Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons

Har du eller någon du känner koll på club & house musik? Vi på Epidemic Sound söker nu någon som omgående kan producera den typen av musik.

Du menar att ni inte har en enda upphovsman kontrakterad för sådan genre? Världens vanligaste "musik", typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Valle

Vi har tidigare inte haft behov för denna typ av musik men, det har vi nu. Vi är definitivt inte desperata och vi har flera upphovsmän som skulle fixa att skriva denna typ musik men, nu vill vi hitta folk som enbart har producerat och producerar denna typ av musik.

Epidemic Sound växer och vi söker även låtskrivare som skriver annan musik. Har du några frågor tveka inte att kontakta mig, criss@epidemicsound.com

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du eller någon du känner koll på club & house musik? Vi på Epidemic Sound söker nu någon som omgående kan producera den typen av musik.

Kontakta, criss@epidemicsound.com om du vill veta mera.

Nappar dåligt va ? prova här !

http://www.manpower.se/MPNet3/Content.asp?Ref=SWEDEN_NORDIC&NodeID=51897

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Music Lounge (oregistrerad)

Hej, Valle

De stora produktionsmusikbiblioteken är bl.a. EMI, Universal, Extreme Music m.fl.. Sök gärna på “Production Music” på Wikipedia om du är intresserad av mer information.

Mvh

Criss David

Några mer frågor?

De stora produktionsmusikbiblioteken är inte alls EMI och Universal... Extreme Music har du väl till viss del rätt i.

EMI och Universal är förlag som representerar FLERA stora produktionsmusikbibliotek, såsom KPM, X-ray Dog, Juice.

Ert bolag är väl om jag förstår det rätt ett förlag med endast ett eget bibliotek?

Link to comment
Dela på andra sajter

...eftersom detta är en business skulle jag inte tro att ES bryr sig särskilt mycket om sina "medarbetare" som man försöker få det att framstå.

Det handlar endast om pengar och girighet, inget annat.

Jag rekommenderar INGEN att gå med i ES.

Precis som på ICA alltså (och alla övriga bolag i Sverige)? Business som endast handlar om att vara girig och att tjäna pengar. Fyfan för dom!!!

Och eftersom ICA är en business så bryr dom sig inte om sina medarbetare. Ajj ajj ajj! Sök aldrig jobb där. Varning! Varning!

Jag rekommenderar INGEN att handla på ICA.

Och Valle! Ibland känns det som en personlig vendetta mellan dig och ES. Är det det? (det det?!?!? säger man så förresten?)

/Hasse

EDIT: Gjorde lite förändringar, tog en öl och myste...

Redigerat av Procedomani2
Link to comment
Dela på andra sajter

Och Valle! Ibland känns det som en personlig vendetta mellan dig och ES. Är det det?

Nej då, inte alls. Criss och ES är säkert coola gubbar. Bara lite sega med att svara på obekväma frågor, that's all.

I övrigt: business är business! Den som har problem (som den här kuronekoyamato-snubben uppenbarligen har) med att pengar och vinst är en del av företagsverksamhet kan ju skapa sig en egen liten kommuniststat och leva lycklig i den. I musikbranschen har de i alla fall inte ett skit att göra.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej, Valle

En av Epidemic Sounds producenter skriver såhär om att jobba med oss.

”Fördelarna som jag ser det är att jag kan jobba med att producera musik på heltid, ha en förutsägbar månadsinkomst och slippa jobba kvällar och helger. Utmaningen ligger i att hålla inspiration och kreativitet i ett konstant flöde, men där är dialogen med Epidemic både skön och utvecklande. Och efter att ha skrivit, spelat, producerat och mixat hundratals låtar på bara ett par år så märker till och med jag själv att såväl kvalitet som produktionstakt hela tiden förbättras. Och i takt med det såklart även ekonomin”

Vilka frågor är det du känner Valle som vi inte svarat på?

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka frågor är det du känner Valle som vi inte svarat på?

