Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Hej!

Jag har jobbat för Epidemic Sound ett tag och tänkte bara att jag skulle dela med mig av tankar och erfarenheter till er som står i valet och kvalet.

Först och främst vill jag bara säga att jag absolut inte har något ont att säga om E.S, tvärtom så har dom vart grymma att ha att göra med. Alltid trevliga och med feedback på allt man gör vilket i alla fall för mig har vart grymt utvecklande. När jag väl valde att sluta gick det väldigt smidigt även det.

Jag har ett heltidsjobb och gjorde detta på sidan och skrev ca 2-3 verk/vecka.

Jag hör nästan dagligen min musik på TV vilket är otroligt kul!!

Om denna modell är rätt eller fel måste nog var och en ta ställning till.

Jag hoppade i alla fall av för att det inte kändes helt rätt för mig att sälja min verk.

Idag jobbar jag enligt andra modeller som innefattar stimanslutning men jag kan säga att jag inte har tjänat en krona på min musik sen jag slutade på E.S för ca 10 månader sedan. Men förhoppningsvis kommer det en dag då jag har många krokar ute. :-) Just nu är det inte prio ett men självklart vill jag skriva musik på heltid och försörja mig på det.

Jag förhandlar i dagsläget med ett bibiliotek som vill betala mig 40% av sålda licenser vilket skulle ge mig ca 80-200kr. Jag behåller ju ALLA rättigheter men det är ju verkligen inga supersummor vi snackar om. Sen så kanske jag får avräkning från Stim beroende på vart det hamnar.

Sen skiljer det ju sig så klart från fall till fall men att få in sina låtar hos dom större bolagen som godtar stimanslutning och där dom kanske betalar lite bättre är svårt för att utrycka det milt. Tillägas kan ju göras att biblioteken är gigantiska.

Men detta är som någon skrev, ett sätt att komma igång och jobba med musik.

Jobbar man på som några av våra producenter också skrev, så blir det en riktigt bra månadslön.

Mvh Criss David

Om jag ska tala från egen erfarenhet så har det inte vart lätt att producera 3 låtar/dag som också har blivit godkänd.

Ett sätt att komma igång med sin musik i all ära… men att tro att man bara kan hoppa på och sen skicka en faktura på 40 lök vid månadens slut är nog lite väl för många. I fall för mig. Till Er som lyckas med det måste jag bara säga Grattis!!

Jag fick arbeta väldigt mycket med mina verk innan dom blev godkända, då och då gick dom igenom direkt men personligen skulle jag nog än idag inte kunna producera 3 godkända/dag.

Hejsan,

det var några av er som frågade hur låtarna "skulle låta" exempel finns nu uppe på vår facebook sida http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=116441105038805

Den låten som är med i filmen där, är hämtad från Epidemic Sound biblioteket.

Mvh

Criss David

En fråga till dig Criss David!! Jättekui att höra att Ni soundbrandar med min låt i eran reklamfilm. Mig veterligen såldes och fakturerades den där låten som bakgrundsmusik så jag måste säga att jag tycker det är lite knepigt att se den i en film där ni marknadsför erat varumärke. Som jag fattar det så skulle det vara en helt annan prislapp på musik som hamnade i andra användningsområden än bakgrunder. Ni kanske kan skicka ett faktureringsunderlag till mig? Maila mig via profilen...

Eller har jag missat något?

Lycka till alla musikskapare!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En fråga till dig Criss David!! Jättekui att höra att Ni soundbrandar med min låt i eran reklamfilm. Mig veterligen såldes och fakturerades den där låten som bakgrundsmusik så jag måste säga att jag tycker det är lite knepigt att se den i en film där ni marknadsför erat varumärke. Som jag fattar det så skulle det vara en helt annan prislapp på musik som hamnade i andra användningsområden än bakgrunder. Ni kanske kan skicka ett faktureringsunderlag till mig? Maila mig via profilen...

Eller har jag missat något?

Lycka till alla musikskapare!!

