Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Hej, ja naturligtvis är det så att både ES och STIM skall bättra sig och det borde vi alltid sträva mot. Däremot är det inte så att vi tar emot ersättning från STIM. Vi tar inte emot en enda krona från någon kollektiv förvaltningsorganisation i hela världen. Vi tar endast betalt av våra kunder.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, det är mycket förvånande att STIM säger detta, trots att du ställer klara och tydliga frågor till dem. Vi är inte anslutna hos STIM, vi anmäler inte våra verk till STIM och vi mottar inga utbetalningar från STIM.

 

Jag tror att detta endast innebär att den person som du har talat med hos STIM inte är fullt informerad om Epidemic Sound eller hur vi arbetar. Om det är möjligt, försök gärna att få den ansvarige på STIMs medlemsservice att svara på frågor.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, jag är besviken över att du går på denna killens påstående utan att logiskt reflektera över sanningshalten. Jag brukar läsa allt du skriver med respekt och anamma din visdom, du är trots det forumets Yoda.

Jag utgår från att någon som säger att han har ställt frågor till STIM, verkligen har gjort det och sedan ärligt redovisar svaren - speciellt när det gäller en sådan här fråga där vågorna redan har gått väldigt höga och det är viktigt att få relevant information efter att Epidemic har lyfts fram och kritiserats på andra håll också.

Eftersom du ifrågasatte sanningshalten från det redovisade samtalet med STIM, så mailade jag en fråga till dem om hur det ligger till - och bad dem att antingen gå in i denna tråden och svara - eller att de svarar mig och ger mig tillstånd att lägga ut deras svar i tråden.

Om jag har tolkat konceptet fel och varit överdrivet kritisk, så ber jag naturligtvis om ursäkt för det, men oavsett vilket så tycker jag att det känns suspekt när man inte tillåts vara med i den organisation som de flesta upphovsmän ser som ganska självklar att vara med i - lite grand i stil med att man per automatik skulle sorteras bort vid jobbansökan om man är med i facket... Inte samma sak, men ändå något som gör att man undrar vad det egentligen handlar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är mycket förvånande att STIM säger detta, trots att du ställer klara och tydliga frågor till dem. Vi är inte anslutna hos STIM, vi anmäler inte våra verk till STIM och vi mottar inga utbetalningar från STIM.

 

Jag tror att detta endast innebär att den person som du har talat med hos STIM inte är fullt informerad om Epidemic Sound eller hur vi arbetar. Om det är möjligt, försök gärna att få den ansvarige på STIMs medlemsservice att svara på frågor.

Mvh

Criss David

Hej Criss,

Tack för ett tydligt svar.

Ja, då är det högst märkligt att personen på STIM svarade som den gjorde om inget av det stämmer. Ber om ursäkt om jag postat felaktig information, men det är som sagt de svar jag fick av personen på STIM. Nästa gång jag kontaktar STIM:s Medlemsservice blir det via e-post, eller så ber jag att få tala med den ansvarige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips till Epidemic sound. Hyr en buss. Åk till någon Balkanland och sätt 20 låtskrivare därifrån på bussen. Sätt upp ett tältläger och låt de producera lite jinglar o musik för de där 600 kr, ta sen betalt för bussresan kost och logi så får ni tillbaka även de pengarna. De som vill åka hem får ni hänvisa till blåbärsplockning eller att gå till respektive ambassad.

Påstår fortfarande att Epidemic Sounds affärsidé inte hör hemma i vårt samhälle. Men de har all juridisk rätt att göra som de gör. De som skulle skämmas är ju SVT och andra som köper in från Epidemic Sound. Precis som IKEA eller Hennes o Mauritz när de köper sina möbler från de fabriker där folk är inlåsta och får löneavdrag om de går på toaletten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips till Epidemic sound. Hyr en buss. Åk till någon Balkanland och sätt 20 låtskrivare därifrån på bussen. Sätt upp ett tältläger och låt de producera lite jinglar o musik för de där 600 kr, ta sen betalt för bussresan kost och logi så får ni tillbaka även de pengarna. De som vill åka hem får ni hänvisa till blåbärsplockning eller att gå till respektive ambassad.

Påstår fortfarande att Epidemic Sounds affärsidé inte hör hemma i vårt samhälle. Men de har all juridisk rätt att göra som de gör. De som skulle skämmas är ju SVT och andra som köper in från Epidemic Sound. Precis som IKEA eller Hennes o Mauritz när de köper sina möbler från de fabriker där folk är inlåsta och får löneavdrag om de går på toaletten.

Hur svårt ska det egentligen vara att inse att Epidemic Sound enbart är ett alternativ bland många, ingen tvingar någon att börja jobba för ES, dom har även vart tydliga med vilka regler som gäller.

