Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

kan inte dom få köra sin affärsidé enl sitt mönster så kan ju du köra ditt enl ditt?

Därför att han såklart inte vill att the bad guys ska få fritt svängrum. Det är ju hedervärt att han bryr sig och vill skydda andra människor även fast de är främlingar.

Moral. Smaka på ordet. mmmm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kan inte dom få köra sin affärsidé enl sitt mönster så kan ju du köra ditt enl ditt?

Jo, självklart!

Men både du och Criss vill ge sken av att "det är stim som inte tillåter"... Jag vill bara försöka visa att det inte riktigt stämmer.

Är det ett problem för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att han såklart inte vill att the bad guys ska få fritt svängrum. Det är ju hedervärt att han bryr sig och vill skydda andra människor även fast de är främlingar.

Moral. Smaka på ordet. mmmm!

helvete

först tog jag dig på allvar

sen förstod jag att du nog skämtade trots allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Men både du och Criss vill ge sken av att "det är stim som inte tillåter"... Jag vill bara försöka visa att det inte riktigt stämmer.

Är det ett problem för dig?

visst stämmer det generellt

att du hävdar att man kan skriva in undantag i deras standardupplägg förändrar inte faktumet att stim vill ha ensamrätten över allt du producerar

inget problem - fattar bara inte varför du lägger så stor energi på det gång på gång

jag tror dom flesta fattat din poäng nu - och då är vi ju bara tillbaka vid att du vill förändra hur nån annan driver sin rörelse

starta en egen istället med dom förutsättningar du själv förordar - om inte, varför inte?

det är ju för fan ingen som tvingar nån annan till något - det närmaste tvång vi kommer är ju stims avtal

men det verkar inte va nåt problem för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

visst stämmer det generellt

= stämmer inte på alla punkter (du är för rolig)

att du hävdar att man kan skriva in undantag i deras standardupplägg förändrar inte faktumet att stim vill ha ensamrätten över allt du producerar

Nej, bara på sådant som inte omfattas av undantagen. Upplåtelsen med STIM är dessutom återkallelig. Överlåtelsen med ES är oåterkallelig. Viktig poäng!

fattar bara inte varför du lägger så stor energi på det gång på gång

Well, Criss upprepar sig, jag upprepar mig... Criss undviker mina direkta frågor... Men, hey, läs inte om det förvirrar dig.

jag tror dom flesta fattat din poäng nu - och då är vi ju bara tillbaka vid att du vill förändra hur nån annan driver sin rörelse

starta en egen istället med dom förutsättningar du själv förordar - om inte, varför inte?

Jag vill inte förändra någons sätt att driva sin rörelse. ES påstår sig driva en verksamhet som för att den ska fungera förutsätter att upphovsmännen säger upp alla överenskommelser med STIM, medan det uppenbarligen finns liknande verksamheter där ute som INTE förutsätter detsamma. Det skulle vara intressant att veta vad som skiljer ES från de andra...

det är ju för fan ingen som tvingar nån annan till något

DET håller jag med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

= stämmer inte på alla punkter (du är för rolig)

Nej, bara på sådant som inte omfattas av undantagen. Upplåtelsen med STIM är dessutom återkallelig. Överlåtelsen med ES är oåterkallelig. Viktig poäng!

Well, Criss upprepar sig, jag upprepar mig... Criss undviker mina direkta frågor... Men, hey, läs inte om det förvirrar dig.

Jag vill inte förändra någons sätt att driva sin rörelse. ES påstår sig driva en verksamhet som för att den ska fungera förutsätter att upphovsmännen säger upp alla överenskommelser med STIM, medan det uppenbarligen finns liknande verksamheter där ute som INTE förutsätter detsamma. Det skulle vara intressant att veta vad som skiljer ES från de andra...

DET håller jag med om.

Finns det liknande "bibliotek" man kan sälja sina "jinglar" till för 600:-/"jingel" och behålla sina stim-rättigheter så är ju det klart mycket intressantare. Speciellt när man redan är ansluten...

Vilka är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det liknande "bibliotek" man kan sälja sina "jinglar" till för 600:-/"jingel" och behålla sina stim-rättigheter så är ju det klart mycket intressantare. Speciellt när man redan är ansluten...

Vilka är det?

Fast... ingen här har påstått att du kan sälja de ekonomiska rättigheterna för en "jingel" för 600 SEK till ett produktionsbolag och samtidigt behålla "stim-rättigheter" för samma jingel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast... ingen här har påstått att du kan sälja de ekonomiska rättigheterna för en "jingel" för 600 SEK till ett produktionsbolag och samtidigt behålla "stim-rättigheter" för samma jingel.

Ok du tänkte bara på själva STIM-rättigheterna.

Har man således 2 alternativ att välja på (ungefär) vad gäller dessa muikbibliotek?

1. Sälja sina "jinglar" för 600:- utan att vara ansluten till STIM och mista alla vidare rättigheter.

Kryddat med möjlig vinstdelning etc.

