Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Annons

Ja, ok. Det var ju en reell syn på saker och ting.

Tyvärr alltför reell. Vi hade det nästan lika illa här innan arbetarrörelsen växte fram, med sossarna och fackföreningarna. I början var det förbjudet och straffbart att organisera arbetarna i vårt land också - precis som i Kina idag, så jämförelsen är som sagt väldigt lik vår egen utveckling, just för att företagen får diktera villkoren där. Själv tillhör jag inte den röd/gröna röran, men jag kan inte bortse från historiska fakta när du kommer med vilda uttalanden som inte har verklighetsförankring.

På senare år har facken ibland ställt till med mer problem än de har löst, men de behövs ändå som en motvikt och en nagel i ögat på storföretag och politiker, så att det uppstår en hygglig balans mellan olika intressen.

Vilket f-ord? Och när?

"Fascist" menade han kanske...? Det slänger du tydligen ur dig så fort dina argument tryter. Verkligen trist att så tvångsmässigt projicera sådant på sina kontrahenter...

Jag förstår att ni inte klarar av en nyanserad diskussion, ni klarar faktiskt inte av att diskutera alls - om vi ärligt tittar snabbt på saken.

Det är ju du som flippar ur och kallar folk "fascister" kors och tvärs när de inte har samma åsikt som du, så ska du kanske fundera på vem som inte kan hantera diskussionen...

Nu är väl jag också fascist för att jag säger emot dig...? 🤪

Redigerat av Claes
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla nån, det är väl klart att företagen står för arbetsvillkor, löner, miljö osv. Det som du missar är att de har förbättrat det under hoten från fackförbund (som inte är statliga, de är bara tillåtna) om strejk eller andra åtgärder.

Nu är många fack ganska starka i Sverige och det får man väl tycka vad man vill om, men anledningen till att vi har kollektivavtal, semester, begränsad arbetsvecka, begränsad veckovila och andra förmåner är att facken har tryckt på företag och lagstiftare.

Så visst, du har rätt, men du kan inte ignorera fackens betydelse för att företagen har genomfört dessa förbättringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla nån, det är väl klart att företagen står för arbetsvillkor, löner, miljö osv. Det som du missar är att de har förbättrat det under hoten från fackförbund (som inte är statliga, de är bara tillåtna) om strejk eller andra åtgärder.

Nu är många fack ganska starka i Sverige och det får man väl tycka vad man vill om, men anledningen till att vi har kollektivavtal, semester, begränsad arbetsvecka, begränsad veckovila och andra förmåner är att facken har tryckt på företag och lagstiftare.

Så visst, du har rätt, men du kan inte ignorera fackens betydelse för att företagen har genomfört dessa förbättringar.

Under den socialdemokratiska hegemonin som länge rådde i Sverige var många fackförbund i princip statliga. Inte konstitutionellt, men i praktiken. Det kan man inte bortse ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Håll dig dessutom borta från fria företag som din socialist-fascism fördärvar med på tvingade praktikanter, sjuka fack-avtal, och annat löst folk.

Klar där, ja.

Du kanske skulle lugna dig lite innan du sätter etiketter på folk?

Jag är lång ifrån socialist. Däremot är jag påläst. Det skulle klä dig också.

NU är jag klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har sett denna tråd efter veckans reportage om oss i Kulturnyheterna och vi skulle gärna vilja göra ett par förtydliganden. Tyvärr framkom ett antal felaktiga faktaredogörelser under reportaget trots våra försök att beskriva vår verksamhet.

Epidemic Sound jobbar med en ersättningstrappa där ca 600 kronor är det lägsta trappsteget. Snittersättningen är ca 300 % högre än detta. Utöver detta tillkommer ytterligare ersättning för varje sålt verk. Ersättningen är naturligtvis differentierad och beror på ett antal parametrar men vi betalar mellan ca 600 kronor till flera hundra tusen kronor per verk. Vi arbetar även aktivt med att marknadsföra vår upphovsmän i produktionerna, trots att detta inte är vanligt i produktionsmusikssammanhang. Titta gärna på sluttexterna i Julkalendern som var Kulturnyheternas referens i reportaget.