😳

Sedan undrar jag bara vad det är för trummor på "Dark horse"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen såldes och fakturerades den där låten som bakgrundsmusik så jag måste säga att jag tycker det är lite knepigt att se den i en film där ni marknadsför erat varumärke. Som jag fattar det så skulle det vara en helt annan prislapp på musik som hamnade i andra användningsområden än bakgrunder.

håhå!

hoppla hoppla

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, kom igen nu... Någon ES-supporter hade jag ju trots allt hoppats på skulle ge en kommentar till min naivradikala "work-around"...

Sonefors? rankey? Criss David?

Men här nämns ju jag. Måste läsa lite. Återkommer 🙂

EDIT: Jag hänger inte med i allt du skriver. Men jag gillar ändå tänket som ES har. Fast det är för lite betalt. För några år sedan hade det varit en rolig grej. Idag finns andra möjligheter. Men jag kan säga såhär. Ni som är duktiga på detta. Stirra er inte blinda på Epidemic Sound bara för att dom marknadsför sig och tar kontakt. Visst är det smickrande att få ett erbjudande. Men det finns många andra liknande företag med likvärdiga tjänster där du faktiskt får vara med i stim, behålla 66% vid offentligt framförande och +50% på den mekaniska delen. Dock så varierar väl produktionsersättningen från 0kr och uppåt.

Edit2: Det som är bra med Epidemic är ju att ersättningen kommer ganska omgående, så behöver du lite fickpengar är det ju bra 😉

Kolla runt lite och ta själv kontakt.

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry! Don't bother!

Jag menade sign. Tilly (ditt namn påminner lite om hans förra nick, men jag vet fan inte hur jag egentligen kom att tänka på ditt).

Har ju varit med ett tag jag också. Lite gammelräv här, hehe. Du tänkte på Soundborn då alltså 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En fråga till dig Criss David!! Jättekui att höra att Ni soundbrandar med min låt i eran reklamfilm. Mig veterligen såldes och fakturerades den där låten som bakgrundsmusik så jag måste säga att jag tycker det är lite knepigt att se den i en film där ni marknadsför erat varumärke. Som jag fattar det så skulle det vara en helt annan prislapp på musik som hamnade i andra användningsområden än bakgrunder. Ni kanske kan skicka ett faktureringsunderlag till mig? Maila mig via profilen...

Eller har jag missat något?

Ja det där låter ju som ett jättebra avtal och att de håller vad de lovar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ,

Tyvärr fungerar det inte så att man säljer sitt verk till oss “som bakgrundsmusik” utan man säljer bara sitt verk till oss. Vi försöker därefter tjäna pengar på ditt (och alla andra verk som vi köper) genom att bl.a. licensiera ut dessa verk som bakgrundsmusik till TV-kanaler. Det finns emellertid inga hinder för oss att använda verken på det sätt som vi tror är lämpligast, t.ex. att vi lägger en låt som vi tycker är bra som bakgrundsmusik till en slideshow vid en företagspresentation.

Däremot så använder vi inte musiken till vinjetter i TV under detta avtal.

Det är separata dealar som ger mer pengar.

Hur mycket beror som tidigare nämnt på omfattning,utsändning mm mm.

Säg gärna till om du har några ytterligare funderingar.

Mvh

Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi arbetar med ett antal olika internationella kunder. De väljer att arbeta med oss på grund av den höga kvalitén på våra verk och den bredd vi erbjuder. Epidemic Sound är ett musikbibliotek anpassat för ljudläggning av rörliga bilder. Vi tar ut en fast månadsavgift och så får våra kunder använda biblioteket hur mycket eller hur lite de vill. Den fasta avgiften gäller för alla verken i biblioteket, oavsett hur mycket eller lite de används.

En enhetlig tariff på 606 kr (ex moms) per godkänt verk. Vi köper loss de ekonomiska rättigheterna till dina verk. Du får alltså betalt en gång för ditt verk.Du får betalt för alla låtar som blir godkända, oavsett om de spelas eller inte. Du måste fakturera via enskild firma, handelsbolag eller genom aktiebolag.

