Jump to content
Annons

Tänker ni genre när ni skriver musik


Germer

Recommended Posts

jag förstod iaf inte detta

De som säger att "nä fan, jag sätter mig ner och skriver vad som faller mig in... och så får det bli vad det blir", de har väldigt mycket tid över i sina liv. Väldigt mycket tid.

OK...

Till att börja med: Vi har redan i tidigare trådar klarat av det där med "prestige"; det är en försvinnande liten andel — plus Claes, då — som gör musik för endast sin egen och för skapandets skull. Så.

En offentlig, aktiv musiker — som t.ex. spelar i ett band, eller på annat sätt skriver musik som ska nå ut till en bestämd publik — kan väl för fan inte sätta sig ner helt utan riktlinjer och skriva något och "bara låta det bli vad det vill av sig självt", annat än om låtskrivaren har mycket tid över i sitt liv att slå ihjäl. Vad händer om resultatet blir skit? Är det bara att kassera låten och påbörja nästa "slump"-låt?

För tydlighetens skull: De som får en kick av att skriva "slump"-låtar — grattis! Jag säger inte att det är något fel — bara att det är slöseri med tid. Och i vissa fall talang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår hur du tänker, typ fem femton-åriga killar som har bestämt sig för att bilda post-hardcore-band för att det är det fräckaste de vet, och så skriver de som de tror att det ska låta - utan att ha någon substans i själva kompositionerna. Eller för den delen de som är låtskrivare till yrket, men som inte har lust/tid/möjlighet att skriva något nyskapande och musikaliskt intressant utan bara tar till de vanliga knepen för "en hit".

Kan man kanske knyta an ditt resonemang till det gamla "en bra låt ska låta lika bra med bara sång och piano/gitarr"? Då kommer vi ju i så fall till en intressant diskussion också: håller de låtar som skrivs på piano/gitarr/liknande för att sedan arrangeras och ljudläggas högre kvalité än de låtar där hela ljudbilden och soundet sätts från början, t.ex. låtar som växer ur synt-idéer/beat? Vi kanske ska begränsa oss till "skitmusik vi får stå ut med på radion dygnet runt" då kanske. 😉

Jo precis, scarlett johanssons tom waits covers är ju klockrena exempel. om jag inte minns fel hade hon en ganska stor hit med anywhere I lay my head? tycker själv det är en ganska cool cover.

det finns ju flera band idag som skrivit låtar som skulle funka med piano/gitarr men dom själva klarar inte av att spela det, fast då är det ju brist på duktiga musiker, inte brist på bra låtar? haha samtidigt som det finns mängder med tuffa hårdrocksband som lever på sina powerballader. jag har alltid haft inställningen att hårdrock är något tufft och mystiskt, inte att massa trumfills och distade gitarrer är det som uppfyller kriterierna? det är väl det jag försöker förklara som "skitmusik" - band som lever på att dom spelar en viss genre, sen att musik låter skit, sen kanske det var ett dumt ordval. eller så har jag helt enkelt slagit på fel radiokanal?

vart lite nyfiken på hur ni går tillväga när ni skriver efter en viss genre, för mig har det alltid varit att det bara blivit låtar, sen tar jag inspiration från olika genre till inspelningen av låten. får väl helt enkelt testa att bestämma mig för en genre innan jag plockar upp instrumentet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre få välgenomarbetade låtar som jag står för än många ihoprafsade för att jag vill att det ska låta som någon annan gör.

Hmmm... Nu vet jag inte var på en duktighetsskala du placerar dig själv när det gäller låtskriveri. Men menar du att ingen av dina "välgenomarbetade låtar" på något sätt kan relateras till någon annans? Dina låtar låter som ingen annans?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

ärligt talat, nej, det gör jag inte, däremot har jag spelat i 15 bast och bara efter gehör (inte helt sant, jag har lärt mig pentaskalan, dock efter att ha lyssnat på MC5).

det har funkat för min del, jag har kunnat turnéra och spela in plattor trots detta "handikapp" 🙂

Nej då, jag menar inte alls att det skulle betyda ett "handikapp"; man behöver inte veta sådant för att kunna spela och turnéra. Man blir inte nödvändigtvis "bättre" låtskrivare bara för att man kan den teoretiska biten. Däremot blir man något "sämre" på att förklara för andra hur man går till väga när man skriver, eller när man ska förklara ett låtstycke för en bandpolare.

Vilka plattor finns du med på?

Link to comment
Dela på andra sajter

För tydlighetens skull: De som får en kick av att skriva "slump"-låtar — grattis! Jag säger inte att det är något fel — bara att det är slöseri med tid. Och i vissa fall talang.