Alla låtskrivare har inte dom kontakterna som faktiskt behövs för att direkt kunna sälja sina låter till artister, producenter eller bolag. 600kr är bättre än 0kr.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt ska det egentligen vara att inse att Epidemic Sound enbart är ett alternativ bland många, ingen tvingar någon att börja jobba för ES, dom har även vart tydliga med vilka regler som gäller. Alla låtskrivare har inte dom kontakterna som faktiskt behövs för att direkt kunna sälja sina låter till artister, producenter eller bolag. 600kr är bättre än 0kr.

Riktigt så enkelt är det ändå inte. Det är ju den typen av argument som används för lönedumpning på en massa andra ställen. "Klart det är bättre att ungdomarna gör ett heltidsjobb för en praktiklön än att dom inte arbetar alls" o s v.

Det är ju på sätt och vis sant, samtidigt så bidrar det ju till allmänt lägre ersättning på längre sikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite fel att jämföra det med allmän lönedumpning. 99% av de som håller på med musik gör det utan att nånsin få något egentligt för det och det förblir en hobby livet ut. Här ges en chans för hobbymusiker att tjäna en liten slant på sin musik och eventuellt bli spelad på bästa sändningstid. Visst kan jag hålla med om att allt inte är optimalt, men man får ju ta det för vad det är också. Sen får du ju även kontakt med den absoluta eliten inom svensk musikproduktion osv i och med att du tas med i gänget vilket även är inspirerande och kan ge ett extra steg vidare när man har utvecklats med sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite fel att jämföra det med allmän lönedumpning. 99% av de som håller på med musik gör det utan att nånsin få något egentligt för det och det förblir en hobby livet ut. Här ges en chans för hobbymusiker att tjäna en liten slant på sin musik och eventuellt bli spelad på bästa sändningstid. Visst kan jag hålla med om att allt inte är optimalt, men man får ju ta det för vad det är också. Sen får du ju även kontakt med den absoluta eliten inom svensk musikproduktion osv i och med att du tas med i gänget vilket även är inspirerande och kan ge ett extra steg vidare när man har utvecklats med sin musik.

Fast det konkurrerar ju eventuellt med folk som inte är hobbymusiker... Så visst kan det urholka på flera sätt på sikt.

Men visst, i musik är ju lite svårt eftersom det är 100% subjektivt och dålig musik (i vad mån man nu kan påstå att sådan existerar) inte förenat med några direkt risker. Säg att det hade gällt elektriker istället, hade det varit okej för amatörer (som annars inte drar in några pengar på el-jobb...) så hade ju elektrikerna fått mindre jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Epidemic Sound jobbar med en ersättningstrappa där ca 600 kronor är det lägsta trappsteget. Snittersättningen är ca 300 % högre än detta. Utöver detta tillkommer ytterligare ersättning för varje sålt verk. Ersättningen är naturligtvis differentierad och beror på ett antal parametrar men vi betalar mellan ca 600 kronor till flera hundra tusen kronor per verk. Vi arbetar även aktivt med att marknadsföra vår upphovsmän i produktionerna, trots att detta inte är vanligt i produktionsmusikssammanhang. Titta gärna på sluttexterna i Julkalendern som var Kulturnyheternas referens i reportaget.

Vi vill även passa på att förtydliga att vi startade vår verksamhet som ett alternativ åt de upphovsmän som inte fick ekonomin att gå ihop i STIM-systemet. Vi ville även konkurrera med de stora engelska och amerikanska produktionsmusiksbiblioteken som kanalerna använder när de inte använder oss. Vi har skapat en modell som inte är för alla men som fungerar mycket bra för vissa. Framför allt tycker vi att varje upphovsman skall få välja och att fri konkurrens är bra, även mellan olika sammanslutningar av upphovsmän.

Vi uppskattar alltid en dialog och svarar på allt vi kan.

Vänligen

Epidemic Sound

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Chris!

Bra med att du rätar ut några av de frågetecken som diskuterats här. Det du berättar om "den nya" ersättningsmodellen med stafflad ersättning osv. låter bra i mina öron och skiljer sig ju från det som ni presenterade i början av diskussionen. Jag tycker också att det är bra med ett svenskt alternativ till de stora utländska katalogerna.

Det är egentligen bara tre saker som jag undrar över och som gör att jag lägger mig i den här debatten. Frågor som berör er affärsmodell och som jag egentligen inte har att göra med då ni inte har någon som helst skylldighet att lägga upp era avtal så här på ett forum.

A/ Bidrar er verksamhet till att priserna till slutkund kommer att dumpas över tid och beror tex. SVT:s positiva inställning till ES på att det tycker att det är roligt med ett svenkt alternativ med svenska utövare och upphovsmän, ELLER , att det är ett mycket billigare alternativ till vad som finns på marknaden?

B/ De parametrar som du beskriver som "förhandlingsbara" låter i mina öron som ett vagt incitament för en juste fördelning till skillnad mot för hur Stim bedriver sin verksamhet. Där behöver man inte vara branschproffs eller jurist för att förhandla fram en skälig ersätning.