Vi tror att Epidemic Sound är ett bra första steg i en musikkarriär. Vi erbjuder en möjlighet att kunna leva och tjäna pengar på musik och dessutom under resans gång lära sig en hel del, av två av Sveriges mest etablerade och meriterade låtskrivare. Vår förhoppning är att få stötta, utbilda och vara en bra partner för våra producenter så att de ska utvecklas så mycket som möjligt. Det finns även möjlighet att kontakta våra upphovsmän och fråga dem om hur det är att vara en del av Epidemic Sound. Våra producenter jobbar väldigt hårt med att lyssna på all musik och lämnar ofta feedback och tips på hur man kan förbättra sig. Nivån på feedback anpassas till hur mycket stöd varje producent vill ha.

Med ert system får man knappt ut något, visst är tariffen exkl moms men för att du ska få ut pengar måste du fortfarande betala skatt och sociala avgifter som gör att du som företagare kan få ut ca 300 kr per låt... Det ända sättet att inte förlora så mycket pengar är att ha ett Aktiebolag och vänta till årets slut och ta ut alla pengar som vinst, då betalas endast 30% skatt. Hur fantastiskt det ändå skulle vara att få ut några låtar och kanske tjäna lite pengar så måste jag som utbildad människa avstå för detta är alldeles för dåligt med pengar för att det skall vara värt ens tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ert system får man knappt ut något, visst är tariffen exkl moms men för att du ska få ut pengar måste du fortfarande betala skatt och sociala avgifter som gör att du som företagare kan få ut ca 300 kr per låt... Det ända sättet att inte förlora så mycket pengar är att ha ett Aktiebolag och vänta till årets slut och ta ut alla pengar som vinst, då betalas endast 30% skatt. Hur fantastiskt det ändå skulle vara att få ut några låtar och kanske tjäna lite pengar så måste jag som utbildad människa avstå för detta är alldeles för dåligt med pengar för att det skall vara värt ens tid.

Om det är bra betalt eller inte beror väl helt på hur snabb du är på att få ihop låtar? Om du som t ex Tilly fixar i snitt tre låtar/dag och jobbar som vanligt (8 h/dag, 21 dagar/månad) så får du i sådana fall ut knappt 19 000 kr. En helt ok månadslön för de flesta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fantastiskt det ändå skulle vara att få ut några låtar och kanske tjäna lite pengar så måste jag som utbildad människa avstå för detta är alldeles för dåligt med pengar för att det skall vara värt ens tid.

men det är väl härligt eller hur?

att du som enskild individ har valmöjligheten att själv avgöra vad du vill å inte menar jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är bra betalt eller inte beror väl helt på hur snabb du är på att få ihop låtar? Om du som t ex Tilly fixar i snitt tre låtar/dag och jobbar som vanligt (8 h/dag, 21 dagar/månad) så får du i sådana fall ut knappt 19 000 kr. En helt ok månadslön för de flesta?

Visst kanske du klarar att slänga ut 3 låtar om dagen, men sen skall dem godkännas, jag skulle gissa på att du behöver cirka 5 låtar om dagen för att du ska ha en rimlig chans att 3 skall godkännas. 3 låtar a 300 kr, 5 dagar i veckan, 4 veckor i månaden är 18000 kr vilket visserligen är rimligt att få ut efter skatt men då ska du ha 3 godkända låtar/dag vilket jag anser inte är allt för lätt, i alla fall inte under längre period.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kanske du klarar att slänga ut 3 låtar om dagen, men sen skall dem godkännas, jag skulle gissa på att du behöver cirka 5 låtar om dagen för att du ska ha en rimlig chans att 3 skall godkännas. 3 låtar a 300 kr, 5 dagar i veckan, 4 veckor i månaden är 18000 kr vilket visserligen är rimligt att få ut efter skatt men då ska du ha 3 godkända låtar/dag vilket jag anser inte är allt för lätt, i alla fall inte under längre period.

