Jump to content
Annons

Tänker ni genre när ni skriver musik


Germer

Recommended Posts

Jag tycker att att sätta sig ner och börja skriva helt utan att ha någon aning om åt vilket håll man är på väg är väldigt oinspirerande och ointressant.

Nu är det inte så ofta som just jag "sätter mig ner och börjar skriva" något, det kommer ofta när jag inte är beredd på det. Man spelar fel och upptäcker att det lät skitsnyggt. Eller som jag nämnde ovan, man testar nya ljud och bara plinkar lite, och så kommer man till något fräckt ljud samtidigt som man råkar spela något riff/annat som passar med just det ljudet. Min pad-idé jag nämnde ovan har nu blivit till min första lounge/house/kanjuingetomdessagenres. Har ingen som helst erfarenhet där, men jag hörde från början att det skulle passa med en viss sorts beat (som jag aldrig gjort själv).

Nu när jag plockat fram alla pop/rocklåtar som jag skrivit på pianot för en sådär fem-tio år sedan så har jag ingen aning om hur de kommer att låta. Fast det kanske inte räknas, vet ju ändå att det kommer bli inom pop/rock-sfären... 🙂 Men jag får lite samma känsla där: jag vet inte riktigt om det ska vara en ösig eller lugn låt, man trevar sig fram och testar en distgitarr hit eller ett stråkarr dit.

Det ska till en ofantlig massa erfarenhet inom alla tänkbara genrer för att ett förutsättningslöst skrivande inte bara ska halka in i den musikstil man sysslar med mest eller tycker är lättast att arbeta inom.

Fast jag tänker att det är svårt att arra förutsättningslöst... Precis när melodin/ackorden/vaddetnuär kommer till, då är det ju bara ett ensamstående musikaliskt element, som borde kunna bli till ett element i nästan vilken genre som helst. Men så fort du hittat rätt sound för originalelementet så har du ju vissa förutsättningar, du har begränsat dig till viss del. T.ex. "Den här pianoslingan lät asbra med ett Big Trance Lead-syntljud". Då kan du utesluta folkmusik liksom. Det är ju ett aktivt val, till skillnad från slingan själv som kanske då "bara blev". Och ju längre du rör dig i arret, desto mindre blir paletten. Slingan kan ju ha kvar trance-ljudet, men ändå passa som krydda/fräckt element i en rock-låt. Men lägger du till en dans-kagge på varje fjärdedel är du ytterligare begränsad.

Det som är kul med musik, eller med skapande av alla sorter egentligen, är att ge sig själv ett uppdrag eller ha en idé om en stil på det man ska skriva, så man tvingar sig själv att hitta på något nytt. Gör jag inte det så blir det samma ackordvändor om och om igen.

Jag har upplevt annorlunda! Någon gång har jag faktiskt satt mig ner, tänkt "Nu ska jag skapa något", tittat en stund på tangenterna, och bara börjat spela något. Tyvärr är det ingen av mina låtar som nått arrangemangsstadiet som kommit till på detta sätt, men det känns ändå som att idéerna jag fått på det sättet skulle kunna bli nästan vad som helst - med rätt energi (t.ex. tror jag inte att en "lugn" idé kan bli en death metal-dänga...de har väl inte ballader? 😉). I alla fall tycker jag att det är väldigt spännande att bara sätta sig så, framför pianot och se tangenterna som ett blankt papper.

Att alltid tvinga sig själv till nya saker är jätteviktigt tycker jag, jag tror nästan det sitter automatiskt i mig. Dock tror jag att man ska lyssna noga på melodin/riffet och ibland våga köra på de där T-D-tp-S-ackorden - anledningen till att de är så vanliga är ju faktiskt att de är rätt bra! 😉 Men det är alltid värt att testa alternativa vägar! Mitt senaste klassiska pianostycke kom till för att jag hade lust att skriva något i F#, för att jag är så totalt lost i den tonarten! Då kändes allt nytt och man gick mer efter örat. Det krävs dock skills för att med bara örat (och inte ögat och teori-hjärnan) komma på de där riktigt fräsiga alternativa ackorden, däremot ökar chansen till snygg-fel-spel i nya tonarter... 🙂

Med reservation för dumheter.

