Jump to content
Annons

Äntligen händer det!


MisanthroPunk

Recommended Posts

Annons
Om jag får med en låt och den säljs i platina, då kommer jag skicka en hundring å en triss lott till er... jawh.. Då får jag väl se va för kul jag har på studioburken.

det var väldigt snällt av dig! 😉

ja gör så, det ska bli intressant att får höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låtar spelas på radio (vi ska skicka promos lite varstans, så det är ju fullt möjligt) så borde det väl funka så att artisten får in pengarna? det borde gå att lösa på något sätt. ska läsa på mer i det ämnet!

Varför inte STIM? 😳

Jo, alltså. stim borde ju funka utmärkt.

jag behöver bara läsa på mer om ämnet. nu var jag otydlig igen. 😄

Ok, det verkar inte helt genomtänkt det här, men det utesluter såklart inte att det är en bra idé. 😉

Jag utgår från att man inte lämnar över några rättigheter till er label, vilket innebär att respektive upphovsman kan regga sitt verk själv på STIM (förutsatt att man är ansluten) och på så vis få ersättning om låten skulle spelas offentligt (förutsatt att det rapporteras till STIM förstås).

"rock, punk, elektronika/synth, triphop, dansmusik och konstmusik, hårdrock och närliggande genrer, men alla bidrag är välkommna" är ju ganska omfattande.. 😉 spelar det roll om sång är på svenska eller engelska?

edit: vad räknas som konstmusik förresten? humorpop, räknas det dit? 😛

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Om låtar spelas på radio (vi ska skicka promos lite varstans, så det är ju fullt möjligt) så borde det väl funka så att artisten får in pengarna? det borde gå att lösa på något sätt. ska läsa på mer i det ämnet!

Varför inte STIM? 😲

Jo, alltså. stim borde ju funka utmärkt.

jag behöver bara läsa på mer om ämnet. nu var jag otydlig igen. 😄

Ok, det verkar inte helt genomtänkt det här, men det utesluter såklart inte att det är en bra idé. 😉

Jag utgår från att man inte lämnar över några rättigheter till er label, vilket innebär att respektive upphovsman kan regga sitt verk själv på STIM (förutsatt att man är ansluten) och på så vis få ersättning om låten skulle spelas offentligt (förutsatt att det rapporteras till STIM förstås).

"rock, punk, elektronika/synth, triphop, dansmusik och konstmusik, hårdrock och närliggande genrer, men alla bidrag är välkommna" är ju ganska omfattande.. 😆 spelar det roll om sång är på svenska eller engelska?

edit: vad räknas som konstmusik förresten? humorpop, räknas det dit? 😛

klart det är en bra idé! vi håller bar på att spåna, samtidigt som vi vill vara effektiva, därför annonserar vi ut det redan nu, när vi har ekonomin säker.

så sant, STIM-rättigheter bör tillhöra musikern i fråga!

ja, vi är eg. öppna för alla genrer.. och alla språk. även franska och tyska. eller armeniska, om det ska vara så.

tja, doktor kosmos och miss universum räknas av några som humormusik, jag ser det som populär konstmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

antagligen så kommer vi det.. vad är din åsikt om det hela?

Ni borde det ja.. 7% är ju inte så mycket heller. Jag gillar alla svar och är mycket intresserad av att delta. Kan vi dessutom få skivor billigt att sälja själva så är dealen klockren, för mig iallafall.

Skriver och frågar om demoadressen på en gång. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

antagligen så kommer vi det.. vad är din åsikt om det hela?

Ni borde det ja.. 7% är ju inte så mycket heller. Jag gillar alla svar och är mycket intresserad av att delta. Kan vi dessutom få skivor billigt att sälja själva så är dealen klockren, för mig iallafall.

