Jump to content
Annons

Mixer & Monitor + fråga


patrik

Recommended Posts

Nu har den månliga lönechecken kommit och den bränner i fickan värre än vanligt 😆

Är överlag rätt nöjd med det jag har i min "studio" men det jag saknar är egentligen ett par lagom bra monitorer och sen en mixer för sånginspelning.

Har kollat runt lite själv och hittade en mixer som jag tycker ser trevlig ut : Tapco by Mackie : 6306

Och som monitorer hade jag tänkt mig ett par M-Audio Studiophile BX8 eller kanske ett par Phonic P8A

Nu till frågorna, är dessa grejer bra? Ska inte ha några "live" instrument inspelade eller så. Vill bara kunna spela in lite sång och röster.

Sen undrar jag om ni vet om man får ett rent ofärgat ljud ur mixern eller måste man dra sladdarna direkt från ljudkortet till monitorerna för att få det rena ljudet. Jag vill nämligen kunna ha både hörlurar och monitorer inkopplade samtidigt men utan att det färgas. Och hur ska det kopplas ihop med ovannämda mixer? Ska man slänga in datorns utljud på en kanal på mixern och sen lägga monitorerna på Main Out och hörlurarna på Phones (<- säger sig självt kanske 😠 )

Jag har ett M-Audiophile 24/96 kort i burken och det verkar inte ha de bästa anslutningsmöjligheterna om man vill ha både och.

Kommentera gärna monitorerna och har ni något bättre förslag i samma prisklass (4-5000kr) så kom gärna med dem också.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
gzede (oregistrerad)

jag kan säga att mixern är i alla fall enligt mig väldigt prisvärd.

Bara en sån sak som att det faktiskt existerar kvalitétskänsla. Det gör det inte på t ex behringerbord. Kan göra en gämförelse, har nämligen både ett tapco och ett behringer 602.. (samma storlek mao). Behringerbordet har en riktig "mupp"-kontakt (typ mini-din/svideo) till strömmen, som e fepplig att få i. Tapcon har vanlig DC-kontakt. Alla behringerns rattar är olika tröga. På tapcon är dom lika. Behringern är kantig och plastig. Tapcon känns mycket mer gendigen.. 😉

bra köp säger jag. monitorerna har jag inte testat så dom vill jag inte uttala mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

BX8orna e nog inget vidare köp... lite för mycke pengar... tror ett par tannoy e bättre... va o testade ett par på en musik affär här i gbg... kommer dock inte ihåg vilka de va men de kostade ca 6 lakan för ett par o dom lät riktigt bra! funderar på o köpa dom om de inte blir en virus ist...

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

du har inte funderat på att skippa mixern helt och håller och lägga pengarna på en bättre preamp istället?, du får juh betala för mixerns alla finneser som du inte behöver så du skulle nog få mera preamp för samma pengar.

ang. montiorer så kan man nog få ett par Yamaha NS-10 för 5000kr om man har tur, 😉

/mike

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

att du kan köra monitorerna genom mixern är ju egentligen den bästa finessen.. (sen att de blir lättare att koppla in instrument och växla mellan dem är ju också trevligt)

jag har mixer till min dator enbart pga det.. smidigt att ha till lurar och monitorer, skitsnabbt gjort att växla emellan.. eller om man ska spela över en md (eller nått annat!) till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

sant...praktiskt är det med mixer på det sättet, dock så brukar juh budgetmixrar ha rätt kass monitorsektion som färgar ljudet på ett dåligt sätt. men men....allt handlar juh om vilka pengar kan spendera 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag som gammal "audiofil" vart mäkta imponerad av Bx5orna dvs de mindre än bx8orna riktigt fint och bra ljud tyckte dom spela skiten ur det mesta upp till 10 laxar som ja lyssnade på iallfall så ett par sånna har jag och är super nöjd kan skarpt rekomendera dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag som gammal "audiofil" vart mäkta imponerad av Bx5orna dvs de mindre än bx8orna riktigt fint och bra ljud tyckte dom spela skiten ur det mesta upp till 10 laxar som ja lyssnade på iallfall så ett par sånna har jag och är super nöjd kan skarpt rekomendera dom

hmm... har hört mycke skit om BX5/8:orna...