Förlåt för att jag skriver så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att vissa tycker att det är oinspirerande/ointressant/tidsödande eller annat om man inte tänker på genre redan från början, innebär inte att det fungerar så för alla, utan det handlar helt enkelt om olika sätt att jobba.

De flesta har säkert "sin" stil som de jobbar i från scratch som liksom kommer automatiskt, men det kan man ju inte räkna som att man tänker på en viss genre. På samma sätt så utgår jag alltid från väldigt rudimentära arr, med typ trummor, bas, pianokomp och så en flöjt som spelar melodin - tills jag har det mesta klart och sedan börjar jag lägga till instrument, byta ut ljud och mixa.

Vilken genre det blir bestäms av låten, helt enkelt - beroende på hur ackordsföljderna känns och vilken typ av arrangemang hela anrättningen inspirerar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tänker att det är svårt att arra förutsättningslöst... Precis när melodin/ackorden/vaddetnuär kommer till, då är det ju bara ett ensamstående musikaliskt element, som borde kunna bli till ett element i nästan vilken genre som helst.

Jo, så långt är jag med. Men så fort jag har skrivit mer än tre ackord eller en två sekunder lång melodislinga är det första som dyker upp i skallen olika idéer om hur man kan arrangera instrumenten runtomkring, vilken struktur låten kan fortsätta i, och så vidare. Skriver du en hel låt på tre minuter utan att ha någon idé om vilken genre den ska vara i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv föredrar jag t.ex. elektronisk musik framför dammig gammal trist och seg rock.

Aciiiieed! 🙂 Älskar genren ända sen jag och brorsan upptäckte det i slutet av 80-talet! Kul att det finns fler här som också gör det!

Nej, jag bryr mig aldrig om genrer.

Faktum är att jag tycker det är trist med fackindelning av musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänker inte alls genre när ja skriver men däremot brukar låtarna ändå få ungefär samma stil för att jag under vissa perioder utgår från samma inspirationskällor. Just nu brukar mina låtar hamna i antingen nånsorts ambient eller uptempo synthroc/elektro. Jag planerar göra två olika album, ett för varje stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så långt är jag med. Men så fort jag har skrivit mer än tre ackord eller en två sekunder lång melodislinga är det första som dyker upp i skallen olika idéer om hur man kan arrangera instrumenten runtomkring, vilken struktur låten kan fortsätta i, och så vidare. Skriver du en hel låt på tre minuter utan att ha någon idé om vilken genre den ska vara i?

Ja, jag kan fortsätta i mer än tre ackord eller två sekunder melodi tror jag. Lyssnar liksom efter, vilket ackord som nästa del skulle kunna börja på o.s.v. Jag har ju hela låtar som hittills bara är två-händigt piano rakt igenom, vissa delar komp vissa riff. De skulle nog gå att förvandla till ett par olika genrer. Låt nummer två på mitt electrobands platta (länken i min signatur), "Let's Joe", är skriven på piano. Ackorden till A-delen kom jag på först, sedan basgången och sedan ackord till B-delen (mellanspelet som börjar med bara fyrkants-ackord). Det kunde mycket väl blivit en rock-låt, men jag tyckte att vi saknade en "rockig" bitpop-låt på plattan, så den blev till bitpop istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man kan summera tråden såhär:

Det vinns två typer av låtskrivare; de som har ett mål och syfte för verket de skapar; och de som har själva verkets tillkomst som syfte och mål med sitt skapande.

Den ena typen tänker business/prestige, den andra inbillar sig att de gör det för sin egen skull och ingen annans.

Så tror jag. Faktiskt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad försöker du säga? Att jag uppskattar vissa genrer framför andra genrer (eller snarare att jag uppskattar vissa låtar framför andra som oftast benämns inom vissa genrer) när jag lyssnar har väl föga med att göra var jag hamnar när jag skriver/producerar musik?

