Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Annons

Låt mig checka...

Epidemic Sound: "För att vår ersättningsmodell ska fungera så kan man i dagsläget tyvärr inta vara med i något sk Collecting Society."

Nope!

Det är du som vill se det hela lite bakfotat.

Men visst, jag kan hålla med om att STIM:s "exklusiva rättigheter" är en pain in the ass, Väderkvarnen.

precis

man kan inte - för stim tillåter inte

checka igen hörru

Link to comment
Dela på andra sajter

precis

man kan inte - för stim tillåter inte

checka igen hörru

Behövs inte; jag tycker att jag har något sånär koll på innebörden av villkoren i STIM-avtalet.

Vi ser det givetvis ur två vinklar. Du verkar redan ha tagit på dig ES:s klubbtröja och keps, medan jag ser det mer ur ett opartisk perspektiv där upphovsman och intresseorganisation faktiskt har slutit ett avtal (sådant älskar Nattvaktaren).

Jag kan ju inte låta bli att läsa mellan raderna i det retoriskt genomarbetade och "korrekta" inlägget (#4) ovan. Hur många, redan STIM-anslutna men frustrerande "fattiga", blir inte sugna på att nappa när de läser "Vi hoppas kunna vara ett alternativ för de upphovsmän som, trots att de är produktiva, inte har möjligheten att tjäna pengar på sina verk."

Skillnaden, om jag inte är helt fel på det (jag har ännu inte läst något ES-avtal), mellan att ÖVERLÅTA ett verks ekonomiska rättigheter till ES och att UPPLÅTA detsamma till STIM är att det senare fallet dels är återkalleligt, dels ger möjlighet att generera inkomst för (i princip) all framtid — som motsats till "engångssumma".

Det är mycket möjligt att STIM inte "genererar" sexiga inkomster för de flesta av oss. Men hur många gånger måste en låt spelas på radio för att generera 300 SEK?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur många gånger måste en låt spelas på radio för att generera 300 SEK?

Källa: STIM

SVT1 och SVT2: 383 kr/minut

Barnkanalen: 46 kr/minut

SVT 24: 96 kr/minut

Kunskapskanalen: 10 kr/minut

TV3: 103 kr/minut

TV4: 304 kr/minut

TV4+: 28 kr/minut

TV4 Film: 7 kr/minut

TV400: 4 kr/minut

Kanal 5: 106 kr/minut

TV6: 15 kr/minut

Kanal 9: 65 kr/minut

Canal +: 74 kr/minut

P1: 130 kr/minut

P2: 67 kr/minut

P3: 85 kr/minut

P4 riks: 99 kr/minut

P4 lokal: 7 kr/minut

RIX FM: 1,24 kr/minut

Mix Megapol: 1,21 kr/minut

Bandit Rock: 1,51 kr/minut

Rockklassiker: 0,89 kr/minut

NRJ: 1,43 kr/minut

The Voice, Stockholm: 1,42 kr/minut

Lugna favoriter, Stockholm: 0,81 kr/minut

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

men bra att vi är överens om att det är stimavtalet som förbjuder å inget annat

Jo, men kom ihåg en sak bara (eftersom du inte kommenterade mitt inlägg i övrigt):

De som en gång har UPPLÅTIT sina verkrättigheter till STIM kan när som helst säga upp STIM-avtalet, "ta tillbaka" alla sina verkrättigheter och sedan ÖVERLÅTA dem till t.ex. Epidemic Sound, enligt deras "modell". När så har skett får upphovsmannen vad det lider sina 300 netto för varje "godkänt verk" och kan sedan ALDRIG göra anspråk på de rättigheterna igen. De som sedan "collectar" verkens framtida intäkter är Epidemic Sound.

Skillnaden är bara att intäkterna stannar hos Epidemic Sound; i alla fall tills de väljer att återkalla (licenser) eller sälja verket vidare.

Där har ni "alternativet" till STIM 🙂

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå mångas funderingar och tankar kring Epidmic Sound.

Det är en modell som inte alla kan acceptera och så är det inom mycket i livet.

Men för de som accepterar modellen, att sälja sina låtar inkl rättigheter och allt vad det innebär för 606:- är det en helt okej modell.

Jag tror att hela musikbranschen måste ändras.

Framför allt STIM och betalningsmodellen.

Här får man betalt per verk som blir godkänt, och är man en duktig kompositör så får man i stort sett alla verk godkända.

Jag har levererat musik till Epidemic sedan start, hösten 2009 och det har aldrig varit något problem med vare

sig musikleverans eller fakturering.

Utav alla mina låtar (flera hundra) så är det enbart 2 st som inte blivit godkända och nu i efterhand kan jag förstå varför.

Man kan leva på det.

Helt klart.

Jag hade det som heltidssysselsättning fram till i höstas då jag var tvungen att göra ett avbrott (pga andra omständigheter).

Jag såg på det som ett vanligt jobb.

