Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Vinjettmusik har gjorts och specialskrivits av ES upphovsmän till några TV-program. Och där är det också större belopp som gäller än 606:-.

Jag antog det 🙂

Vidare: När ES:s "upphovsmän" specialskriver t.ex. vinjettmusik, gäller samma "modell" där, dvs att verkets upphovsman oåterkalleligt avskriver sig sina ekonomiska rättigheter till det aktuella verket?

Åsså en sak till: Hur beaktas de ideella rättigheterna till ett verk (dessa rättigheter är ju ganska knepiga att upp-/överlåta; det går, men det ska särskilt till)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
rankey (oregistrerad)

Jag antog det 🙂

Vidare: När ES:s "upphovsmän" specialskriver t.ex. vinjettmusik, gäller samma "modell" där, dvs att verkets upphovsman oåterkalleligt avskriver sig sina ekonomiska rättigheter till det aktuella verket?

Åsså en sak till: Hur beaktas de ideella rättigheterna till ett verk (dessa rättigheter är ju ganska knepiga att upp-/överlåta; det går, men det ska särskilt till)?

Jag har själv inte skrivit vinjettmusik än så jag har inte läst ett sådant avtal.

Kanske trådstartaren Criss här kan vara en lämpligare person att uttala sig om det 😛

De ideella rättigheterna har man kvar, även om det inte är mycket till rättigheter att ha i tv-världen enligt min mening... 😛 Som t.ex. att ditt namn ska vara förknippat med verket. Ofta står det inte var musiken kommer ifrån alls i TV-program pga bristande plats för eftertexter. Som bäst står namnet på katalogen man använt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar om jag vet skillnaden mellan [singing]"Felix gör det goda godare!"[/singing] och "Grenade" [bruno Mars]?

om du tror att 3 min bakgrundsblupp som funkar fint i en reklamfilm nånsin kommer spelas som en låt i radion för att det är en låt

det handlar nog inte i första hand om att sälja sina potentiella listettor precis

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä.

Trodde du att jag trodde det?

ja

för om problemet är annan musik du skriver å vill ha stimmad så är du ju tillbaka vid stims egna regler som inte tillåter att du själv avgör vad du vill att stim ska bevaka å vad du själv tillåts sälja efter eget önskemål

Link to comment
Dela på andra sajter

ja

Ouch! Den kändes!

för om problemet är annan musik du skriver å vill ha stimmad så är du ju tillbaka vid stims egna regler som inte tillåter att du själv avgör vad du vill att stim ska bevaka å vad du själv tillåts sälja efter eget önskemål

Nu är risken att jag rör till det rejält... Men har jag haft någon annan uppfattning i just den frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ouch! Den kändes!

Nu är risken att jag rör till det rejält... Men har jag haft någon annan uppfattning i just den frågan?

ja du gick väl ut rätt hårt med att det var det här företaget som förbjöd stimanslutning

och att det var ett problem

oder?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du gick väl ut rätt hårt med att det var det här företaget som förbjöd stimanslutning

och att det var ett problem

oder?

Ah, det var så du menade... Ja, men då kan vi ju loopa tillbaka till inlägg #34 ("Vi ser det givetvis ur två vinklar..."), och ta det därifrån igen.

I övrigt:

Det spelar ingen roll om ett verk är en "poplåt" eller "reklammusik"; ett verk är ett verk. Du vill gärna dra någon sorts gräns vid P3:s topplistor, men tänk på den JÄVLAR ANAMMA exploatering en, som du kallade det, "3 min bakgrundsblupp" skulle kunna rida på i etern i reklamsammanhang... (Det är inte konstigt att, inte bara ES, verkförvärvare är beredda att betala mer för en "blupp" än för "annan musik".)

Link to comment
Dela på andra sajter

men tänk på den JÄVLAR ANAMMA exploatering en, som du kallade det, "3 min bakgrundsblupp" skulle kunna rida på i etern i reklamsammanhang... (Det är inte konstigt att, inte bara ES, verkförvärvare är beredda att betala mer för en "blupp" än för "annan musik".)

nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma

Link to comment
Dela på andra sajter

nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma

Hmmm... Jag ville på sätt och vis knyta an till din kommentar/fråga "om du tror att 3 min bakgrundsblupp som funkar fint i en reklamfilm nånsin kommer spelas som en låt i radion för att det är en låt".

Du fick det att "låta" som att bara för att det inte är "populärmusik" så får "bakgrundsbluppar" inte lika mycket etertid, vilket de ju faktiskt får. Är jag ganska säker på i alla fall... Och därför menar jag lite så, att bara för att man skriver "bakgrundsbluppar" så behöver man inte, det första man gör, överlåta sina ekonomiska rättigheter.

Äh fan i helvete... Det är fredag. Kan vi fortsätta på måndag?

