Jump to content
Annons

Tänker ni genre när ni skriver musik


Germer

Recommended Posts

Fast i och med att min musik inte låter likadant från fall till fall, förutom i den mån att den är elektronisk

Eh... Nu var du sådär unikförklarande igen... Ingen låt låter likadant, även i den mån den kan placeras i en genre.

Jisses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi kanske får fastställa vad en 'genre' är för något innan vi fortsätter den här diskussionen 🙂

Det är i den betydelsen jag använder ordet i alla fall inget som måste ha ett namn för att existera. En vag idé om ett sound är också vad jag skulle kalla genre, även om man inte kan säga "det här är psychtrance".

Link to comment
Dela på andra sajter

För tydlighetens skull: De som får en kick av att skriva "slump"-låtar — grattis! Jag säger inte att det är något fel — bara att det är slöseri med tid. Och i vissa fall talang.

Att inte skriva låtar på det sättet är slöseri med talang.

Tycker man om att jobba vid löpande bandet kan man ju tänka format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man om att jobba vid löpande bandet kan man ju tänka format.

Jag är tveksam på att någon i den här tråden skulle hålla med om att de jobbar "vid löpande bandet". Såvida du inte direkt syftar du på någon här som du anser gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh... Nu var du sådär unikförklarande igen... Ingen låt låter likadant, även i den mån den kan placeras i en genre.

Jisses.

Men jisses på dig själv, läs vad jag skriver innan du kommer med sådana kommentarer 🙂.

Jag har inte påstått att mina låtar är unika i jämförelse med andras. Jag siktar däremot på att göra något nytt, i jämförelse med vad jag gjort tidigare, varje gång jag gör en ny låt, snarare än att jämt ligga i samma, av folk fastställda, genre.

Sen kanske detta ändras med tiden, men så är det just nu iaf. Dock vet jag nog att jag inte kommer försöka göra musik efter mallar som andra satt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i den betydelsen jag använder ordet i alla fall inget som måste ha ett namn för att existera. En vag idé om ett sound är också vad jag skulle kalla genre, även om man inte kan säga "det här är psychtrance".

Aha! Okej...

Link to comment
Dela på andra sajter

för att utröna detta skulle jag vilja be om herrns definition av tid.

Herrn tycker inte att det är slöseri med tid, eftersom det ger herrn något. Herrn försökte däremot göra sig lustig över 'slöseri med tid'-argumentet med att påpeka att det är isåfall ett slöseri med tid att sitta här och käbbla istället för att skriva musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herrn tycker inte att det är slöseri med tid, eftersom det ger herrn något. Herrn försökte däremot göra sig lustig över 'slöseri med tid'-argumentet med att påpeka att det är isåfall ett slöseri med tid att sitta här och käbbla istället för att skriva musik.

😄

det var ironiskt, hehe. Däremot ska jag faktiskt iväg och repa nu, så det blir musik för hela slanten ikväll.

Om det är någon som är intresserad och befinner sig i Stockholm så kommer jag att lira på 44an imorgon! kika

förbi på lite skönt mangel och billig pilsner. inträde typ 60 spänn kanske, bira för en tjuga.

väl mött!

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte påstått att mina låtar är unika i jämförelse med andras.

Jodå, ser du, det har du visst: "Om mina låtar blir som andras så är det mer av än slump, än av att jag medvetet kopierar". Med andra ord: Om din nya låt mot förmodan skulle låta som någon annans, så har du fräckheten att hellre skylla på slumpen än det faktum att dina förebilder har suttit och plinkat fram låtar som du rimligen har inspirerats av.