Gick upp kl 7 och käka frukost.

Började skriva musik kl 8. Fika kl 10. Lunch kl 12 och gick hem kl 17.

Det var inte varje dag man hade inspiration att skriva musik.

Men det är inte varje dag man har inspiration att arbeta på ett "vanligt" jobb heller.

Är man som sagt en duktig kompositör så kan man på ren rutin skriva bra låtar.

Jag håller med om att 606:- ex moms inte är mycket pengar för ett verk.

Men en del kanske nöjer sig med det. Speciellt om man kan skriva flera låtar per dag.

Jag ska inte sticka under stolen med att vissa dagar så skrev jag ingenting alls.

Jag fick alltså 0 låtar gjorda dom dagarna.

Men å andra sidan så kunde jag ibland skriva upp emot 7 låtar på en dag.

Det låter mycket, och det är mycket. Men är man smart så kan man få det gjort.

Jag arbetar efter templates (som epidemic rekommenderat).

Jag har alltså 4 st templates i Cubase med olika ljud sparade.

Känner jag för att skriva en akustisk låt med gitarr öppnar jag upp det template och alla inställningar för ljud, effekter och hela kittet är klara.

Det enda jag behöver göra är att komponera, själva "produktionen" är alltså klar.

Samma sak om jag vill skriva en tung action fylld electro låt. Jag behöver bara komponera.

De flesta låtar jag har levererat ligger i längd runt 2 minuter.

Vissa låtar har bara varit 1:10 långa medans andra kan ha varit över 3 minuter.

Just för tillfället så levererar jag kanske 10 låtar i månaden då min tjänsteledighet på jobbet gått ut.

Min tanke är att börja leverera betydligt fler igen och ta ut mer tjänsteledighet.

Som sagt: Man kan leva på det.

Har man inga problem med att sälja rättigheterna till sina låtar så tycker jag att de som är sugna ska söka!

Jag kan för stunden inte direkt komma på några baksidor med Epidemic.

Det vore kanske betalningen per verk som inte är särskilt hög.

Men det har aldrig varit några problem med betalningen!

Man fakturerar som till vilket annat företag som helst och pengarna finns på kontot betalningsdag.

Och som en litet notis:

Det är häftigt att höra sin musik på TV!

Det är flera ggr i veckan jag hör någon av mina låtar.

Det ger en härlig känsla 🙂

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag arbetar efter templates (som epidemic rekommenderat).

Jag har alltså 4 st templates i Cubase med olika ljud sparade.

Templates ? Förklara vad detta är . Är det typ ljud du ska hålla dej till för att dom ska godkänna låtarna .

och ska det vara mastrade låtar också?

Och måste man skriva genomsnitt 3 låtar á dag typ?. om man inte skriver något en dag så får man skriva 6 låtar dagen efter för att komma i kapp.

Eller det kan räcka med typ 1- 2 i månaden, dvs som man själv vill,och inga krav ?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta verkar vara en riktigt bra tjänst.

Om alternativet är 0 kr / verk och det stannar i datorn. Man väljer ju själv vad som kan skickas iväg.

Varför vara så kritisk, passar säkert inte alla men många som allt annat här i livet.

Skulle jag sälja ett verk för 600 kr och fick höra detta på radio eller tv en enda gång skulle jag bli både stolt och glad. Om någon annan tjänar pengar på detta så är det helt ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men kom ihåg en sak bara (eftersom du inte kommenterade mitt inlägg i övrigt):

De som en gång har UPPLÅTIT sina verkrättigheter till STIM kan när som helst säga upp STIM-avtalet, "ta tillbaka" alla sina verkrättigheter och sedan ÖVERLÅTA dem till t.ex. Epidemic Sound, enligt deras "modell". När så har skett får upphovsmannen vad det lider sina 300 netto för varje "godkänt verk" och kan sedan ALDRIG göra anspråk på de rättigheterna igen. De som sedan "collectar" verkens framtida intäkter är Epidemic Sound.

Skillnaden är bara att intäkterna stannar hos Epidemic Sound; i alla fall tills de väljer att återkalla (licenser) eller sälja verket vidare.

Där har ni "alternativet" till STIM 🙂

vad nytt, käre valle?

det är också skillnad på att hyra ut och att sälja en bil

men det är kanske bra att du klargör det för alla dumskallar som inte fattat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar,

för alla mail som kommit in. Men, vi söker fortfarande låtskrivare och producenter.

Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill.

Maila criss@epdidemicsound.com om du vill veta mera.

Mvh Criss David

kanske dags att köpa reklamplats?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon annan tjänar pengar på detta så är det helt ok...

Ja, eller hur?

Dessutom är ersättning (från STIM-organisationer) inte begränsat till framförande TV och radio.