Vi vill även passa på att förtydliga att vi startade vår verksamhet som ett alternativ åt de upphovsmän som inte fick ekonomin att gå ihop i STIM-systemet. Vi ville även konkurrera med de stora engelska och amerikanska produktionsmusiksbiblioteken som kanalerna använder när de inte använder oss. Vi har skapat en modell som inte är för alla men som fungerar mycket bra för vissa. Framför allt tycker vi att varje upphovsman skall få välja och att fri konkurrens är bra, även mellan olika sammanslutningar av upphovsmän.

Vi uppskattar alltid en dialog och svarar på allt vi kan.

Vänligen

Epidemic Sound

Link to comment
Dela på andra sajter

...men varför släpper ni inte in STIM-anslutna upphovsmän, när STIM:s aktuella bestämmelser med LIB-registrering av verk innebär att det inte finns några hinder...?

Det är ju inte STIM som sätter käppar i hjulen för er - utan ni som sätter käppar i hjulen för upphovsmän som vill kunna göra musik för olika ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i de allra flesta länder agerar företagen självständigt utan statligt styrda verk.

I utlandet, är småföretag, och familjeföretag ännu vanligare - och det fungerar mycket bra. Finns inga skäl till att påtvinga regler utifrån.

Vilka länder är det du tänker på?

Ni verkar också glömma mängden av småföretag som aldrig anställer alls - då finns inte fackförbund med alls. .

Det skulle visserligen vara lite komiskt om någon i en enskild firma har överläggningar om kollektivavtal och annat med sig själv 🙂 Men visst, fackförbunden behövs inte för alla. Men för de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men varför släpper ni inte in STIM-anslutna upphovsmän, när STIM:s aktuella bestämmelser med LIB-registrering av verk innebär att det inte finns några hinder...?

Det är ju inte STIM som sätter käppar i hjulen för er - utan ni som sätter käppar i hjulen för upphovsmän som vill kunna göra musik för olika ändamål.

Jag börjar bli jävligt trött på ditt tjat, Claes. Jag har ju förklarat hur det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr alltför reell. Vi hade det nästan lika illa här innan arbetarrörelsen växte fram, med sossarna och fackföreningarna. I början var det förbjudet och straffbart att organisera arbetarna i vårt land också - precis som i Kina idag, så jämförelsen är som sagt väldigt lik vår egen utveckling, just för att företagen får diktera villkoren där. Själv tillhör jag inte den röd/gröna röran, men jag kan inte bortse från historiska fakta när du kommer med vilda uttalanden som inte har verklighetsförankring.

På senare år har facken ibland ställt till med mer problem än de har löst, men de behövs ändå som en motvikt och en nagel i ögat på storföretag och politiker, så att det uppstår en hygglig balans mellan olika intressen.

"Fascist" menade han kanske...? Det slänger du tydligen ur dig så fort dina argument tryter. Verkligen trist att så tvångsmässigt projicera sådant på sina kontrahenter...

Det är ju du som flippar ur och kallar folk "fascister" kors och tvärs när de inte har samma åsikt som du, så ska du kanske fundera på vem som inte kan hantera diskussionen...

Nu är väl jag också fascist för att jag säger emot dig...? 🤪

Du är riktigt trög. Det handlade om fri åsikt - något som jag förnekades. Ja, det är fascism - men du grejar inte den delen av verkligheten heller?

Du är alltså på min argumenrationsteknik? Ja, fascistiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skulle bara vilja förtydliga vad en LIB registrering hos STIM innebär. Följande textavsnitt är hämtat från den länk till STIMs hemsida avseende LIB registrering som har diskuterats i tråden:

“att egenförvaltning endast kan avse synkronisering och kopiering, det vill säga inte vid exempelvis offentligt framförande”

 

Det är alltså möjligt att “egenförvalta” sina rättigheter vad avser synkronisering och kopiering men framförandet förvaltas fortfarande av STIM.