2. Lägga upp sig i ett musikbibliotek bland 300 000+ andra "jinglar", behålla sina rättigheter och hoppas på att någon nappar.

Som skrivet tidigare: Detta passar inte alla. För egen del säger jag bara "Adjöss och tack för fisken".

Link to comment
Dela på andra sajter

medan det uppenbarligen finns liknande verksamheter där ute som INTE förutsätter detsamma

det är säkert intressant för dom som är intresserade att få höra mer om dessa

vilka är det å hur löser dom det?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

det är säkert intressant för dom som är intresserade att få höra mer om dessa

vilka är det å hur löser dom det?

Nu förstod jag inte alls kopplingen mellan citaten (mina) du valde att infoga i ditt senaste inlägg ovan... Jag kunde dock inte undgå fulingen i att du rumphögg det ena, där jag faktiskt indirekt ställer exakt samma fråga — "Det skulle vara intressant att veta vad som skiljer ES från de andra..."

Eller så försöker du insinuera att ES är unika med sin "idé"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstod jag inte alls kopplingen mellan citaten (mina) du valde att infoga i ditt senaste inlägg ovan... Jag kunde dock inte undgå fulingen i att du rumphögg det ena, där jag faktiskt indirekt ställer exakt samma fråga "Det skulle vara intressant att veta vad som skiljer ES från de andra..."

Eller så försöker du insinuera att ES är unika med sin "idé"...

nej jag tänkte bara du kunde berätta om dessa "andra"

(det första citatet hängde mest med för att jag svarade på det inlägget bara

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

vilka dom är å hur deras betalningslösningar ser ut

ungefär det som diskuteras här

Att det finns fler är vi ju överens om.

Att du däremot begär att jag ska redovisa "hur deras betalningslösningar ser ut" var ju riktigt skitnödigt... Hur fan ska jag veta det? Det var ju lite därför som jag ovan skrev att "Det skulle vara intressant att veta vad som skiljer ES från de andra...". Du vet, den där avgörande lilla meningen som du "råkade" rumphugga bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM vill sköta de låtar man registrerat hos dem, inga andra. Hur ska vi kunna inkassera några ersättningar för låtar du inte registrerat hos oss, säger de och skriver de ofta.

Du smyger förmodligen försiktigt in att man kanske kan skita i att "regga" de verk man vill sälja till annan. Det är helt OK (att du gör det). Och det är fler som tänker så.

Men det kan bli riktigt fel i slutändan — förutom att det direkt strider mot "din" överenskommelse med STIM. Inget musikbolag, inte ens ES, skulle uppmuntra till sådant förfarande. Varför?

För det första: En vanlig missuppfattning är att man förfogar fritt över de låtar som man inte "reggar" hos STIM. Detta är alltså fel eftersom den överenskommelse med STIM som du har godkänt inbegriper alla låtar som du har skrivit, håller på att skriva samt de som du i framtiden kommer att skriva. Om du vill ha med undantagsverk måste dessa alltså, som jag nämnt ovan, framgå av avtal (så länge du väljer att vara ansluten till STIM).

För det andra — ur produktionsbolagets sida: Jag (produktionsbolaget) vill inte veta av att STIM, i vilket ärende det må vara, en dag knackar på min dörr och hävdar att alla de "rättigheter" [låtar] som du har sålt till mig i själva verket sedan längre tid tillbaka är upplåtna på STIM. Tvist uppstår och jag riskerar att få punga ut med retroaktiv licensavgift.

Vad jag sedan gör är att ringa upp dig, ger dig en ordentlig verbal örfil och drar dig inför rätta där jag kommer att kräva dig på skadestånd, och du kommer att få ersätta mig för den retroaktiva licensavgiften samt varenda jävla krona som jag har spenderat på varje enskilt "ogiltigt" verk. Och vet du varför jag kan, kommer och tänker göra det? Jo, för att i mitt avtal med upphovsmannen, dvs dig, så försäkrar du att du äger samtliga rättigheter till samtliga verk som du enligt avtalet säljer till mig.

Think about it.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Igen, inte riktigt hela sanningen.

Men visst, kör på... En bra reklamtråd är det i alla fall.

I mer än ett års tid innan ES körde igång undersökte sveriges bästa jurister inom området hur avtalen skulle utformas.

Klart som tusan ES vill kunna jobba med även STIMmade kompositörer.

I vissa genres är det mycket ont om dem som är riktigt bra och inte är med i STIM.

Jag tror det finns avgörande detaljer där som varken jag eller du riktigt har full koll på faktiskt.

Men om du nu verkligen vet hur man ska gå tillväga, kanske du kan i utbyte mot en kompensation lägga fram ett sådant förslag till ES ledning?

ES har försökt att göra allt i sin makt att kunna få med även STIMmade kompositörer, och man har inte gett upp än.

Så vet du hur man ska utforma ett sådant avtal med rådande regelverk så vore de säkert väldigt tacksamma för infon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det finns avgörande detaljer där som varken jag eller du riktigt har full koll på faktiskt.

Självklart! Och i ärlighetens namn verkar det som att vissa ES-representanter i den här tråden inte har det heller. Dessvärre.