Dessutom, elektronisk musik är ingen genre, och att jag ogillar trist gammal rock betyder heller inte att jag utesluter *allt* som råkar hamna inom det otroligt breda facket "rock".

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

nja.. det kan säkert hända. jag menar mer känslan. dur är liksom..sjukt fjantigt. tänker på tomtar i tights som hoppar runt och har kuddkrig. Som Iron Maiden typ.

Jag fattar vad du menar, men det finns många tomtar i tights här som ska försöka sig på någon sorts übermentalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en check: Vet du skillnaden på begreppen "dur" och "ters"?

ärligt talat, nej, det gör jag inte, däremot har jag spelat i 15 bast och bara efter gehör (inte helt sant, jag har lärt mig pentaskalan, dock efter att ha lyssnat på MC5).

det har funkat för min del, jag har kunnat turnéra och spela in plattor trots detta "handikapp" 🙂

när jag säger dur tänker jag mer på en känsla.

EDIT: nu har jag gått i fällan jag med. vi har ju kapat snubbens tråd för att käfta om nonsens. ber om ursäkt. adios.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad försöker du säga?

Äsch... Jag tyckte bara det var intressant att du "tycker det är trist med fackindelning av musik!", samtidigt som du kärleksförklarar Acid och gör dig lustig över "tomtar i tights" — då du med det tankesättet snarare bidrar till "fackindelning av musik" än tvärtom. (Å andra sidan, en musikvärld utan "fack" är totalt omöjligt.)

Hade jag varit du hade jag försökt att inte ta det så hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch... Jag tyckte bara det var intressant att du "tycker det är trist med fackindelning av musik!", samtidigt som du kärleksförklarar Acid och gör dig lustig över "tomtar i tights" — då du med det tankesättet snarare bidrar till "fackindelning av musik" än tvärtom. (Å andra sidan, en musikvärld utan "fack" är totalt omöjligt.)

Hade jag varit du hade jag försökt att inte ta det så hårt.

Jag tog det inte hårt, jag försökte bara förklara att du läste mitt inlägg fel.

Däremot tycker jag inte om när människor käftar bara för sakens skull. De får gärna käfta någon annanstans, kanske i sitt eget badrum framför spegeln t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite nyfiken på er som skriver efter genre... blir ni nöjda med låten så länge det går att placera in i facket ni skrev det till?

jag skulle vilja påstå att "vi som skriver efter genrer" låtskrivarna utgör grunden för all den skitmusik vi får stå ut med på radion dygnet runt. skriv lite bra låtar istället sen kan man arrangera efter genre.

edit: nu låter det kanske som att jag gudaförklarar alla andra låtskrivare som skriver det som kommer, men icke - dom kan ju också vara dåliga. tänker mer på alla dussinband som kommer och ska vara något i en viss genre. det finns ju så många musiker idag som spelar bara för att få vara med i ett band. lite som vince neil, fast sämre.

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

lite nyfiken på er som skriver efter genre... blir ni nöjda med låten så länge det går att placera in i facket ni skrev det till?

jag skulle vilja påstå att "vi som skriver efter genrer" låtskrivarna utgör grunden för all den skitmusik vi får stå ut med på radion dygnet runt. skriv lite bra låtar istället sen kan man arrangera efter genre.

edit: nu låter det kanske som att jag gudaförklarar alla andra låtskrivare som skriver det som kommer, men icke - dom kan ju också vara dåliga. tänker mer på alla dussinband som kommer och ska vara något i en viss genre. det finns ju så många musiker idag som spelar bara för att få vara med i ett band. lite som vince neil, fast sämre.

"skitmusik" är väl "skitmusik" oavsett vilket tillvägagångssätt producenten till denna "skitmusik" har använt sig av under skrivprocessen?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle vilja påstå att "vi som skriver efter genrer" låtskrivarna utgör grunden för all den skitmusik vi får stå ut med på radion dygnet runt. skriv lite bra låtar istället sen kan man arrangera efter genre.

Med den där attityden är det kanske en bra idé att du slänger upp några länkar till dina egna verk så att vi som skriver skitmusik verkligen ska fatta vad det handlar om.

