Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

Ja vi söker nu även låtar med sång.

Angående betalning. 500kr per verk den, siffran vet jag ej vad du fått i från. Förmodligen blandar du ihop oss med något annat företag.

Vi har har höjt ersättningsnivåerna kraftig och det är du själv som låtskrivare som förhandlar fram din ersättning.

Mvh

Criss David

Redigerat av Criss David
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Oavsett vad andra anser om min musik, så är den för mig betydligt mer värd än 606kr... Jag går hellre till ett vanligt jobb varje dag och skriver en låt med känsla på fritiden än att försöka forsera fram något varje dag för att kunna överleva...

Hoppas att det inte är någon som försöker hindra dig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad andra anser om min musik, så är den för mig betydligt mer värd än 606kr... Jag går hellre till ett vanligt jobb varje dag och skriver en låt med känsla på fritiden än att försöka forsera fram något varje dag för att kunna överleva...

intresseklubben antecknar och höjer sin intresseflagga av första graden!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Normal ersättning för ett verk på 10-120 sek skulle jag säga är från 4000:- till 10 000:- beroende på kund + stim ersättning. Jag har själv gjort det billigare ibland om det är något jag har liggande och det är till något mindre projekt och småföretag.

Men är det ett stort företag så bör summan ligga på runt 7000-10 000:- ex moms.

Gå aldrig med på att jobba för ett företag som Epidemic Sounds. Ni gräver Er egen grav.

Edit: Jag var själv på väg att gå i denna fälla för några år sedan. Är riktigt glad att jag var med i stim just då, annars hade jag gjort något jag alltid fått ångra.

Mvh,

Fredrik

Redigerat av Sonefors
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

+ 1

Normal ersättning för ett verk på 10-120 sek skulle jag säga är från 4000:- till 10 000:- beroende på kund + stim ersättning. Jag har själv gjort det billigare ibland om det är något jag har liggande och det är till något mindre projekt och småföretag.

Men är det ett stort företag så bör summan ligga på runt 7000-10 000:- ex moms.

Gå aldrig med på att jobba för ett företag som Epidemic Sounds. Ni gräver Er egen grav.

Edit: Jag var själv på väg att gå i denna fälla för några år sedan. Är riktigt glad att jag var med i stim just då, annars hade jag gjort något jag alltid fått ångra.

+ 1

Mvh,

Fredrik

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Stim är dessutom väldigt ovanligt i tv/reklam/spel etc.
I TV är det inte alls ovanligt. STIM-anslutna kompositörer skapar jinglar hela tiden.

I reklamvärlden är "royaltyfri biblioteksmusik" störst, ja - men då kostar det också en betydligt större slant för slutanvändare att köpa in en samling royaltyfri musik. Mer pengar till kompositören, inte 600 kr direkt.

Det finns också produktionsmusik, som inte är royaltyfri, men ändå är billigare än att använda verk från STIM-anslutna kompositörer. Licensavgiften varierar mycket beroende på vilket sätt/var/hur mycket kompositionen används, och bolaget och kompositören delar på denna royaltyinkomst.

I fallet Epidemic Sound får kompositören en liten engångssumma oavsett om låten har säljpotential eller inte, och för att täcka upp det får kompositören inga royalties och all inkomst som stycket genererar går till bolaget.

Vad är "stora företag"? Har aldrig hört talas om produktionsbolag som är "stora".
Meter, Baluba, STO-CPH etc. är ganska stora, tycker inte du? Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ni förstår vad det är för typ av musik det handlar om, och särskilt inte hur de produceras.

Stim är dessutom väldigt ovanligt i tv/reklam/spel etc.

Vad är "stora företag"? Har aldrig hört talas om produktionsbolag som är "stora".

Vad är det vi inte förstår? Stim är vanligt i reklamsamanhang. Fredrik syftar nog på B2B vad gäller stora företag (Volvo, Statoil etc.)