Om man tycker att det är roligare kan det väl aldrig vara slöseri med tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Nu vet jag inte var på en duktighetsskala du placerar dig själv när det gäller låtskriveri. Men menar du att ingen av dina "välgenomarbetade låtar" på något sätt kan relateras till någon annans? Dina låtar låter som ingen annans?

Ursäkta? .. aha, du menar så.

Nej, jag menar att jag hellre gör en låt som jag står för, och som tar lång tid, ÄN att kopiera någon annans koncept och utgå från det. Sen ligger ju alltid gamla referenser i bakhuvudet och skvalpar, det kan man ju aldrig komma ifrån.

Om mina låtar blir som andras så är det mer av än slump, än av att jag medvetet kopierar... *nu för tiden* vill säga. Det var nog ofta annorlunda förr.

Eller säg så här förresten, jag influeras hellre av många olika 'stilar', kompositörer och producenter och mashar ihop det till något 'eget' än att utgå från enbart en 'stil', kompositör och producent.

Komplext kanske, men inget är ju svart eller vitt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du säger det så...

Men det beror nog i så fall bara på att man inte är medveten om att det är slöseri med tid.

Tycker du det är slöseri med tid att ligga i hängmattan med en god bok? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, jag menar inte alls att det skulle betyda ett "handikapp"; man behöver inte veta sådant för att kunna spela och turnéra. Man blir inte nödvändigtvis "bättre" låtskrivare bara för att man kan den teoretiska biten. Däremot blir man något "sämre" på att förklara för andra hur man går till väga när man skriver, eller när man ska förklara ett låtstycke för en bandpolare.

Vilka plattor finns du med på?

det har egentligen ingen större betydelse, men eftersom du är nyfiken så kan jag bjuda på en av dom: Dollhouse - Royal Rendezvous , inspelad på rullband på gamla hederliga sättet 😄 (nuförtiden ligger dock rocken på hyllan till förmån för punk och metal)

EDIT: jag trakterar basen.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

OK...

Till att börja med: Vi har redan i tidigare trådar klarat av det där med "prestige"; det är en försvinnande liten andel — plus Claes, då — som gör musik för endast sin egen och för skapandets skull. Så.

För tydlighets skull, DU har klarat av det där med "prestige". Det är DIN teori. Att DU mer får en kick av att placera dig på en duktighetsskala på hur nära man kan komma t.ex. Metallica, ÄN att göra något eget mest för sin egens skull, får stå för DIG. Du verkar ha otroligt lätt att dra allt och alla över en kam utifrån din egna lilla bubbla. Get out of the closet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mina låtar blir som andras så är det mer av än slump, än av att jag medvetet kopierar... (...) jag influeras hellre av många olika 'stilar', kompositörer och producenter och mashar ihop det till något 'eget' än att utgå från enbart en 'stil', kompositör och producent.

Fine! Men ett tips: Säg aldrig sådär till någon headhunter eller uppdragsgivare.

ALLA har den uppfattningen om sig själva.

Till och med jag. Och ändå finns det fragment i alla mina låtar som direkt kan hänföras till (utan inbördes ordning) ABBA, The Beatles, KISS, ELO, Tygers Of Pan Tang, Mötley Crue, Def Leppard, Bee Gees, YES, The Rolling Stones, Sex Pistols, Robert Palmer, Pink Floyd, Europe, Metallica... (pallar inte mer). Fast det är givetvis slump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fine! Men ett tips: Säg aldrig sådär till någon headhunter eller uppdragsgivare.

ALLA har den uppfattningen om sig själva.

Till och med jag. Och ändå finns det fragment i alla mina låtar som direkt kan hänföras till (utan inbördes ordning) ABBA, The Beatles, KISS, ELO, Tygers Of Pan Tang, Mötley Crue, Def Leppard, Bee Gees, YES, The Rolling Stones, Sex Pistols, Robert Palmer, Pink Floyd, Europe, Metallica... (pallar inte mer). Fast det är givetvis slump.

Om man får ett uppdrag att göra en jingel t.ex. så är det ju såklart en helt annan sak. Men om det skulle vara så att jag någon gång släpper en skiva, (vilket är lika troligt som att känna lukten av en fis i rymden), så kommer jag ha såpass mycket stolthet att jag kommer styra helt och hållet själv över hur det kommer att låta. Annars kan det lika gärna vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ljuger du?

Ljuger jag? Isåfall skulle jag själv försöka mig på att ligga så nära antingen Depeche Mode, Miles Davis, Kent, The Cure eller Kraftwerk som det bara går. Men det gör jag inte. De finns såklart i bakhuvudet när jag gör musik, men jag försöker inte *härma* dem och komma så *nära dem* som möjligt på en duktighetsskala.

