Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

[...] som tillsammans sålt mer än 60 miljoner sålda skivor.

De har alltså sålt jättemånga begagnade skivor..?

☺️

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Epidemic sound, söker just nu producenter som kan skriva positiva, uptempo-låtar.

Dock inte i dance/elektronisk stil. Vi söker även producenter som kan skriva Quirky, annorlunda låtar, förträdelsevis med orkester-sound eller annorlunda instrument.

Känner du att det är något du kan göra? Tveka inte att kontakta mig, criss@epidemicsound.com om du vill veta mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni betalade % till upphovsmännen kanske det blir intressant. Har ni över huvudtaget fått nått napp här???? Utsugning och lurendrejare. Maken till usla avtal har jag aldrig hört talas om. Inom reklambranschen är % t.o.m promille branchpraxis...för om t.ex din melodisnutt skulle börja användas i procter-gamblers tvättreklam ger också en promille flera miljoner....Att man kunde få musiker på 60-talet att jobba med fast månadslön och ge sitt kreativa verk till företaget som anställt en gick bra då. Kanske det är så det ska vara i framtide också. Ungefär som läkemedelsföretag anställer forskare at ta fram läkemedel till en månadslön, sen tjänar företaget på eventuellt läkemedel och företaget tar all risk och äger patentet fullt u. ingen upphovsrätt tll forskarna där. Som affärsmodell är eran modell användbar. Men jag rekommenderar INTE någon att nappa på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att man ska behöva läsa igenom hela tretton sidor av rent dravel (personliga påhopp, nedlåtande kommentarer och tråkiga insinuationer), för att försöka få ut den information kring ämnet som man är intresserad av.

Ersättningsfrågor så väl som frågor kring rättigheter är mycket viktiga frågor som jag definitivt uppskattar att folk tar sig tid att debattera. Men de riktigt sunkiga attityder som man samtidigt bäddar in i debatten fick mig till slut att ge upp läsningen och helt enkelt låta bli att skriva något inlägg överhuvudtaget med de frågor jag har, eftersom även rent sakliga inlägg i tråden direkt verkar trigga de här attityderna.

Jag började själv min bana på det här forumet med ett ganska syrligt inlägg, om än avsett att roa på ett ironiskt plan, men fattade snabbt var nivån borde ligga. Det känns verkligen som att fler borde göra detsamma.

Med all respekt för vad man kan bli upprörd över, så vinner man själv, ämnet och i synnerhet andra på att man håller en respektfull ton. Tycker man händelsevis att någon är ett miffo så kan man väl hålla den delen av debatten till PM och sina inlägg sakliga, så att inte alla andra tvingas ta del av rallarsvingarna?

Pust...

Gällande Epidemic Sound så får jag intrycket att det skulle kunna vara ett ganska vettigt alternativ för att komma igång och få ut sin musik i etern och samtidigt betalt för det. Det ger ju om inte annat en hel del cred att kunna ha med sända TV-program med ens musik i portfolion. När det börjar kännas för dåligt betalt så kan man ju söka sig vidare till andra, mer inkomstgivande uppdragsgivare. Möjligen har jag missat något i de avtal som diskuteras som förhindrar detta, men hur ska man kunna vittja relevant information ur tretton sidor pajkastning med mindre än att man samtidigt börjar snegla på om den där bjälken i taket skulle hålla?

Själv har jag något tusental mer eller mindre färdiga låtar som det garanterat aldrig kommer att bli något av eftersom jag gör annat nu, men som ändå med diverse uppfräschning troligen skulle ha en chans att hamna en katalog av det här slaget. Får väl ta på mig skyddsoverallen, bygghjälmen och svetsvisiret och läsa igenom tråden igen.

Peace.