 

Epidemic Sound vill inte att STIM skall förvalta några av dess rättigheter och det är därför våra upphovsmän inte kan vara med i STIM. STIM kräver nämligen rätten att få förvalta det offentliga framförandet vad avser samtliga upphovsmannens verk i sitt anslutningsavtal. Epidemic Sound slåss för att STIM-anslutna musiker skall få välja själva vilka låtar som de skall anmäla till STIM och vilka de tror att de kan få bättre betalt för någon annan stans men vi har inte kommit i mål i den frågan ännu.

 

Hoppas att detta sprider lite ljus över LIB-frågan.

 

Med vänlig hälsning

 

Epidemic Sound

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.svt.se/kultur/musik/rattigheterna-ar-borta-for-alltid

Kompositörer som är ansluta till STIM, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, har avtal som gör att får pengar varje gång som deras musik spelas i till exempel tv-jinglar.

Men på senare år har en konkurrent till STIM-reglerad musik dykt upp. Epidemic sound köper rättigheterna till instumentalmusik av kompositörer och säljer den sedan vidare. Företaget har sedan rätt att sälja musiken ett obegränsat antal gånger. Namnet på kompositören presenteras inte när musiken spelas.

-I Sverige jobbar vi med samtliga större tv-kanaler, säger Oscar Höglund på Epidemic sound.

Han menar att Epidemic sound är en dörröppnare för tonsättare in i branschen.

-Man kan se Epidemic som en plantskola i den bemärkelsen att vi ordnar workshops, tar in talare och bjuder in kända filmregissörer och tv-skapare.

Lönen: 600 kronor per låt

Tonsättaren Vincent Johansson fick ett erbjudande att jobba för Epidemic sound. Ersättningen han fick per låt var 600 kronor, en summa som fick honom att tacka nej till erbjudandet.

-Jag skulle skriva tre låtar per dag. Jag skulle inte bara skriva låtarna, jag skulle spela in dem också och mixa dem. De skulle vara produktionsfärdigt helt enkelt.

"Extremt lågt pris"

Alfons Karabuda på föreningen Svenska kompositörer av populärmusik, SKAP, är kritisk mot Epidemic sounds sätt att arbeta.

-Det är ett extremt lågt pris. Det handlar om att du varken får pengar eller credit för det du gör, säger han.

Att som tonsättare få tillbaka sin rättigheter från Epidemic sound efter en försäljning går inte.

-Jag får mycket samtal från kompositörer som ångrat sig, och vill ha tillbaka sina rättigheter. Men då är man lite orutinerad, för man har inte dem rättigheterna. Dem är borta för alltid, säger Alfons Karabuda.

Positivt med konkurrens

Enligt Rebecca Barzegar, förhandlingschef på SVT som är ett av de tv-bolag som köper musik från Epidemic sound, Säger att en skälig ersättning till kompositörerna är ett grundläggande krav som SVT har när musik köps in. Epidemic sounds lösning med att ge tonsättarna ersättning månadsvis för ett visst antal låtar tycker hon kan ses som skälig.

Att det kommer in konkurrens på musikmarknaden ser hon också som något positivt.

Hur ser du på SKAP:s kritik?

-Ja vad ska jag säga, de företräder ju kompositörer som är STIM-anslutna. De har ju sin syn på saken. Vi lyssnar på kritiken, men det finns ju två olika sidor. Det finns ju kompositörer som är anslutna till Epidemic sound och som också har saker att säga, och vi lyssnar på alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren nyfikenhet ringde jag precis STIM med lite frågor.

1. Måste man anmäla alla verk till STIM?

Svar: Ja det måste man.

2. Känner du till Epidemic Sound? Kan man vara STIM-ansluten och ändå arbeta för dem?

Svar: Jag känner till dem, och ja man kan vara med i STIM och samtidigt arbeta för dem. STIM förhindrar det inte.

3. Vilka är upphovsmän till verken som Epidemic Sound erbjuder, bl.a. SVT?

Svar: Det är Epidemic Sound som är upphovsmän.

4. Är Epidemic Sound själva ansluta till STIM?

Svar: Ja det är de.

5. Epidemic Sound måste anmäla verken till er?

Svar: Ja, alla måste anmäla sina verk

6. Får Epidemic Sound royalties?

Svar: Ja det får de.

