigen hörde grannen av sig och vi kom överens om lite tider som passade att jag kunde spela på då han inte var hemma och har sen dess kunnat spela utan problem. Nu ringde hyresvärden igen och det är någon annan i huset som tycker det stör och jag tänkte lägga lite energi på att bygga nåt form av podie eller liknande att ställa pedalerna/trumsetet på för att få bort så mycket vibrationer som möjligt.

Tror ni det är möjligt att dämpa en dubbelpedal såpass så man kan ha det i en lägenhet utan att grannarna blir tokiga? Tilläggas ska att grannarna stör sig inte på vanlig musik även på riktig hög musik utan det är slagen från pedalen som går ut i betongen som är problemet. Om man kan dämpa det ordentligt vad behöver man för material och var köper man det?

Mycket tacksam för hjälp!

MVH

noobtrummis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver nog inte krångla till det. Det du vill uppnå är att förhindra att vibrationerna leds över direkt till golvet. Ett lager vibrationsdämpande material samt en skiva på detta (som trummorna står på borde räcka. Der mjuka materialet ska vara tillräckligt styvt för att förfarande ha sviktegenskaper kavar när den totala lasten är på plats (trummorna och ev. dig själv m a o).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver nog inte krångla till det. Det du vill uppnå är att förhindra att vibrationerna leds över direkt till golvet. Ett lager vibrationsdämpande material samt en skiva på detta (som trummorna står på borde räcka. Der mjuka materialet ska vara tillräckligt styvt för att förfarande ha sviktegenskaper kavar när den totala lasten är på plats (trummorna och ev. dig själv m a o).

Kan du rekommendera något material och var man kan köpa det? jag känner mig rätt nollställd på området. Jag köpte en arbetsmatta som jag har trumsetet på nu men den är alldeles för tunn (~1cm). Men jag har tänkt i samma banor där, en tunnare skiva att ställa setet och mig själv på så man även kan skruva fast pedalerna, och en tjockare skiva dämpande material, men vad? och var köper man?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hyfsade spånskivor, lite billiga tennisbollar från ÖoB eller liknande så kan du göra något sånt här

http://farm4.static.flickr.com/3420/3380294795_49b2d7206f.jpg

Har inte testat själv med enligt en polare ska det ha funkat utmärkt.

edit: Hittade en bra länk med. http://www.vdrums.com/forum/showthread.php?t=45889&highlight=tennis+ball

Redigerat av Aggro69
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag nog skrivit om innan. Byggde också en smärre scen för sex-sju år sedan när jag bodde i korridor för att kunna öva x antal timmar/dag. Initierades efter några klagomål från grannen under. Jag började i min enfald med mattor, gummiklädsel etc, till dess att jag åkte och hämtade hem grejer för att snickra ihop sppånskivor, klossar, plastfilm och gummifötter som hela kitet kunde vila på. Blev tyst efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken! Det är ju en variant!

Vad tror ni om frigolit som dämpmaterial? jag tror nog iofs att det är för hårt för att dämpa vibrationer, men det va billigt.

Jo, cellplast är för styvt:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79654&st=0&p=1135476entry1135476

Link to comment
Dela på andra sajter

Mineralull/skumgummi borde funka förutsatt rätt egenskaper.

Tror jag gör en test med mdf-skivor med isolering emellan helt enkelt så får vi se hur det går. Farsan jobbar på brädgårn så har både isolering och skivor där. Återkommer med resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 3 månader senare...
nightcrawlr (oregistrerad)

Bumpar lite. Samma problem här. Jag har snälla grannar, men vill inte testa deras tålamod för mycket/länge 🙂 Detta resulterar bara i att man spelar väldigt försiktigt, vilket förstör hela tanken med mitt trumspelande. Har tänkt att bygga tennisbollsvarianten, men det skulle helt enkelt bli för trångt i min microstudio där jag försöker få plats med allting! 🙂 såvida man inte kan bygga någon trekantig variant? 🙂 Jag kan tänka mig att lägga helt nytt golv om det inte blir på tok för dyrt (det handlar bara om 5 kvadratmeter) Men vad ska man isåfall lägga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett podie av lätta skivmaterial avger en rätt hög resonans i rummet.

För att uppnå en effektiv avvibrering av pedalerna behöver man låta energin från pedalen överföras till ett elastiskt material som vilar på en "platta" med så låg resonansfrekvens som möjligt, dvs. den bör vara tung och styv för att undvika sk. parkettresonans och trumljud.

Denna platta behöver man sedan flyta på en "fjäder" av något slag, tex. Stepisol av den mjuka sorten (den gröna) för att på så sätt få en frikoppling mot bef. golv.

En enkel och torr byggmetod för att göra detta på är att jobba med betongplattor (trädgårdsplattor) som man lägger ovanpå tex. stepisol. Sedan gör man en träram runt det hela. Om man vill kan man limma ihop plattorna. Ovanpå detta kan man sedan lägga en gummiduk som sedan trummorna ställs på.

Kom i håg att det många gånger kan vara behov att även isolera det luftburna ljudet.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett podie av lätta skivmaterial avger en rätt hög resonans i rummet.