Ja, verkligen. För det är inte låtar e söker utan producenter som kan skriva låtar OCH PRODUCERA och skänka bort upphovsräten. Det betyder att när personen sen ska skriva in i sina VC att egjort den och den låten. går det inte då denne integer dessa rätigheter längre. Du bör söka samarbete med en producent, som gillar dina låtar och sen tillsammans få ut de till förlag, artister etc....MED BIBEHÅLLEN upphovsrätt (om än delad med producenten). Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra jämförelse är väl också att den trummis som spelade på t.ex ABBAS skivor fick betaltför när han spelade i studion när man spelade in soundtracken per timme, och eventuellt på turneer. De här vill ju inte anställa producenter enbart (vilket producenterna ofta görs idag, låter sig hyras ut per timme, med det blir dock vanligare att de också kräver del i upphovsrätten istället, precis som artister som sjunger vill ha uphovsrätt på låten). De vill ju anställa producenter som också är låtskrivare. Och som låtskrivare bör man inte låta sig anställas per timme, speciellt inte om man är bra.

Motsvarande skulle ju trummisen kunna tycka att han skulle ha upphovsrättspromille, liksom en basist och en saxofonist som la solo på den och den låten....kolla på SVT serien om hitlåtar . Coldplays låt "Viva La vida"'s stråkpålägg i massor av stämmor och som har hela den suggestiva soundet som fångar en. En väsentlig del av låten men den violisten som ombads skriva, spela, improvisera fram dessa stämmor ÄR JU DEFAKTO en melodiskapare och låtskrivare. Men som uplägget var där har an INGET av upphovsrätten. Han var stolt och nöjd med att fått vara med och göra det. Han får säkert massor med violinistjobb ändå. Men som låtskrivae tycker jag att han gjorde en väsentlig del av låten.

Fotografer är väl egentligen bara anställda per timme. Tfft idag att få betaltsm upphovsman. Ska författare av skönlitteratur också anställas som skribenter i framtiden? Och bara få betalt i månadslön så länge de skriver bra? Och inte få betalt per såld bok?? Filmmakare? Manusförfattare som hittar på storyn?. De här tänker uppenbart göra låtskrivare till 9-17 jobb. Intressant. Det kanske är så det kommer att bli. JAg har dock mycket svårt at se de stora hitlåtarna komma från en sådan företagsform idag. De gjorde det på 60-talet dock på vissa håll.

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

låter som en jävla bra deal

Nu missuppfattade du. Eller så är du ironisk. Exemplet med trisslotterna bör beskrivas så här: Du köper 40 trisslotter varje vecka.för 25 spänn, 1000kr.(52 potentiella hitlåtar per år) ES affärside är att erbjuda dig 4000kr för de. och att ES tar eventuell vinst. Per månad får du du ca 12.000kr av ES..men ingen eventuell vinst.

 

ALternativet är att säga NEj och fortsättaköpa 25 trissloter i veckan för 1000 kr....men OM du vinner.....jag skulle väl istället köpa en ny plugg i veckan och fortsätta jobba med musiken.
Link to comment
Dela på andra sajter

Skickat 2011-06-21 - 13:48

snapback.pngCriss David, den 2011-06-13 - 22:53, sa:

Skall försöka svara på frågorna som ni har ställt.

Nej det framgår inte av våra avtal och vi avser inte att lägga in dessa typer av begränsningar i våra avtal. Vi vet inte hur vår marknad eller våra förutsättningar kommer att förändras över tid och vi vill inte låsa fast oss i avtalsstrukturer som tvingar oss att förhandla om alla våra avtal eller inhämta skriftliga godkännanden från samtliga eventuellt relevanta upphovsmän om vi ser en affärsmöjligheter inom andra områden (t.ex. Dataspel eller ngn annan marknad som idag inte existerar). Vi har långtgående rättigheter men vi agerar konsekvent inom ramarna för det förtroende som vi känner att vi har fått från våra upphovsmän.

Och så tar vi det här med ersättningen en gång till.

606 kr

Det är ingångsläget.

Ju mer man levererar desto mer tjänar man enligt en ersättningstrappa.

Dessutom kan man få sk A-rating för särskilt bra låtar.

Det ger 150% ersättning.

Sedan har vi en vinstdelning i bolaget, som inte är aktuell just nu då vi inte genererar vinst än, men kommer kunna bli en betydande summa.

Så sammantaget ser det lite annorlunda ut än en fast ersättning på 606:-.

