Jump to content
Annons

Ncb-avgift går knappast att undvika


debatt

Recommended Posts

Om jag fattat det rätt så ska man betala n©b-avgift så fort någon annan än den som anmäler låtarna varit med och skrivit på en/flera låtar.

Detta förutsätter dock att den som medkomponerat är med i STIM/liknande. Dessutom ska man ju betala om någon cover ingår.

Om man alltså ger ut en skiva och har skrivit 14 av 15 låtar helt själv (text o musik), men den sista låten är en cover eller en sådan som en kompis varit med och skrivit fuzzgitarren på typ... då får man betala n©b-avgift för hela skivproduktionen, men inte annars om det är max 1000 ex. Tanken e väl att man ska få tillbaka slantarna, men...

15000 spänn (om det är nästan 10% av försäljningspriset och det är 160 kr).

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag fattat det rätt så ska man betala n©b-avgift så fort någon annan än den som anmäler låtarna varit med och skrivit på en/flera låtar.

Detta förutsätter dock att den som medkomponerat är med i STIM/liknande. Dessutom ska man ju betala om någon cover ingår.

Om man alltså ger ut en skiva och har skrivit 14 av 15 låtar helt själv (text o musik), men den sista låten är en cover eller en sådan som en kompis varit med och skrivit fuzzgitarren på typ... då får man betala n©b-avgift för hela skivproduktionen, men inte annars om det är max 1000 ex. Tanken e väl att man ska få tillbaka slantarna, men...

15000 spänn (om det är nästan 10% av försäljningspriset och det är 160 kr).

//:debatt

det kostar ca 5,21 kr i minimiavgift, alltså ca 5210 kr för 1000 ex...

KÄLLA!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

det kostar ca 5,21 kr i minimiavgift, alltså ca 5210 kr för 1000 ex...

KÄLLA!

Tack, harpisten! 😄

Samtidigt står det ju att det är 9.009% av försäljningspriset till butik

och 7.4% av försäljningspriset direkt till kund, så skulle alla skivor säljas

direkt till kund blir det 8880-11100 kr (beroende på vilket pris vi sätter).

En del butiker som vill ta in den, och där varierar det kraftigt,

vad priset till dem blir. Två vill inte ha nåt utan skyltar gratis,

medan andra nog verkar vilja ha några tior per skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, harpisten! 😄

Samtidigt står det ju att det är 9.009% av försäljningspriset till butik

och 7.4% av försäljningspriset direkt till kund, så skulle alla skivor säljas

direkt till kund blir det 8880-11100 kr (beroende på vilket pris vi sätter).

En del butiker som vill ta in den, och där varierar det kraftigt,

vad priset till dem blir. Två vill inte ha nåt utan skyltar gratis,

medan andra nog verkar vilja ha några tior per skiva.

Ja, man får inte räkna med att ens huvudsakliga intäckt ska vara på skivförsäljningen (om man nu inte är skitkänd). Annars är det bara att bita i suräpplet och ge sig ut på vägarna och lira. Bästa skivintäkterna får du ju som artist, när du säljer på gig... Glamourus life...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått fribrev flera gånger

om en låt är en cover går det inte få fribrev

om en kompis är medkomponist så är det inga större problem utan du räknar honom som bandmedlem

Nej, vi har inga covers med på denna första plattan.

[edit: checkin it out]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man får inte räkna med att ens huvudsakliga intäckt ska vara på skivförsäljningen (om man nu inte är skitkänd). Annars är det bara att bita i suräpplet och ge sig ut på vägarna och lira. Bästa skivintäkterna får du ju som artist, när du säljer på gig... Glamourus life...

Ingen fara! 😄😄 Jag vet mycket väl att det är ett kneg och att även kända inte drar in mest på skivförsäljningen utan snarare när de spelar på knökfulla arenor. Man kanske säljer två plattor... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många trådar är det egentligen möjligt att starta om en enda skivproduktion? Detta med ncb och det andra du filosoferar kring har dryftats tusen gånger tidigare. Använd sökfunktionen, samla alla frågeställningar av typen "hur sparar jag en bild i Paint" i en enda ofattbart enormt gigantisk oändlig tråd, så att jag vet vad jag ska hoppa över. Tack.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tryck upp 999 ex och problemet är löst.

Du kommer att få ge bort många och säkert ha skivor liggande hemma i många långa år. Och skulle du få fart på försäljningen är det ju bara att trycka upp nya och pröjsa då.