Sedan förstod jag inte din koppling mellan genre och radio — det finns ju hur många radiostationer som helst där ute i etern/cyber som ägnar sig åt hur många genrer som helst. Eller menar du att det finns en sorts "jag skriver och så får det bli vad det blir"-genre som borde få en dedicerad radio(station)?

Link to comment
Dela på andra sajter

lite nyfiken på er som skriver efter genre... blir ni nöjda med låten så länge det går att placera in i facket ni skrev det till?

Jag har bara gjort det två gånger, fast i samma uppdrag. Skulle komponera en jingel till menyn på en marknadsförings-DVD samt bakgrundsmusik till ett annat avsnitt på DVD:n. Jingeln gjorde jag först, och den blev jag nöjd med både musik-mässigt och att jag lyckades få till det sound och den "genre" som kunden önskade. När jag gjorde bakgrundsmusik-jingeln var jag helt sjukt nöjd med mitt förslag, tycket det svängde nåt så vansinnigt och blev sketsnyggt. Så kom kunden med massa ändringar jag skulle göra, så när kunden till slut var nöjd tycket jag det lät kasst...fast det var ju i den genre det skulle vara. Så mitt svar på din fråga, med min minimala erfarenhet, är nej.

jag skulle vilja påstå att "vi som skriver efter genrer" låtskrivarna utgör grunden för all den skitmusik vi får stå ut med på radion dygnet runt. skriv lite bra låtar istället sen kan man arrangera efter genre.

edit: nu låter det kanske som att jag gudaförklarar alla andra låtskrivare som skriver det som kommer, men icke - dom kan ju också vara dåliga. tänker mer på alla dussinband som kommer och ska vara något i en viss genre. det finns ju så många musiker idag som spelar bara för att få vara med i ett band. lite som vince neil, fast sämre.

Intressant! Ända tills för något år sedan har jag tänkt så, att "om jag tvingar mig själv att skriva något som ska låta si eller så, då kommer det inte bli lika bra som om jag skulle komma på en musikalisk idé och sedan utforma den till den genre som jag tror att just den idén skulle passa bäst i". Men till ovan nämnt reklamjobb vart jag ju tvungen att få det att låta på ett visst sätt. Och det gick! Jag planerade in en eftermiddag vi den flygel och sa till mig själv att jag går inte härifrån innan jag har tre idéer som jag tycker är bra och som håller - och är i den genren kunden ville. Kändes konstigt men det gick bra som sagt! Men efter kundens demolering av min andra jingel hade jag inte lika mycket lust att göra liknande jobb - jag vill ju vara nöjd med mina alster på alla sätt... 🙂

Förstår hur du tänker, typ fem femton-åriga killar som har bestämt sig för att bilda post-hardcore-band för att det är det fräckaste de vet, och så skriver de som de tror att det ska låta - utan att ha någon substans i själva kompositionerna. Eller för den delen de som är låtskrivare till yrket, men som inte har lust/tid/möjlighet att skriva något nyskapande och musikaliskt intressant utan bara tar till de vanliga knepen för "en hit".

Kan man kanske knyta an ditt resonemang till det gamla "en bra låt ska låta lika bra med bara sång och piano/gitarr"? Då kommer vi ju i så fall till en intressant diskussion också: håller de låtar som skrivs på piano/gitarr/liknande för att sedan arrangeras och ljudläggas högre kvalité än de låtar där hela ljudbilden och soundet sätts från början, t.ex. låtar som växer ur synt-idéer/beat? Vi kanske ska begränsa oss till "skitmusik vi får stå ut med på radion dygnet runt" då kanske. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår hur du tänker, typ fem femton-åriga killar som har bestämt sig för att bilda post-hardcore-band för att det är det fräckaste de vet, och så skriver de som de tror att det ska låta - utan att ha någon substans i själva kompositionerna. Eller för den delen de som är låtskrivare till yrket, men som inte har lust/tid/möjlighet att skriva något nyskapande och musikaliskt intressant utan bara tar till de vanliga knepen för "en hit".