Slutsats:

Epidemic Sound tillåter inte musikproducenter, som skriver verk till dem, att vara med i STIM. De är dock själva ansluta och upphovsmän till alla de verk som produceras åt dem.

Källa: STIM, Medlemsservice (per telefon)

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur i hela fridens dagar kom sossarna in i den tråden är inte det liiiiiite lätt utanför ämnet?

Nja, det handlade om att det, tvärtemot vad Giannis tror, handlade om att man inte alltid på egen hand kan fixa allt här i världen. Och att många därför är med i STIM, just för att dom hjälper många att ta tillvara på sina rättigheter.

Fackförbunden dök då upp som en bra jämförelse.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag måste ju säga att jag gillar fackförbund som är bra och det är väl dessvärre inte så med alla. Kommunal som jag är med i är inte direkt vassaste kniven i lådan om man säger så.

Har oxå blivit förvånad över hur många musikinspelningsintresserade som är så hårt emot sossarna som det visar sig här ibland.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren nyfikenhet ringde jag precis STIM med lite frågor.

1. Måste man anmäla alla verk till STIM?

Svar: Ja det måste man.

2. Känner du till Epidemic Sound? Kan man vara STIM-ansluten och ändå arbeta för dem?

Svar: Jag känner till dem, och ja man kan vara med i STIM och samtidigt arbeta för dem. STIM förhindrar det inte.

3. Vilka är upphovsmän till verken som Epidemic Sound erbjuder, bl.a. SVT?

Svar: Det är Epidemic Sound som är upphovsmän.

4. Är Epidemic Sound själva ansluta till STIM?

Svar: Ja det är de.

5. Epidemic Sound måste anmäla verken till er?

Svar: Ja, alla måste anmäla sina verk

6. Får Epidemic Sound royalties?

Svar: Ja det får de.

Slutsats:

Epidemic Sound tillåter inte musikproducenter, som skriver verk till dem, att vara med i STIM. De är dock själva ansluta och upphovsmän till alla de verk som produceras åt dem.

Källa: STIM, Medlemsservice (per telefon)

Se där! Precis som jag har sagt, så finns det alltså inget hinder från STIM:s sida, utan hindret finns helt och hållet hos Epidemic. Det handlar inte heller om att musiken ska vara fri från royalties i slutkundens ände, utan att Epidemic ska se till att få STIM-ersättningen för att de själva står anmälda som upphovsmän för verken.

Varför inte vara ärlig och säga detta rent ut, istället för att försöka gömma sig bakom en dimridå och påstå att det är STIM:s regler som blockerar? Det inger inget förtroende direkt, utan ser mest ut som att man vill utnyttja upphovsmännen på ett ganska fult sätt. De 600:- som betalas till upphovsmännen, får Epidemic tillbaks från STIM på 2-3 minuters spelning av verket i TV.

Eftersom Epidemic inte tillåter att upphovsmännen är STIM-anslutna, utan i sin tur registrerar sig själva som upphovsmän för färdigproducerade verk som de har köpt för en spottstyver, så blir dessutom deras upphovsmän inlåsta i deras system och kan knappast komma ut med några kommersiella verk, eftersom det krävs STIM-medlemskap för att jobba med sådant (åtminstone om man vill kunna få STIM-ersättning...).

Nåja - man väljer ju som sagt själv, men det är bra om man har alla fakta klart för sig innan man väljer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att både STIM och ES skulle kunna bättra sig?

STIM borde tillåta att registrera verk där STIM inte ska håva in pengar för offentligt framförande och ES kunde vara mer ärliga med att dom får pengar från STIM, även om kompositören inte får vara medlem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan. Jag trodde att det var royaltyfree musik som Svt och andra köpte av Epidemic Sound. Då använder dom den helt enkelt och pröjsar till Stim för användandet?

Borde ju vara listigare av Svt att köpa royalyfria låtar istället när det rör sig och snabbproducerad bakgrundsmusik?

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det inte brottsligt att anmäla sig som upphovsman på en låt som man inte är upphovsman till? Typ urkundsförfalskning, bedrägeri eller nåt?