Mvh

Criss

####Ok. Så om det är så att en melodisnutt man skickat in hamnar på ett tv-spel som Konami producerar och säljer 200 miljoner exemplar av, så är det främst vinstdelningssystemet som man som upphovsman kommer att få ta del av, i det som är varianterna av ersättning?

Ok. Så om det är så att en melodisnutt man skickat in hamnar på ett tv-spel som Konami producerar och säljer 200 miljoner exemplar av, så är det främst vinstdelningssystemet som man som upphovsman kommer att få ta del av, i det som är varianterna av ersättning?

JAg läste bakifrån,,så när detta dök upp så måste jag säga att det säger allt!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant råd detta. Jag undrar om inte ES bryter mot upphovsrättslagen? I så fall är deras verksamhet olaglig.

Om inte så är det nog en verksamhet som tilltalar döende TV bolag då de kommer billigt undan.

Vad händer med skådespelarna som yrkeskår när datorerna kan simulera lika bra digitala sådana??Eller bättre och billigare utan omtagningar?

Om man inte klarar av att skriva unika verk med text melodi sound sånguttryck så är ES nog ett alternatv. Men jag hävdar bestämt att den massproducerade blipp blopp och ljudmassan INTE är det som kommer locka användare i framtiden. Kvalitet och orginalitet kommer ha större och större betydelse i framtiden. Så alla ni som gör sådana här unika verk ska hålla sig så långt borta från ES som möjligt.

En verklig skådespelare kan ge ett helt annat unikt utryck i alla mänskliga aspekter och kommer alltid ge användaren av film o teater MER än något annat.

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant råd detta. Jag undrar om inte ES bryter mot upphovsrättslagen? I så fall är deras verksamhet olaglig.

Vissa lipsillar brukar låtsas att URL innehåller specifika moralvillkor och/eller villkor som tvingar motparter avslöja sina interna affärsstrategier etc; det är därför som jag tror många insinuerar att ES skulle kunna bryta mot URL.

Befängt, dock, om du frågar mig.

Om inte så är det nog en verksamhet som tilltalar döende TV bolag då de kommer billigt undan.

Att komma billigt undan är en princip som gäller alla verksamheter, inte bara de döende.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag var all jävla skitmusik på bästa sändningstid kommer ifrån. Folk som sitter hemma och pressar ut det på löpande band likt en ostoppbar rännskita. Det låter därefter.

JA, den e nere på p*rrfilmskvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa lipsillar brukar låtsas att URL innehåller specifika moralvillkor och/eller villkor som tvingar motparter avslöja sina interna affärsstrategier etc; det är därför som jag tror många insinuerar att ES skulle kunna bryta mot URL.

Befängt, dock, om du frågar mig.

Att komma billigt undan är en princip som gäller alla verksamheter, inte bara de döende.

Jag menar att detta är ju en strategi som bryter mot hela tanken med URL, så lagstiftaren kanske bör se över den. Det är ju avtalsrätten som gälleroch som möjliggör detta och så ska det vara.

Tycker det är jämförbartmed Caremaskandalen om hur vårdföretag kan komma undan med att bryta mot tanken med äldrevården, eller hur aktieplacerare kan komma undan med at lura av folk pengar, eller hur företagen kan kringgå skatelagstiftning eller arbetsrätten etc..

ES hävdar att de hjälper upphovsmän, men de tar ju bort marknaden för desamma, lite som låglöneländer tar bort verksamhet från Sverige, och jag anser att lönedumpning inte ska förekomma i några verksamheter. T.o.m bärplockare har förra sommaren fått skydd mot utsugning och exploatering.

STIM harjätteproblem legetimt pga fördelningen av låtan och attde inte har medel/vilja at kräa av nyttjarna att specificera VILKA låtar som spelas. Att basera STIMersättning på genomsnitt och vissa stora kanaler är befängt.

Vad händer den dagen då ES har katalogen "färdig" och variationerna är så måga att TV tittare inte märker om "musiken" återanvänds? Då tar t.o.m 606 kr marknaden slut.

