Jump to content
Annons

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?


Criss David

Recommended Posts

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?

Vill du börja tjäna pengar på din musik?

Nu utökar vi vårt producentgäng! Vi heter Epidemic Sound och skapar musik. Främst för tv-produktion men också annan audiovisuell media. Nu söker vi fler duktiga låtskrivare och producenter. Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill och dessutom få feedback på dina verk från några av Sveriges mest erfarna låtskrivare som tillsammans sålt mer än 60 miljoner sålda skivor.

Låter detta intressant? Kontakta mig criss@epidemicsound.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan vara bra att förtydliga att det handlar om att skriva biblioteksmusik/produktionsmusik mot betalning alltså, inte att skicka in en 3min30s du tänkt släppa som singel och börja hoppas på STIM-pengar från någon tv-kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår ersättningsmodell bygger på att vi köper rättigheterna till enskilda verk. Dvs du får betalt för alla verk du levererar till oss, oavsett om de kommer att användas eller inte. För att vår modell skall fungera så kan man tyvärr inte vara medlem i Stim eller andra förvaltningsorganisationer. Enligt STIMs anslutningsavtal binder man sig till att ge dem ensamrätt till att förvalta de ekonomiska rättigheterna till alla ens verk. Vi hoppas kunna vara ett alternativ för de upphovsmän som, trots att de är produktiva, inte har möjligheten att tjäna pengar på sina verk. Kanske skriver de många låtar som aldrig plockas upp i etern och därmed aldrig generar en krona. Vägen till att bli en duktig och etablerad låtskrivare/producent som kan leva och försörja sig på sin talang är ofta både lång och svår. Men om man däremot redan tjänar på sina avräkningar så är det kanske bättre att vara kvar hos Stim.

Vi säger inte att vi passar för alla. Men vi tror att vi kan vara ett bra alternativ för många.

Är du medlem i STIM måste de collecta dina pengar i alla fall, vare sig pengarna skall gå till dig eller någon annan. Dessutom är det faktiskt ett avtalsbrott gentemot Stim och även om de kanske inte är så hårda i denna fråga kan det givetvis ställa till med bekymmer om man brutit mot sitt avtal. Det är något vi inte vill göra. Och därför kan man alltså inte vara med på båda ställen samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

valle-89 (oregistrerad)

"Dvs du får betalt för alla verk du levererar till oss, oavsett om de kommer att användas eller inte."

Som jag förstod det så var det väl bara ett urval av det man gör som "godkänns", och därmed ges ersättning för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad betalas för ett verk? Är det 10 kr...100kr....1000kr....10000kr.

Ditt erbjudande kanvara lockande, men om det ger 200 spänn för något man lagt ner en massa jobb på så finns det ju bättre alternativ.

Hur sköts betalningarna? Skatt?

När kommer eventuella betalningar?

Exempel på jobb som Epidemicsound har gjort vore ju trevligt. Hemsidan säger ju inte ett dyft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter spännande med ytterligare en nygammal variant. Utan att vara negativ: Jag antar att det var sådana villkor som gavs en gång i tiden av studior - låtskrivaren fick ett engångsbelopp som studion kunde förvalta bäst dom ville.

I detta fall så får man dock utgå ifrån att de ger ett skäligt belopp, med den risk dom tar om verket floppar. Dom kommer nog noggrant plocka russinen, och betala beroende på potential.

Detta får man väl ställa i proportion mot ett "vanligt" förlagsavtal med ngn procentsiffra på eventuell vinst (30% ?), eller Spotify (ett halvt öre per stream?), och vår kära MySpace (Inte en spänn, men massor av reklam), och STIM (runt 300kr/min beroende på radio/TV-kanal har jag för mig).

Men jag håller med om att "Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?" låter lite underligt om man absolut inte kan få nåt mer. Så jag antar att dom har någon bonus vid lyckoträff, annars låter det som falsk marknadsföring.

Som upplägget ser ut nu låter det som att de vänder sig till desperata/fattiga låtskrivare (som när FÖRRA seklet var ungt), och det är synd om dom uppfattas så av alla inklusive mig om dom nu är så seriösa som jag hoppas. Dom har hur som helst ett stort behov av ett PR-proffs som förstår hur deras budskap kan filas till. Jag önskar dom lycka till.