Tyvärr tror jag att den här typen av upplägg bidrar till att urholka hela branschen över tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det vi inte förstår? Stim är vanligt i reklamsamanhang. Fredrik syftar nog på B2B vad gäller stora företag (Volvo, Statoil etc.)

Tyvärr tror jag att den här typen av upplägg bidrar till att urholka hela branschen över tid.

Har faktiskt aldrig hört talats om en reklambyrå som är intresserad av Stim på något sätt. Varför blanda in dom?

När det gäller B2B är det just reklambyråer och produktionsbolag som är klienterna. Och de är små företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt aldrig hört talats om en reklambyrå som är intresserad av Stim på något sätt. Varför blanda in dom?

När det gäller B2B är det just reklambyråer och produktionsbolag som är klienterna. Och de är små företag.

Det har du helt rätt i. Byråerna vill helst inte involvera STIM om möjlighet ges.

Det är här jag menar är att vi som försöker försörja oss på vår musik (upphovsmän / utövare), kan göra ett aktivt val här och påverka utvecklingen. Bra musik och välgjorda produktioner kommer det alltid finnas en marknad för. Frågan är vilken status vi vill att vårt arbete ska hålla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fredrik,

 

Kul att det går bra för dig. Vi är väl medvetna om att det ibland går att förhandla sig till en bättre ersättning än vad vi erbjuder för varje enskilt verk. Vår ersättningsmodell är dock annorlunda och bygger på att du skall kunna sälja fler verk och på så sätt tjäna mer pengar och framför allt ha en mycket säkrare inkomst. Vi ser till att det alltid finns en efterfrågan på den musik du väljer att sälja till oss.

 

Vi jobbar dock hårt för att alla de upphovsmän som arbetar med oss skall få möjlighet att skriva riktigt stora projekt där ersättningsnivåerna till upphovsmännen ligger på hundratusentals kronor. Detta har vi redan lyckats med ett antal gånger och vi fortsätter slåss om dessa uppdrag åt våra upphovsmän.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du helt rätt i. Byråerna vill helst inte involvera STIM om möjlighet ges.

Det är här jag menar är att vi som försöker försörja oss på vår musik (upphovsmän / utövare), kan göra ett aktivt val här och påverka utvecklingen. Bra musik och välgjorda produktioner kommer det alltid finnas en marknad för. Frågan är vilken status vi vill att vårt arbete ska hålla?

Det handlar inte om möjlighet, det är snarare underförstått att Stim inte ska blandas in på från första stund man går in på en reklambyrå. Från musikerns sida - och från reklambyrån/produktionsbolagets sida. Helt enkelt pga att deras affärsmodell inte passar. Helt enkelt på att det inte är tillräckligt professionellt att blanda in tredje part.

Klarar man inte av att sätta lämpligt pris på en produktion har man inte tänkt över sin verksamhet. Det ska inte behövas ytterligare en organisation för att musiker ska kunna tjäna pengar. Det måste han/hon helt enkelt kunna klara av själv.

Stim är en rätt grå organisation som måste se över deras verksamhet. Att lura folk att måste vara med i deras "pakt" för att få 'rättvist' med pengar kan ju inte heller vara en framtidssäker lösning.

Visst finns det urymme för bra musik och välgjorda produktioner - men tredjeparten måste bort för att det ska kunna finnas en fri marknad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normal ersättning för ett verk på 10-120 sek skulle jag säga är från 4000:- till 10 000:- beroende på kund + stim ersättning. Jag har själv gjort det billigare ibland om det är något jag har liggande och det är till något mindre projekt och småföretag.

Men är det ett stort företag så bör summan ligga på runt 7000-10 000:- ex moms.

Gå aldrig med på att jobba för ett företag som Epidemic Sounds. Ni gräver Er egen grav.

Edit: Jag var själv på väg att gå i denna fälla för några år sedan. Är riktigt glad att jag var med i stim just då, annars hade jag gjort något jag alltid fått ångra.