Känns bara fel.

Visst känns det kanske fel att någon annan inkasserar ersättningen för det man själv har skapat - men det är ju egentligen samma situation som man har på ett vanligt jobb också; Man skapar något åt arbetsgivaren, som i sin tur ger ersättning i form av lön för det jobb man har lagt ner, men som samtidigt tar största delen av förtjänsten själv när produkten/tjänsten säljs till slutkunden.

I många fall skulle det vara omöjligt för dig som privatperson att göra samma jobb som din egen gentemot slutkunden, av olika orsaker - så på det sättet förstår jag att Epidemic kan vara bra på sitt sätt, eftersom de erbjuder en plattform (precis som företaget du jobbar hos) där folk kan sprida sina verk och faktiskt också få ett par kronor för besväret, istället för att allt hamnar i byrålådan eller på en hemsida som ingen hittar fram till - och aldrig drar in ett endaste korvöre...

Inte det minsta olagligt, eftersom man kan överlåta upphovsrätten till någon annan om man vill - men omoraliskt när de inte är helt öppna med hur det går till, utan det krävs kritiska TV-program och tidningsartiklar för att få fram sanningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Av ren nyfikenhet ringde jag precis STIM med lite frågor.

Slutsats:

Epidemic Sound tillåter inte musikproducenter, som skriver verk till dem, att vara med i STIM. De är dock själva ansluta och upphovsmän till alla de verk som produceras åt dem.

Källa: STIM, Medlemsservice (per telefon)

Antingen så har du missförstått eller så ljuger du rakt ut.

Eller så ljuger personen på STIM eller så har den personen missförstått.

Det finns ingen logik i att Epidemic skulle vara ansluten till STIM.

Förklara gärna varför en kanal skulle vilja betala för musiken på abonnemangsbasis OCH därtill betala ut av STIM utnämnda royalty-belopp för användandet? På vilket sätt skulle ett sådant upplägg göra Epidemic attraktivt för TV-kanalen?

Skulle Epidemic ljuga? Skulle kompositörerna som jobbar för Epidemic tycka att det är bra? Skulle inte kompositörerna sluta omedelbums om så vore fallet? Skulle Epidemic ha råd att riskera bortfallet av deras duktiga kompositörer och leva vidare i hopp att vissa ovetande nybörjar-stackare då och då skickar in några låtar som de kan mjölka till sin fördel?

Har de råd med något annat än att försöka göra sina kompositörer nöjda, så att någon duktig sådan alltid finns till hands om det kommer ett beställningsjobb i en specifik stil? Är det inte så man bygger kundrelationer, pålitlighet?

Claes, jag är besviken över att du går på denna killens påstående utan att logiskt reflektera över sanningshalten. Jag brukar läsa allt du skriver med respekt och anamma din visdom, du är trots det forumets Yoda.

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Den som förbättrar villkoren för sina anställda mer än konkurrenterna, drar på sig högre kostnader - något som innebär att de inte kan konkurrera när alla kunder främst tittar på prislappen. Det är ingen slump att den mesta tillverkning numera förläggs till Kina, där månadslönen är lägre än vad en normal lön i Sverige är för en dag - men som du säger, så utnyttjar ju företagen aldrig de anställda, utan de ser till att förbättra villkoren hela tiden, med trevliga sweatshops där arbetarna blir inlåsta på morgonen och inte får gå ut förrän arbetsdagen är slut efter minst 12 timmars hårt arbete, med avdrag på den redan mikroskopiska lönen om de vill ha paus för lunch, toalettbesök etc... 😏

Blir glad av att läsa sådant här, tack Claes. Inte då det faktum att det är såhär utan att vissa människor faktiskt förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så har du missförstått eller så ljuger du rakt ut.

Eller så ljuger personen på STIM eller så har den personen missförstått.

Det finns ingen logik i att Epidemic skulle vara ansluten till STIM.

Förklara gärna varför en kanal skulle vilja betala för musiken på abonnemangsbasis OCH därtill betala ut av STIM utnämnda royalty-belopp för användandet? På vilket sätt skulle ett sådant upplägg göra Epidemic attraktivt för TV-kanalen?