Liksom Spot o fy som dumpar ersätningen till upphovsmän genom att de minskar CD försäljningen i marknaden där folk fortfarande köper exemplar. Bolagen tjänar ju multum som ägare till Spott o fy.

Men hur var det för musiker och låtskrivare innan URL? Ja, man fick vara glad om andra ville kopiera och spela sin låt. Idag står det "trad" som upphovsmän på dessa verk.

Kanske det blir så igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att detta är ju en strategi som bryter mot hela tanken med URL, så lagstiftaren kanske bör se över den. Det är ju avtalsrätten som gälleroch som möjliggör detta och så ska det vara.

URL: 27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas.

AvtL: 1 § Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret. // Vad i nämnda paragrafer stadgas skall lända till efterrättelse, så vitt ej annat följer av anbudet eller svaret eller av handelsbruk eller annan sedvänja. // I fråga om avtal, för vars giltighet enligt lag fordras iakttagande av viss form, gälle vad särskilt är stadgat.

Inga konstigheter som jag ser det, angående "tanken med...".

Men hur var det för musiker och låtskrivare innan URL? Ja, man fick vara glad om andra ville kopiera och spela sin låt. Idag står det "trad" som upphovsmän på dessa verk.

Kanske det blir så igen?

Nej, det tror jag inte. Det skulle strida mot grundprinciperna i URL 3 §.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

...Vad händer den dagen då ES har katalogen "färdig" och variationerna är så måga att TV tittare inte märker om "musiken" återanvänds? Då tar t.o.m 606 kr marknaden slut...

Precis som musikindustrin i övrigt alltså?

Alla låtar är redan skrivna och har spelats på radion i många år...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som musikindustrin i övrigt alltså?

Alla låtar är redan skrivna och har spelats på radion i många år...

men sen kommer ett guldkort och man får tillbaka tron på att det finns hopp för det unika musikaliska verket....Adele - Rolling in the deep!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Måns

Det vi främst söker nu är uptempo-låtar alltså en låt med en framåtdrivande och positiv känsla.

Kontakta mig criss@epidemicsound.com

Vad har tempot att göra med om det låter positivt eller inte? Påstår du att deathmetal inte existerar eller vad? Om du inte kan innebörden av ett så grundläggande begrepp som tempo så undrar man ju vad du har i musikbranschen att göra.

Säg att du vill ha en fjollig låt i vad du tror är dur istället, i ett tempo som är lite snabbare än det vanliga "på golvet" alltså över 120 bpm så blir budskapet klarare.

Angående den positiva känslan, räcker det att kasta in lite ord som "party" och "shake your ass" eller är det uttjatat? Kanske en färgklick i form av ett stop + buildup med filtersvep nånstans i mitten. Eftersom ni rekommenderar mallar menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Skall försöka svara på era frågor som vanligt har ni flera frågor är det bara att ställa dem.

Den modell som Epidemic Sound använder är idag ett alternativ för upphovsmän att tjäna pengar på sin musik. Detta innebär att Epidemic Sound förvärvar de ekonomiska rättigheterna till musiken vilket inte är något brott mot upphovsrättslagen. Väldigt många upphovsmän som är STIM-anslutna får idag väldigt lite eller ingen ersättning alls för sin musik vilket Epidemic Sound såg som ett problem och ville hitta en lösning. Vi erbjuder med vår modell ett alternativ och en möjlighet för upphovsmän att säkert veta att man får betalt och att faktiskt kunna leva på sin musik

Till skillnad från STIM erbjuder Epidemic Sound ersättning för varje musikstycke vilket utesluter den genomsnittliga ersättning som du påpekar. På detta sätt vet upphovsmannen hur stor ersättningen är för varje låt.

ES-katalogen kommer aldrig att bli färdig. På samma sätt som lyssnare alltid kommer vilja höra ny musik kommer Epidemic Sound alltid efterfråga ny och spännande musik

Eftersom Epidemic Sound tillhandahåller produktionsmusik så kommer detta inte att påverka CD-försäljning eller den marknad där vanliga lyssnare köper exemplar. Istället skapar Epidemic Sound ett större utrymme för upphovsmän att tjäna pengar på den typ av musik som inte vanligtvis ges ut på CD eller liknande. Upphovsrättslagen blir inte åsidosatt i och med detta.