Link to comment
Dela på andra sajter

bara för att man skriver "bakgrundsbluppar" så behöver man inte, det första man gör, överlåta sina ekonomiska rättigheter.

nä klart man inte behöver

men gissningsvis för den okände i kretsarna kring bluppmusik är alt betalt via stim inte tänkbart för producenten som vill använda musiken

är du björn j:son lindh så visst

för dom som sitter här är alt att inte få sin musik använd om inte via en engångssumma utanför stim

nu måste jag ner till konsum å köpa kött...

ha nu en redigt goo helg valle! 🙂

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Templates ? Förklara vad detta är . Är det typ ljud du ska hålla dej till för att dom ska godkänna låtarna .

och ska det vara mastrade låtar också?

Och måste man skriva genomsnitt 3 låtar á dag typ?. om man inte skriver något en dag så får man skriva 6 låtar dagen efter för att komma i kapp.

Eller det kan räcka med typ 1- 2 i månaden, dvs som man själv vill,och inga krav ?

Ett template är en save fil med allt konfigurerat och klart så att säga.

När jag vill skriva akustisk musik så öppnar jag min "Akustisk Template".

Det är som att öppna en save fil (sparad låt helt enkelt).

När denna öppnas så har jag alla mina ljud färdiga.

Allt är redan inställt (EQ, compressor, reverb) osv osv.

Det enda jag behöver tänka på är att skriva och komponera musiken.

Jag behöver alltså gå in och greja med EQ och Reverb - För det är redan klart!

Jag skriver och komponerar låten helt enkelt.

Och när jag är nöjd sparar jag den som vanligt och exporterar ut och skickar till Epidemic Sound 🙂

Jag personligen har 4 st template.

Akustisk

Elektro

Jazz & lounge

Och Chill.

Alla dessa templates innehåller olika ljud och inställningar.

Elektro är bra för att tex komponera house medans Jazz & Lounge Templates har en del sköna Rhodes ljud 🙂

Epidemic Sound bryr sig inte om vilka ljud jag använder.

Jag får använda vilka ljud som helst för att komponera mina låtar.

Precis som trådstartaren skrev så kan du välja att skriva så mycket eller så lite du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vill bara säga att det är jättebra att det diskuteras om oss.

Vi är intresserade av alla åsikter så att vi kan förbättra och utveckla oss

Självklart så skulle man tjäna ännu mer om man fick en stor hit!

Men vägen dit är också lång och svår, och i vissa fall omöjlig.

Alla vill inte ta den risken.

Vissa vill men kanske inte just nu.

Detta vänder sig till människor som inte haft möjligheten att leva på sin musik.

Eller ens hålla på så mycket som man vill.

Vi ställer inga krav på hur mycket du ska leverera.

Det är något som vi kommer överens om, sedan skriver vi avtalet efter det.

1 låt i veckan eller 3 per dag, är helt upp till producenten.

Om du sedan får ett break någon annanstans och vill gå vidare så är det bara att sluta.

Om jag inte missminner mig så är det 1 månads uppsägning.

Vi blir naturligtvis stolta och glada om någon fått en chans att göra en film eller skiva eller vad det kan vara!

Sedan är det ett sätt att utvecklas som producent och låtskrivare.

Vi lyssnar, från början till slut, på varje låt som kommer in.

Sedan kommer vi med feedback, om det behövs.

Att följa utvecklingen på vissa av våra killar har varit det kanske mest givande med det här jobbet.

Så som sagt, detta är inte för alla.

Men det är ett enkelt och rakt sätt att göra musik.

Du vet vad du får.

Det är kreativt väldigt fritt, du får feedback på all din musik, och du får pengar på banken.

Hoppas detta kan klargöra en del av frågorna.

Har ni andra frågor så bara maila criss@epidemicsound.com

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas detta kan klargöra en del av frågorna.

Nästan... 🙂

När era "upphovsmän" specialskriver (i den mån det förekommer) t.ex. vinjettmusik, gäller då samma "avtalsmodell" även där, dvs att verkets upphovsman oåterkalleligt avskriver sig sina ekonomiska rättigheter till det aktuella verket?

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss lite mindre och huserande i smalare genrer är inte Stim optimalt... Stim är som en sluten cirkel som verkar rätt klurig att komma in i, ett vattentätt system, spotifys föregångare.... Varför?

Ett exempel är lokalradio. När jag var med o sände sudentradio i Norrköping för 7-8 år sen hade vi ett specialkontrakt med stim. Vi behövde inte redovisa vilka låtar vi spelat, vi skickade bara in ett nummer på antal låtar som spelats. Otroligt smidigt för oss att slippa administrera detta... Problemet är bara det att de lokala artisternas låtar vi spelade inte fick ett öre, eftersom det aldrig redovisades att deras låtar spelats. Lokalradion, studentradion är ju världens chans för det lilla bandet...

Var tog pengarna som vi betalade in vägen? Jo Stim gjorde gjorde en generalisering där man utgick från topplistor och vad andra radiokanaler spelat för musik och skickade pengarna till dessa artister istället. Där av fick helt enkelt artisterna/låtskrivare som låg på de stora bolagen mer pengar i fickan... Känner vi igen mönstret? Spotify?....