I övrigt vill jag säga: det är inte kidsens (och vissa gubbars) fel att STIM (och dess likar) får en så "bad position" i sådana här diskussioner och jämt faller i skuggan av duktiga affärsmän som Epidemic Sound. Det är organisationernas eget fel, på grund av att de ska vara så jävla onödigt byråkratiska och, inte minst, sin flegmatiska förmåga att hänga med när nya tekniker dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är kanske bra att du klargör det för alla dumskallar som inte fattat 🙂

Mitt inlägg var inte menat att förringa någon. Du hänger säkert med i all avtalsterminologi som figurerar, men du skulle bli förvånad om du förstod hur få det egentligen är som vet vad skillnaden mellan upplåta och överlåta är (de tror oftast att det är samma sak).

Sitter klubbtröjan bra?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt inlägg var inte menat att förringa någon.

nämen aldrig skulle väl du 😉

ditt korståg mot alternativ till stim har säkert helt andra grunder

en annan fråga: tror du det är samma typ av låtar som går att sälja som katalogmusik som också skulle spelas som en vanlig poplåt i p3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Källa: STIM

SVT1 och SVT2: 383 kr/minut

Barnkanalen: 46 kr/minut

SVT 24: 96 kr/minut

Kunskapskanalen: 10 kr/minut

...

P1: 130 kr/minut

P2: 67 kr/minut

P3: 85 kr/minut

P4 riks: 99 kr/minut

P4 lokal: 7 kr/minut

...

Klockren lista! Skulle man kunna få ta del av din källa vore det ypperligt för framtida uppdateringar? 🙂

EDIT: Svarade på min egen fråga genom att använda de grå lite och lätta på latmasken 😛

Källan finns på: STIM

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

ditt korståg mot alternativ till stim har säkert helt andra grunder

Inga direkt utstuderade grunder i så fall... Jag vet att jag framstår som någon anti-Epidemic Sound, och även om jag egentligen skiter i vad andra tror, så är jag faktiskt inte så värst anti. Det är en business. Epidemic Sound är en bra och säkert högst lukrativ business.

Men inte kan det väl vara fel av mig att diskutera skillnaden mellan STIM och Epidemic Sound (eftersom den senare ju gärna ser sig som ett "alternativ" till STIM)?

en annan fråga: tror du det är samma typ av låtar som går att sälja som katalogmusik som också skulle spelas som en vanlig poplåt i p3?

Du menar om jag vet skillnaden mellan [singing]"Felix gör det goda godare!"[/singing] och "Grenade" [bruno Mars]?

Förringar du nu? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Nä, det är sant. Dumt exempel... (det var egentligen musik till t.ex. reklamproduktioner i sig som jag syftade på).

Fast här bör vi klargöra att de verk som säljs till Epidemic Sound för 606:- används inte i reklamfilmer.

Till skillnad från TV-program, görs reklamfilmer inte på beställning av TV-kanaler, som Epidemic Sound har sina avtal med.

Reklam beställs av företaget som vill ha reklam för någon produkt.

Det är oftast reklambyråer som gör reklamen och inte produktionsbolag i koppling till TV-kanalerna.

Så du kommer inte höra dina verk i en Ariel eller McDonalds reklam och gå miste om miljoner.

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast här bör vi klargöra att de verk som säljs till Epidemic Sound för 606:- används inte i reklamfilmer.

Tack för klargörandet! 🙂

Så du kommer inte höra dina verk i en Ariel eller McDonalds reklam och gå miste om miljoner.

Utan i... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom ramarna av ett TV-program, exklusive vinjetten, då dessa görs på specialbeställning.

OK, det är alltså då man går "miste om miljoner"... 😉

Jag är lite nyfiken; eftersom du mer eller mindre underströk att "verk som säljs till Epidemic Sound för 606:- används inte i reklamfilmer", så vill jag tolka det som att det mycket väl kan specialskrivas "reklammusik" fast till ett annat pris (upphovsmannen/ES emellan). Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

OK, det är alltså då man går "miste om miljoner"... 😉

Jag är lite nyfiken; eftersom du mer eller mindre underströk att "verk som säljs till Epidemic Sound för 606:- används inte i reklamfilmer", så vill jag tolka det som att det mycket väl kan specialskrivas "reklammusik" fast till ett annat pris (upphovsmannen/ES emellan). Eller?

Alltså det jag menade är att Ariel och sådana giganter betalar gärna miljoner för musiken de har i sin reklam.

Det vore lite dumt av ES att tillåta verk för 606:- att hamna där när det finns potential för dem själv (och upphovsmannen) att tjäna betydligt mer. Det vore ingen smart business. 😉

Dessutom vill ingen som beställer en reklamfilm, att den låten ska finnas tillgänglig i en musikkatalog som ES är. Man vill att låten ska förknippas med din produkt i första hand och inte kunna användas av en konkurrent nästa dag.

Just nu har fokus varit stora TV-kanaler och inte reklambyråer som sagt.

Vinjettmusik har gjorts och specialskrivits av ES upphovsmän till några TV-program. Och där är det också större belopp som gäller än 606:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...