C/ De högre ersättningsnivåerna du nämner, gäller de alla upphovsmän eller bara några av er (grymt duktiga kompositörer för övrigt!) som driver ES?

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Några reflektioner:

Jag tycker att all verksamhet som främjar svenska kompositörer och utövare är bra. Jag tycker också att det är viktigt att behålla statusen för allt musikaliskt arbete.

Om målsättningen är att försöka livnära sig på musiken tycker jag att det är viktigt att konsekvent värdesätta sitt arbete och värna om att säkerställa möjligheten till en framtida utkomst så gott det går.

För att ge diskussionen lite perspektiv vill jag nämna att många bolag mer och mer jobbar med transparenta affärsmodeller. Det är vanligt att bolagen tex. försäkrar att ingen annan upphovsman har en bättre deal än någon annan. På så sätt kan man skapa vinnar-vinnar upplägg och långsiktigt hållbara affärsrelationer enligt min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, GeorgieFree

Det är verkligen trist att du ser det på det sättet. Vi har skapat en möjlighet för en stor mängd svenska upphovsmän att tjäna pengar på sin musik då de hade svårt att göra det i det gamla systemet. Vi hoppas och tror att de upphovsmän som arbetar med oss är nöjda med ersättningsnivåerna och vi tycker att det är bra att dessa upphovsmän får välja det sätt som passar dem bäst. För tydlighets skull kan ju noteras att dessa upphovsmän alltså tjänar mer pengar nu än vad de gjorde tidigare, inte mindre.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Björn,

Tack för ett trevligt inlägg. Jag har svarat så gott jag kan på dina frågor

nedan.

A/ Nej, vi är inte intresserade av att prisdumpa marknaden för

produktionsmusik. Vi har effektiviserat marknaden genom att ta ett

helhetsgrepp på den tekniska plattformen, juridiken kring

rättighetsupplåtelser, hur man som kund betalar för musik samtidigt som vi

arbetar väldigt hårt för att ge bra service till våra kunder. Detta har

tilltalat våra kunder och vi tror inte att någon aktör kan konkurrera ut

alla de mycket duktiga musiker som idag jobbar i branschen med lågt pris som

främsta vapen.

B/ Vi har ett mycket långsiktigt perspektiv på denna verksamhet och vi tror

att det skulle bli svårt för oss att fortsätta på marknaden om våra

upphovsmän kände att de var underbetalda. Vi jobbar aktivt på att skapa så

höga intäkter som möjligt åt våra upphovsmän och vi ser den "skäliga"

ersättningsnivå som krävs enligt lag som alldeles för låg.

C/ Detta gäller i högsta grad de upphovsmän som jobbar med oss och levererar

musik till vårt bibliotek. Naturligtvis skiljer det sig mellan de olika

upphovsmännen som vi samarbetar med.

Jag hoppas att du känner att du har fått lite svar på dina frågor.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Björn,

Tack för ett trevligt inlägg. Jag har svarat så gott jag kan på dina frågor

nedan.

A/ Nej, vi är inte intresserade av att prisdumpa marknaden för

produktionsmusik. Vi har effektiviserat marknaden genom att ta ett

helhetsgrepp på den tekniska plattformen, juridiken kring

rättighetsupplåtelser, hur man som kund betalar för musik samtidigt som vi

arbetar väldigt hårt för att ge bra service till våra kunder. Detta har

tilltalat våra kunder och vi tror inte att någon aktör kan konkurrera ut

alla de mycket duktiga musiker som idag jobbar i branschen med lågt pris som

främsta vapen.

B/ Vi har ett mycket långsiktigt perspektiv på denna verksamhet och vi tror

att det skulle bli svårt för oss att fortsätta på marknaden om våra

upphovsmän kände att de var underbetalda. Vi jobbar aktivt på att skapa så

höga intäkter som möjligt åt våra upphovsmän och vi ser den "skäliga"

ersättningsnivå som krävs enligt lag som alldeles för låg.

C/ Detta gäller i högsta grad de upphovsmän som jobbar med oss och levererar

musik till vårt bibliotek. Naturligtvis skiljer det sig mellan de olika

upphovsmännen som vi samarbetar med.

Jag hoppas att du känner att du har fått lite svar på dina frågor.

Mvh

Criss David

Hej Chris och tack för ditt svar!

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Här verkar det ha uppstått ett missförstånd. För att detta inte ska växa ytterligare vill jag bekräfta att Epidemic Sound AB inte är anslutet till Stim. De får således inte heller några utbetalningar från oss.

Mvh

Robert Gehring, t.f. chef Stims medlemsservice

Redigerat av Robert Gehring
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Här verkar det ha uppstått ett missförstånd. För att detta inte ska växa ytterligare vill jag bekräfta att Epidemic Sound AB inte är anslutet till Stim. De får således inte heller några utbetalningar från oss.