Man får ta till lite knep ibland.

Man kan ju göra en låt, som i mitt fall som alltid hade programerade trummor, då spelade jag in den i 130bpm säger vi och sen sänkte eller höjde jag den med 20 bpm och dundrade in den igen. Kanske att man ändrar något på riff eller melodi. Den tredje versionen kanske man klipper om lite osv... Typ så. Så fick dom heta typ "Slow Rocket" och "Fast Rocket" eller något annat fånigt.

Detta funkar kanske inte alltid men man vet ju att dagarna kommer då man kanske helt enkelt inte har inspiration, då gäller det att försöka med lite trix. För man vill ju inte jobba heltid och oroa sig för att hälften inte blir godkänt. Det blir trist när räkningarna kommer.

Med det blev jäkligt lätt, i alla fall för min egen del, parodi på mina egna låtar. 1 bra och 10 mediokra.

Sen är det nog kanon med färdiga templates som någon här sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående vår ersättning på 606:-

Det är ingångsläget.

Ju mer man levererar desto mer tjänar man enligt en ersättningstrappa.

Dessutom kan man få sk A-rating för särskilt bra låtar.

Det ger 150% ersättning.

Sedan har vi en vinstdelning i bolaget, som inte är aktuell just nu då vi inte genererar vinst än,men kommer kunna bli en betydande summa.

Så sammantaget ser det lite annorlunda ut än en fast ersättning på 606:-

Mvh David

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kanske du klarar att slänga ut 3 låtar om dagen, men sen skall dem godkännas, jag skulle gissa på att du behöver cirka 5 låtar om dagen för att du ska ha en rimlig chans att 3 skall godkännas. 3 låtar a 300 kr, 5 dagar i veckan, 4 veckor i månaden är 18000 kr vilket visserligen är rimligt att få ut efter skatt men då ska du ha 3 godkända låtar/dag vilket jag anser inte är allt för lätt, i alla fall inte under längre period.

Det är väl underförstått att detta inte är modell som passar alla? Självklart klarar inte alla som håller på med musik av att producera så mycket hyfsat kvalitativ musik. Men hur många som håller på med musik fixar att försörja sig på det överhuvudtaget?

Har för mig Tilly skrev att han hade kanske 2 låtar på 200 som inte blev godkända.

Sen är det nog inte tänkt att det är något man ska göra livet ut. Se det som betald studie-tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt den här tråden nu vara för oss som bryr sig. Ni som rackar ner kan väl göra nånting annat. Nu vet vi vad som gäller ang stim och upphovsrätten.

Jomense... Hade det inte varit för de som du menar "rackar ner" så hade den här gratisreklamtråden dött och glömts bort efter första inlägget, och du hade inte lärt dig ett skit om vare sig stim och upphovsrätten likförbannat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jomense... Hade det inte varit för de som du menar "rackar ner" så hade den här gratisreklamtråden dött och glömts bort efter första inlägget, och du hade inte lärt dig ett skit om vare sig stim och upphovsrätten likförbannat.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver det igen, eftersom det frågas och diskuteras om ersättningen!

Angående vår ersättning på 606:-

Det är ingångsläget.

Ju mer man levererar desto mer tjänar man enligt en ersättningstrappa.

Dessutom kan man få sk A-rating för särskilt bra låtar.

Det ger 150% ersättning.

Sedan har vi en vinstdelning i bolaget, som inte är aktuell just nu då vi inte genererar vinst än,men kommer kunna bli en betydande summa.

Så sammantaget ser det lite annorlunda ut än en fast ersättning på 606:-

Mvh David

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har undrat vilken typ av musik vi söker!

Det vi främst behöver är sparsamma atmosfäriska låtar som förstärker känslor.

Dom flitigast använda känslorna är glad, ledsen, och spännande ("vad ska hända nu"....).

Vissa kan ha en liten puls, främst dom spännande, andra behöver inte ha det.

Genomgående så är dom dock sparsamma.