Du behöver inte oroa dig, det är inte som förr. Det är vanligt att CDs inte säljer mer än ett par hundra ex, även för rätt kända artister med backning av bolag.

Man kan nog sälja fler om man säljer till "outlet" försäljning men då måste du troligen vara på ett skivbolag som dumpar sin last och din skiva åker med, nya tider nu....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck upp 999 ex och problemet är löst.

Du kommer att få ge bort många och säkert ha skivor liggande hemma i många långa år. Och skulle du få fart på försäljningen är det ju bara att trycka upp nya och pröjsa då.

Du behöver inte oroa dig, det är inte som förr. Det är vanligt att CDs inte säljer mer än ett par hundra ex, även för rätt kända artister med backning av bolag.

Man kan nog sälja fler om man säljer till "outlet" försäljning men då måste du troligen vara på ett skivbolag som dumpar sin last och din skiva åker med, nya tider nu....

Det har inte med antalet att göra, så talet om den magiska siffran 1000 gäller inte för en soloartist.

Så fort någon annan (förutsatt att vb också är STIM-medlem) är medkompositör, om så bara på en enda låt,

så kan man inte undgå att få betala n©b-avgift på 7.4% av priset till kund. 999 x 100 x 0.074 = 7393 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många trådar är det egentligen möjligt att starta om en enda skivproduktion? Detta med ncb och det andra du filosoferar kring har dryftats tusen gånger tidigare. Använd sökfunktionen, samla alla frågeställningar av typen "hur sparar jag en bild i Paint" i en enda ofattbart enormt gigantisk oändlig tråd, så att jag vet vad jag ska hoppa över. Tack.

1) Jag har för längesedan samlat en del frågeställningar i en enda tråd några gånger, men uppmanades då att inte göra så, dels av forumledningen och dels av forumdeltagare.

2) Jag kan tipsa om Ignorera-funktionen. Man kan låsa upp den tillfälligt också.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte med antalet att göra, så talet om den magiska siffran 1000 gäller inte för en soloartist.

Så fort någon annan (förutsatt att vb också är STIM-medlem) är medkompositör, om så bara på en enda låt,

så kan man inte undgå att få betala n©b-avgift på 7.4% av priset till kund. 999 x 100 x 0.074 = 7393 kr.

vänta nu lite...

I vilket hänseende pratar du om? Som att du är på skivbolag, eller privatperson, som ger ut egen skiva?

Om du ligger på skivbolag så är det väl dom som betalar NCB-avgiften (eller, det är ju beroende på hur dealen ser ut mellan er).

Som privatperson, så får man betala (om man nu inte gjort allt själv) NCB avgift, men man får ju tillbaks det igen sen, eftersom att man är upphovsmannen till grejjerna... en liten rundgång med pengarna, mao...

Scrolla ner till "Mekaniska rättigheter i detta dokument...

Det man iaf måste skilja på, är om man tänker som; 1- framförande artist, 2- Upphovsman 3- Skivbolag (eller egen produktion).

Om man nu är alla tre (som ofta är i egna produktioner) så får man hålla tungan i rätt mun, bland dom snåriga paragraferna...

Link to comment
Dela på andra sajter

"NCB ser till att musiker får pengar för varje cd med sin musik som trycks. I vanliga fall när ett skivbolag ger ut en skiva med musik så behöver man som musiker inte bekymra dig om NCB. Det är då skivbolaget som skall registrera och betala pengar till NCB för varje tryckt cd. Detta är den s.k. licensen för mekanisk reproduktion. Alla som trycker upp audio-cd:s måste betala denna avgift till NCB. Undantaget är när musikern själv skall ge ut en cd i maximalt 1000 exemplar som endast innehåller musik där han/hon är ensam kompositör och artist. Då kan man ansöka om dispens från NCB. Detta för att slippa betala in pengar som ändå skulle ha betalats tillbaka vid ett senare datum."

1) Att vara HELT ensam kompositör, textförfattare och producent måste vara i minoritet iaf.

Oftast skriver man väl ihop med någon annan åtminstone, eller?

Åtminstone någon låt.

2) Sedan om det är sålda cd som räknas när upphovsmännen ska få tillbaka pengar från ncb, så

är det väl jag då som privatperson som ska ha koll på försäljningen helt enkelt. Dels

från mig till slutkund och dels från mig till butikerna?

Kan ju bli lite undantagsfall med de två butiker som inte ville ha något i ersättning alls,

för de "köper" ju inte in skivan. De bara skyltar med den, för mig, helt gratis. Där måste

jag ju då höra mig för hur det går ibland.