Är det förresten inte ett oerhört slöseri med tid att sitta här och käbbla istället för att skriva musik? 😉

Jo, det hade det varit om jag skrev inlägg som bara jag själv hade kunnat läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är en försvinnande liten andel — plus Claes, då — som gör musik för endast sin egen och för skapandets skull.

ska man behöva slå dig på fingrarna direkt?

claes kan nog få ingå i den lilla andelen

men framför allt så var det inte skapandet utan framförandet det gällde

det är skillnad

En offentlig, aktiv musiker — som t.ex. spelar i ett band, eller på annat sätt skriver musik som ska nå ut till en bestämd publik — kan väl för fan inte sätta sig ner helt utan riktlinjer och skriva något och "bara låta det bli vad det vill av sig självt", annat än om låtskrivaren har mycket tid över i sitt liv att slå ihjäl.

du menar att du inte kan?

varför skulle inte nån annan kunna det?

och varför skulle man helt sakna riktlinjer bara för att man inte skriver för en specifik genre?

varför utgår du från att publiken ska vara bestämd?

och varför skulle det ta längre tid att dra ihop nånting när man inte begränsas av anpassning till en specifik genre?

jag tror du pratar mer om dig själv å mycket mindre allmänt om "hur det är"

å det är väl helt ok bara du är medveten om det

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här inne vill få det att låta som att de är helt utom yttre påverkan när de skriver något nytt.

men snälla vallé

att influeras eller vara påverkad av nåt är väl för faan inte samma sak som att skriva för en specifik genre heller?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i den betydelsen jag använder ordet i alla fall inget som måste ha ett namn för att existera. En vag idé om ett sound är också vad jag skulle kalla genre,

nja

(konst, film, litteratur, musik) sort; samling verk vilka räknas som samma typ då de delar vissa egenskaper

Det finns många genrer inom film, till exempel: drama, thriller, action och science fiction.

jag tror inte att färg är en genre inom film tex

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaaa! Nämna namn, nämna namn!

Egentligen ALLA som lägger band på sig själva och stoppas i sin kreativa utövning enbart för att de nödvändigvis måste passa in i en viss typ av genre och i synnerhet om vi talar om subgenrer. Ju mer avgränsat ju sämre. ALLA de som t.o.m. väljer bort musikinstrument av olika slag, bara för att de inte är typiska för en viss genre.

Som att ha en hel målarlåda och bara få använda två färger.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1. du menar att du inte kan?

2. varför skulle inte nån annan kunna det?

3. och varför skulle man helt sakna riktlinjer bara för att man inte skriver för en specifik genre?

4. varför utgår du från att publiken ska vara bestämd?

5. och varför skulle det ta längre tid att dra ihop nånting när man inte begränsas av anpassning till en specifik genre?

Örk... många frågor. Måste du alltid skjuta iväg dessa artillerieldar...

1. Att "kunna" göra något är inte detsamma som att det i varje enskilt fall är lämpligt.

2. Repris: Att "kunna" göra något är inte detsamma som att det i varje enskilt fall är lämpligt.

3. Vi tänker nog på olika när vi läser "riktlinjer" i sammanhanget.

4. När är den inte det?

5. Jag känner en snubbe här på forumet som gärna deklarerar att han minsann under inspelningarna anpassar nästa pålägg efter det som redan finns. Han, så att säga, håller inte alla dörrar öppna till slutmix utan väljer att stänga efterhand som inspelningen pågår...

Edit: Ibland skriver man som en dick!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen ALLA som lägger band på sig själva och stoppas i sin kreativa utövning enbart för att de nödvändigvis måste passa in i en viss typ av genre och i synnerhet om vi talar om subgenrer.

Men de som kanske skriver i fyra, fem genrer respektive ett tiotal (sub)genrer då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men är det orimligt att influensen och påverkningen är genresmittad?

Nej, det är tvärtom troligt. Man är ju ingen robot.

Varken de som skriver inom en genre eller de som är genrelösa.

Även om de/vi tror det.

[edith: glömde sista tet bara, och då menar jag inte mitt rooiboos därute...]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

5. Jag känner en snubbe här på forumet som gärna deklarerar att han minsann under inspelningarna anpassar nästa pålägg efter det som redan finns. Han, så att säga, håller inte alla dörrar öppna till slutmix utan väljer att stänga efterhand som inspelningen pågår...