Mvh

Robert Gehring, t.f. chef Stims medlemsservice

Hur vet vi att du är du och inte en anställd från epedemic sound som drar en rövare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet vi att du är du och inte en anställd från epedemic sound som drar en rövare?

Jag kan bekräfta att Robert Gehring kommer från STIM. Han är t.f. chef för medlems- och kundservice och svarade mig via email, att han hade lagt in ett svar i denna tråden.

Därmed är alltså den biten utredd; Epidemic är alltså INTE medlemmar i STIM och jag får be om ursäkt för mina kanske onödigt hårda ord tidigare i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bekräfta att Robert Gehring kommer från STIM. Han är t.f. chef för medlems- och kundservice och svarade mig via email, att han hade lagt in ett svar i denna tråden.

Därmed är alltså den biten utredd; Epidemic är alltså INTE medlemmar i STIM och jag får be om ursäkt för mina kanske onödigt hårda ord tidigare i tråden.

Ok tack för infon

Link to comment
Dela på andra sajter

...Efterssom jag inte är med i STIM och inte har ngn koll så undrar jag:

Vem gynnas om verket hos ES börjar spelas lite varstans? Jag menar att tex krogar, mfl, betalar väl ett fast belopp och sedan är det önskvärt från STIMs sida att nån skickar in en spellista så STIM kan fördela pengarna. Om verket, eller verken, inte är stimmade så borde pengarna fördelas mellan de anmälda stimmade verken. Går inte ES miste om en del pengar som andra istället får efterssom de äger musiken?

Nu spelas knappast Julkalenderns låt på krogen, men STIMs medlemmar får förmodligen mer per automatik än vad de borde få om ostimmad musik också spelas. Kanske ES och övriga i samma icke-STIM-branch också skulle behöva ngn licensavgift?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Efterssom jag inte är med i STIM och inte har ngn koll så undrar jag:

Vem gynnas om verket hos ES börjar spelas lite varstans? Jag menar att tex krogar, mfl, betalar väl ett fast belopp och sedan är det önskvärt från STIMs sida att nån skickar in en spellista så STIM kan fördela pengarna. Om verket, eller verken, inte är stimmade så borde pengarna fördelas mellan de anmälda stimmade verken. Går inte ES miste om en del pengar som andra istället får efterssom de äger musiken?

Nu spelas knappast Julkalenderns låt på krogen, men STIMs medlemmar får förmodligen mer per automatik än vad de borde få om ostimmad musik också spelas. Kanske ES och övriga i samma icke-STIM-branch också skulle behöva ngn licensavgift?

När det gäller ersättning för utförande på restaurang så spelar det egentligen ingen roll om verket är registrerat hos Stim eller inte, såvida verket inte spelats flitigt på radion den senaste tiden.

Nu har det varit rätt mycket ifrågasättande mot ES i denna tråd, så om debatten ska vara juste bör Stim även ifrågasättas vad det gäler utförandeersättning. Det är nämligen så att inom restaurang tex, sker ingen exakt rapportering, vilket gör att Stim använder schabloner (sk. P3-nyckel) vid fördelningen. Med andra ord så fördelas pengarna till de upphovsmän vars verk flitigt spelas i radio tex.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det varit rätt mycket ifrågasättande mot ES i denna tråd, så om debatten ska vara juste bör Stim även ifrågasättas vad det gäler utförandeersättning. Det är nämligen så att inom restaurang tex, sker ingen exakt rapportering, vilket gör att Stim använder schabloner (sk. P3-nyckel) vid fördelningen. Med andra ord så fördelas pengarna till de upphovsmän vars verk flitigt spelas i radio tex.

Du hann före, tänkte ta upp det med.

Det blir ju otroligt orättvist när de som redan får både radiotid och därigenom mer pengar även får ännu mer bara för att de på radio har en stor marknadsandel.

Förstår förstås att det är otroligt svårt/eller nästintill omöjligt att se till så att alla restauranger och affärer gör en fullständig STIM-rapport på allt de spelar men det är nog dags att se över denna beräkningsmodell.

För oss mindre kända artister är det ju otroligt mycket mer sannolikt att bli spelad i affärer/restauranger och andra ställen som inte behöver lämna låtlistor än i radio eller tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det har varit en intensiv period här på forumet och vi har fått många frågor till oss. Förhoppningsvis har vi svarat er alla som har ställt frågor men, är det någon som känner att det inte får svar får ni gärna säga till så, ska vi till att svara er.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det hade varit roligt med alla som drömmer om att försörja sig på heltid på dessa skrattretande låga summor - om det inte vore så tragiskt. Hora ut sig på detta sättet, bidra till att såga av knäna på tonsättarbranschen som helhet, och dessutom helt avsäga sig alla rättigheter till verket för all evighet? Vad hände med integritet och stolthet? Enligt uttalanden här och på andra forum så verkar många drömma om att bara enkelt knåpa ihop massproducerat skräp åt ES och sedan leva på att skicka in "30-90 verk i månaden", 1-3 verk om dagen, vilket är vad som krävs för att ge en månadslön som man kan leva på (med deras skrattretande arvode), och det är OM alla verk blev godkända.