Slutligen får jag väl ändå kommentera trådens erbjudande om 40 lök i månaden...

Får mig att tänka på budskapet från olika typer av pyramidspel, du kan tjäna storkovan... 606 kr för en låt, gör 3 om dagen... Vafan, helt seriöst, hur många gånger har man ens lyckats göra 1 låt, färdigmixad o klar på en dag? (Anser mig ändå vara en produktiv låtskrivare) Om företaget dessutom vill ha hög standard...

Får en känsla av att dessa affärsmän drar in en rätt bra kosing på att utnyttja några desperata stackare... Tycker ni kan höja arvodet till 666 så att alla förstår lite bättre vad det är ni pysslar med.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ersättningen per låt är inte svindlade hög.

Men detta är som någon skrev, ett sätt att komma igång och jobba med musik.

Jobbar man på som några av våra producenter också skrev, så blir det en riktigt bra månadslön.

Lägg till detta ett vinstdelningssystem som vi har så kan det t.o.m. bli ännu bättre.

Mvh Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ersättningen per låt är inte svindlade hög.

Men detta är som någon skrev, ett sätt att komma igång och jobba med musik.

Jobbar man på som några av våra producenter också skrev, så blir det en riktigt bra månadslön.

Lägg till detta ett vinstdelningssystem som vi har så kan det t.o.m. bli ännu bättre.

Mvh Criss David

I det här vinstdelningssystemet, ingår det där att man ska värva nya producenter och låtskrivare? ;-)

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:Ib1WmYIhSUi9TM:http://www.101destinations.com/images/pyramid.jpg&t=1

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan... 🙂

När era "upphovsmän" specialskriver (i den mån det förekommer) t.ex. vinjettmusik, gäller då samma "avtalsmodell" även där, dvs att verkets upphovsman oåterkalleligt avskriver sig sina ekonomiska rättigheter till det aktuella verket?

Japp!

Fast ersättningen är betydligt högre.

Hur mycket beror på omfattningen av utsändning och 1000 andra saker

Mvh Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi behövde inte redovisa vilka låtar vi spelat, vi skickade bara in ett nummer på antal låtar som spelats. Otroligt smidigt för oss att slippa administrera detta...

Jo Stim gjorde gjorde en generalisering där man utgick från topplistor och vad andra radiokanaler spelat för musik och skickade pengarna till dessa artister istället. Där av fick helt enkelt artisterna/låtskrivare som låg på de stora bolagen mer pengar i fickan...

ursäkta - men vems var felet i detta fall?

ni gjorde det smidigt för er - och dom ni spelade missade inkomster

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Fast ersättningen är betydligt högre.

Hur mycket beror på omfattningen av utsändning och 1000 andra saker

Tack för svar! 🙂 (Jo, jag vet att man inte kan slänga fram en exakt siffra. Men förhoppningsvis motsvarar sådan ersättning till upphovsmannen någorlunda den han/hon eventuellt hade fått via STIM för samma användning.)

Aanyway...

Jag skulle såhär avslutningsvis vilja belysa en liten detalj avseende STIM. Detta är säkert helt ointressant för de som redan ingått avtal med Epidemic Sound, samt för Demonproducenten, eftersom alla dessa personer har fullständig koll på sådant själva. För oss andra, som har mer begränsad koll — och som redan är eller funderar på att bli STIM-anslutna — kan informationen vara av åtminstone lite intresse.

När man läser den här tråden kan man få intrycket att det i princip är omöjligt att arbeta som "producent" åt företag inom samma verksamhetsramar som t.ex. Epidemic Sound och samtidigt vara ansluten till STIM. Men är det verkligen så?

Som jag har förstått det så är det fullt möjligt att göra upp med STIM om s.k. "undantag från upplåtelsen i anslutningskontraktet" för verk som man vill kunna skriva för just sådana tillfällen/syften. Undantaget innebär att upphovsmannen själv kontrollerar licensiering av verket (kopiering/synkronisering), och skulle t.ex. kunna upplåta verket till produktionsbolag att med ensamrätt i, låt oss dra till med en siffra, 5 år fritt "vidarelicensieras". Efter 5 år kan man förhandla om att förnya ensamrätten under ytterligare en period, eller så skiter man i det.

Det enda kruxet är att de ekonomiska rättigheterna för offentligt framförande inte omfattas av "undantag från upplåtelsen i anslutningskontraktet". Man skulle dock kunna komma runt detta genom att man i sitt avtal med produktionsbolaget lämnar verkspecifik fullmakt åt produktionsbolaget att inkassera STIM-ersättningarna, därefter kan man fördela den ersättningen hur man nu än finner det lämpligt.

Eller — är det inte en så bra idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I första hand söker vi instrumentala låtar. Det kan vara vilken stil som helst, men det bör vara något som du är bra på och som du gillar.

Om du är grym på thrash metal – då vill vi höra det!

Om du gör stämningsfull filmmusik – då vill vi höra det!

Om du är grym på mandolin, folkmusik eller pop – ja, då är det DET vi vill höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...