För att ta ett simpelt exempel:

En tjej sitter i programmet Lyxfällan och ska få reda på att hennes privatekonomi är urusel.

Då kan man inte ha musiken från Gladiator (förstås), utan det bör vara något väldigt sparsamt, gärna med en lite puls.

Mvh

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken, hur skulle det fungera om man levererar musik i en kompis namn?

Jag är STIM-ansluten och tjänar inte speciellt mycket pengar på det men ändå i alla fall över 1000 kr om året.

Jag skriver min musik till mitt band och det är live-spelningarna jag fått betalt för.

Mycket av det jag skriver blir aldrig till färdiga låtar utan dom blir klara innan.

Skulle man kunna prata med en kompis och få denne att leverera till er för att slippa lämna STIM?

Kanske skulle man kunna samarbeta med denne till och med så det inte helt och hållet blir lögn men ändå bara ha ha med hans namn?

606 kr för en låt tycker jag är helt okej om detta vore okej. Det som lockar mest är att ha någonstans att göra av dessa förtid blomstrande låtar.

Jag förstår så klart att detta bryter mot det avtalet jag har med STIM, men jag undrar rent teoretiskt om ni tycker det är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår ersättningsmodell bygger på att vi köper rättigheterna till enskilda verk. Dvs du får

betalt för alla verk du levererar till oss, oavsett om de kommer att användas eller inte. För att

vår modell skall fungera så kan man tyvärr inte vara medlem i Stim eller andra

förvaltningsorganisationer. Enligt STIMs anslutningsavtal binder man sig till att ge dem

ensamrätt till att förvalta de ekonomiska rättigheterna till alla ens verk.

Vi hoppas kunna vara ett alternativ för de upphovsmän som, trots att de är produktiva, inte

har möjligheten att tjäna pengar på sina verk. Kanske skriver de många låtar som aldrig

plockas upp i etern och därmed aldrig generar en krona. Vägen till att bli en duktig och

etablerad låtskrivare/producent som kan leva och försörja sig på sin talang är ofta både lång

och svår. Men om man däremot redan tjänar på sina avräkningar så är det kanske bättre att

vara kvar hos Stim.

Vi säger inte att vi passar för alla.

Men vi tror att vi kan vara ett bra alternativ för många.

Är du medlem i STIM måste de collecta dina pengar i alla fall, vare sig pengarna skall gå till

dig eller någon annan. Dessutom är det faktiskt ett avtalsbrott gentemot Stim och även om

de kanske inte är så hårda i denna fråga kan det givetvis ställa till med bekymmer om man

brutit mot sitt avtal. Det är något vi inte vill göra. Och därför kan man alltså inte vara med på

båda ställen samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Criss David:

Enligt STIMs anslutningsavtal binder man sig till att ge dem ensamrätt till att förvalta de ekonomiska rättigheterna till alla ens verk.

Vi hoppas kunna vara ett alternativ

Inte hela sanningen! Som jag har förstått det så är det fullt möjligt att göra upp med STIM om s.k. "undantag från upplåtelsen i anslutningskontraktet" för verk som man vill kunna skriva för just sådana tillfällen/syften. Undantaget innebär att upphovsmannen själv kontrollerar licensiering av verket (kopiering/synkronisering), och skulle t.ex. kunna upplåta verket till produktionsbolag att med ensamrätt i, låt oss dra till med en siffra, 5 år fritt "vidarelicensieras". Efter 5 år kan man förhandla om att förnya ensamrätten under ytterligare en period, eller så skiter man i det.

Är du medlem i STIM måste de collecta dina pengar i alla fall, vare sig pengarna skall gå till dig eller någon annan.

Igen, inte hela sanningen! Det är fullt möjligt att utfärda verkspecifika fullmakter och låta annan inkassera STIM-ersättningarna, därefter kan man fördela den ersättningen hur man nu än finner det lämpligt (t.ex. enligt avtal mellan upphovsmannen och produktionsbolaget).

Varför skulle inte det kunna fungera som en lösning mellan er och upphovsmän?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...