Men ni tror väl inte att vartenda låt ni skickar in kommer att bli godkänd? Lyssna på ljudexemplen på deras site - inte direkt skräp som knåpats ihop på en minut. Epidemic har i sitt STÖRSTA intresse att satsa på kvalitet över kvantitet så att DERAS kunder blir nöjda med musiken de har att välja på. Kunder skulle snabbt lämna dem om allt var generisk, intetsägande dynga. Dessutom är det VERKLIGEN i deras EKONOMISKA intresse att inte betala ut pengar för de låtar som de vet att ingen kommer vilja ha. Det skulle bara inflatera biblioteket med en massa oanvändbar dynga.

Vad krävs det då för att få sin musik godkänd? Vi kan ta en titt bakom kulisserna på vad som verkligen pågår hos draken själva. Epidemic Sound har en stor hög med artister som slavar för deras sweatshop, men läser man på deras sida riktad till TV-kunderna (www.epidemicsound.com) så finner man följande avslöjande utlåtande:

Music is our passion, our livelihood, our raison d'être! Incomparable magic is made when music and moving images blend together.

Music is essential. So is making a living.

If you are a practicing songwriter and producer you are probably familiar with the difficulty of combining these two. We want to change that. We want to explore new possibilities and approaches. And we want more talented people to be able to actually make a living off their passion.

Our ever expanding catalogue consists of 20 000 tracks (October 2012) and grows with 300-500 newly composed tracks each month.

Såg ni sista paragrafen? Läs den igen och igen om ni missade det. Okej, de måste verkligen utföra någon form utav magi för att få det SAMMANLAGDA godkännandet av 300-500 låtar i månaden att räcka till att FÖRSÖRJA ("making a living") för deras HORDER utav drömmande kompositörer.

De publicerar inte hur många producenter som slavar för dem, men om vi räknar ORIMLIGT LÅGT FÖR SKOJS SKULL och säger att FUTTIGA 100 artister är anslutna, så betyder det att varje artist får 3-5 låtar godkända TOTALT. När ni sedan tänker på den gigantiska mängden hoppfulla bedroomproducenter därute så är sanningen givetvis BETYDLIGT högre än att de bara skulle ha futtiga 100 artister efter att ha varit i drift i flera år.

Så, låt nu tråden diskutera hur Epidemic Sound lyckas med magin i sitt utlåtande om att de FÖRSÖRJER alla dessa sweatshop-artisterna (det vill säga den vision om att "du kan leva på musiken" som ES säljer till oss artister både på sin site och i sina spammande foruminlägg) när de ENBART GODKÄNNER 300-500 LÅTAR *TOTALT* I MÅNADEN! För att ens kunna leva på deras skrattretande arvoden som kompositör så behöver DU PERSONLIGEN stå för MINST 10% av deras TOTALA mängd godkända låtar varje månad. Smaka lite på den rimligheten...

Faktumet är att ES har kommit på en briljant affärsidé för att crowdsourca musik från hoppfulla bedroomproducenter och sedan sko sig rejält när musiken säljs vidare. För att inte verka alltför sliskiga så låtsas de skenheligt utföra lite "goodwill" genom att "coacha oerfarna producenter och ge dem direkt feedback på hur de kan förbättra sina alster från några av Sveriges bästa producenter", men detta är bara ett sätt att höja kvaliteten på inskicken för deras egen skull - de skulle aldrig slösa sin tid med att göra denna "välgärning" om den inte gynnade deras slutprodukt - ett faktum som understryks av att de helt tackar nej till många producenter. De skor sig sedan på sin fårhage med gröngölingar som inte vet bättre och som bara är glada att de ens får betalt, utan att de förstår att de förstör för sig själva och dessutom sågar av knäna på hela tonsättarbranschen. Liknande marknadskollapser har skett i andra områden där crowdsourcing tagit över, vilket bara kan konstateras när man ser alla siter för crowdsourcad design och programmering (vilket har varit oerhört destruktivt för respektive marknader). När ES sedan har en oändlig ström av musik kommande deras väg så behöver de bara luta sig tillbaka, betala några struntsummor för de bästa verken, smacka sig belåtet om läpparna, och skratta hela vägen till banken när kunder från hela världen ansluter sig till dem för att köpa musik som de inte haft dyft med att skapa själva men som de nu äger alla rättigheter till. En mycket smart affärsidé som dock skickar musikerna tillbaka till förra årtusendet, där parasiterna snor åt sig alla dina rättigheter och ger dig en hånsumma för dina verk medans du relegeras till att bli en löpande-band fabriksapa. TV4, ett av de många bolag som anslutit sig till ES, tillåter till exempel nu enbart 4 minuter STIM-licensierad musik per TV-timme vilket gör att professionella kompositörer som tidigare komponerat hela "paket" med slingor till ett program nu bara kan sälja vinjetter för att program inte får överskrida denna 4-minutersgräns på royaltymusik. De Epidemic Sound-kritiska artiklarna och inslagen som synts runtom i landet i media har fullständigt rätt (ex.vis här, här och här). Dock lever vi i en fri marknad och jag får erkänna att det är en briljant affärsidé, även om jag själv har för stark moral för att någonsin kunna driva något liknande där man både utnyttjar gröngölingar och sågar av knäna på hela branschen i ett enda svep. Krävs väl en Ängel för att göra något sådant. "Incomparable magic is made when music and moving images blend together"? Jag tror ordet de sökte där var "money".