Då Epidemic Sound tillhandahåller icke-exklusiv musik vilken idag främst nyttjas i TV-produktioner är det inte sannolikt att stora TV-spelsföretag kommer att använda musiken i sina tv-spel då företagen inte har någon ensamrätt till musiken. För produkter som TV-spel vill producenten mest troligt ha en ensamrätt till musiken och undvika att musiken dyker upp hos något annat företag. Den största delen av Epidemic Sounds musik är icke-exklusiv.

Däremot tillhandahåller EpidemicSound exklusiv musik i vissa särskilda situationer. Dessa situationer behandlas var för sig och i dessa fall får upphovsmannen en stor procentuell del av den vinst musiken genererar.

Och ,vi har hittat flera duktiga producenter här.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej, Alla

Just nu söker vi,

1. Dubstep, Brostep, Drumstep

Exempel på artister:

Dubstep

Skream, Skrillex

Samlingsalbum: This is Dubstep 2

Brostep

Artist: Rusko

Drumstep

Artist: Original Sin

2. Band relaterade låtar/genres

Exempel på artister:

Phenix

Soundtrack of our lives

Hives

Killers

Miike Snow

Det som är viktigt när det kommer till band relaterade låtar är att det låter "på riktigt" alltså inte programmerat och midi.

Har ni några frågor?

Kontakta, criss@epidemicsound.com

Redigerat av Criss David
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej, Procedomani2

Jag försöker på ett så bra sätt som jag bara kan förklara vad vi söker och hur det skall låta. I det här fallet vill vi ej att det skall låta programmerat och midi.

Mvh

Criss David

Han var ironisk bara 🙂 Det är ingen som vill att det skall låta programmerat och midi längre....

Det var minst 20 år sedan DET var på modet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Epidemic Sound har på den senare tiden fått flera prestigefyllda uppdrag från de största TV-kanalerna och fler och fler får upp ögonen för oss.

Därför, utökar vi vårt producentgäng!

Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill och dessutom få feedback på dina verk från några av Sveriges mest erfarna låtskrivare.

Vill du veta mera?

Tveka inte, att kontakta mig,

criss@epidemicsound.com

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Vi söker låtarna som skapar magi!

Vi har alla upplevt det.

I en tv-serie vi följt eller en film vi sett.

Det där magiska ögonblicket när en låt ”gör” hela scenen. Ord blir överflödiga och tonerna och harmonierna känns i magen.

Det är komplett.

Vi heter Epidemic Sound och vi jobbar med musik till tv- och filmproduktioner. Våra kunder är tv-kanaler. produktionsbolag och företag över hela Norden som vi förser med musik ur vår katalog. Hittills har vi i huvudsak arbetat med instrumentala verk och nu vill vi öppna upp för möjligheten att erbjuda vokala låtar. Vi vill helt enkelt vara med och skapa fler magiska ögonblick i tv-sammanhang och vi tror att DU kan vara den som får det att hända.

Nu letar vi efter nya röster och förmågor som sitter på Låten som får hela Sverige att leva med i en tv- eller filmscen.

Skriver, sjunger och spelar du egna låtar?

Skulle du vilja höra dem i tv på bästa sändningstid?

Vi söker låtar som är känslomässigt starka och närvarande, som kan spela på lycka, sorg, eufori, melankoli osv. Som kan ge det brustna hjärtat ett sound eller förmedla den där flygande känslan av att vara fri och på väg.

Mejla oss en eller kanske till och med fler låtar du är stolt över så lovar vi att lyssna och ge dig feedback. Om vi gillar det vi hör kommer vi att hjälpa dig att få ut din musik i tv- och filmsammanhang. Tillsammans kommer vi skapa magi.

Kontakta oss för att få veta mer.

Hoppas vi hörs!

criss@epidemicsound.com

Redigerat av Criss David
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...