Jump to content
Annons

Äntligen händer det!


MisanthroPunk

Recommended Posts

Efter mycket slit och letande efter kontakter har vi äntligen fått ihop vad vi behöver för att släppa samlingsskivor med okända, nya, osignade artister!

Intresserade av att vara med på en samlingsplatta med vår nybildade label, Tvärred Records?

Vi är mest intresserade av rock, punk, elektronika/synth, triphop, dansmusik och konstmusik, hårdrock och närliggande genrer, men alla bidrag är välkommna.

Frågor?

kontakta Steffolarsson@hotmail.com

Vi gör det här för att hedra ett tidigare lokalt skivbolag från mitten av nittiotalet; Snorgrönt Records. Ev. Profit är till för att släppa fler plattor, inge pengar ska minsam hamna i privata fickor!

Vi är understödda av Föreningen Kultur-ungdom.

/mvh. Steffo och Pelle på Tvärred Records

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Efter mycket slit och letande efter kontakter har vi äntligen fått ihop vad vi behöver för att släppa samlingsskivor med okända, nya, osignade artister!

Intresserade av att vara med på en samlingsplatta med vår nybildade label, Tvärred Records?

Vi är mest intresserade av rock, punk, elektronika/synth, triphop, dansmusik och konstmusik, hårdrock och närliggande genrer, men alla bidrag är välkommna.

Frågor?

kontakta Steffolarsson@hotmail.com

Vi gör det här för att hedra ett tidigare lokalt skivbolag från mitten av nittiotalet; Snorgrönt Records. Ev. Profit är till för att släppa fler plattor, inge pengar ska minsam hamna i privata fickor!

Vi är understödda av Föreningen Kultur-ungdom.

/mvh. Steffo och Pelle på Tvärred Records

Eventuell profit som ni gör eller som låtskrivare/artister gör?

Pratar vi om skivförsäljning? I så fall har väl låtskrivare/artister rätt till ersättning?

Eller är det inte fråga om någon försäljning, utan bara gratisdistribution?

Men om det spelas i radio någonstans blir ju pengafördelning ändå inblandad!?

Hmmm....jag tror kort sagt bara att jag är ute efter att få höra en utveckling av "förslaget"..... 😆

Men idén låter deffinitvt som något som kan behövas....

Vet att Swemix, eller vad de nu heter idag, som Denniz Pop var inblandad i, kör på något liknande......demoplattor för dance/techno/trance-musik som distribueras ut till DJ's och bolag osv osv.....och blir lite av en inkörsport för den genren....

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tyvärr en obehaglig ovana att

få en slant när jag säljer en platta,

så detta var inget för mig !

Om du tycker att ovanan är obehaglig så är ju det här något för dig.

Då slipper du detta obehag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi om skivförsäljning?

"Intresserade av att vara med på en samlingsplatta"

I så fall har väl låtskrivare/artister rätt till ersättning?

"Ev. Profit är till för att släppa fler plattor, inge pengar ska minsam hamna i privata fickor!"

😆

Man kan ju fråga sig om STIM/NCB kommer att få pengar, dock. Annars göre ju sig STIM-anslutna icke besvär.

..

Bra grej det här, vill jag lägga till. Frågorna beror på ett genuint intresse. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi om skivförsäljning?

"Intresserade av att vara med på en samlingsplatta"

I så fall har väl låtskrivare/artister rätt till ersättning?

"Ev. Profit är till för att släppa fler plattor, inge pengar ska minsam hamna i privata fickor!"

😉

Man kan ju fråga sig om STIM/NCB kommer att få pengar, dock. Annars göre ju sig STIM-anslutna icke besvär.

..

Bra grej det här, vill jag lägga till. Frågorna beror på ett genuint intresse. 😆

!?

Vad menar du? 😆

Menar du att mina frågor är besvarade i det första inlägget?

Eller vad? För det tycker inte jag, därav själet till mina frågor!?

Samplingsplatta betyder väl inte att den inte kommer att säljas? eller? ****totalförvirrad****

Hoppas ni alla har en underbar helg just nu! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
inge pengar ska minsam hamna i privata fickor!

jag har tyvärr en obehaglig ovana att

få en slant när jag säljer en platta,

så detta var inget för mig !

Jag har tyvärr en obehaglig ovana att dra in mad cash när jag skriver en låt...

Är ert koncept helt utarbetat?

Vem tjänar pengarna på artistens/låtskrivarens material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny:

Vem tjänar pengarna på artistens/låtskrivarens material?

Är jag helt trög eller besvaras inte din fråga i det första inlägget?

Ev. Profit är till för att släppa fler plattor
.. skivbolaget tar alltså pengarna och använder dem till att släppa ännu en och ännu en samlingsplatta tills varenda krona är borta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Är jag helt trög eller besvaras inte din fråga i det första inlägget?

Jo just det.

Att man ska kontakta Beppo för mer infomation...

sorry, jag gick i spinn innan jag han läsa det.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, ska kort försöka svara på huvudfrågan som jag var OTROLIGT otydlig i, skäms på mig.

