Jump to content
Annons

Vilka är "de tio lätta låtarna"


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Jag skrev som tips själv nyligen i en annan tråd ungefär: "lär dig fyra ackord och tio låtar, sen är du igång".

...sen slog det mig, att det kanske är vettigt att spalta upp förslag på lätta låtar för gitarren, företrädesvis ackordspel. Och eftersom jag aldrig varit lägereldsgitarrist eller allsångstrubadur själv, så kanske ngn annan har de bästa tipsen på låtval? Det kan ju finnas ngt modernt halvhippt, så man slipper tipsa om "små grodorna"?

Jag börjar med Knockin On Heavens Door... sen då?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

äh, börja med ramones, gå vidare till stooges och avsluta med MC5. där har du allt du behöver.

Man kommer lättare undan som dålig rockgitarrist än dålig trubadur! trubadur kan man bli när

man har nåt att komma med, dvs i 60årsåldern när man har levt lite och vet vad man pysslar med.

Tycker det borde finnas en åldersgräns på blues, soul och trubadurmusik. kanske minst 55 eller

nåt. tycker det är sjukt pinsamt när nån liten sprätt på 19 bast ska sjunga om "det hårda livet".

Flanellskjorta är inget man bara går och köper, det är nåt man förtjänar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bruce Springsteen - Born in the U.S.A. (Två ackord hela låten om jag inte minns fel).

Eagle Eye Cherry - Save tonight (Fyra ackord)

Bob Dylan - Knocking on heavens door / Thomas Di Leva - Miraklet (Fem ackord)

Jimi Hendrix - Hey Joe (Fem ackord)

The Beatles har också gjort ett gäng låtar på få ackord men jag kommer inte på vad de heter...

Redigerat av Implasticyde
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

äh, börja med ramones, gå vidare till stooges och avsluta med MC5. där har du allt du behöver.

Man kommer lättare undan som dålig rockgitarrist än dålig trubadur! trubadur kan man bli när

man har nåt att komma med, dvs i 60årsåldern när man har levt lite och vet vad man pysslar med.

Tycker det borde finnas en åldersgräns på blues, soul och trubadurmusik. kanske minst 55 eller

nåt. tycker det är sjukt pinsamt när nån liten sprätt på 19 bast ska sjunga om "det hårda livet".

Flanellskjorta är inget man bara går och köper, det är nåt man förtjänar 😉

Ah, du gör dig lite putslustig över surgubbmusik, och som motvikt levererar du tips om moderna alster från 1977 😉

***

Jag funderade på What's The Point med Johnossi, den kan framföras utan flanellskjorta. Fast det blir nog lektion 2, åtminstone ett barréackord (beroende på transponering).

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nödvändigtvis fyra ackord, ej heller tidigare onämnt, men här kommer tio jävligt lätta (läs sönderspelade) låtar att få igång en tråkig publik; utan inbördes ordning:

  • Proud Mary
  • Hotel California
  • Living Next Door To Alice
  • Burning Love
  • Bad Moon Rising
  • Rock And Roll Over The World
  • Let It Be
  • Bed Of Roses
  • (I Can't Get No) Satisfaction
  • Lucy grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweet home alabama. Klassiskt eller vad? Tre ackord: D, C och G. Går ju att spela den på olika sätt, allt från simpelt bassträngsplock + strum till avancerat plock både i standardackordläge och upp på halsen.

Link to comment
Dela på andra sajter


  •  
  • Lucy grinbig.gif

Synnerligen sönderspelad! 😛

***

Tack för tipsen gubbar. Man/jag/ni tenderar ju i såna här sammanhang att tipsa om "givna trubadurklassiker" från den gamla rockkatalogen (jag inledde ju själv med "knockin on heavens door"). Speciellt kul tycker jag, om man kan lira lite utanför den. diLeva-tipset ligger lite utanför, kul.

...och kanske för att förtydliga min tanke med ursprungsfrågan; det är inte att nödvändigtvis sätta ihop en trubadurrepertoar, även om det kan ses som spinoffeffekt, utan att ge tips om låtar man kan ge till gitarrnybörjare att träna på.

Waving Flag funkar oxå.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...