1. träff

2. träff

3. träff

4. tex när den är okänd eller när den inte är en faktor man anpassar sig till - träff

5. snubben skriver inte musik - han producerar mixar å spelar in

att gå vidare från det som "redan finns" är en helt annan sak än att sikta mot ett specifikt mål framåt

hela snubbens resonemang gäller inspelning å produktion av annans material - inte att skriva en låt

sålunda misslyckad deflektion: träff

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men är det orimligt att influensen och påverkningen är genresmittad?

nej det är inte alls orimligt å förmodligen inte ens ovanligt

men inget måste - OCH inte samma sak att skriva anpassat för en specifik genre

att gå vidare från det som "redan finns" är en helt annan sak än att sikta mot ett specifikt mål framåt

du måste skilja på förutsättningar och målsättning

det är som dom som snöar in på att naturen/evolutionen har en tanke eller ett mål med nåt - det är bara förutsättningar som skapar ett resultat

ett resultat kan uppstå utan att det varit målet

hela din utgångspunkt börjar i att man skapar för att uppnå ett resultat inom en genre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, ser du, det har du visst: "Om mina låtar blir som andras så är det mer av än slump, än av att jag medvetet kopierar". Med andra ord: Om din nya låt mot förmodan skulle låta som någon annans, så har du fräckheten att hellre skylla på slumpen än det faktum att dina förebilder har suttit och plinkat fram låtar som du rimligen har inspirerats av.

Så, inspireras = kopiera i din värld? Om du läser några inlägg längre upp så sa jag ju att det självklart ligger referenser i bakhuvudet och skvalpar, t.ex. från de band/artister jag nämnde tidigare, men det betyder inte att jag som mål sätter mig ner och försöker efterapa deras musik in i detalj.

Du springer i cirklar, Valle.

Dessutom är vi ganska långt utanför ämnet nu. I min värld så skapar jag fortfarande musik förutsättningslöst snarare än att försöka forma det i en mall som satts upp av andra personer, kallad genres. Fattar inte varför du inte kan tugga i dig att det är så för mig, utan att du måste försöka trycka in din värld i min bubbla..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska backa lite dock på att jag aldrig nånsin skulle skriva musik som jag skrivit den förut, det är klart att det kommer att hända. Däremot så är de låtar som ligger ute på min hemsida oerhört spretiga, det var väl närmast det jag tänkte på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Repris: Att "kunna" göra något är inte detsamma som att det i varje enskilt fall är lämpligt.

Hmm, jag funderar lite på om du menar att det finns allmäna riktlinjer för vad som är lämpligt inom musik, eller om du menar personliga riktlinjer om vad man själv tycker är lämpligt?

Antar, och hoppas, att du menar det sistnämnda.

Link to comment
Dela på andra sajter

att gå vidare från det som "redan finns" [influenser, idéer] är en helt annan sak än att sikta mot ett specifikt mål framåt [färdig låt]

sålunda misslyckad deflektion: träff

Nej, det var också en miss.

Jag förstår inte varför du vill skilja på skapandet i fallet med snubben — jag tycker att man mycket väl kan jämföra de två (se de blå inflikningarna i ditt citat). Det är väl inte helt otänkbart att snubben medvetet "begränsar" sig genom att "stänga dörrar" för att slippa frestas av tanken/tvingas att gå till baka i ett senare skede och fibbla bort en massa tid på att planlöst testa idéer. Tid!

Inte helt otänkbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var också en miss.

Jag förstår inte varför du vill skilja på skapandet i fallet med snubben — jag tycker att man mycket väl kan jämföra de två (se de blå inflikningarna i ditt citat). Det är väl inte helt otänkbart att snubben medvetet "begränsar" sig genom att "stänga dörrar" för att slippa frestas av tanken/tvingas att gå till baka i ett senare skede och fibbla bort en massa tid på att planlöst testa idéer. Tid!

Inte helt otänkbart.

och inte detsamma som att sikta mot en bestämd genre

träff för om masten strax under vattenlinjen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...