Varför jag överhuvudtaget bryr mig om att försöka försvara min egen syn på det här är ganska konstigt egentligen, men det blir kanske lite mycket när någon försöker mata en med åsikter. Har haft tillräckligt med sådana människor i min närhet tidigare i mitt liv.

Nu ska jag återgå till matlagligningen. Later..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuger jag?

Ja, du påstår "Att [JAG] mer får en kick av att placera [mig] på en duktighetsskala på hur nära man kan komma t.ex. Metallica".

Ganska intressant egentligen; när det kommer till din person och ditt låtskriveri, så är du "inspirerad" och dina verk resulterar i något sorts unikum. Men när det gäller mig så "härmar" jag andra artister.

Näpp, det är nog du som får vaska av dig den där självförälskelsen och kliva ut ur "bubblan".

Men fixa matlagningen först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska intressant egentligen; när det kommer till din person och ditt låtskriveri, så är du "inspirerad" och dina verk resulterar i något sorts unikum. Men när det gäller mig så "härmar" jag andra artister.

Jag säger inte att jag inte håller med dig, men om man ska komma någon vart får du nog förklara vad skillnaden mellan inspiration och härmning är.

Link to comment
Dela på andra sajter

En offentlig, aktiv musiker — som t.ex. spelar i ett band, eller på annat sätt skriver musik som ska nå ut till en bestämd publik — kan väl för fan inte sätta sig ner helt utan riktlinjer och skriva något och "bara låta det bli vad det vill av sig självt", annat än om låtskrivaren har mycket tid över i sitt liv att slå ihjäl. Vad händer om resultatet blir skit? Är det bara att kassera låten och påbörja nästa "slump"-låt?

För tydlighetens skull: De som får en kick av att skriva "slump"-låtar — grattis! Jag säger inte att det är något fel — bara att det är slöseri med tid. Och i vissa fall talang.

Jag håller inte med. Jag tycker att det är en förvrängning, iallafall av mitt sätt att göra låtar på, som blir att jag sällan satsar på "Nu ska jag göra en techno/hip-hop/X" och sedan börjar göra en sån låt. Så som jag fattat det så klassas jag in som en av de som gör något och sen funderar på vad det är för genre. Men jag slösar inte en massa tid och talang för det, tvärtom. Visst upptäcker jag flertalet gånger ganska tidigt vad det blir för genre (dessutom händer det ju direkt att man vet vilken genre det är innan man ens har börjat på låten men har idéer i huvudet), men ofta händer det att jag inte har en aning. Men det hindrar inte mig från att skapa musik effektivt. Sen är det ju så också att varför jag inte kommer på vilken genre det är fort, beror på att jag är dålig på att avgöra genre. Men för mig är genren inte så viktig. Däremot har vi en genreindelning i vår grupp. Vi har bestämt att vi jobbar med Ambient, Electronica, Techno, Trance och Pop. Men det är ju ganska brett, och vi bestämmer inte från början att "Denna skivan ska vara techno" t.ex. Vi gör det vi har inspiration till eller vill skriva om, genren styr inte så mycket.

Ett par exempel:

Gå in och lyssna på låtarna Hard times och Infected på vår MySpace-sida. Dessa låtar har jag gjort utan att ha satsat på "jag ska göra den här genren" och ha en aning om vilka genres de skulle bli från början. Det jag gjorde var att skapa det jag ville helt enkelt.

Dessa är inte de slutliga versionerna, så ni vet det, sången är inte pålagd t.ex, men jag ber er som tycker att sådant skapande är slöseri med tid att gå in och lyssna på själva musiken och tala om för mig om det bara är slöseri med tid och talang som jag sysslat med, eller om det faktiskt går fint att jobba på mitt sätt också 😠

Sen ser jag det som så här: Alla måste få jobba på sina egna sätt, det borde inte slängas nedvärderingar hit och dit för de olika sätten. Vi är olika faktiskt, och frågan från början handlade ju om hur vi jobbar när vi gör musik. Jag tycker inte vikten ligger vid vilket sätt som är "bäst att jobba på" (för det tycks så olika om det), utan att man är nöjd med det sätt man jobbar på.

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bestämt att vi jobbar med Ambient, Electronica, Techno, Trance och Pop. Men det är ju ganska brett, och vi bestämmer inte från början att "Denna skivan ska vara techno" t.ex. Vi gör det vi har inspiration till eller vill skriva om, genren styr inte så mycket.

Jo, men då tycker ju i alla fall jag att ni ÄNDÅ har satt riktlinjer. Sorry.

Många här inne vill få det att låta som att de är helt utom yttre påverkan när de skriver något nytt.

Mmm, visst. Whatever lights your pipe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du påstår "Att [JAG] mer får en kick av att placera [mig] på en duktighetsskala på hur nära man kan komma t.ex. Metallica".