Näää, något sådant har jag inte påstått. Jag syftade bara på att det tog dig (i något fall dig genom någon annan från ES, gissar jag) femtioelva avvikande svar innan du bestämde dig för att svara på direkt fråga.

Men vi kör på! Det är kul att bumpa tråden. Eeeeh...? thumbs_up.gif

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Epidemic sound, söker just nu producenter som kan skriva positiva, uptempo-låtar.

Dock inte i dance/elektronisk stil. Vi söker även producenter som kan skriva Qurky, annorlunda låtar, förträdelsevis med orkester-sound eller annorlunda instrument.

Känner du att det är något du kan göra? Tveka inte att kontakta mig, criss@epidemicsound.com om du vill veta mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att man ska behöva läsa igenom hela tretton sidor av rent dravel (personliga påhopp, nedlåtande kommentarer och tråkiga insinuationer), för att försöka få ut den information kring ämnet som man är intresserad av.

Ersättningsfrågor så väl som frågor kring rättigheter är mycket viktiga frågor som jag definitivt uppskattar att folk tar sig tid att debattera. Men de riktigt sunkiga attityder som man samtidigt bäddar in i debatten fick mig till slut att ge upp läsningen och helt enkelt låta bli att skriva något inlägg överhuvudtaget med de frågor jag har, eftersom även rent sakliga inlägg i tråden direkt verkar trigga de här attityderna.

Jag började själv min bana på det här forumet med ett ganska syrligt inlägg, om än avsett att roa på ett ironiskt plan, men fattade snabbt var nivån borde ligga. Det känns verkligen som att fler borde göra detsamma.

Med all respekt för vad man kan bli upprörd över, så vinner man själv, ämnet och i synnerhet andra på att man håller en respektfull ton. Tycker man händelsevis att någon är ett miffo så kan man väl hålla den delen av debatten till PM och sina inlägg sakliga, så att inte alla andra tvingas ta del av rallarsvingarna?

Pust...

Gällande Epidemic Sound så får jag intrycket att det skulle kunna vara ett ganska vettigt alternativ för att komma igång och få ut sin musik i etern och samtidigt betalt för det. Det ger ju om inte annat en hel del cred att kunna ha med sända TV-program med ens musik i portfolion. När det börjar kännas för dåligt betalt så kan man ju söka sig vidare till andra, mer inkomstgivande uppdragsgivare. Möjligen har jag missat något i de avtal som diskuteras som förhindrar detta, men hur ska man kunna vittja relevant information ur tretton sidor pajkastning med mindre än att man samtidigt börjar snegla på om den där bjälken i taket skulle hålla?

Själv har jag något tusental mer eller mindre färdiga låtar som det garanterat aldrig kommer att bli något av eftersom jag gör annat nu, men som ändå med diverse uppfräschning troligen skulle ha en chans att hamna en katalog av det här slaget. Får väl ta på mig skyddsoverallen, bygghjälmen och svetsvisiret och läsa igenom tråden igen.

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda problemet är väl att du inte kan vara med i STIM.

Precis - och det trots att man faktiskt kan registrera verken som LIB hos STIM, så att det aldrig finns risk att det blir några STIM-kostnader för den som använder verket (det går ju inte att ändra ett LIB-registrerat verk så att det blir något annat). Det är den biten jag tycker känns underlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Music Lounge (oregistrerad)

Skriv över era verk på ett bolag (juridisk person) som du äger, och ange i STIM som står för alla kommersiella verk och alla hissmusiksverk till epidemic... borde väl funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv över era verk på ett bolag (juridisk person) som du äger, och ange i STIM som står för alla kommersiella verk och alla hissmusiksverk till epidemic... borde väl funka?

Nej - tyvärr inte eftersom bolaget inte kan vara upphovsman, utan det är alltid en privatperson som är upphovsman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på, vem får ta smällen om d i efterhand uppstår en tvist om icke clearade samplingar?

Du!

Jag är en miljard procent säker att ES har infört en standardklausul, typ "... Producenten försäkrar att han/hon äger samtliga immateriella rättigheter till verken som omfattas av detta avtal ..."