Fattar nu också, att man ska specificera verkligen i detalj hur många ex som ges bort, skickas

till tidningar/radio, säljs i butik, säljs hemifrån/från företag/bolag. Hur mycket som går

utomlands. För de skivor som går utomlands gäller dessutom särskilda regler.

3) Utöver ersättningen från ncb, hur mycket ska upphovsmännen ha ytterligare?

😕

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

"NCB ser till att musiker får pengar för varje cd med sin musik som trycks. I vanliga fall när ett skivbolag ger ut en skiva med musik så behöver man som musiker inte bekymra dig om NCB. Det är då skivbolaget som skall registrera och betala pengar till NCB för varje tryckt cd. Detta är den s.k. licensen för mekanisk reproduktion. Alla som trycker upp audio-cd:s måste betala denna avgift till NCB. Undantaget är när musikern själv skall ge ut en cd i maximalt 1000 exemplar som endast innehåller musik där han/hon är ensam kompositör och artist. Då kan man ansöka om dispens från NCB. Detta för att slippa betala in pengar som ändå skulle ha betalats tillbaka vid ett senare datum."

1) Att vara HELT ensam kompositör, textförfattare och producent måste vara i minoritet iaf.

Oftast skriver man väl ihop med någon annan åtminstone, eller?

2) Sedan om det är sålda cd som räknas när upphovsmännen ska få tillbaka pengar från ncb, så

är det väl jag då som privatperson som ska ha koll på försäljningen helt enkelt. Dels

från mig till slutkund och dels från mig till butikerna?

3) Utöver ersättningen från ncb, hur mycket ska upphovsmännen ha ytterligare?

😕

1, mycket troligt.

2, Nja, det är ju för att det är tryckt ett visst antal skivor (oberoende på försäljningsstatistik).

Om man ska följa avtalet med distributör, så måste butiken köpa in plattan från dom, dvs. för PPD-pris (Publiched Prize to Dealer). Brukar väl ligga på ca 99-120 kr inkl. moms. Där sköter ju distributör om royaltydelen...

Mao. Du som artist får egentligen inte gå till den lokala bensinmacken med e låda plattor och komma överens om att dom säljer plattan för din räkning, eftersom att du då "konkurerar" med din anlitade distributör... Sen hur/om dom kan kolla upp det, är ju en helt annan sak...

Om man säljer utomlands, så kommer man att tjäna betydligt mindre, eftersom att distributören har lägre PPD-pris, vilket medföljer att royaltyn på såld platta sådeles blir lägre...

Ang. promoex, så sätter du bara upp ett rimligt antal (låt säga, på 1000 plattor, kanske 100-200 ex, för recension, radio och promo).

3, Det beror väl på hur många plattor som säljs (royalty) och om det liras i radio/tv stim-ersättning).

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

1, mycket troligt.

2, Nja, det är ju för att det är tryckt ett visst antal skivor (oberoende på försäljningsstatistik).

Om man ska följa avtalet med distributör, så måste butiken köpa in plattan från dom, dvs. för PPD-pris (Publiched Prize to Dealer). Brukar väl ligga på ca 99-120 kr inkl. moms. Där sköter ju distributör om royaltydelen...

Mao. Du som artist får egentligen inte gå till den lokala bensinmacken med e låda plattor och komma överens om att dom säljer plattan för din räkning, eftersom att du då "konkurerar" med din anlitade distributör... Sen hur/om dom kan kolla upp det, är ju en helt annan sak...

Om man säljer utomlands, så kommer man att tjäna betydligt mindre, eftersom att distributören har lägre PPD-pris, vilket medföljer att royaltyn på såld platta sådeles blir lägre...

Ang. promoex, så sätter du bara upp ett rimligt antal (låt säga, på 1000 plattor, kanske 100-200 ex, för recension, radio och promo).

3, Det beror väl på hur många plattor som säljs (royalty) och om det liras i radio/tv stim-ersättning).

