Jump to content
Annons

Det Omöjliga Soundet


Carle

Recommended Posts

Efter ett samtal tidigare idag i skolan mellan mig och några klasskamrater väcktes en fråga. Frågan om det omöjliga soundet. Det stod ganska snart klart att den här frågan var större än livet och att vi var tvugna att reda ut saken. Jag är berädd att dedikera mitt liv, eller åtminstone min slutuppsats till jakten på Det Omöjliga Soundet!

Min första fråga är, VAD ÄR det Omöjliga Soundet? Hur definierar man det? Vad känner ni inför det omöjliga soundet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först och främst så känner jag att vi behöver reda ut begreppen.

Omöjligt- känns som att det kommer från möjlighet, och när något är möjligt så kan vi alltså på något sätt klara av det, det betyder i så fall att o möjligt så klarar vi inte av det.

Soundet- vet inte riktigt vad det innefattar, men kan tänka mig att det kort och gott är ett ljud, eller en samling av ljud.

Så, om jag skulle gå på dessa definitioner, vad händer i mig.

Först så känns det ju som att ifall det är omöjligt så är det omöjligt, alltså då är det inte möjligt, alltså, då klarar vi inte av det. Och där så är det klart, sen så behöver vi inte diskutera något mer.. . . men nu tror jag inte att det var det du var ute efter, så jag får väl filosofera lite. Men om du nu skulle skriva en uppsatts om det så skulle jag föreslå att du istället kanske hittar en definition som kanske är mer åt paradoxhållet. Tex som sokrates ”Det ända jag vet är att jag inte vet något” eller som Timmy skrev, alltså jag: ”du måste ingenting, det är en regel”. En sådan paradox gör för mig i alla fall att tankarna börjar rulla snabbare, för det finns ju inget svar, eller så gör det det.

Kan det vara så att du menar någonting i stil med, beskriv en färg som du inte har sett, eller, hur skulle ett ljud låta som du aldrig har hört? I dessa så används i alla fall inte ”omöjligt”, men likaså här så kommer vi någonstans till att. . . hm, men jag har ju aldrig hört det. Däremot så är ju frågan lite mer öppen.

Hur som helst så blir ju svaret ungefär lika stort som ”hur stort är universum, oändligheten?” svår fråga.

Vi kanske kan gå till hjärnan. Vad är ljud? Ja, , , i örat så sitter känselsaker som registrerar små förtätningar och förtunningar i luften. Och hela tiden så upplever vi olika förtätningar och förtunningar, som är en signal i hjärnan. Skulle vi kunna göra dessa helt annorlunda något annan signal. Ja, det är ju egentligen en hel drös av signaler hela tiden som aldrig är sig lika så hela tiden så får vi ju nya ljud, nya sound. Så det vart det ju inte så roligt av..

Hm. Ett sound som jag inte har hört förut, hur skulle det låt och kännas? Kul fråga. Det känns som att jag först och främst skulle bli rädd, för allt nytt som inte ligger ganska nära som något annat som vi har upplevt blir vi rädda för, annars skulle vi aldrig ha kunnat överlevt, efter rädslan så skulle det kanske vara mer intressant, vi skulle närma oss det lite saktare och intresserade, för att nya saker gör oss ju ändå intresserade, det kan ju vara något som jag har nytta av. Men i detta ögonblick så skulle det ju inte vara nytt längre, och helt klart inte omöjligt, och jag skulle ju ha hört det först.

Så tills vidare, ska tänka lite mer, så säger jag. . . Rädsla. Lite tråkigt, men jag kan säkert utveckla det snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar här. Jag börjar tänka mig att delar i det omöjliga soundet kan ha att göra med frekvenser över 20.000 Hz och under 20 Hz. Dessutom spelades på ett sådant sätt att basen upplevs som diskant och vice versa. All form av rythm skall vara transientlös medans långa svepande pads skall vara extremt rytmiska och transientrika. Stereosignaler upplevs som mono och monosignaler som bredare än universum. Rumsklanger skall låta som små badrum men med 20 sekunder långa decays.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantasin bygger på tidigare erfarenheter, varierade in i det oändliga. Därav kan du inte fantisera om sådant du aldrig tidigare erfarit och det är därför t ex utomjordiska livsformer är i (sci fi) liknande oss med armar, huvud etc.

Detta bekräftar att ditt "omöjliga sound" endast kommer vara en tes du aldrig kommer att kunna kan besvara då du inte kan fantisera/fundera fram det.

Om du sedan försöker skapa ett "nytt ljud/sound" bör det framföras i annat än hz då vi troligen har uppfatting om samtliga hörbara frekvenser, men då är det helt plötsligt inte ljud;)

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Pimmy var ju inne på att ändra titeln till något åt paradoxhållet i uppsatsen.Håller med Pimmy och Leon. ...och djbolton 😆

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag strävar efter är alltså att göra en helt vanlig poplåt, men med ett Omöjligt Sound. Det Omöjliga Soundet är, kanske aningen missvisande, inte ett omöjligt sound utan bara ett fruktansvärt svåruppnåt sound. Vägen dit är lång, farlig, klurig och ingentin för medelmänniskan. Bara en riktigt fullblodsidiot kan bege sig ut på jakten efter det Omöjliga Soundet. Lite som när Aladdin går ner i grottan efter lampan.

Steg ett är att ta reda på vad det omöjliga soundet egentligen är!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

får ingen av dem att funka..(f_n också-jag är ju nyfiken ju)

trycker du på frågetecknet på spelaren står det 00.00 speltid och länken står det error 404 på.

:rolleyes:

edit ; Ooops (404) står det t o m

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Woaw, verkligen vridet. Men jag gillar det på något underligt vis. X-primentiellt. Jag får återkomma med en riktigt kommentar ang. ljudet i morgon då jag har lyssnat i monitors istället.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner delvis detsamma som Dingis ovan-tänkte att det blir svårt att ge feedback på det omöjliga judet för då är det ju inte omöjligt längre.Men jag tycker fortfarande att frågeställningen är intressant att se vart det hela landar.Vill läsa litet mer kommentarer på det här !!!!

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på ditt utkast Carle.

Det finns så många möjligheter till ljudbearbetning tillgängliga idag så det första jag tänker när jag spelade upp låten var: lite pitchshifter, granulärsyntes, ringmodulation...

Poängen är inte att det var de verktygen du använt (du kanske nått ditt resultat med helt andra medel), utan att även en ljudbild konstruerad för att vara omöjlig går att bryta ned i beståndsdelar som sedan kan identifieras.

Det omöjliga soundet för mig vore något hyperrealistiskt, som är svårt att fatta att det faktiskt inte händer här och nu i samma rum som jag lyssnar i även efter andra och tredje omlyssningen.

Det skulle vara en overklig upplevelse och antagligen... helt omöjlig att uppnå. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Min prototyp bygger mycket på rytmiska pads och ostämda trummor med klippt attack. Autotune på masterbussen. På masterbussen ligger också ett reverb där rummets karaktär ständigt är i rörelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...