Har du då inte clearat själv får ES på nöten av rättighetsinnehavaren; därefter stämmer ES dig för avtalsbrott med ett mumsigt skadestånd därtill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte kunna registrera sig med pseudonym på STIM, och avregistrera sin anslutning på egen person? Man får ju ett speciellt avsett IPI nummer för pseudonymen, och det enda som syns utåt är densamma, även om det för STIM i bakgrunden är kopplat till ens patronym.

Då skulle det väl inte finnas något som hindrar en från att skriva musik under pseudonymen när man avser att inhämta royalties, men skriva musik till t. ex ES under sitt riktiga namn?

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det registreras alltid på personnumret, både hos STIM och hos ES, så det är ingen lösning att använda pseudonym.

Är man med i STIM så är det enligt ES' avtal omöjligt att sälja låtar till dem trots att möjligheten egentligen finns tack vare LIB-registreringen man kan göra på enskilda verk hos STIM. Det beror alltså inte på STIM, utan på de regler som ES har satt upp.

Som har sagts flera gånger i tråden, så passar ES vissa, men inte andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej, Alla

"Enda problemet är väl att du inte kan vara med i STIM.

Precis - och det trots att man faktiskt kan registrera verken som LIB hos STIM, så att det aldrig finns risk att det blir några STIM-kostnader för den som använder verket (det går ju inte att ändra ett LIB-registrerat verk så att det blir något annat). Det är den biten jag tycker känns underlig."

Hej! Ovanstående stämmer. Det är en del av vår affärsidé att STIM inte förvaltar vår musik.

"Skriv över era verk på ett bolag (juridisk person) som du äger, och ange i STIM som står för alla kommersiella verk och alla hissmusiksverk till epidemic... borde väl funka?"

Tyvärr funkar inte detta och är ett brott mot STIM:s anslutningsavtal från dig som upphovsman. Verken är knutna till dig som fysisk person och kan inte överlåtas i sin helhet till en juridisk person.

"Kom och tänka på, vem får ta smällen om d i efterhand uppstår en tvist om icke clearade samplingar? Om jag som producent säljer rättigheterna till mitt verk, har jag då något ansvar för d?"

Du får inte använda samplingar som inte är clearade och du är ansvarig för att kontrollera detta. Om detta skulle uppstå kommer Epidemic Sound kontakta upphovsmannen i fråga för att lösa detta på bästa sätt.

" Fall man skriver över musiken på sitt barn kan man då vara med i ES?"

Detta är ett kringgående av ditt anslutningsavtal med STIM som har en exklusiv rätt att förvalta alla verk som du skapar.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite väl hårda ord från vissa kan jag tycka.

Jag personligen skriver och spelar in rätt mycket i olika genres, mest för att förbättra min kreativitet och inspelningskunskap. Det är ju bara en bråkdel av det man gör som faktiskt kommer till användning om man endast spelar i ett band som jag gör. Jag kan tycka att 600kr är en riktig usel summa för vissa låtar som man lagt ner massvis med timmar på, men 600kr är bättre än 0kr, jag har svårt att se hur jag skulle kunna tjäna pengar på låtarna på annat sätt.

Skulle vara intressant att veta vilken kvalitet på materialet som krävs för att få betalt, får man skapa inom valfria genres?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv musiken på ditt barn. Han/hon ärver ju alla miljarderna sedan ändå..

" Fall man skriver över musiken på sitt barn kan man då vara med i ES?"

Detta är ett kringgående av ditt anslutningsavtal med STIM som har en exklusiv rätt att förvalta alla verk som du skapar.

HA!!! Jag vann!!!! Hehe 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Måns

Ja, vi söker nya producenter nu.

Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill och dessutom få feedback på dina verk från några av Sveriges mest erfarna låtskrivare som tillsammans sålt mer än 60 miljoner sålda skivor.

Det vi främst söker nu är uptempo-låtar alltså en låt med en framåtdrivande och positiv känsla.

Kontakta mig criss@epidemicsound.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...