Ganska intressant egentligen; när det kommer till din person och ditt låtskriveri, så är du "inspirerad" och dina verk resulterar i något sorts unikum. Men när det gäller mig så "härmar" jag andra artister.

Näpp, det är nog du som får vaska av dig den där självförälskelsen och kliva ut ur "bubblan".

Men fixa matlagningen först.

Det roliga är att det *verkar* bara vara du som lider av självförälskelse och övertygelser om att alla är stöpta likadant som du (fast antagligen i en något sämre version 😉). Men skitsamma, jag kanske tolkade dig fel, och då ber jag om ursäkt.

Ljugit hade jag gjort om jag känt dig och beskrivit dig som raka motsatsen mot vad du är, men eftersom jag inte känner dig så har jag bara det du skriver här att tolka, och missförstånd kan naturligtvis lätt uppstå.

Nu tycker jag vi släpper det här och återgår till ämnet.

Jag skriver musik utan att från början bestämma vad för genre den ska hamna i. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men då tycker ju i alla fall jag att ni ÄNDÅ har satt riktlinjer. Sorry.

Många här inne vill få det att låta som att de är helt utom yttre påverkan när de skriver något nytt.

Mmm, visst. Whatever lights your pipe.

Läs hela mitt inlägg för tusan Valle och tänkt efter. Jag beskrev faktiskt hur jag gör när jag skapar musik också, och det är ju det tråden handlar om, eller hur?. Att vi har satt upp vissa genres i Dema betyder inte att jag bara jobbar med dem och att jag tänker "Nu ska jag göra en pop-låt" osv när jag skapar musik. Jag gör det jag vill, genre styr mig inte speciellt när jag skapar musik. Gör jag låtar som blir en annan genre än de vi satt upp för gruppen, så släpper jag dem under mitt eget artistnamn. Förstår du vad jag menar? Jag gör det jag vill, inte främst baserat på genre, utan det blir faktiskt vad det blir oftast. Jag sitter inte och slumpar fram musiken för det, jag skapar de melodier, bakgrunder, etc som jag känner för när jag jobbar med musiken. Genren i sig är inte styrande för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis samma sak. Så nog finns det genretänk när du skriver du också. Genren "sån musik som jag normalt gör".

Njae, jag bestämmer mig inte innan för att "den här personliga mallen ska jag utgå ifrån när jag börjar göra musik nu", utan snarare "aha, den här låten hamnade visst i den här personliga mallen, det var inte planerat, men det blev bra ändå" ..

Som sagt, jag gör inga beställningsjobb, utan producerar enbart för mitt egna höga nöjes skull. Självklart skulle jag hyckla om jag inte tyckte det var kul att det finns de som tycker om det jag gör, men det är inte det primära målet.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, jag bestämmer mig inte innan för att "den här personliga mallen ska jag utgå ifrån när jag börjar göra musik nu", utan snarare "aha, den här låten hamnade visst i den här personliga mallen, det var inte planerat, men det blev bra ändå" ..

Jojo, men mall som mall. Sätt in dina mallar i samma pärm och du har en genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo, men mall som mall. Sätt in dina mallar i samma pärm och du har en genre.

Fast i och med att min musik inte låter likadant från fall till fall, förutom i den mån att den är elektronisk, så är den nog alldeles för bred för att kallas 'genre'. Daniel-touch är det ju naturligtvis på alla låtar, men det är ju inte samma sak.

Tycker inte jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skriver låtar tänker jag inte nämnvärt på vilken "stil" jag arbetar i. Det gör också att mina låtar blir ganska olika.

Det gör att en eventuell skiva skulle bli ganska spretig genremässigt.

Hur gör du? Tänker du, "nu ska jag skriva änna rocklåt"? Eller blir det bara en viss stil för att det är den genren du lyssnar på annars också?

Lite funderingar...

Tänkte jag skulle svara igen på Germers ursprungliga fråga 🙂

Jag tänker sällan att "Nu ska jag göra en techno-låt" eller så, utan jag skapar melodier, bakgrunder och kör in takter etc och funderar sällan själv på vilken genre det ska bli från början. Jag gör det jag känner för och funderar oftast efter ett tag eller helt efteråt vilken genre det egentligen blev.

När vi startade Dema bestämde vi oss för Hip-Hop, men det gick inte så bra, för många av idéerna vi fick var svåra att placera in i Hip-Hop tyckte vi, så vi breddade oss för att inte bli inlåsta. Det blev ganska ineffektivt att vara inlåsta tyckte vi.

Du får tolka mitt sätt att jobba på som du själv vill Valle. Kanske är jag genre-styrd, kanske är jag inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...