EDIT: Detta bolag diskuteras även här där nån påstår att man får 600kr/låt:

http://www.99musik.se/showthread.php?276731-Epidemic-Sound-F%E5-pengar-f%F6r-din-musik

och här där dom oxå pratar om 600kr: https://www.studio.se/index.php?showtopic=74624

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

valle-89 (oregistrerad)

Alltså erbjudandet ser ut som så att man får 40 000 i månaden för att skriva och producera 3 st låtar om dagen. Det blir nånstans runt 600 per låt. Sen så måste Epidemic godkänna varje låt för att se om den eventuellt skulle kunna funka i det sammanhang som dom vill.

Jag hade lite kontakt innan men fick veta att mina pluggar inte riktigt räckte till, eftersom att produktionerna som dom vill ha ska kunna användas kommersiellt. Så det betyder att om var tredje låt som jag gör blir godkänd, så skulle jag behöva skriva 9 st låtar om dagen för att få 40 000...

I och med min kontakt med dom så kändes det som om att det kom fram fler och fler detaljer desto mer jag spammade deras inkorg^^

Sen så berättade en polare att hans klasskompis skrev ungefär en låt/komposition i veckan åt Epidemic, vilket ger lite schyssta extraslantar om månaden. Och det verkar ju gött så det är kul att det funkar!=)

Men att locka me 40k först gör att det känns lite fishy enligt mig!

EDIT: Stavningspatrullen kom på besök

Redigerat av valle-89
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi heter Epidemic Sound och skapar musik

Hej, MBBAD, glömt lösenordet?

Åsså en fråga:

Är Epidemic Sounds styrelsemedlemmar (minst två av dem) fortfarande anslutna (ev. medlemmar) till STIM — dvs den organisation era låtskrivare inte får vara anslutna till?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Åsså en fråga:

Är Epidemic Sounds styrelsemedlemmar (minst två av dem) fortfarande anslutna (ev. medlemmar) till STIM — dvs den organisation era låtskrivare inte får vara anslutna till?

Det vore intressant att veta vad det spelar för roll i sammanhanget.

Eftersom deras stora framgångar varit inom kommersiell musik så är det väl självklart att de ska vara med i STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi arbetar med ett antal olika internationella kunder. De väljer att arbeta med oss på grund av den höga kvalitén på våra verk och den bredd vi erbjuder. Epidemic Sound är ett musikbibliotek anpassat för ljudläggning av rörliga bilder. Vi tar ut en fast månadsavgift och så får våra kunder använda biblioteket hur mycket eller hur lite de vill. Den fasta avgiften gäller för alla verken i biblioteket, oavsett hur mycket eller lite de används.

En enhetlig tariff på 606 kr (ex moms) per godkänt verk. Vi köper loss de ekonomiska rättigheterna till dina verk. Du får alltså betalt en gång för ditt verk.Du får betalt för alla låtar som blir godkända, oavsett om de spelas eller inte. Du måste fakturera via enskild firma, handelsbolag eller genom aktiebolag.

Vi tror att Epidemic Sound är ett bra första steg i en musikkarriär. Vi erbjuder en möjlighet att kunna leva och tjäna pengar på musik och dessutom under resans gång lära sig en hel del, av två av Sveriges mest etablerade och meriterade låtskrivare. Vår förhoppning är att få stötta, utbilda och vara en bra partner för våra producenter så att de ska utvecklas så mycket som möjligt. Det finns även möjlighet att kontakta våra upphovsmän och fråga dem om hur det är att vara en del av Epidemic Sound. Våra producenter jobbar väldigt hårt med att lyssna på all musik och lämnar ofta feedback och tips på hur man kan förbättra sig. Nivån på feedback anpassas till hur mycket stöd varje producent vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore intressant att veta vad det spelar för roll i sammanhanget.

Eftersom deras stora framgångar varit inom kommersiell musik så är det väl självklart att de ska vara med i STIM.

Hej, Fanboy!

Du tycker alltså inte på något sätt, whatsoever, att det finns minsta skäl att undra hur det kommer sig att bolagets beslutsfattare, som själva är anslutna till STIM, står bakom en verksamhet som inte tillåter klienters anslutning till STIM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hoppas kunna vara ett alternativ för de upphovsmän som, trots att de är produktiva, inte har möjligheten att tjäna pengar på sina verk. Kanske skriver de många låtar som aldrig plockas upp i etern och därmed aldrig generar en krona. Vägen till att bli en duktig och etablerad låtskrivare/producent som kan leva och försörja sig på sin talang är ofta både lång och svår. Men om man däremot redan tjänar på sina avräkningar så är det kanske bättre att vara kvar hos Stim.