Gratulerar dock de få som är nöjda. De verkar inte vara särskilt många, eller så gömmer de sig väldigt väl för man hör knappt ett pip av dem. Kanske för upptagna med att producera åt ES för att diskutera sin pengagris på öppna forum.

Sedan så borde ES verkligen söka en ny PR-person, för Criss Angel här upprepar bara samma copy-pastade reklamdynga om och om igen. Att han inte ens orkar skriva unika inlägg och marknadsföra sitt företag ordentligt är ju oerhört negativt för deras image. Det smakar sliskig blodsugare. Hade han jobbat för mitt företag så hade han fått order om att aldrig mer uttala sig på publika forum och vi hade tagit avstånd från honom. Hans oförmåga att kommunicera har gjort mer för att skada mitt förtroende för ES än alla deras sliskiga affärsmetoder sammanräknade.

Hoppas att jag inte sågat Epidemic Sound för hårt nu, men tänkte bara vara snäll och erbjuda lite kontrast till Criss Angels eviga copy-paste-säljsnack. *host* 😎

Edit: PS, för transparensens skull så kan ni här se bolagsfinanserna för Epidemic Sound AB.

Redigerat av DrissCavid
Link to comment
Dela på andra sajter

DrissCavid, i och med att du tagit ett namn som ska vara parodi på en ES-person, och sen i ditt första inlägg på forumet totalsågar allt vad sagda bolag står för ger du inget vidare seriöst intryck. Är du måhända en bitter konkurent som bara är ute efter att smutsprata?

Kan tala av egna erfarenheter, då jag har arbetat för ES.

Jag själv var med på skeppet redan från uppstart, vilket har bidragit till att jag som producent och mixare har utvecklats galet mycket. Att göra så pass mycket musik, och samtidigt få kritik på den hela tiden, har gjort att man själv har lärt sig höra skillnad på bra/dåligt. Mycket av musiken som jag sålde bort i början är sånt som jag idag tycker låter ganska dåligt, och som med 100% säkerhet hade spelat in noll stimpengar. Alltså kan jag inte se det som någon förlust att jag inte längre äger rättigheter till dessa verk. Jag fick pengar i näven, kunde köpa fin studioutrustning, och slapp slava på något lager i väntan på att min musik skulle slå. Folk är ju dock olika, och jag kan förstå om vissa personer sätter ett högre värde på sin musik än vad jag gör.

Med det sagt så tror jag att kravbilden från ES ligger högre idag. Eftersom dom har kvantiteten kan de jobba på kvaliteten. Det betyder ju dock inte att ES låter sina upphovsmän pressa tjugotals låtar i månaden i ovisshet om huruvida dessa kommer att generera i pengar eller ej. Något "om de blir godkända.." existerar egentligen inte, då man hela tiden får guidning i vad för typ av musik de vill ha in, samt att ens reviewer styr en i rätt riktning om man hamnar snett.

Nu spekulerar jag bara, men jag kan gissa att ganska många av ES upphovsmän är såna som skickar in 1-5 låtar i månaden. Hobbymusiker som tycker att det är kul att höra sin musik i tv och som tycker att det är gött att få in någon tusenlapp i månaden extra. Tror inte att det är fler än en handfull som skickar in 30 låtar.

Dessutom har dom ersättningstrappor vilket innebär att man inte behöver göra 3 låtar om dagen för att komma upp i en okej lön.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det känns lite som att det är läge att stänga den här tråden samt att hålla lite koll på dom som vill ha gratis reklam för sina tjänster. Under och på sidan och lite här och där finns det faktiskt plats för den som vill köpa reklam space. Kanske kunde vara mera passande oavsett den här debatten, eller?