Skriver och frågar om demoadressen på en gång. 😆

det låter bra det! trevligt att du tycker att det här är en bra ide!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag tycker det är ett himla gnäll här... Folk klagar på hur musikbranschen ser ut idag men när någon vill göra ngt åt det gnäller folk på det i stället... Ni som inte är intresserade kan ju hålla er utanför! (Nej, jag menar inte er som ställer seriösa frågor)

jag spelar i ett band som kanske är intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag tycker det är ett himla gnäll här...

det ligger nog i människans natur, tyvärr 😆

jag spelar i ett band som kanske är intresserade.

kolla upp det med ditt band. du kan ju samtidigt maila mig, så kan jag skicka adressen ifall att.

mvh. stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får med en låt och den säljs i platina, då kommer jag skicka en hundring å en triss lott till er... jawh.. Då får jag väl se va för kul jag har på studioburken.

BTW, Max.... borde du inte vara glad idag? Det är ju din namnsdag! 😲 Så.. Grattis! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur ni har tänkt er det hela men det vore mycket bra om varje deltagande artist kunde få med kontaktinformation i inlagan..

jo. det hade vi tänkt ha med. beroende på hur mycket plats jag lyckas spara undan i bookleten så kommer antingen varje band/artist ha sin egen kontaktinfo, eller så kommer man kunna kontakta banden via skivbolagets mail..

det beror på funktion kontra snygg formgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

vi får ekonomiskt stöd från kulturungdom nog för att fixa cd-pressen plus viss promotion. men studioinspelningar får banden stå för, tyvärr. har vi tur så kommer vår ekonomiska situation förbättras lagom till andra, tredje eller fjärde samlingsplattan.

låter det intressant?

You've got mail... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När, ungefär, beräknar ni att det första släppet blir av? Jag förstår att det beror på när ni fått in nog med låtar och allt sådant men någon slags tidsplan finns väl.. Inom två månader, inför sommaren, lagom till jul? 🙂

inom två månadet låter som det mest troligast alternativet, vi harfått in massvismed materialochmer kommer in. sen lär det ju gå ett tag innan vi fått in pengar nog för att släppa en andra skiva, men det lär vi märka. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah.. jag fortsätter utfrågningen; hur många exemplar av den första skivan har ni tänkt att pressa? Minst 500 antar jag om priset vid försäljning ska hållas nere kring femtiolappen.

Vidare, när ni väljer vilka låtar som kommer med på skivan, vad tar ni då hänsyn till? Främst egenheter eller hög kvalité? Skivans helhet? Om ni känner artisten/gruppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Vi är mest intresserade av rock, punk, elektronika/synth, triphop, dansmusik och konstmusik, hårdrock och närliggande genrer, men alla bidrag är välkommna.

Kommer det vara så många olika genrer på skivan?

och blir den inte i så fall rätt svår att sälja?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ah.. jag fortsätter utfrågningen; hur många exemplar av den första skivan har ni tänkt att pressa? Minst 500 antar jag om priset vid försäljning ska hållas nere kring femtiolappen.

Vidare, när ni väljer vilka låtar som kommer med på skivan, vad tar ni då hänsyn till? Främst egenheter eller hög kvalité? Skivans helhet? Om ni känner artisten/gruppen?

ja, det blir troligtvis över 500, men kulturungdom måste få sitt sagt i den frågan först för att jag ska kunna ge ett säkert svar.

om vi känner artisten är ovesäntligt, vi försöker få ett kvalitativt samlingsalbum med representation av både kreativitet och bra ljudkvalitet

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är mest intresserade av rock, punk, elektronika/synth, triphop, dansmusik och konstmusik, hårdrock och närliggande genrer, men alla bidrag är välkommna.

Kommer det vara så många olika genrer på skivan?

och blir den inte i så fall rätt svår att sälja?

vi har tänkt ut det där. vi släpper temaplattor, med musik i närliggande genrer.

kulturungdom vill att vi först släpper en med punkorienterad musik, andra skivan är upp till oss.. det beror på hur mycket kvalitativt material vi får in som skulle gå att sälja till en målgrupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...