Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Annons

En rimlig slutsats att dra utifrån det svar Criss gav.

inget intresse av att skriva alla avtal på olika sätt. Det skulle bli omöjligt för oss att hantera. Varje upphovsman får ta ställning till om man är beredd att ingå avtalet såsom det är utformat idag.

särskilt rimlig vet jag inte

men spekulera kan man ju alltid om det man inte vet

Link to comment
Dela på andra sajter

särskilt rimlig vet jag inte

Jag tycker det.

Criss talar om att "lura" och om "förtroende". Ett avtal som innehåller ovan "garantier" förutsätter inget förtroende utöver och innehåller inget utrymme för att luras. Skulle det nu gå så långt att ES faktiskt "lurades", dvs utnyttjade verken utanför ett specificerat (skriftligen avtalat) användningsområde, så skulle ju upphovsmannen kunna häva avtalet omedelbums. Dessutom är det MIG han vänder sig till, för att "stilla min oro", och ger mig sitt "personliga" försäkrande ... Istället kunde han ju faktiskt säga att ES avtal hindrar dem från "att använda dessa låtar på sättet [jag] beskriver"; men det gör han ju inte.

ERGO: Det finns inga garantier för att ES begränsar sig till att nyttja överlåtna verk endast inom vad som är brukligt för produktions-/katalogmusik. (Eller i värsta fall: "Upphovsmannen överlåter verket på ES att fritt och utan inskränkning använda och exploatera verket såsom ES vid varje enskilt tillfälle finner det lämpligt.")

EDIT: FAN vad jag skriver illa!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

gött för dig mr valenzia! 🙂

Varför känns det alltid som att du levererar en "lusing" när du postar så kryptiska och korta meddelanden? 😄

Ser du är ganska sent "inne" idag... Måste pysa själv; After work-öl för fan!

Ses på måndag, Le Demon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Valle, som jag skrev innan.

Vi är inte intresserade av att använda dessa låtar på sättet du beskriver och “lura” våra upphovsmän. Vi tror att detta snabbt skulle leda till att vi inte längre skulle ha förtroende från de som levererar musik till oss och detta skulle medföra att vi inte längre skulle kunna driva detta företag vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga garantier för att ES begränsar sig till att nyttja överlåtna verk endast inom vad som är brukligt för produktions-/katalogmusik. (Eller i värsta fall: "Upphovsmannen överlåter verket på ES att fritt och utan inskränkning använda och exploatera verket såsom ES vid varje enskilt tillfälle finner det lämpligt.")

Valle, som jag skrev innan.

Vi är inte intresserade av att använda dessa låtar på sättet du beskriver och “lura” våra upphovsmän.

Hej, Criss!

Tack för ditt personliga försäkrande 🙂

Framgår samma försäkran klart och tydligt av det skriftliga standardavtal som ni tecknar med era upphovsmän?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inget fel på det tipset. Det är ett välkänt faktum att Stim inte har koll, borde inte vara några problem att fuska lite.

Sen kan man ju fundera på om 606 kronor plus moms är en vettig ersättning för en låt. Vi snackar typ tre hundra spänn efter skatt. Om man gör låten, exporterar och levererar på två timmar är det säkert en bra deal. :rolleyes:

Hur kan detta bli 300 kr efter skatt?? 600*0,73 = 438?

Dras 25% av momsen på 600:- också eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?

Vill du börja tjäna pengar på din musik?

Nu utökar vi vårt producentgäng! Vi heter Epidemic Sound och skapar musik. Främst för tv-produktion men också annan audiovisuell media. Nu söker vi fler duktiga låtskrivare och producenter. Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill och dessutom få feedback på dina verk från några av Sveriges mest erfarna låtskrivare som tillsammans sålt mer än 60 miljoner sålda skivor.

Låter detta intressant? Kontakta mig criss@epidemicsound.com

Ber om ursäkt om den här frågan redan är ställd och besvarad femtioelva gånger i tråden, men: ni köper en ostimmad låt: då är det väl inget problem om personen som skrev låten råkar vara medlem i STIM? Jag menar låten avsäger man sig rätten till när ni köper den, men borde man inte kunna vara medlem i STIM ändå. Tacksam för svar. Fredde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt om den här frågan redan är ställd och besvarad femtioelva gånger i tråden, men: ni köper en ostimmad låt: då är det väl inget problem om personen som skrev låten råkar vara medlem i STIM? Jag menar låten avsäger man sig rätten till när ni köper den, men borde man inte kunna vara medlem i STIM ändå. Tacksam för svar. Fredde!