Edit: drog dit en punkt

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nikko för att du tog dig tiden att skriva ett så utförligt inlägg, det uppskattas både utav mig och andra läsare, det lovar jag. Det har inte varit särskilt gott om inlägg från personer som faktiskt jobbat för dem och det är bra att få mer insider-syn på detta bolag. Jag uppmuntrar fler som arbetar för dem att skriva om sina erfarenheter i tråden. Dock så verkar du ha missat att jag inte talade om personer som dig som skickar in enstaka låtar, utan jag attackerade myten om att kunna leva på deras arvode på heltid, en myt som de glatt sprider överallt när de marknadsför sin tjänst och står uttryckt både på deras site och i deras forumspam (och ja, denna tråd är ren marknadsföring och gratisreklam för dem). Som sagt; "För att ens kunna leva på deras skrattretande arvoden som kompositör så behöver DU PERSONLIGEN stå för MINST 10% av deras TOTALA mängd godkända låtar varje månad. Smaka lite på den rimligheten..." - så deras myt om att alla kan bli självförsörjande via dem kan nu betraktas som välkrossad. Tillhör man deras toppkompositörer så kanske man fullständigt kan leva på det, men majoriteten ligger på ett fåtal accepterade låtar i månaden. Det bevisas utav deras publicerade siffror.

Anledningen att jag skriver har inget att göra med att jag skulle vara någon form utav konkurrent. Jag jobbar på den Amerikanska marknaden och har inget intresse utav Epidemic Sound. Det var istället så att en bekant till mig ville att jag skulle utvärdera företaget åt honom. Han gick (som många andra jag har sett i dessa ES-trådar på diverse forum) i nybörjardrömmar om att han bara kunde mata ur sig dynga och tjäna 20-30,000 i månaden före skatt och äntligen slippa sitt dagsjobb.

Så, för att hjälpa en vän blev det att utvärdera företaget baserat på all fakta som går att komma över. Läste igenom trådarna på alla stora svenska forum, blev som alla andra väldigt trött på Crissans otroliga copy-paste-upprepning och undvikande utav frågor, kollade sedan vad de själva gick ut med på sin site inriktad till TV-bolagen (där de uppger hur många låtar som tillkommer arkivet varje månad), samt deras finanser - och summan är ju som jag sa att det är knappt någon som *lever på* Epidemic Sound, vilket går rakt emot den vision de försöker sälja till artisterna både på siten och i sina spaminlägg.

Att det däremot går att tjäna någon tusenlapp i månaden är jag väl medveten om. Jag tror inte någon har tvivlat på det, och jag gratulerar de som är glada för att kunna sälja sin musik. Jag är även glad för att de får professionell feedback; men som jag sa så hjälper de enbart producenterna ur självintresse, då högre kvalitet på musiken gynnar deras bibliotek. Jag ser mycket väl lockelsen i att få någon tusenlapp i månaden som fattig musiker, men det sker till ett oerhört högt pris. Det tråkigaste är att se hur den Svenska tonsättarbranschen brinner som en effekt av deras affärsmetoder; "TV4, ett av de många bolag som anslutit sig till ES, tillåter till exempel nu enbart 4 minuter STIM-licensierad musik per TV-timme vilket gör att professionella kompositörer som tidigare komponerat hela "paket" med slingor till ett program nu bara kan sälja vinjetter för att program inte får överskrida denna 4-minutersgräns på royaltymusik." - och vad gäller professionell feedback så får du enormt mycket mer av det på offentliga forum. Det ska inte ses som någon anledning att behöva Epidemic Sound. Din personliga utveckling hade kommit med eller utan dem.

Är glad att jag inte jobbar på den Svenska marknaden, men lider med alla Svenska kompositörer vars leverne hotas och redan har saboterats av detta (se här, här och här). Jag har redan sett andra marknader kollapsa av samma affärsmodell, som sagt. Design och programmeringsbranschen som jag nämnde i mitt inlägg som en parallell har skadats rejält sedan införandet av crowdsourcing. Kvaliteten är lägre, tjänsten devalueras och företag kan inte konkurrera med $50 från någon snorvalp som kvickt stjäler en logga från Google Images. När både pris- och kvalitetsribban sänks så sänks även hela branschens värde.

Det finns alltid de som fortfarande vill betala fullt pris eftersom de förstår värdet av att få specialkomponerad musik som perfekt passar vartenda nyans av varje scen, och de människorna kommer alltid att finnas kvar, det behovet kommer aldrig att sina. Dock är det knappast att se som positivt att hela marknader devalueras och destabiliseras på detta sätt.

Det är precis det tänkandet som sänkte design- och programmeringsbranscherna. De professionella tvingas konkurrera med studenterna som knappt är klara med skolan och som bara ser inkomsten som något kul vid sidan om.

Om vi som musiker inte kan värdesätta oss själva, varför ska då kunderna göra det?

Redigerat av DrissCavid
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev aldrig att jag var en sån som skickade in enstaka låtar. Till en början gjorde jag en låt om dagen, kombinerat med studier. Och efter det så har jag "levt" på ES.

