Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Ser inte problemet att skriva detta under pseudonym då det knappast handlar om att smutskasta ngn.

1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ändå inte ett skäl för en VD att insinuera att personen ifråga ljuger, dessutom inte på sättet som det framfördes. Kommentaren om Driss "vän" är direkt nedlåtande och dessutom både grundlös och ovidkommande.

skulle det va skillnad om det inte var en VD menar du?

Ja definitivt, en anställd är bara en anställd och kan ha sämre omdöme. Jag anser att en VD bör veta bättre och föregå med gott exempel. Det är vad en ledare bör sträva efter (det är sällan så, tyvärr). Detsamma kan sägas om politiker och även andra offentliga personer (där det också sällan förekommer, det goda exemplet alltså).

Men nu blir det taget ur sitt sammanhang. Min inställning gäller hur Oscar Höglund inledde sitt svar till Driss, och då menar jag inte anonymiteten, utan på det nedlåtande sättet han antyder att Driss ljuger om sin vän, vilket dessutom kändes som totalt oviktigt i sammanhanget. I mina ögon var den antydan ytterst oprofessionell.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

vilket detta knappast är

Det har du ingen aning om. Inte jag heller för den delen, men jag har inte heller påstått det 🙂

hela berättelsen om vännen sjunker ju i trovärdighet iom att det inte finns nån möjlighet att bemöta eller kontrollera - detta oavsett om det är sant eller ej

Vad är det du skulle vilja veta om hens vän? Och vad är det du inte tycker går att bemöta?

jämför också gärna med forumets egna regler:

1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Alla åsikter i inlägg representerar författarens, inte forumets eller dess administratörers. Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

Följer du detta för jämnan? 🙂 Och vad är det i DrissCavids ovanlig väl genomarbetade inlägg som du tycker strider mot detta?

det är i grunden oerhört sunt

det finns nog med falska anklagelser ändå utan att folk ska kunna påstå saker bakom anonymitet

Det finns också massor av rättegångar där folk inte vågar vittna eftersom dom är rädda av olika skäl.

1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

Det är ju väldigt kul att en anonym människa som du sliter så hårt för att kräva att folk borde skriva under med sina riktiga namn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt kul att en anonym människa som du sliter så hårt för att kräva att folk borde skriva under med sina riktiga namn

Nu är Demonproducenten stor pojke nog att ta den där taktlösa kommentaren.

Men jag kan för mitt liv inte se på vilket sätt du ser det där relevant. Anonymitet är inte ALLTID kopplat till begränsad trovärdighet. Trovärdighet kan "byggas upp" med hjälp av ömsesidigt förnuft. Det är skillnad på en en anonym författare som skriver 3 superkritiska inlägg för att sedan spårlöst försvinna och på en anonym, ännu aktiv, författare som skrivit 7000 inlägg och som låtit förstå att det utan tvekan finns lite bakom pannbenet på vederbörande.

Till och med du måste fatta det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är Demonproducenten stor pojke nog att ta den där taktlösa kommentaren.

Men du kunde såklart inte låta bli att ändå skriva ytterligare ett meningslöst inlägg... Oväntat!! 🙂

Men jag kan för mitt liv inte se på vilket sätt du ser det där relevant.

Vad du för ditt liv inte kan se kan förmodligen fylla ett helt bibliotek med böcker. I alla fall om man får gå på vad du skriver här. Men jag har inte påstått att just DP:s anonymitet är relevant, utan bara att det är lustigt att en superanonym forum-deltagare sliter så hårt för argumentera mot anonymitet.

Anonymitet är inte ALLTID kopplat till begränsad trovärdighet. Trovärdighet kan "byggas upp" med hjälp av ömsesidigt förnuft. Det är skillnad på en en anonym författare som skriver 3 superkritiska inlägg för att sedan spårlöst försvinna och på en anonym, ännu aktiv, författare som skrivit 7000 inlägg och som låtit förstå att det utan tvekan finns lite bakom pannbenet på vederbörande.

Tror vi håller med varandra i det mesta här. Tycker du att DrissCavids inlägg är trovärdiga? Du har ju ändå skrivit att du inte har någonting att invända mot vad som står i dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kunde såklart inte låta bli att ändå skriva ytterligare ett meningslöst inlägg...

Meningslöst? Om det är så jävla meningslöst, hur meningsfullt är det då inte att svara på ett sådant inlägg?

Vad du för ditt liv inte kan se kan förmodligen fylla ett helt bibliotek med böcker.

Inte i det här fallet.

Tror vi håller med varandra i det mesta här. Tycker du att DrissCavids inlägg är trovärdiga? Du har ju ändå skrivit att du inte har någonting att invända mot vad som står i dom?

Jag har inget att invända mot rent innehållsmässigt. Trovärdigheten däremot är något lägre än om t.ex en StudioForummedlem med 7000+, och som gjort sig bekant som en som inte snackar i nattmössan (som vissa andra), hade skrivit detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt kul att en anonym människa som du sliter så hårt för att kräva att folk borde skriva under med sina riktiga namn 🙂

nu var det ju inte det regel 1 handlade om eller hur?
1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

läs igen och begrunda innebörden

du blandar ihop det med diskussionen om huruvida trovärdigheten ökar eller minskar vid anonymitet eller inte

Följer du detta för jämnan?

eftersom jag inte ger mig in och baktalar individer eller företag så är det inga problem

inspelningstekniska spörsmål eller rena teknikaliteter går ju lätt att kontrollera eller belägga

tyvärr funkade det inte att avprenumerera på tråden...

