Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har en stormembransmick...

post-6305-0-53469500-1294411325_thumb.jpg

...och jag aaaavskyr shockmounthållaren. Jag verkligen avskyr den. Banden lossnar hela tiden och gör hållaren ranglig och även om jag byter ut dom stöter jag på problem med att de lossnar efter en tid. Tycker hela micken sitter osäkert. Jag är inte på något sätt i behov av en shockmounthållare. Det känns verkligen onödigt. Har sökt på nätet efter mer tradtionella hållare för denna mick, men hittar ingenting som verkar passa. Känns ju lite surt att behöva investera i en helt ny mick för att man hatar hållaren. Så jag tänkte att ni kanske har tips på lösningar.

Annons
Posted

Är det exakt en sån mick och hållare som bilden visar?

Då borde det finnas gott om hållare till micken.

Thomman har en motsvarande hållare för nästan inga pengar alls.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ssm_2.htm

Risken finns dock att du tröttnar på den lika snabbt.

Rycote gör universella hållare

http://www.thomann.de/se/rycote_universal_studio_mount.htm

Har använt dom lite kort och tycker de funkar riktigt bra. Om man inte ska byta mick ofta. Man låser nämligen micken med fyra skruvar (typ klassisk julgransfot).

Posted

Enhanced Audio M600 passar de flesta mickar. Ser ut som något från StarTrek, men är riktigt bra. Jag använder en sådan själv. 🙂

Hållaren kostar i och för sig mer än din mick, men du kommer å andra sidan inte att behöva byta ut den när du byter upp dig - och det finns inga gummiband som behöver bytas ut... 😉

m600.jpg

Posted

😆

Det finns en svensk universalmodell också, som heter Popclip. Hemsidan finns inte längre, så det är möjligt att det har lagts ner - men jag har ett fåtal kvar av modellen. De har visserligen också gummiband, men av lite rejälare modell än de vanliga kinesiska. Lite knepig på sitt sätt, eftersom det inte går att justera hållaren, utan den kräver ett bomstativ för att man ska kunna vinkla på ett vettigt sätt - men bra i övrigt.

Popclip_shockmount.jpg

Posted

Jag uppskattar dina tips Claes. Jag har dock lyckats få lite ordning på mitt shockmount med min flickväns hårband. Sitter lite mer stabilt nu. Men nästa köp blir det en "vanlig" mic, typ Shure SM58. :rolleyes:

Posted

Jag uppskattar dina tips Claes. Jag har dock lyckats få lite ordning på mitt shockmount med min flickväns hårband. Sitter lite mer stabilt nu. Men nästa köp blir det en "vanlig" mic, typ Shure SM58. :rolleyes:

Det var ju bra. Vilken sorts gummiband det är spelar ju ingen roll, utan det enda viktiga är att det blir lagom längd, så att korgen som håller fast micken sitter fast ordentligt i stativfästet via gummibanden - så hårband brukar funka bra. 🙂

Många mickar följer det med ett vanligt stelt stativfäste till, som exempelvis flera från Oktava och Violet - så kolla runt innan du byter ner dig... Om du ens överväger en SM58, så ta hellre en Beta58, som låter betydligt trevligare enligt min mening. 😉

Posted

Okej, inte en SM58 då, men något liknande i formen 🙂

Nu ska vi se om tjejens rosa hårband kommer dra ner känslan något när man ska sjunga sina coola punklåtar. 😎

Posted

Någon som vet hur shockmounts blev till? Ser man på gamla filmer så hade kolkorns mickar någon form av shockmounts på 30 och 40 talen. Men ser man bilder från

the beatles inspelningar så är deras U48:or alltid utan.

Posted

Någon som vet hur shockmounts blev till? Ser man på gamla filmer så hade kolkorns mickar någon form av shockmounts på 30 och 40 talen. Men ser man bilder från

the beatles inspelningar så är deras U48:or alltid utan.

Vad använde dom för hållare, jag kanske kan ordna en likadan? 🤪

Posted

Vad använde dom för hållare, jag kanske kan ordna en likadan? 🤪

Neumann brukar ha skruvfäste i botten av micken, så att man skruvar fast dem antingen på ett medföljande stelt stativfäste eller i deras egen (svindyra) shockmount...