Link to comment
Dela på andra sajter

att du kan köra monitorerna genom mixern är ju egentligen den bästa finessen.. (sen att de blir lättare att koppla in instrument och växla mellan dem är ju också trevligt)

jag har mixer till min dator enbart pga det.. smidigt att ha till lurar och monitorer, skitsnabbt gjort att växla emellan.. eller om man ska spela över en md (eller nått annat!) till datorn.

...eller så köper du ett ljudkort som har inbyggd hörlursstärkare, preamps o volymkontroll.

Jag köpte en M-Audio OMNI/IO av det skälet. Den har två hörlursstärkare (med separata volymreglage), en volymkontroll för monitorerna, två hyggliga preamps (med volymreglage o pad), balancerade in- o utgånar o till o med möjlighet till sendeffekter.

Nu går det iofs att köpa ett FW410 o få ungefär samma funktionalitet. Det ska vara samma preamps i den, fast den har obalancerade utgångar o bara två analoga in (istf. 4 i OMNI Studion).

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj så många svar, tack! Måste försöka sammanfatta lite 🙂

Mixern är alltså ett bra val, om man nu inte vill ha en preamp. Dock känns det som att det är lika bra att köpa en mixer på en gång. Man vet ju aldrig, när som helst kanske man köper sig en synth eller något annat mysig man vill kunna koppla in och då är det ju bra att ha några extra kanaler med hjälp av mixern.

Monitorerna verkar det råda delade meningar om, hmm. Jobbigt. Finns det t.ex vissa monitorer som lämpar sig bättre för olika musikstilar?

T.ex om man göra techno och så kanske man ska ha ett par monitorer som är lite snällare i basen så man blir tvungen att dra på den lite så att den hörs? Bara en liten fundering.

Yamaha NS-10 har jag inte hört talas om, får ta och kolla in dem. 5000 kan jag lätt sträcka mig till i prisväg om de är bra, men du sa "om man har tur" menar du då att de ska vara beggade för 5 eller nya för 5?

Tack för era svar och jag hoppas man kan få några fler åsikter om monitorerna. Mixern verkar ju vara ett givet köp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror snarare att du behöver ha ordentligt med resurser i basen om du håller på med Techno - eftersom basen är viktig i den musikstilen och det därför är viktigt att veta vad som händer där. Ett par monitorer som har ett stort frekvensomfång ner i basen, är oftast att föredra framför ett system med sub, enligt min erfarenhet. Det finns lyckade lösningar med sub, men inte i de lägre prisklasserna...

Yamaha NS-10 blir du bara besviken på. Orsaken till att de betraktas som "studiostandard", är att Yamaha delade ut 1000st (eller om det var 1000 par) gratis till olika studios i reklamsyfte och därför syns de i väldigt många kända studios. I filmvärlden kallas det "product placement"... De låter inte alls kul förrän du har en perfekt mix - så de flesta som verkligen använder dem, har dem som referenser (precis som man referenslyssnar i stereon, i bilen, kassettradion etc...) - och inte som huvudsakliga mixningsmonitorer...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Tack för infon. Kan förstå varför de är så omåttligt populära då, t.o.m. lilla jag skulle ju älska en speciell monitor om jag fick den gratis 😉

Du har inga förslag på andra monitorer som är något att ha i 4-5000krs klassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes - ska du snickra techno så bör du definitivt ha lite botten i burkarna.

Jag har själv ett par Tannoy Active Reveal - funkade fin-fint o mixa rock i, men när jag började mecka med lite techno blev det väldigt tråkigt. Om inte annat ruggigt oinspererande. Tannoyerna går bara ner till 62Hz, o rätt mycket av tjongen i en technolåt ligger därunder.