Först och främst, TACK för ditt svar! 🙂

2. Så när jag anmäler till n©b att jag ska göra en upplaga av cd-n så betalar jag in till n©b. Sedan när alla ex är framställda så får jag tillbaka pengarna från n©b eftersom det tydligen inte rör sig om sålda utan om antalet gjorda cd! Det visste jag inte... Och i fallet med av mig anlitad cd-fabrik så är det den som meddelar n©b att nu är det gjort, och om jag själv framställer cd-na så är det jag själv som meddelar det? Inrapporteringen till n©b - både att man ska göra en cd och att nu är det gjort en cd-framställning av si och så många exemplar - kan ju alltså ske inom loppet av ett dygn. Lustigt! Tala om snabb rundgång av pengarna. 😄

Jag förstår n©b-s resonemang om att man slipper betala n©b-avgift om man helt solo gjort allt. Men att de ska pytsa ut små mekaniska andelar till medkompositörerna blir lite lustigt. Det är ju skillnad om dessa medkompositörer är såna man knappt känner (internetsamarbete) jämfört med om det är ens egna syskon eller bästa-kompisar. Det senare i mitt fall. Då hade vi själva kunnat sköta den biten, eftersom de (under punkt 3 ovan) kommer få royalty också såklart! Och bägge är ju med i STIM, så... den biten får de ju också.

Sammanfattningsvis: mekanisk ersättning är per framställd cd NÄR den framställs, för att den framställs. Royalty är per såld cd som säljs. Stimersättning är ju när den spelas. Och av dessa tre varianter så är det royaltyn som vi sköter själva.

Stimersättningen verkar vara den svåraste att få rätt. Vet såna som spelats en hel del i radio men inte fått en spänn. Men kanske är det så som de säger att studentradiostationer inte är skyldiga att betala något? Finns det undantag? Fult också med en del radio- och tv-stationer som bara vill ha icke-stimmad musik, eftersom de då menar att de slipper betala något. Tänker inte minst "utland" nu. Fast, jag läste igår att det kan dröja 1.5 år, så det kanske kommer berörda parter till del ändå tids nog?! [utvik som inte har med min förestående cd-utgåva att göra]

Musikmack? ☺️ Kanske vore nåt... De enda jag hört mig för hos är musikaffärer och skivbutiker. Jag har ingen distributör annan än jag själv. Det finns inget skivbolag inblandat utan jag ger ju ut detta i mitt namn. Att jag nämnde utomlands beror på att jag själv tänkte skicka iväg lite skivor, till mina kontakter i skivbutiker där som har efterfrågat.

Hur gör man med anmälan till n©b om man tänker framställa skivor "on demand" (som man kan göra t.ex. betr böcker)? Sätter man bara ett visst antal iaf då, typ 100 ex, 500 ex, 1000 ex eller nåt?... även om det lär dröja månader/år innan det antal man angett verkligen har framställts.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

"NCB ser till att musiker får pengar för varje cd med sin musik som trycks. I vanliga fall när ett skivbolag ger ut en skiva med musik så behöver man som musiker inte bekymra dig om NCB. Det är då skivbolaget som skall registrera och betala pengar till NCB för varje tryckt cd. Detta är den s.k. licensen för mekanisk reproduktion. Alla som trycker upp audio-cd:s måste betala denna avgift till NCB. Undantaget är när musikern själv skall ge ut en cd i maximalt 1000 exemplar som endast innehåller musik där han/hon är ensam kompositör och artist. Då kan man ansöka om dispens från NCB. Detta för att slippa betala in pengar som ändå skulle ha betalats tillbaka vid ett senare datum."

1) Att vara HELT ensam kompositör, textförfattare och producent måste vara i minoritet iaf.

Oftast skriver man väl ihop med någon annan åtminstone, eller?

Åtminstone någon låt.

Då är jag i alla fall minoritet.. Inte att det är speciellt överraskande! haha.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är utdraget från STIMs webbsida idag lördag 6e augusti 2011:

"De här villkoren måste vara uppfyllda för att du ska få avgiftsfri licens.

•Du måste själv äga alla rättigheter till musiken, alternativt tillsammans med den musikgrupp du ingår i (medlemmarna i gruppen ska specificeras).

•Om musiken är förlagd måste musikförlaget ägas av dig/er själva.

•Katalognumret ska vara ditt eget och inte vara tilldelat från annat skivbolag.

•NCB-ansvarig ska vara du själv eller den musikgrupp som du ingår i.

•Ideella och ekonomiska föreningar kan inte bli befriade från avgift för egen musik."

Jag har fetlagt ett parti i början. Jag tolkar det som att man måste betala ncb-avgift även för en liten cd-upplaga om man är soloartist som har med några kompisar som medkompositörer eller medförfattare på någon eller flera låtar. Slipper gör man både om man är en grupp/ett band eller om man är helt solo och inte spelar/komponerar med någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...