Man är skyldig att registrera alla sina verk hos STIM om man är ansluten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är skyldig att registrera alla sina verk hos STIM om man är ansluten.

Jo, men om man inte reggar ett verk hos STIM så borde väl ES kunna köpa't ändå? Även om man inte uppfyller sina åtaganden som STIM-medlem. Jag säger inte att jag är intresserad av att göra så, jag är mer intresserad av principen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt om den här frågan redan är ställd och besvarad femtioelva gånger i tråden, men: ni köper en ostimmad låt: då är det väl inget problem om personen som skrev låten råkar vara medlem i STIM? Jag menar låten avsäger man sig rätten till när ni köper den, men borde man inte kunna vara medlem i STIM ändå. Tacksam för svar. Fredde!

Både ja och nej! Kruxet med ES:s och STIM:s respektive avtal är att de hindrar en upphovsman ingå båda avtalen samtidigt. Däremot är det inget som hindrar en upphovsman att ansluta sig till STIM efter att avtalet med ES är avslutat (men verken som har sålts tillhör ES). När man ansluter sig till STIM upplåter man exklusivt sina ekonomiska rättigheter på STIM, därför kan man inte "sälja vid sidan av".

Man är skyldig att registrera alla sina verk hos STIM om man är ansluten.

Nej! Det är man inte.

Och, Criss: Till dig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två frågor jag är lite nyfikna på angående denna "debatt".

Som jag har förstått det så krävs det av en STIM-medlem att anmäla alla sina verk, och att det där krockar med Epidemic Sounds affärsmodell. Hårdraget är det väl ungefär det som är grejen? Ursäkta om jag är dum i skallen... Men hur som helst, hur ska STIM överhuvudtaget kunna märka "Allans" (fiktiv person) vänsterprassel med ES eftersom att han säljer sin produktionsmusik på typ samma sätt via faktura som om det vore hans signerade Frank Andersson tangakallingar. Är det överhuvudtaget möjligt för STIM att upptäcka detta förutom att det är omoraliskt och ett avtalsbrott då?

Och så en fråga riktad till Epidemic, och folk som bara är duktiga på sin STIMkunskap. Om man enligt ovan lyckats lura STIM, kan man åka fast av Epidemic Sound? Då menar jag, görs det, och kan man ens kolla upp en persons medlem/icke medlemsskap i STIM? Jag har noterat att man kan vara STIM-ansluten under pseudonym till exempel vilket bör inge någon typ av säkerhet, eller är STIMuppgifterna helt offentliga? Alltså, kollas det upp av Epidemic över huvudtaget om någon är medlem i STIM? Och går det att göra det ens.

Tack för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två frågor jag är lite nyfikna på angående denna "debatt".

Som jag har förstått det så krävs det av en STIM-medlem att anmäla alla sina verk, och att det där krockar med Epidemic Sounds affärsmodell. Hårdraget är det väl ungefär det som är grejen? Ursäkta om jag är dum i skallen... Men hur som helst, hur ska STIM överhuvudtaget kunna märka "Allans" (fiktiv person) vänsterprassel med ES eftersom att han säljer sin produktionsmusik på typ samma sätt via faktura som om det vore hans signerade Frank Andersson tangakallingar. Är det överhuvudtaget möjligt för STIM att upptäcka detta förutom att det är omoraliskt och ett avtalsbrott då?

Och så en fråga riktad till Epidemic, och folk som bara är duktiga på sin STIMkunskap. Om man enligt ovan lyckats lura STIM, kan man åka fast av Epidemic Sound? Då menar jag, görs det, och kan man ens kolla upp en persons medlem/icke medlemsskap i STIM? Jag har noterat att man kan vara STIM-ansluten under pseudonym till exempel vilket bör inge någon typ av säkerhet, eller är STIMuppgifterna helt offentliga? Alltså, kollas det upp av Epidemic över huvudtaget om någon är medlem i STIM? Och går det att göra det ens.

Tack för mig.