Alla pengar som vi som skivbolag kan tänkas dra in går till att släppa nya skivor, mao ett helt ideelllt arbete utan inblanding av (för vår del) personlig vinning.

vi har dock tänkt ut en lösning för att artister ska få sin del.

Alla artister som vill har möjlighet att köpa upp x antal skivor med ett pris som är runt 20:- skivan. den är tänkt att säljas för 40-60. vi har inte bestämt detta ännu (ytterligare ett svar: planen är inte helt utarbetad), men det finns iaf en möjlighet för artister att få ut pengar av det hela om dom bara orkar marknadsföra sig själva.. ett fin gammalt recept som vi lånat från sen nästan 10 år tllbaka nerlagda punkbolaget snorgrönt records, som hade ungefär samma idéer om saker och ting som vi.

Om låtar spelas på radio (vi ska skicka promos lite varstans, så det är ju fullt möjligt) så borde det väl funka så att artisten får in pengarna? det borde gå att lösa på något sätt. ska läsa på mer i det ämnet!

I västra götaland står Kulturungdom (ideell förening) för distrubition till butiker.

jag letar just nu fler liknande kontakter.

hoppas jag skrivit utförligt nog, om oklarheter kvarstår så är det bara att ta och fråga!!

mvh. Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låtar spelas på radio (vi ska skicka promos lite varstans, så det är ju fullt möjligt) så borde det väl funka så att artisten får in pengarna? det borde gå att lösa på något sätt. ska läsa på mer i det ämnet!

Varför inte STIM? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låtar spelas på radio (vi ska skicka promos lite varstans, så det är ju fullt möjligt) så borde det väl funka så att artisten får in pengarna? det borde gå att lösa på något sätt. ska läsa på mer i det ämnet!

Varför inte STIM? 😳

Jo, alltså. stim borde ju funka utmärkt.

jag behöver bara läsa på mer om ämnet. nu var jag otydlig igen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig rätt i mina tidigare inlägg.....det är absolut inte så att jag frågar för att kritisera.....eller något sådant! Grundiden är klockren tycker jag.....det bara ligger i min natur att ifrågasätta.... 😛

😛

det är bara bra, sånt gillar jag.

ifrågasätt på bara! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor:

Har ni någon som masterar skivan?

Kommer ni att pressa eller bränna?

Kommer ni att trycka omslaget?

Kommer ni att betala till NCB (typ 7%)?

😳

några svar:

jag kan mastra skivan digitalt, men jag ska kolla upp om tryckbolaget kan fixa det istället, då dom borde kunna fixa det snyggare än jag. dom lever ju på det i sådana fall.

vi kommer pressa.

jag kommer designa omslaget, tryckbolaget kommer att trycka upp det.

huruvida vi ska ta hjälp av NCB ska jag diskutera med pelle nästa gång vi ses IRL, men antagligen så kommer vi det.. vad är din åsikt om det hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, Hammagrella är gärna med på plattan. Behöver inte en spänn för det! Kör hårt! 😳

skriv ett meddelande till steffolarsson@hotmail.com så skickar jag adress att skicka in promo till. eller skriv upp din mail här i tråden..

vi hörs! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låter intressant! Hur kommer ni att klara pengarna till första releasen? Är det "som vanligt" när det gäller demobandssamlingar, att artisterna som vill va med får betala eller fixar ni det ändå?

vi får ekonomiskt stöd från kulturungdom nog för att fixa cd-pressen plus viss promotion. men studioinspelningar får banden stå för, tyvärr. har vi tur så kommer vår ekonomiska situation förbättras lagom till andra, tredje eller fjärde samlingsplattan.

låter det intressant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Va brunt! Får man inga pengar?... Nån får ju pengar för denhär cd:n när den säljs.. Tänk om den säljer platinum? Kommer ni starta en frivilligorganisation som ger ut gratis CD forever? Bah...

Annars, hur gör man för å få va med? skummade bara igenom tråden så jag har väl missat nåt, men jag e inte på läshumör nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va brunt! Får man inga pengar?... Nån får ju pengar för denhär cd:n när den säljs.. Tänk om den säljer platinum? Kommer ni starta en frivilligorganisation som ger ut gratis CD forever? Bah...

Annars, hur gör man för å få va med? skummade bara igenom tråden så jag har väl missat nåt, men jag e inte på läshumör nu.

tja, om du läser igenom hela alltet så får du nog de flesta svar, men jag kan nog skriva lite till:

vilka som får pengar när cdn säljs: distrubitörerna (vilket även innefattar artisterna). jag får inte ett öre, och inte pelle heller.

jag tror inte den kommer sälja platinum, men om så är förutsättningen så är det ju bara att fortsätta pumpa ut kvalitativa skivor med ännu bättre promotion osv.

jag och per tycker liksom bara att det är dags att göra något eget åt dagens musikindustri, som bevisligen har sina fel och brister.

vi kanske inte gör någon stor skillnad, men vi agerar iaf. 😉

för att få vara med så skickar man en demo/promo till mig eller pelle.

jag skickar en adress om du skriver till steffolarsson@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...