För att uppnå en effektiv avvibrering av pedalerna behöver man låta energin från pedalen överföras till ett elastiskt material som vilar på en "platta" med så låg resonansfrekvens som möjligt, dvs. den bör vara tung och styv för att undvika sk. parkettresonans och trumljud.

Denna platta behöver man sedan flyta på en "fjäder" av något slag, tex. Stepisol av den mjuka sorten (den gröna) för att på så sätt få en frikoppling mot bef. golv.

En enkel och torr byggmetod för att göra detta på är att jobba med betongplattor (trädgårdsplattor) som man lägger ovanpå tex. stepisol. Sedan gör man en träram runt det hela. Om man vill kan man limma ihop plattorna. Ovanpå detta kan man sedan lägga en gummiduk som sedan trummorna ställs på.

Kom i håg att det många gånger kan vara behov att även isolera det luftburna ljudet.

/ Björn

Björn!

I din egenskap av superakustiker - hur skulle du bedöma Thomanns egen lösning enligt länk nedan (bortsett från att den är kostsam):

http://www.thomann.de/se/thomann_drum_noise_elimination_podium.htm

Jag har själv ett drygt decenniums erfarenhet av e-kits i små lägenheter, och i tidigare tråd skrev jag nog om en "scen" jag byggt själv för länge sedan. Dock inte så optimal för ändamålet. Hur hade MDF-plattor vilande på stepisol fungerat? Bättre eller sämre än thomanns lösning ovan?

Sedan ställer jag mig alltid frågande till om trummisen själv ska befinna sig på podiet eller utanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen erfarenhet av Thommans podie. Isolatorerna av gummi gör säkert sitt jobb om materialet är väl valt men konstruktionen är just ett podie av ett lätt skivmaterial som bärande element och en luftspalt mellan bef. golv och MDF-skivan.

En betongplatta (trädgårdsvariant) har uppemot 4 ggr högre densitet jämfört med MDF. Så med 50 mm tjocklek betong vs. 30 mm MDF blir skillnaden påtaglig. Thommans konstruktion isolerar säkert en hel del mellan själva plattan och bef. golv, men man kommer inte ifrån att podiet kommer utgöra en resonanslåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen erfarenhet av Thommans podie. Isolatorerna av gummi gör säkert sitt jobb om materialet är väl valt men konstruktionen är just ett podie av ett lätt skivmaterial som bärande element och en luftspalt mellan bef. golv och MDF-skivan.

En betongplatta (trädgårdsvariant) har uppemot 4 ggr högre densitet jämfört med MDF. Så med 50 mm tjocklek betong vs. 30 mm MDF blir skillnaden påtaglig. Thommans konstruktion isolerar säkert en hel del mellan själva plattan och bef. golv, men man kommer inte ifrån att podiet kommer utgöra en resonanslåda.

Jag förstår. Så ponera att jag lägger en matta Stepisol underst, följt av 20 st betongplattor av denna typ:http://www.stenmagas...1&ProductID=266

...för att sedan avsluta med enklare matta/gummimatta innan trummorna åker på, så vore det hellre att rekommendera?

I så fall är ju tennisbollvarianten (plattformen) också att avråda ifrån då flertalet resonanta materiel där används.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

Vart kan man köpa stepisol? Hittar ingenstans.

Var för övrigt på bauhaus igår och passade på att fråga lite. Han rekommenderade att jag skulle lägga laminatgolv........................... Så var den diskussionen över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart kan man köpa stepisol? Hittar ingenstans.

Var för övrigt på bauhaus igår och passade på att fråga lite. Han rekommenderade att jag skulle lägga laminatgolv........................... Så var den diskussionen över.

Jag mailade Eva på Emballageteknik i Malmö. Men du kanske sitter någon annanstans:

http://www.emballageteknik.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

Jag mailade Eva på Emballageteknik i Malmö. Men du kanske sitter någon annanstans:

http://www.emballageteknik.com/

Tack! Ok så det finns alltså inte ute i butiker. Men det finns ju en fabrik i närheten av Stockholm iallafall, får ta o maila när jag lyckats reda ut hur jag ska lösa detta rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

nightcrawlr (oregistrerad)

Snor tråden lite då det finns så mycket trådar om detta redan, men ingen som passat mig =/

Har tänkt att bygga ett triangulärt podie, jag har ingen möjlighet att bygga "rum i rum" vilket vore det bästa. Men för att få bort så mycket som möjligt vill jag iallafall göra någonting, och det är ju främst pedalerna som är boven. Jag behöver dock hjälp att välja material.

Nån ljuddämpande gummimatta (som man vanligtvis lägger under parkett) plus betongplattor, plus nåt annat mjukt? Som får vila på gummifötter.

Sen tänkte jag slå in det hela i en grå heltäckningsmatta, och lägga samma heltäckningsmatta på resten av golvet.. mest för att jag tror det blir snyggt 😉

post-11834-0-19886700-1375001839_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Var för övrigt på bauhaus igår och passade på att fråga lite. Han rekommenderade att jag skulle lägga laminatgolv........................... Så var den diskussionen över.

Japp.

Riktiga superproffs som jobbar där , Personalen ser eller vet inte skillnaden på en sticksåg eller cirkelsåg för den delen heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...