Gäller det frågor om "debatt", så är det nog bäst att jag svarar på dem själv... 😊

1) Jag har läst från en jurist hos STIM att man ska anmäla alla sina verk till STIM, det är så de vill ha det där. Man kan dock registrera sig som kompositör av produktionsmusik till STIM, LIB (Library Music). Då är det "grönt" från STIMs sida s.a.s., det utgår ju ingen STIM-ersättning för sådan musik. Man får som upphovsman inkassera ersättningen själv för det skapade. Men ES vill ÄNDÅ inte att man ska vara med i STIM, inte minst av hänsyn till deras kunder. Det kan ju t.ex. vara enklare att förklara för dem att musiken inte är STIMmad än att behöva gå i närkamp med dem gällande teknikaliteter som LIB och andra uttryck, gissar jag.

Sedan är det så att när jag tidigare skriver vad som verkar vara ställningstaganden och påståenden, så är det egentligen indirekt uppmaningar till svar eller bekräftelser från ES sida, något som jag inte fått.

Sedan är hela idén med att man upplåter till Stim OVILLKORLIGEN att inkassera den ekonomiska ersättningen för dig som upphovsman för allt du presterar på väg att luckras upp lite, enligt vad de själva berättat. Exempel på lite friare tyglar är att man har rätt att lägga upp sin musik på MySpace om man så önskar, även om de inte alls var pigga på det i början. Man får ingen ersättning som upphovsman, men de sätter inga käppar i hjulet för det. Ett annat exempel är Creative Commons-licenser och det faktum att från 2009 under en prövotid nu så får man som STIM-medlem medverka på t.ex. insamlingsskivor som t.ex. när jordbävningen drabbade Japan, utan att man fick fan för det från STIMs sida. De ska utvärdera det i slutet av året.

Och det är väl just så som STIM BORDE fungera. Samla in de ersättningar man kommit överens om, men låt varje upphovsman köra stickspår när/om det behagar. STIM är ju inte till för STIMs intressen utan för upphovsmannens intressen. Det är välkommet och inte otroligt om avtalstexten modifieras nån gång i framtiden, för en bättre anpassning till den verklighet även STIM lever i.

Jag roade mig genom att söka på lite artister i STIMs arkiv och det var ju en del som tydligen slutat anmäla sina låtar dit eftersom bara de första albumens låtar fanns där... så gått ur kan de ju inte ha gjort, för då skulle ju inte de tidigare låtarna heller ha funnits, eller hur?!

2) Pseudonym och säkerhet? Ofta är ju pseudonymen detsamma som ens artistnamn i så fall. Normalt står man ju dock med sitt vanliga namn som upphovsman och medlem hos STIM och det är bara att söka i Arkivet där efter vad du vill (förutsatt att du själv är STIM-medlem). Man kan skriva in låttitel bara, om man inte har upphovsman/pseudonym och vice versa också. Det verkar vara en idiotisk katt och råtta-lek om man skulle försöka sig på att fara med halvsanningar. Det räcker ju att man är ensam om att ha registrerat en viss låttitel för att artistnamn eller upphovsnamn ska komma upp som enda möjliga individ till låtens uppkomst. Eller menar du att du ska uppge en pseudonym till ES som de inte vet är en pseudonym? Kan ju bli knepigt att visa id och få lön från dem och såna grejer... om det skulle behövas nångång.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det överhuvudtaget möjligt för STIM att upptäcka detta förutom att det är omoraliskt och ett avtalsbrott då?

Möjligt ja, men troligt, nej.

Om man enligt ovan lyckats lura STIM, kan man åka fast av Epidemic Sound?

Om ES vill eller får anledning kan de (som nästan vem som helst) när som helst kontrollera detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Ja, Epidemic Sound behöver personnummer och namn på de personer som jobbar åt oss och det går inte att få in musik under pseudonym. Vi är inte intresserade av att medverka till att någon musiker bryter mot sitt avtal med STIM.

Mvh

Criss

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det förstår jag! Men jag menade inte att man använder pseudonym till Epidemic utan står hos STIM under pseudonym 🙂 Men nej självklart vill man ju inte uppmuntra till avtalsbrott, men det är ju kul att höra hur allting går till. Så med andra ord kollar ni upp alla ni skriver avtal med? Vilket förstås är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk va´svårt det är ....ES erbjuder någonting som kanske passar en del....en del inte. Gillar ni det inte?? Skippa ES.

