Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Apropå en annan sak...

det FINNS hårdvarukeyboards med ackordfunktioner om man trycker ned en enda tangent.

T.ex. Casio keyboards har (haft) det, vet jag.

Det jag frågar mej är om dom sänder dessa funktioner midi ut så att man kan använda dom för att spela in enfingersackord i en pcsequenser. Annars funderar jag på en korg nanopad där man kan programera in ackord. På nanokey tyx det dock inte gå.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar filmen med geena davies i huvudrollen i kanal sex där hon i en sekvens springer ifrån en explossion genom en korridor för att sedan hoppa över ett räck ner mot en frusen vattenyta och använder en kpist för att skjuta upp en vak som hon landar i. Vilken skådespelerska. Undrar vad hon gör nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå en annan sak...

det FINNS hårdvarukeyboards med ackordfunktioner om man trycker ned en enda tangent.

T.ex. Casio keyboards har (haft) det, vet jag.

Det stämmer. Tryckte man ex. ned D-tangenten fick man ett D-dur ackord. D och E-tangenterna (samtidigt) gav Dm, D, E och F gav D7 och D, E, F och G gav (surprise!) Dm7. Frågan är om det ens var en bra funktion för nybörjare, det var mer att göra dem en björntjänst. (Bättre att lära sig att ta ackorden på riktigt redan från början, tycker jag.) På synthen jag hade fanns det dock ingen midi-out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bättre att lära sig på riktigt annars blir inte musicerandet långlivat.. Ska man börja med att fuska och bygga låtar med färdiga loopar och automagiska trumjävlamaskiner som spelar exakt som man vill bara man tänker på´t så...eeeeh........

....så...........eeeeeeh.........

äh jag kom av mig. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bättre att lära sig på riktigt annars blir inte musicerandet långlivat.. Ska man börja med att fuska och bygga låtar med färdiga loopar och automagiska trumjävlamaskiner som spelar exakt som man vill bara man tänker på´t så...eeeeh........

....så...........eeeeeeh.........

äh jag kom av mig. 😱

Har alltså en sjukdom som gör att jag har problem mede mina händer, vilket gör att jag letar efter en lösning som hjälper mej att spela in enfingersackord i sequensern. Cubase hade en variant som hette chorder, men den var värdelös eftersom man inte kunde räkna med att de inställningar man la ner evigheter på att programmera in i minnet låg kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltså en sjukdom som gör att jag har problem mede mina händer, vilket gör att jag letar efter en lösning som hjälper mej att spela in enfingersackord i sequensern. Cubase hade en variant som hette chorder, men den var värdelös eftersom man inte kunde räkna med att de inställningar man la ner evigheter på att programmera in i minnet låg kvar.

Okej jag förstår läget! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...