Jump to content
Annons

Tänker ni genre när ni skriver musik


Germer

Recommended Posts

Hmm, jag funderar lite på om du menar att det finns allmäna riktlinjer för vad som är lämpligt inom musik, eller om du menar personliga riktlinjer om vad man själv tycker är lämpligt?

Skulle du anse det som lämpligt att spela in ett djurs dösskri och ha med det i produktioner, och kalla det "musik"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hela din utgångspunkt börjar i att man skapar för att uppnå ett resultat inom en genre

Jag hänger nog inte riktigt med vad du menar där... Jag läser meningen om och om igen, och kommer hela tiden fram till att "Ja, precis! Och?"

What's your point?

(Jag måste dessvärre avlägsna mig en stund — och kommer förmodligen inte tillbaka innan du "stämplar" ut i vanlig ordning klockan 17.00. Men när jag kommer hem ska jag hälla upp en MM — så, skål, och så fortsätter vi på måndag!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh... Nu var du sådär unikförklarande igen... Ingen låt låter likadant, även i den mån den kan placeras i en genre.

Jisses.

Elektronisk musik är lika mycket en genre som en gitarr är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektronisk musik är lika mycket en genre som en gitarr är.

Ouch!

OK, nu undrar jag... Sa du det där för att försöka dig på en smygförolämpning på min bekostnad, eller för att du på fullaste allvar tror att jag inte förstår innebörden av begreppet genre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott! Jag har dock "bara" käkat de vi kallar Non Stop, och vanliga M då...

De är goda! 🙂

MM i mitt fall syftade på lite "manligare" prylar: Marker's Mark (bourbon whiskey). Jag brukar normalt köra JD, men Demondestillatören tipsade om MM.

Och så fick Nattvaktaren rätt igen — många trådar mynnar ut i ovidkommande whiskey-snack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig lyssnat på varken Journey eller Genesis. Är inte det skumt?

Njae... Jag har äran att spela tillsammans med fyra riktigt vassa musiker; vi är en gubb-konstellation som går undernamnet Hellvalla Burn. Vi har skrivit några låtar som enligt några journalister/recensioner påminner om Molly Hatchet och Blue Öyster Cult. Det är en komplimang! Men jag kan garantera dig att låtskrivarna INTE hämtade någon inspiration från dessa band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger nog inte riktigt med vad du menar där... Jag läser meningen om och om igen, och kommer hela tiden fram till att "Ja, precis! Och?"

What's your point?

min poäng är väl att alla inte har samma utgångspunkt helt enkelt

och tur är väl det - hur hade du annars haft möjlighet att sikta mot genren 80-tals hårdrock?

det fanns ju liksom inte innan 80-talet och nån måste ju tänkt lite utanför ramarna att skriva för rådande genre då det begav sig

och så vidare bakåt genom musikhistorien till bankandet på trädstockar

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte ha i huvudet "Nu vill jag skriva någon Country-låt", men kan däremot tänka att nu vill jag skriva något som den här country-låten! Sen kan det hamna lite här och var. Det är kul ibland att försöka skriva i olika genrer, mest för övnings skull då. Annars brukar det väl bara poppa fram någon idé som man leker vidare på och så brukar jag lyssna runt för att se vad man kan blanda till, ska gitarrslingen vara crunchy och liggaa på elektronisk musik med perfekt timing, eller ska jag få instrumenten att vackert drunka i varandra som en låt tagen från Elizium-plattan, osv.

Om jag någon gång sätter ihop ett album kommer jag försöka hålla alla låtar relativt lika varandra, jag har märkt att mina låtar brukar vara i samma stuk när jag skriver 3-4 stycken, sen ändras stuket, har dock testat att skriva om låtar för att de ska hamna mer i samma stuk och det har faktiskt gått förvånansvärt bra.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...