Tycker det är ett jäkla hackande på ES...

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk va´svårt det är ....ES erbjuder någonting som kanske passar en del....en del inte. Gillar ni det inte?? Skippa ES.

Tycker det är ett jäkla hackande på ES...

Forumets största kärring strikes again. Man FÅR uttrycka åsikter på internet. Fattar du?

För övrigt är detta en mycket större fråga än "Vad smakar bäst, Zoegas eller Gevalia?"

ES affärsidé bygger på att upphovsmännens ställning försvagas. I förlängningen, om det sättet att göra business sprider sig, påverkas vi alla.

Vi måste våga ifrågasätta och inte hela tiden stå med mössan i hand och vara tacksamma för de smulor som erbjuds.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

ES affärsidé är lite samma sak som att man skulle bli erbjuden en Trisslott varje halvtimme all vaken tid, låt säga 16 timmar dygn, 32 lotter. Tackar man nej så får man 25 kr varje gång. Men man vet inte om det hade varit vinst på den och hur stor den vinsten i så fall hade varit (hitlåt?).

Svar från ES tack..

Link to comment
Dela på andra sajter

ES affärsidé är lite samma sak som att man skulle bli erbjuden en Trisslott varje halvtimme all vaken tid, låt säga 16 timmar dygn, 32 lotter. Tackar man nej så får man 25 kr varje gång. Men man vet inte om det hade varit vinst på den och hur stor den vinsten i så fall hade varit (hitlåt?).

låter som en jävla bra deal

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Astralresenären

Anledningen till att vi är med på dessa forum är att vi vill svara på frågor. Det är mycket svårt för oss att veta om ställningstaganden och påståenden är indirekta uppmaningar till svar eller bekräftelser från ES sida. Vi tycker att det är bra att du lägger ut texten och motiverar dina synpunkter men vi har väldigt svårt att svara på frågor om de inte är klara och tydliga.

Vi tycker vidare att det är intressant att läsa dina synpunkter och funderingar kring STIM och de olika ersättningsmodeller som finns på marknaden. Det är bra synpunkter i debatten och förhoppningsvis läser de andra personerna på detta forum detta och kan ställning till det du skriver.

Så om du känner att vi har undvikit några frågor får du gärna förtydliga vad du är ute efter så ska vi svara på det efter förmåga.

Mvh

Criss David

Vill också tacka ännu en gång för alla ansökningar som strömmar in, det är så kul! Vi söker nu ännu flera låtskrivare så varför inte prova? Skicka gärna ett mail till criss@epidemicsound.com så, kanske vi snart jobbar tillsammans!

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumets största kärring strikes again. Man FÅR uttrycka åsikter på internet. Fattar du?

Och jag uttryckte en åsikt...sedan är jag inte särskilt stor (68 kg, 170 cm) och i i det område där jag bor är kärringar av kvinnligt kön. Jag är en "hane". I skogen där Nattvaktaren bor kanske det är annorlunda? Vem vet...

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan detta bli 300 kr efter skatt?? 600*0,73 = 438?

Dras 25% av momsen på 600:- också eller?

det kanske är så att, om du ska ta ut lön på dom 600, så ska det dras både skatt och sociala avgifter(egenavgifter), det blir nog i närheten av 300 efter skatt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att vi är med på dessa forum är att vi vill svara på frågor.

Super! Jag har den här frågan (se fetstilt nedan) som du fortfarande inte har svarat på (trots två påminnelser).

Det finns inga garantier för att ES begränsar sig till att nyttja överlåtna verk endast inom vad som är brukligt för produktions-/katalogmusik. (Eller i värsta fall: "Upphovsmannen överlåter verket på ES att fritt och utan inskränkning använda och exploatera verket såsom ES vid varje enskilt tillfälle finner det lämpligt.")

Valle, som jag skrev innan.

Vi är inte intresserade av att använda dessa låtar på sättet du beskriver och “lura” våra upphovsmän.

Tack för ditt personliga försäkrande, Criss! 🙂

Framgår samma försäkran klart och tydligt av det skriftliga standardavtal som ni tecknar med era upphovsmän?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...