Men om du nu verkligen vet hur man ska gå tillväga, kanske du kan i utbyte mot en kompensation lägga fram ett sådant förslag till ES ledning?

ES har försökt att göra allt i sin makt att kunna få med även STIMmade kompositörer, och man har inte gett upp än.

Så vet du hur man ska utforma ett sådant avtal med rådande regelverk så vore de säkert väldigt tacksamma för infon 🙂

För ordningens skull: Bara för att jag ifrågasätter den (av Criss David) givna anledningen till att ES inte kan/vill arbeta med STIM-anslutna, så betyder det inte nödvändigtvis att jag också "verkligen vet hur man ska gå tillväga". Jag är, trots beskyllningarna från några ovan, inte med i den här debatten för att lära ES hur de ska driva sin egen business — det är deras egen business (pun intended). Jag skiter i hur folk väljer att driva sina verksamheter — men om någon i marknadsföringssyfte svänger sig med inkonsekvenser och/eller otydligheter som på ett eller annat sätt väcker min nyfikenhet, så frågar jag. Simple as that.

Sedan så: Jag är ganska säker på att samarbete med STIM-anslutna går att implementera i avtal. Men det förutsätter (förmodligen) att produktionsbolaget avsäger sig kravet på total, oåterkallelig överlåtelse. Sådana dramatiska krav finns bara i "slavkontrakt" och gamla musikförläggaravtal från 60-talet.

ES är välkomna att PM:a mig när de vill! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns fler är vi ju överens om.

Att du däremot begär att jag ska redovisa "hur deras betalningslösningar ser ut" var ju riktigt skitnödigt... Hur fan ska jag veta det? Det var ju lite därför som jag ovan skrev att "Det skulle vara intressant att veta vad som skiljer ES från de andra...". Du vet, den där avgörande lilla meningen som du "råkade" rumphugga bort.

men hur ska du veta vad som skiljer dom åt om du inte vet nåt om alternativen?

det kanske inte är nån skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur ska du veta vad som skiljer dom åt om du inte vet nåt om alternativen?

det kanske inte är nån skillnad?

Ett alternativ jag känner till är att fortsätta vara med i STIM och behålla 66% när materialet spelas upp inom Europa och 50% utanför + 50% av dom mekaniska rättigheterna. Dock ingen produktionsersättning. Detta gäller alltså ren produktionsmusik. Inget specialskrivet. Vid specialskrivet material ska du alltid ha en produktionsersättning.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ jag känner till är att fortsätta vara med i STIM och behålla 66% när materialet spelas upp inom Europa och 50% utanför + 50% av dom mekaniska rättigheterna. Dock ingen produktionsersättning. Detta gäller alltså ren produktionsmusik. Inget specialskrivet. Vid specialskrivet material ska du alltid ha en produktionsersättning.

//F

absolut - det går säkert att lösa på många sätt

frågan är hur mycket man kommer använda en dussinlåt - om du förstår vad jag menar - från en helt okänd person som riskerar kosta mer ju mer man vill använda den

min (iofs mycket ringa och från tredjeparts hörsägen) erfarenhet säger att produktionsbolag/reklambyrå/slutkund hellre vill ha en fast känd kostnad för en produktion - dessutom enklare

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur ska du veta vad som skiljer dom åt om du inte vet nåt om alternativen?

Som sagt: att det finns fler "produktionsbolag" än ES är vi överens om. Vilka skillnader som råder mellan produktionsbolag som förutsätter att upphovsmän inte är anslutna till — eller är villiga att träda ur — intresseorganisationer (som t.ex. STIM), och de produktionsbolag som inte ser något hinder med "anslutna" upphovsmän, är något jag också är nyfiken på. Särskilt med tanke på att STIM (trots det utbredda förnekandet hos dig och ES-anhängarna) faktiskt har utrymme för lösningar i frågan som berörs. Men visst, som Criss själv säger, det passar inte alla (produktionsbolag).

det kanske inte är nån skillnad?

Jo, en klar skillnad finns. Och jag har ältat den så många gånger ovan att till och med jag börjar tycka det är pinsamt att det inte har nått fram alla. Men det beror nog mer på att jag uttrycker mig som en sopa än att du läser som en dito.

Men låt mig säga så här: De som eventuellt känner till min inställning till STIM:s "exklusivitet" vet att jag efterlyser en radikal förändring. Varför i jävlars helvete skulle jag då inte reagera när ES vill, "tillsammans med sveriges bästa jurister inom området", roffa åt sig en "exklusivitet" som är ännu förkastligare än den som STIM svänger sig med?

Du, och resten av ES-supporten, kan kämpa er blå med att försöka locka in mig i något hörn, trixa med retoriken, leta "luckor" i mina argument... Jag är säker på var jag står i frågan. Jag menar vad jag säger, och jag säger vad jag menar. Ibland gör jag det bra, ibland klantar jag mig. Och ibland gör jag det riktigt jävla uselt.

Men jag är trygg i mig själv.

Aaahhhh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...