Mvh,

Fredrik

Jag har väldigt många låtar som jag gjort genom åren som jag aldrig har haft användning för, även om 600kr är en struntsumma så tycker jag det är bättre att låtarna kommer till användning än att de ligger och ruttnar på min hårddisk.

Självklart vet jag att det går att tjäna betydligt mer pengar, men jag har inte kontakterna som krävs. För en sådan som mig skulle Epidemic Sounds fungera bra.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om möjlighet, det är snarare underförstått att Stim inte ska blandas in på från första stund man går in på en reklambyrå. Från musikerns sida - och från reklambyrån/produktionsbolagets sida. Helt enkelt pga att deras affärsmodell inte passar. Helt enkelt på att det inte är tillräckligt professionellt att blanda in tredje part.

Klarar man inte av att sätta lämpligt pris på en produktion har man inte tänkt över sin verksamhet. Det ska inte behövas ytterligare en organisation för att musiker ska kunna tjäna pengar. Det måste han/hon helt enkelt kunna klara av själv.

Stim är en rätt grå organisation som måste se över deras verksamhet. Att lura folk att måste vara med i deras "pakt" för att få 'rättvist' med pengar kan ju inte heller vara en framtidssäker lösning.

Visst finns det urymme för bra musik och välgjorda produktioner - men tredjeparten måste bort för att det ska kunna finnas en fri marknad.

Jag kan hålla med dig att det varit lite knöligt med Stim förut men dom är väl medveten om detta och jobbar ständigt med vidareutveckling av deras rutiner. Sedan bolagen själva givits möjlighet att förhandla synkarna direkt med kunden har det blivit bra mycket enklare.

Själv har jag haft en stor hjälp av STIM som tillvaratar såväl mina egna som förlagets intressen, både här i Sverige, men även utomlands genom deras systersällskap. Har svårt att tänka mig någon annan organistaion som skulle göra det på ett bättre sätt.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt många låtar som jag gjort genom åren som jag aldrig har haft användning för, även om 600kr är en struntsumma så tycker jag det är bättre att låtarna kommer till användning än att de ligger och ruttnar på min hårddisk.

Självklart vet jag att det går att tjäna betydligt mer pengar, men jag har inte kontakterna som krävs. För en sådan som mig skulle Epidemic Sounds fungera bra.

Javisst, så är det ju, och jag tycker absolut att det är bra att det finns alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med dig att det varit lite knöligt med Stim förut men dom är väl medveten om detta och jobbar ständigt med vidareutveckling av deras rutiner. Sedan bolagen själva givits möjlighet att förhandla synkarna direkt med kunden har det blivit bra mycket enklare.

Själv har jag haft en stor hjälp av STIM som tillvaratar såväl mina egna som förlagets intressen, både här i Sverige, men även utomlands genom deras systersällskap. Har svårt att tänka mig någon annan organistaion som skulle göra det på ett bättre sätt.

Förstår inte hur en organisation som både bedriver och kräver monopol kan vara bra på något sätt. Sedan tycker jag att det är ytterst oproffessionellt att inte klara av att hantera affärsbiten själv som musiker. Att sedan överlåta en del av sin verksamhet på Stim... Ärligt...

Lyckligtvis har jag som policy att aldrig ha med varken Stim eller deras medlemmar att göra. Jag slipper nybörjarna, och jag slipper 'sekten'.

Att Stim dessutom är extremt otrevliga är ju också en diskussion...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag tycker är mycket märklig i sammanhanget (och som har tagits upp tidigare i tråden), är att de som är STIM-anslutna inte kan sälja sina alster till Epidemic - inte ens om verken registreras som LIB hos STIM. LIB-registrering innebär ju att upphovsmännen aldrig någonsin kommer att kunna kräva någon STIM-ersättning för verken. Då vet Epidemic att verken aldrig kommer att kosta mer än den överenskomna summan, så det borde inte finnas några hinder alls, tycker jag. Man kan ju inte ändra registreringen om man en gång har registrerat ett verk som LIB.

...eller den biten har kanske ändrats nu, efter all kritik...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...