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Meningslöst? Om det är så jävla meningslöst, hur meningsfullt är det då inte att svara på ett sådant inlägg?

Det är av ren omtanke för dig, så att du ska få chansen att gnabbas lite. Det är ju uppenbart att du tycker det är något som är värt att lägga tid på 😉

Inte i det här fallet.

Tydligen.

Jag har inget att invända mot rent innehållsmässigt.

Jag vet inte riktigt vad du försöker leda i bevis. Du har några av de absolut mest omfattande inläggen i forumets historia. Där finns MÄNGDER med information, tankar och idéer. Och så kan en människa som du själv, som jag gissar anser sig mycket bevandrad både i själva ämnet och i språk och text i allmänhet, inte hitta någonting alls att invända mot. Ändå tycker du att texten saknar trovärdighet. Vad är det med den som inte är trovärdigt? Det hade ju varit _extremt_ enkelt för någon att fejka en identitet. Hade du tyckt att texten varit mer trovärdig då?

Trovärdigheten däremot är något lägre än om t.ex en StudioForummedlem med 7000+, och som gjort sig bekant som en som inte snackar i nattmössan (som vissa andra)

Eller hur? 🙂 Visst, jag håller med om att DP verkar väldigt kompetent inom vissa områden, mer än de allra flesta här. Lite mindre inom andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu var det ju inte det regel 1 handlade om eller hur?

läs igen och begrunda innebörden

du blandar ihop det med diskussionen om huruvida trovärdigheten ökar eller minskar vid anonymitet eller inte

eftersom jag inte ger mig in och baktalar individer eller företag så är det inga problem

Åjo, du påstod till exempel en massa saker om Alexander Bard som du inte kunnat belägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så kan en människa som du själv, som jag gissar anser sig mycket bevandrad både i själva ämnet och i språk och text i allmänhet...

Det är kanske där felet ligger. Det är för att du gissar att jag anser mig vara "mycket bevandrad både i själva ämnet och i språk och text i allmänhet..." som du blir så förvånad.

Jag är liksom inte mer bevandrad än någon.

Är du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske där felet ligger. Det är för att du gissar att jag anser mig vara "mycket bevandrad både i själva ämnet och i språk och text i allmänhet..." som du blir så förvånad.

Jag är liksom inte mer bevandrad än någon.

Nu ska du inte vara blygsam Valle. Du har lång erfarenhet av branschen, längre än de flesta som hänger här skulle jag tro, dessutom från väldigt många olika delar, juridik, hårdrock, dansband, inspelning och produktion, utövande o s v. Dessutom har du bra koll på språket.

Är du?

Jag ser vad du försöker med, ytterligare en fråga som du inser att man inte utan vidare kan svara ja eller nej på, och sen hänvisar du till denna när man svarar något annat.

Men ja, jag är alldeles säkert mer bevandrad inom vissa områden här än en del och mindre bevandrad inom andra. Precis som du och alla andra forummedlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om Epidemic Sound annars? Vad är bra och vad är dåligt? Hur skulle ytterligare alternativ se ut?

Det finns ju några intressanta inlägg här i tråden, senast från signaturen DrissCavid (#1, #2, #3 och #4) och CrissDavid, även om det egentligen är ES VD Oscar som skrev det senaste inlägget från CrissDavid's konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först får man reda på att man får en engångs summa för varje verk dom köper av en. Och sen får man inga mer pengar för verket utan es har alla rättigheter. Sen helt plötsligt i samband med att tråden utvecklas så kommer det fram att det finns ett bonus system. Och sen kommer självaste vdn in på sidan 30 och säger att om låten går bra och spelas ofta så får man en årlig avkastning och en massa annat.

Criss hit och dit och olika uppgifter hit och dit. Lite massmedial träning hade kanske varit på sin plats. För bra reklam för es är denna tråden väll inte. Det verkar vara lite snurrigt, man blir förvirrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Har jag förstått det rätt överlåter man sina ideella rättigheter inkl dina rättigheter till namngivning till Epidemic, vilket väl isåfall borde strida mot upphovsrättslagen? Ursäkta om detta avhandlats i tråden tidigare, men den är ganska lång...

Med det i beaktning kan du alltså inte ens använda de verk du sålt till Epidemic som referens för riktiga jobb framöver, eller ens hävda att det är du som skapat verket, vilket med den extremt låga ersättningen gör det fullständigt värdelöst även för unga låtskrivare.

Njae... Så tolkar inte jag det (med URL i beaktande).

De ekonomiska rättigheterna överlåter man på all framtid. Men inte de ideella (för det går i princip inte, som du själv trodde). Kanske kräver ES att man genom avtal avstår sina ideella rättigheter, dvs man lovar att inte låtsas om dem.

Jag kan inte se ett hinder att du däremot talar om för din omgivning att du har skrivit truddelutten. Det som gäller är att ES äger valet om de vill/inte vill ange dig som upphovsman varje gång din truddelutt säljs/används.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad händer om man går ur STIM under den tid man arbetar åt Epidemic?

Jag tolkar din fråga som att du syftar på att man lämnar STIM innan man ingår avtal med ES. I sådant fall:

Ska enligt min mening inte vara några problem. Skillnaden är att alla rättigheter som du upplåter på STIM tillfaller dig igen vid eventuellt utträde; medan de rättigheter du överlåter på ES blir ES:s ägo för all framtid. (Såvida ES-avtalet inte säger annat. Tveksamt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej,

 

Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com

Mvh

 

Epidemic Sound

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...