Jump to content
Annons

Ableton Suite nöt?


Snare

Recommended Posts

Tjenare!

Jo, nu är det så att jag har lekt med FL studio ett tag, skulle nog inte påstå att jag har "mastrat" det. Men bra är jag, och bra musik har jag gjort.

FL studio började kännas lite trångt. Speciellt när man hörde SHM - One's intro, sånt kan man fan heller göra på FL tänkte jag.

Bestämde mig för att spara pengar till ett nytt DAW köp. Gammal polare ägde ett, och sa att hade slutat med musik. Gav honom 2 lakan, och han hjälpte mig

switcha över licencet. Updaterade det till 8.2 (Suite).

När jag öppnade det för första gången, fick jag lite panik. "Vafan, är det här xD". Började leka runt, fattade fortfarande inget.

Letade tutorials en hel vecka, ingen av dom verkar vara för "ablsolute berginners". Läste manualen, nej.

Nu känns det som att jag har gjort ett helt jävla värdelöst köp! Jag fattar INGENTING.

Någon som kan berätte för mig hur ni kom tillväga att förstå programmet?

Någon som vet hur en person som mig skulle kunna fatta programmet?

Några bra tutorials någonstans?

Tack. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta det lugnt 🙂 Du har gjort ett mycket bra köp

Ableton är smart, snabbt och väldigt logiskt när man kommer in i det.

Några snabbfakta.

Två vyer - ett mixläg loop-lådor och reglar, och sen den andra vyn är där man spelar in själva spåren. Du svitchar längst upp tll höger.

Själva nyckeln till att jobba med live är looplådorna. Det fungerar såhär. Varje box spelar du in nånting, antingen ett audiospår eller ett midispår. Du avgränsar själva loopen till rätt längd. Spelar du in en massa olika looplådor på olika kanaler så starar du alla synkront med playknappen på varje rad längst till höger. Men du kan under gång starta en annan låda om du vill testa typ annat trymmspår eller annan basgång eller det du spelar in. Det är jsut detta som gör den så sjukt snabb och kul, du märker att du kommer igång med ett groove hur snabbt som helst, som du sen kan sitta och lajja med och ändra och lägga till osv.

Jag tror att det finns en massa bra turtorials på abeltons hemsida eller om det vawr på youtube, där ableton har en egen kanal.

Lycka till!!

A

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Läs på sektion 16.3.2 i manualen 🙂

För tutorials: sök på tom cosm (rätt många kanske är lite avancerade) och så självklart "ableton live tutorial beginner" (hitta själv en hel del när jag gjorde en snabb sökning)

Ofta har även etablerade online-kurser sina första moduler online för "previewing", de är de där grunderna visas som ofta finns uppladdade på deras youtube-sidor. (exempelvis sonic academy och quantize courses)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton är faktiskt hyfsat enkelt uppbyggt.

Dock så går SHM:s intro till One att göra med alla samplers men struntsamma.

mitt tips är att start i mixer/clip-läget. Ta bort alla spår så att du bara har ett midispår. Det är en bra start 🙂

Till det midispåret kan du från vänstermenyn dra ett instrument. Exempelvis Impulse som är en trummaskin eller Simpler som är en enkel sampler. Välj lämpligtvis ett preset för impulse. Sen dubbelklickar du på den översta tomma rektangeln med en liten fyrkant till höger. då har du skapat ett clip. Klickar du på clipet kan du programmera ett beat.

Sen fortsätter du på samma sätt med synthar och samplers 🙂

Så lärde jag mig själv iaf. testade mig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Jag brukar kolla på Dubspots kurser på youtube dom är riktigt professionella...tycker de e riktigt bra... Samt kollat lite på en svensk kille vid namn Airbase, Jesper som jag tycker förklarar bra...rekomenderas...

Sonic Academy e bra också, några videon är väl inget o hänga i granen, men finns många som har bra videon uppe på youtube,

Annars rockar Ableton tycker jag man blir så jävla kreativ, även självaste Tiesto kör Ableton nu för tiden för det mesta...pga av enkelheten o jag trivs ypperligt med min Suite version som jag köpte,

Redigerat av producerzoombie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...