Mvh Criss David

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Hej, Fanboy!

Du tycker alltså inte på något sätt, whatsoever, att det finns minsta skäl att undra hur det kommer sig att bolagets beslutsfattare, som själva är anslutna till STIM, står bakom en verksamhet som inte tillåter klienters anslutning till STIM?

Nope. Förstår verkligen inte vad som är så underligt.

Att de skapat en affärsmodell för produktionsmusik där STIM inte ingår, har inget att göra med att de själv jobbar i en annan del av industrin där STIM är en viktig grundsten.

Jobbar man högre upp i den kommersiella musikbranschen som detta bolags beslutsfattare gör så ska man vara med i STIM eftersom royalties utgör en stor del av din inkomst.

Som jämförelse, hur mycket tjänar den genomsnittlige forumisten via STIM per år? 😛

Om jag minns rätt så var svaret 0 kronor och de flesta som får nåt överhuvudtaget tjänade några hundralappar enligt en poll för länge sedan.

Det som är viktigt att tänka på är att om man gillar att göra TV-musik så är alternativen ute riktigt usla om man inte har foten inne i branschen.

Oftast lämnar man sin låt till en katalog som inte betalar ett öre innan den plockats av en kund.

Och många betalar inget alls så du får helt förlita dig på eventuella STIM-pengar.

Du måste konstant hoppas och vänta på att någon väljer just din låt och att den får tillräckligt med tid i rutan för att ett år senare få några ynka STIM-kronor på kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man verkligen höra sina låtar på bästa sändningstid om man vet att man precis förhandlat bort alla rättigheter till rimlig ersättning?

om alternativet är att man inte får höra den på nån sändningstid alls så kan det nog finnas dom som tycker det

det fina i krååksången är att ingen tvingar dig

stimma du dina verk å vänta tills du blir spelad bara

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har du väl fått bakfoten i huvet?

det är stim som inte tillåter

skäll på dom istället don Q

Plus ett på den, det är snarast stim som behöver ändra sina regler och göra det möjligt att låta bli att stimanmäla, jag kan inte ens göra ett litet försök bara för att jag är stimansluten (men som många andra inte fått ett öre). Helt klart ett alternativ att tjäna en liten slant mot att inte få ett enda skit. Sen kan man ju diskutera hur mycket massproducerade trumloopar med nån syntpad på egentligen är värda? det konstnärliga värdet måste ju va försumbar så i min hjärna borde betalning för arbetstiden vara gott nog! När man är på den nivån att man tjänar mer på att anmäla verken till stim så får man väl göra det då?

Kan jämföras med att en tandläkare i stället för fast avgift för en lagning får ut en liten summa för varje måltid personen äter.....

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har du väl fått bakfoten i huvet?

det är stim som inte tillåter

skäll på dom istället don Q

Låt mig checka...

Epidemic Sound: "För att vår ersättningsmodell ska fungera så kan man i dagsläget tyvärr inta vara med i något sk Collecting Society."

Nope!

Det är du som vill se det hela lite bakfotat.

Men visst, jag kan hålla med om att STIM:s "exklusiva rättigheter" är en pain in the ass, Väderkvarnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte stimanmäler låten bör det väl inte vara några problem att skicka låtar till Epidemic Sound oavsett om man är med i stim eller inte ?

Jo, det spelar roll, eftersom STIM-avtalet gäller samtliga verk som du tidigare har skrivit samt kommer att skriva.

Jamenar , Hur ska Stim få reda på vem som är upphovsman ?

Ah, OK! Du menar att man medvetet ska ska bryta mot bestämmelserna i STIM-avtalet... Bra tips där.

Brukar du ingå avtal som ger dig någon form av ensamrätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, OK! Du menar att man medvetet ska ska bryta mot bestämmelserna i STIM-avtalet... Bra tips där.

Är väl inget fel på det tipset. Det är ett välkänt faktum att Stim inte har koll, borde inte vara några problem att fuska lite.

Sen kan man ju fundera på om 606 kronor plus moms är en vettig ersättning för en låt. Vi snackar typ tre hundra spänn efter skatt. Om man gör låten, exporterar och levererar på två timmar är det säkert en bra deal. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...