Som sagt låter siffrorna orimliga om du räknar utifrån ingångsersättningen. Men ha i åtanke att ersättningen ökar ganska markant. Ponera att en kompositör som har varit hos ES en längre tid tjänar 1500-2000SEK per låt. I ett sånt scenario behöver denne inte göra fler än kanske 10-15 låtar per månad för att kunna leva på sin musik.

Vad jag kan läsa står det ingenstans att 300-500 låtar per månad är något maxtak för vad som tas in. Det kanske bara är så enkelt att det inte görs mer musik av ES kompositörer?

En sak jag kan bli irriterad och frustrerad över är hur folk är jävligt snabba att kasta skit och peka på hur dåligt ES är. Men samtidigt inte visa eller ge förslag på andra alternativ. Är det bättre ekonomiskt för oss låtskrivare att sitta hemma och stapla våra låtar på en hög för att bevara nån slags dignitet och värde i musiken vi gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att se någon raljera så onyanserat över något inger sällan ens ett uns tyngd i de argument som förs fram. Och även om inget är fel, är hela den här saken åtminstone för mig en fråga om ställningstagande och val av perspektiv.

Jag tror att vi kommer att få se mer av den typ av affärsmodell som ES representerar i framtiden. Värdet på musik har urholkats rejält de senaste åren, och den ekonomiska formen vi historiskt har lärt oss leva med, kommer sannolikt snart att vara ett minne blott. Och då är det inte den typen av affärsmodell som ES representerar som är den största orsaken.

I kölvattnet av internet och fildelning har redan möjligheten att försörja sig på musik kraftigt devalverats. Allt fler vill, och kan skapa musik, vilket gör att det blir fler på marknaden som slåss för de få möjligheter som uppstår. Musik är idag så fasansfullt exponerad och det finns så otroligt mycket av varan och på grund av det sjunker den i värde. Allt detta handlar ju om balansen mellan tillgång och efterfrågan. Finns det mer av en vara än vad som efterfrågas, dumpas priserna. Det är ett obestridligt faktum. Marknaden försöker hitta nya vägar.

En framtidsvision för organisationer som STIM, tror jag är att de kommer att fungera som något slags "public service" som tillvaratar intressen för mer konstinriktad musik och musik som inte har något marknadsvärde, men där t ex det kulturella värdet försvarar ett visst ekonomiskt stöd.

Jag har själv försökt få in en fot på ES, och det är vekligen inte bara att sno ihop något småbubblande bakgrundsljud, utan kraven är rätt högt ställda.

Nu är det emellertid inte ES utan STIM som sätter krokben för mig, med sin urgamla, stelbenta byråkrati, där ett urträde inte visade sig vara det lättaste. Ett medlemsskap (som egentligen är fel benämning, eftersom man inte är medlem utan bara ansluten) förlängs automatiskt varje år från det datum man först anslöt sig, och man måste lämna in begäran om urträde senast sex månader innan det datumet. Detta står att läsa i STIMs stadgar, vilket de i princip bara har saxat ur lagen om ekonomisk förening, vilket för mig ter sig lite märkligt eftersom den reglerar medlemmar med rösträtt, insatser och vinstdelnings intressen, vilket man inte har något av som STIM ansluten.

Jag har varit med i STIM i 31 år, och även om jag anser mig kunna skapa rätt hygglig musik, är jag ingen hitmakare, och om jag slår ut ett medelvärde på vad jag har tjänat på att vara med i STIM under alla dessa år resulterar det i den ofantliga summan av i runda slängar 400:- per år. ES ger möjlighet till bättre utdelning om jag så bara lyckas knåpa ihop en låt per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev aldrig att jag var en sån som skickade in enstaka låtar. Till en början gjorde jag en låt om dagen, kombinerat med studier. Och efter det så har jag "levt" på ES.

Som sagt låter siffrorna orimliga om du räknar utifrån ingångsersättningen. Men ha i åtanke att ersättningen ökar ganska markant. Ponera att en kompositör som har varit hos ES en längre tid tjänar 1500-2000SEK per låt. I ett sånt scenario behöver denne inte göra fler än kanske 10-15 låtar per månad för att kunna leva på sin musik.

Vad jag kan läsa står det ingenstans att 300-500 låtar per månad är något maxtak för vad som tas in. Det kanske bara är så enkelt att det inte görs mer musik av ES kompositörer?

En sak jag kan bli irriterad och frustrerad över är hur folk är jävligt snabba att kasta skit och peka på hur dåligt ES är. Men samtidigt inte visa eller ge förslag på andra alternativ. Är det bättre ekonomiskt för oss låtskrivare att sitta hemma och stapla våra låtar på en hög för att bevara nån slags dignitet och värde i musiken vi gör?

Något som verkligen diskuteras är ju ersättningstrappan, skulle du kunna dela med dig av hur mycket din ersättning har ökat i runda slängar? och hur många verk ungefär du har fått godkända?

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...