Skulle Epidemic ljuga? Skulle kompositörerna som jobbar för Epidemic tycka att det är bra? Skulle inte kompositörerna sluta omedelbums om så vore fallet? Skulle Epidemic ha råd att riskera bortfallet av deras duktiga kompositörer och leva vidare i hopp att vissa ovetande nybörjar-stackare då och då skickar in några låtar som de kan mjölka till sin fördel?

Har de råd med något annat än att försöka göra sina kompositörer nöjda, så att någon duktig sådan alltid finns till hands om det kommer ett beställningsjobb i en specifik stil? Är det inte så man bygger kundrelationer, pålitlighet?

Claes, jag är besviken över att du går på denna killens påstående utan att logiskt reflektera över sanningshalten. Jag brukar läsa allt du skriver med respekt och anamma din visdom, du är trots det forumets Yoda.

STIM nämner att Epidemic Sound får royalties. Dock påstår jag inte att Epidemic Sound får royalties när SVT använder deras musik. Om SVT rapporterar dessa spelningar till STIM vet jag ej. SVT köper inte loss verken, som jag förstått det, och de kan således spelas i andra sammanhang.

Jag ringde till STIM för att fråga två saker. Om man måste anmäla alla sina verk och om det går bra att arbeta för ett företag som Epidemic Sound, trots att man är ansluten.

När STIM svarar att alla verk måste anmälas undrar jag hur det blir med de verk som säljs till Epidemic Sound? STIM svarar att det är Epidemic Sound som anmäler dessa då de är upphovsmän.

“Men är Epidemic Sound ansluta menar du?”, frågade jag.

Personen hos STIM svarar då att de är anslutna och att de får royalties. Här reagerar jag och frågar; “Du menar alltså att Epidemic Sound får royalties?”.

Personen på STIM verkade först inte vilja svara men svarar sedan; “...Ja, det får de”.

Vad det är för royalties vet jag inte, för det frågade jag inte. STIM hänvisade till Medlemsservice e-post och sa att jag gärna kunde maila om jag hade fler frågor om Epidemic Sound. Vi får vänta och se vad Epidemic Sound svarar i denna tråd. Bara så saker och ting blir tydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren nyfikenhet ringde jag precis STIM med lite frågor.

1. Måste man anmäla alla verk till STIM?

Svar: Ja det måste man.

[...]

Slutsats:

Epidemic Sound tillåter inte musikproducenter, som skriver verk till dem, att vara med i STIM. De är dock själva ansluta och upphovsmän till alla de verk som produceras åt dem.

Källa: STIM, Medlemsservice (per telefon)

Som den som postat flest "opponent"-inlägg (90+) i den här tråden, och som fått stå emot en hel del upprörda svar (inte minst från ES-supporter), så ser jag med glädje att frågan huruvida det faktiskt är möjligt att köra en ES-STIM-combo åter rivits upp. Jag tror det som triggade mig var ES:s minst sagt korkade "knep" att tuta i kidsen att ES ska ses som ett alternativ till STIM. Mycket har redan besvarats, men tål att tas upp igen. Debatter är kul.

MEN! ... STIM är lika fula på sitt sätt, så vad de säger när man ringer upp dem ska tas med precis lika kritisk granskning som ES har fått stå ut i den här tråden. STIM har en förmåga att bara svara på frågor som formuleras på sådant sätt att svaret gärna flertolkas. De frågor jag har ställt till STIM i mina dagar har nästan alltid besvarats med: "I princip, nej, men...". Med andra ord, helt värdelösa svar.

Därför snackar STIM skit när de till exempel säger att "ALLA verk måste anmälas till STIM". För det första så gäller det bara verk som du vill ha någon form av ersättning för. För det andra så säger det ju sig självt att om du som icke-STIM-ansluten har sålt X antal verkrättigheter till någon annan, så kan ju dessa rättigheter aldrig överlåtas av dig på STIM om du fick för dig att bli STIM-ansluten.

Ville bara flika in såhäriallhast, så att inte STIM framstår som någon lag eller liknande.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...