Jump to content
Annons

Gratis mixning/mastering


DennisMusic

Recommended Posts

Erik80 (oregistrerad)

När jag mastrar gratis blir det förmodligen bättre än om de flesta av forumets "jag-mastrar-och-mixar-din-musik"-signaturer gör det.

Å fan! Får vi höra nåt du mastrat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte nödvändigtvis. När jag mastrar gratis blir det förmodligen bättre än om de flesta av forumets "jag-mastrar-och-mixar-din-musik"-signaturer gör det. För mig är det politiskt, jag jobbar gratis så mycket som jag bara hinner.

det är bara att visa oss...

politiskt... haha.. Vissa har ju ambition att jobba heltid med att spela in osv.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är ett bra...Det låter som ett erbjudande till ett kul och spännande samarbete..Jag behöver också erfarenhet och tycker att det är spännande och lärorikt med samarbeten

Har tyvärr inget matriel just nu men hör av mig efter jul till dig får se om vi kan få till något..

:rolleyes:

Låter intressant, hör av dig då så kan vi kolla på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det verkar som denna tråd spårar ur till att handla om en annan frågeställning egentligen. Så jag ber er hålla er till ämnet och om ni vill ta tag i frågan " att arbeta gratis för att skaffa sig erfarenhet, fördelar/nackdelar så ta gärna det i en egen tråd. KAn dock vara en intressant frågeställning som inte är helt självklar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jo men säg att killen tar 3-500:-/dag då kan inte kunden kräva en proffsig slutprodukt som när en studio tar 8000/dag. man får ju vad man betalar för.

Så jag står fortfarande för att man alltid skall ta betalt även om det är en liten summa.

Ja ett stort problem i musiksverige är att det alltid finns någon som gör det gratis.

Hur ska man kunna konkurrera med gratis?

Att göra sådana här jobb gratis gör att folk som faktiskt lägger ner pengar och tid i sina studios till slut får lägga ner.

Riktigt bra studios är ju utrotningshotade då det finns så många billiga möjligheter att göra det hemma i sovrummet.

Detta gör ju också att kvalitén sjunker, det finns ju skäl till att det kostar för att få det bra!

Detta gäller ju även om man som artist/musiker försöker klara sig på att spela; Det finns alltid någon som är billigare eller gratis vilket gör att det blir mindre och mindre arrangörer och klubbägare som är villiga att ge vettigt betalt. Idag ska man ju vara "tacksam" om man får spela på ett ställe. Och inte gnälla över det faktum att klubbägaren tjänar en massa pengar på att man levererar en produkt och drar folk.

Till slut kommer det inte att gå att överleva varken som producent eller musiker och kvalitén kommer att försvinna.

Jag säger inte att allt ska kosta en massa pengar eller att man ska ta överpriser.

Men det här är ett hantverk! Vi är hantverkare! Vi förtjänar att få betalt för det jobb vi gör!

Undervärdera inte ditt arbete, för då undervärderar du alla andras arbete!

Det handlar inte om pengar, det handlar om att få musiken som profession att överleva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ett stort problem i musiksverige är att det alltid finns någon som gör det gratis.

Hur ska man kunna konkurrera med gratis?

Att göra sådana här jobb gratis gör att folk som faktiskt lägger ner pengar och tid i sina studios till slut får lägga ner.

Riktigt bra studios är ju utrotningshotade då det finns så många billiga möjligheter att göra det hemma i sovrummet.

Detta gör ju också att kvalitén sjunker, det finns ju skäl till att det kostar för att få det bra!

Detta gäller ju även om man som artist/musiker försöker klara sig på att spela; Det finns alltid någon som är billigare eller gratis vilket gör att det blir mindre och mindre arrangörer och klubbägare som är villiga att ge vettigt betalt. Idag ska man ju vara "tacksam" om man får spela på ett ställe. Och inte gnälla över det faktum att klubbägaren tjänar en massa pengar på att man levererar en produkt och drar folk.

Till slut kommer det inte att gå att överleva varken som producent eller musiker och kvalitén kommer att försvinna.

Jag säger inte att allt ska kosta en massa pengar eller att man ska ta överpriser.

Men det här är ett hantverk! Vi är hantverkare! Vi förtjänar att få betalt för det jobb vi gör!