Köpte därför en polare till dom (Tannoy Sub 10) o jösses vilken skillnad det blev! (Risken är att grannarna inte tyckte detsamma)

Såg att estrad hade ett sån't paket med Active Reveal + Sub för knappt 10000. Kan vara värt att lyssna på.

Ska du ha mycket botten för liten peng är det nog BX8:orna som gäller. Under 5 lök för ett par kan väl ändå inte anses som dyrt, som någon ovan skrev?

Jag lyssnade på BX8:orna när jag köpte tannoyerna, men valde tannoyerna för att jag tyckte dom hade bättre detaljrikedom o lät bättre. Har hört både bu o bä om BX8:orna

Jag har läst att högtalare med mindre element (och mindre bas) ska återge mellanregistret (som i hursomhelst är det viktigaste när man mixar) bättre, då membranen slipper arbeta i "onödan" med dom lägre tonerna. Kan inte uttala mig om det, men det låter rimligt.

Om du hade tänkt köpa NS-10:or så får du tänka på att dom är passiva o behöver en bra stärkare för att låta bra (eller så bra som dom nu kan låta), så även om du får tag i dom för en 5-7000, så får du nog räkna med ett par tusingar till för stärkare.

Som vanligt när det gäller monitorer - gå o lyssna i en butik, o när du lyssnar - lyssna inte bara i två minuter - ge det lite tid

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt när det gäller monitorer - gå o lyssna i en butik, o när du lyssnar - lyssna inte bara i två minuter - ge det lite tid

Tack för ännu ett utförligt svar. Dock var det en grej jag tänkte på....

Hur ska man lyssna på monitorerna då da? Hur vet man att de låter "rätt"? Ska man ta med sig något av ens egna verk och lyssna på eller finns det några "test" skivor man ska köra igenom?

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

i princip så är det väldigt svårt att ha ngt vettigt att säga om monitorer, finns inga som man kan säga är bäst, alla låter olika och alla tycker olika om monitorer. Det gäller att hitta en modell som DU mixar bäst på. Så man får prova sig fram. Bästa är om man kan få med sig några olika från en musikaffär och testa hemma. Göra en mix på en låt i varje monitormodell, och sen se vikken mix som låter bäst och där har du ditt val av monitor. 😄

/mike

Link to comment
Dela på andra sajter

i princip så är det väldigt svårt att ha ngt vettigt att säga om monitorer, finns inga som man kan säga är bäst, alla låter olika och alla tycker olika om monitorer. Det gäller att hitta en modell som DU mixar bäst på. Så man får prova sig fram. Bästa är om man kan få med sig några olika från en musikaffär och testa hemma. Göra en mix på en låt i varje monitormodell, och sen se vikken mix som låter bäst och där har du ditt val av monitor. 😄

/mike

Mmm, så sant. Dock tror jag att det blir lite svårt att låna hem en bunt olika monitorer, butiken kan ju vara orolig att jag inte kommer tillbaks med dem.

Kanske funkar om man pantsätter huset eller något 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet i alla fall ett märke som är "ofarliga" att köpa till vilken rigg som helst, eftersom de låter väldigt naturliga - men de ligger inte i riktigt rätt prisläge... 😄

Jag är supernöjd med mina ADAM P11A - men om jag skulle jobba mycket med Techno, så hade jag kanske valt P22A i stället, eftersom de går längre ner i basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)
Som vanligt när det gäller monitorer - gå o lyssna i en butik, o när du lyssnar - lyssna inte bara i två minuter - ge det lite tid

Tack för ännu ett utförligt svar. Dock var det en grej jag tänkte på....

