Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Vet inte om detta är rätt men kan inte komma på någon annanstans jag skall vända mig.

Jag håller på att digitalisera kassettband. Jag går från kassettbandspelaren via RCA till dator. Jag använder Simplyrec och sparar ner på en extern disk. Under inspelningens gång så "hoppar" ljudet till och när jag skall lyssna på det så är det en liten tom lucka i inspelningen på den platsen där det hoppade till. Lyssnar jag direkt på kassettbandet hör det inget fel.

Vad kan vara fel och hur skall jag bära mig åt för att komma till rätta?

Oändligt tacksam.

Nu har jag prövat att spela in till en intern disk istället. men felet är det samma.

Tydligen var det simply rec som var boven. synd för det var ett program jag gillade. förmodligen något inställningsfel men jag kan för lite.

Nu har jag tyvärr fått gå tillbaka till Audacity.

Jag blir galen. efter att ha spelat in allt iaudacity för export får jag bara svar att det inte går. Jaha. varför inte då? Jag har inte så stor nytta av filen i audacity format. jag måste ha den i wav. kan det vara så att audacity inte kan hantera så stora filer?!

Edited by JohannesL
Annons
Posted (edited)

Prova defragmentera hårddisken innan du spelar in

Kan vara bugg , prova och leta efter ett annat program.

Edited by kardo
Posted

Simplyrec, är inte det ett sånt där program som är gratis som man bara kan spela in typ 30 sekunder med innan det antingen brusar, börjar om eller knycker till? Om man vill ha fullversionen får man pynta in stålar. Kan ha fel i detta fall, men jag vet att det finns sådana varianter.

Posted

Jag tror att debatt är inne på rätt spår. Många demoversioner av program "mute:ar" ljudet med olika mellanrum, just för att det är en demoversion.

En annan tanke, vilken upplösning spelar du in kassettbanden i på datorn? Gissar att det är 44,1 kHz/24 bitar. Funkar det bättre med 16 bitar? Den där tystnaden kan även vara så kallade "drop-outs", möjligen för att din dator inte orkar med arbetsbelastningen.

Förstår inte alls varför det inte går att exportera från Audacity, det programmet och den funktionen använder jag hela tiden utan problem 😕

Posted

Prova defragmentera hårddisken innan du spelar in

Kan vara bugg , prova och leta efter ett annat program.

Jag kör Mac så det tror jag inte att det rör sig om. möjligtvis för lite ledigt utrymme på systemdisken. men det känns långsökt.

Posted

Simplyrec, är inte det ett sånt där program som är gratis som man bara kan spela in typ 30 sekunder med innan det antingen brusar, börjar om eller knycker till? Om man vill ha fullversionen får man pynta in stålar. Kan ha fel i detta fall, men jag vet att det finns sådana varianter.

Jo, det är ett gratisprogram. Jag gillade det på grund av sin enkelhet. blir så lätt att man snöar in på teknik. kan dom vara så jäkliga! :-O

Posted

Jag tror att debatt är inne på rätt spår. Många demoversioner av program "mute:ar" ljudet med olika mellanrum, just för att det är en demoversion.

En annan tanke, vilken upplösning spelar du in kassettbanden i på datorn? Gissar att det är 44,1 kHz/24 bitar. Funkar det bättre med 16 bitar? Den där tystnaden kan även vara så kallade "drop-outs", möjligen för att din dator inte orkar med arbetsbelastningen.

Förstår inte alls varför det inte går att exportera från Audacity, det programmet och den funktionen använder jag hela tiden utan problem 😕

Tusan också. jag gillade ju det att det gick direkt till färdig fil utan att behöva bry sig om allt annat. 44,1/24 stämmer i simply rec. tänkte inte på att kolla i audacity men såg nu att det stod på 48 kHz. Att datorn, en mac pro med 10 gb ram och 2x3 GHz Quad-Core, inte skulle orka med tar jag för högst osannolikt.

Exporterar jag till systemdisken går det tydligen. Ser ut som om det är den bästa lösningen. Blir fler moment. Jag vill ju slippa att sitta och kolla på nivåerna. finns det något trix? :-) Det är trots allt över 300 kassettband och lika många rullband.

Jättetack för alla svar hittills.

Posted
Att datorn, en mac pro med 10 gb ram och 2x3 GHz Quad-Core, inte skulle orka med tar jag för högst osannolikt.
Brutal overkill för att digitalisera 2-kanals kassettinspelningar, helt klart. ☺️
jag gillade ju det att det gick direkt till färdig fil utan att behöva bry sig om allt annat.
Då ska du strunta i Audacity.

Audio Recorder funkar nog bra för dig. Direkt-till-disk-inspelning kan inte bli mycket simplare än såhär.

• Gilla 1
Posted (edited)

Brutal overkill för att digitalisera 2-kanals kassettinspelningar, helt klart. ☺️

Då ska du strunta i Audacity.

Audio Recorder funkar nog bra för dig. Direkt-till-disk-inspelning kan inte bli mycket simplare än såhär.

hehe. jag använder ju datorn till annat också :-P Jag skall genast kolla på Audio Recorder :-) Tackar tack!

Tyvärr verkar det som om programmet inte finns?! Fast jag hittade en massa andra som jag skall testa. :-)

Edited by JohannesL
Posted
Tyvärr verkar det som om programmet inte finns?!
Hemsidan finns inte längre, och jag trodde att länken jag postade fungerade.

Nåja, här är en egen mirror. audiorecorder.zip

Posted

Hemsidan finns inte längre, och jag trodde att länken jag postade fungerade.

Nåja, här är en egen mirror. audiorecorder.zip

Tack så jättemycket. Bra när man kan få hjälp av proffs när man är ute och klampar utanför sina egna domäner :-) Jag skall genast kasta mig över programmet och tanka in kassettband. men nu när jag tittat lite på det så har jag en liiiiiiten fråga till.

Tydligen kan man skapa profiler. Cannels, Sample Rate och Sample Size. Vad är lämpligast? :-S

Som sagt verkligen jättetacksam för all hjälp :-)

Posted

AIFF eller WAV är okomprimerat ljud.

Channels? Kassettbanden är väl inspelade i stereo.

Sample rate: 44,1 kHz

Sample size: 24 bit tar lite större plats men är bättre om du ska putsa till inspelningarna senare.

Om du inte ska jobba något med filerna, har en god och jämn insignalsvolym och ska bränna till CD, välj 16 bit direkt.

• Gilla 1
Posted

AIFF eller WAV är okomprimerat ljud.

Channels? Kassettbanden är väl inspelade i stereo.

Sample rate: 44,1 kHz

Sample size: 24 bit tar lite större plats men är bättre om du ska putsa till inspelningarna senare.

Om du inte ska jobba något med filerna, har en god och jämn insignalsvolym och ska bränna till CD, välj 16 bit direkt.

Det går alltid snabbare när man kan fråga än att man skall behöva rota själv :-) Blir lätt att man snöar in på tekniken utan att få något gjort. några av inspelningarna är när 60 år så det är ju hög tid att det tas till vara. :-) Jag skall tänka på dig i mitt testamente och vet var jag skall vända mig om jag behöver mer hjälp :-)

tack