Undervärdera inte ditt arbete, för då undervärderar du alla andras arbete!

Det handlar inte om pengar, det handlar om att få musiken som profession att överleva.

Du kan delvis ha rätt, men man kan ju också jämföra det med att vara lärling (fast utan att ha en mästare som guidar en)......göra jobb och se erfarenheten/referenserna/potentiell marknadsföring som sin lön. Att inte ta betalt är inte alltid att undervärdera sig själv....det är att värdera andra saker än just kortsiktiga pengar i fickan. Jag har gjort många "gratisjobb", men bara för att man sett möjligheten att å ut sitt namn på saker för att det senare skall leda till mera jobb, som i sin tur kan generera snäppet mera/större pengar. Man måste ju på något sätt locka till sig kunder för att få erfarenhet......när man har gjort några komersiella jobb och visat vad man går för, och kunder kommer för att dom faktiskt gillar det man gjort tidigare, då kan man börja tänka på hur mkt man skall kosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan delvis ha rätt, men man kan ju också jämföra det med att vara lärling (fast utan att ha en mästare som guidar en)......göra jobb och se erfarenheten/referenserna/potentiell marknadsföring som sin lön. Att inte ta betalt är inte alltid att undervärdera sig själv....det är att värdera andra saker än just kortsiktiga pengar i fickan. Jag har gjort många "gratisjobb", men bara för att man sett möjligheten att å ut sitt namn på saker för att det senare skall leda till mera jobb, som i sin tur kan generera snäppet mera/större pengar. Man måste ju på något sätt locka till sig kunder för att få erfarenhet......när man har gjort några komersiella jobb och visat vad man går för, och kunder kommer för att dom faktiskt gillar det man gjort tidigare, då kan man börja tänka på hur mkt man skall kosta.

Jovisst givetvis har du en poäng.

Jag har också gjort många gratisjobb och det är ju nödvändigt för att få något form av kontaktnät.

Problemet som jag ser är kanske att folk blir mindre villiga att betala för vad det är värt, snarare än att folk gör det gratis.

Jag menar inte att DennisMusic inte får ut något utav det, utan att marknaden lär sig att det finns folk som gör det gratis eller nästintill och därmed inte vänder sig till de som har lagt ner mycket tid och pengar på sitt yrke.

Och det blir ju en ond cirkel som jag tror kanske kommer hjälpa det nedåtgående behovet av expertis och skickliga hantverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy tusan vilken förstörd tråd. Har ni mycket att säga till varandra finns det andra sätt.

Hur som helst vilken genre jobbar du inom? Har du nått som du har mixat? Så man får höra lite.

Vilket program jobbar du i?

Ja du har rätt, givetvis ska man få lägga upp en sådan här tråd utan att det blir ett jvla liv.

Jag blev bara medryckt i diskussionen som jag tycker är väldigt intressant.

Men den hör ju, helt rätt, hemma i en egen tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mitt namn är Dennis, jag har mixat och producerat musik i ett par år.

Det har mest varit en grej på sidan om, men jag känner nu att jag vill ta det lite längre.

Därför erbjuder jag mig att mixa era låtar för att få mer erfarenhet samt referenser.

Givetvis begär jag ingen ersättning utan gör allt ideelt.

Det finns alltså ingenting att förlora.

Har jag glömt något? Var inte rädd att ställa frågor!

Hoppas det låter intressant!

Mvh Dennis

Du skulle kunna få göra de på min senaste låt 🙂 Hör av dig på nomentory@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
  • 1 månad senare...

Mäh, låt han mixa gratis. De som inte har råd att betala för en mix är inte förlorade kunder. Det kanske upptäcker att det är smidigt att få sina låtar mixade av någon annan, och bestämmer sig nästa gång för att lägga lite pengar på det, för att få bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lägger man ribban på sin egen musik om man tycker den förtjänar en gratismix av någon som öppet säger sig sakna erfarenhet? Vilken resultat hoppas man uppnå?

Vart ligger förlusten i att testa? Det finns nog många hemmafnulare som aldrig kommer bli bra mixtekniker, men ibland springer man på nån talangfull jävel som sopar mattan med många som har det som levebröd....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...