Hur ska man lyssna på monitorerna då da? Hur vet man att de låter "rätt"? Ska man ta med sig något av ens egna verk och lyssna på eller finns det några "test" skivor man ska köra igenom?

för att testa så gå till en butik och be att få höra din skiva på olika monitorer. om dom inte behöver feppla för att byta vilka monitorer du lyssnar på (dvs så du kan växla fort mellan dem) så kommer du direkt höra stora skillnader. Hör du då inte skillnad på ett par BX8 och ett par skitdyra Event t ex, så köp BX8:an. Eller, om du hör stora skillnader så ta och sålla bort dom du inte har råd med och testa igen..

Man hör större skillnader på högtalare än vad många tror 😆😄

ang vad du ska spela för musik så ta något riktigt bra du har i din "genre", helst nått som du vet är producerat me hög precision..

Link to comment
Dela på andra sajter

Andras kommersiella produktioner som man har hört många gånger är nog bäst att använda som referens. Själv använder jag gärna bl a Michael Jackson's Liberian Girl för referenslyssning, eftersom den är enormt bra balanserad på alla sätt och inte innehåller för tät musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: ADAM monitorerna verkar ju fina, men när jag såg va de kosta satte jag frukosten i halsen 😆 De var lite över mitt kostnadstak. Men tack för tipset, skriver ner namnet och sparar tills den dagen då jag är rik och berömd 😄

gzede: Ok, tack. Ska se om jag hittar någon bra butik att göra detta i.

och Claes igen: Liberian Girl? Den är förståss jäkligt bra. Tror brorsan har den på CD, får ta och kolla upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

I'm back! 😎

Har kollat runt lite på Internet och sett va andra "techno-nördar" har i sina studios och sett att 'Behringer B2031 Truth' verkar vara en favorit bland många.

Kan de vara något att ha? När jag läst lite recensioner av dem så verkar de väldigt bra för sitt pris (runt 4500/paret).

Så va säger ni som vet mer än lilla mig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vicks (oregistrerad)

Jag har Behringers Truth. De är okej, men inte mer. De lämpar sig ganska bra för kristallklara, lite kyliga ljudbilder a la techno, men saknar den riktigt djupa bottnen - bör kompletteras med sub-bas. Det som gjort mig lite lack på dem är att "varm" musik - d.v.s. mycket energi i 300-1000 Hz grötar till ljudet i dem och gör det ganska svårmixat.

Skivor jag tycker låter väldigt mjuka och varma i vilken stereo som helst låter alltid jävligt grötiga i Behringer. De har liksom inte den defenition som krävs för att jobba fram en energi i det frekvensområde som skapar värmen i en låt. Däremot kan man säga att om man lyckas separera ljud och skapa en ljudbild i Truth, så är den fanimej separerad och tydlig på allt, om än ganska "kall". Å andra sidan handlar det om att lära sig sina monitorer, men Behringers förstår man sig inte på då man inte hör separationer som egentligen är ganska bra.

Om du har lite mer pengar är ett givet monitorval KRK V4, men där snackar vi uppemot 10 lax för ett par.

Istället för mixer kan du spana in någon mikstärkare med S/PDIF-utgång. Då blir du av med Audiophiles ganska trista omvandlare som har en tendens att skita till och inte korrekt återge basljud. Själv kör jag Mindprints DI-port för att bli av med att analoga signaler omvandlas till digitala just INUTI datorn (störningskälla). Den fungerar även som hörlursstärkare och kan ansluta monitorerna. Det är alltid bättre att köra in en digital signal utifrån in i ljudkortet och Audiophile-kortet har ju en S/PDIF-ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, tack så mycket vicks. F*n det här med att hitta ett par monitorer är tamigtusan inte lätt om man inte ska ta ett par för upp emot 10-15 tusen... Men det har ju tyvärr jag inte råd med på min lilla Post-lön 🙂

Ska kolla in den andra grejen du rekomenderade också. Klockan är typ 5:30 nu och jag är lite seg i huvet så jag vet inte om jag uppfattade allt korrekt, får läsa igenom det igen när jag kommer hem från jobbet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...