Ja, och så behöver det ju inte alls vara bara för att man har en genre i åtanke när man skriver. Genre i vid mening. Mitt största projekt just nu består i att skriva en låt som ska bli över tio minuter lång, med väldigt rörig struktur och instrumentsättning, och låta lite Tyondai Braxton och som skivan Coquelicot av of Montreal. Det var inga kriterier jag lottade fram i förväg med lappar i en hatt, utan idéer som dök upp när jag av en händelse kom på huvudtemat på pianot, men utan det genretänket hade jag aldrig haft motivation nog att fortsätta hela vägen. Det hade runnit ut i sanden för att det inte fanns någonting som höll ihop det och styrde in det på rätt bana när det börjar vika av åt fel håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt största projekt just nu består i att skriva en låt som ska bli över tio minuter lång, med väldigt rörig struktur och instrumentsättning, och låta lite Tyondai Braxton och som skivan Coquelicot av of Montreal. Det var inga kriterier jag lottade fram i förväg med lappar i en hatt, utan idéer som dök upp när jag av en händelse kom på huvudtemat på pianot, men utan det genretänket hade jag aldrig haft motivation nog att fortsätta hela vägen. Det hade runnit ut i sanden för att det inte fanns någonting som höll ihop det och styrde in det på rätt bana när det börjar vika av åt fel håll.

Intressant! Ja, ibland blir man ju sugen på att skriva något speciellt, efter vissa kriterier, och då är det en riktigt bra motiverare! Själv tror jag dock att jag skulle ha svårt att börja från noll när jag känner det suget, lättare då om jag har ett idé-skafferi där jag kan se om det finns något riff eller tema som kan passa kriterierna. Men som du sa där, man börjar så smått föreställa sig i huvudet hur det skulle kunna låta och väljer då arr och genre på känsla, för vad man tror passar just den idén bäst.

Kollar på trådtiteln nu och känner väl att jag personligen har spårat ur en aning i mina filosofier... 🙂 Först får man väl börja definiera vad "skriva musik" är. Om det är det första steget; från att inget existerar till att låtens första element existerar, så är det blandat för min del, även om det oftast "bara händer". Om "skriva musik" syftar på mer, som arr och prodd, då bör man nog ha genre klar för sig, eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om "skriva musik" syftar på mer, som arr och prodd, då bör man nog ha genre klar för sig, eller? 🙂

Ja, precis. Och jag har svårt att se någonting under den nivån (i mitt skapande) som att "skriva musik", eftersom jag som jag sa börjar tänka genre ganska fort. Men visst kommer jag på små slingor och sånt som bara flyter runt i ett genrelöst vakuum jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste erkänna att jag har en väldans massa NEJ när jag skriver låtar.

det finns så att säga ganska många gränser som absolut inte får passeras.

men det är såna självklara saker som att inte använda dur t.ex. eller att

göra poppiga ackordbyten.

EDIT: när jag skriver till mina band alltså. hemma flippar jag gärna ur,

däremot har jag aldrig fått nåt ordentligt gjort här heller.

Vad är det för fel på poppiga ackordbyten 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår också hur Dyngbut resonerar — och jag höll med honom (om du nu missade det).

Du förstod ingenting av mitt inlägg alls?

jag förstod iaf inte detta

De som säger att "nä fan, jag sätter mig ner och skriver vad som faller mig in... och så får det bli vad det blir", de har väldigt mycket tid över i sina liv. Väldigt mycket tid.
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på min takt vad gäller nyproducerad musik så ligger det nog något i vad Valle skriver. Jag släpper kanske en låt varannat år i snitt 🙂 .. Hellre få välgenomarbetade låtar som jag står för än många ihoprafsade för att jag vill att det ska låta som någon annan gör.

Just nu har jag dock inte alls mycket tid att ens sitta i hemstudion. Jobbet och familjen tar upp den mesta av tiden. Idag vabbar jag förövrigt. Kanske får lite tid att sitta och tweaka när sonen sover middag dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...