Jump to content
Annons

Studiofestival 35.


Carle

Recommended Posts

Hmmm... det här med att tävla om att göra "sämsta låten"... Den grenen innehåller så många buggar att det inte ens är kul.

1. Den låt som får flest röster kommer ju att vinna och därmed bli den bäst sämsta. Den sämsta borde ju inte få några röster alls.

2. Grenen inbegriper ALLA genrer och det ska dessutom vara en "ofattbart oönskad låt efter konstens alla regler". Det ultimata — eller rättare sagt, en sorts helgardering — borde ju då bli att skicka in tre minuter "vitt brus" som man ju kan säga innehåller allt möjligt ljud som går att skapa.

3. Det finns forumister här (nämner inga namn) som menar att ångestskriket från djur i dödskamp "räknas" som musik. En sådan "musikproduktion" borde väl räknas som "sämre", men vem är sjuk nog att i eget namn ställa upp med något sådant?

4. En låt kan inte vara "sämst" mer än att en låt kan vara "bäst". Ni hör ju själva hur fånigt det låter.

Det blir liksom lite kymigt som i den där Björn Skifs-filmen, i scenen där en frågesportsledare frågar: "Vem har skrivit den roligaste boken?"

Nä, min röst är att grenen tas bort. Eller att den specificeras bättre. Annars blir det bara fjantigt och oseriöst.

🙂

Kan man rösta om den bästa låten i någon festival överhuvudtaget så kan man även rösta om den sämsta låten i en festival. Det säger sig självt.

Jag vill hävda att temat Gör den sämsta låten är ett som ställer exceptionellt höga krav för att man ska vinna. Vitt brus tror jag inte har en chans överhuvudtaget. För att göra något riktigt djävla dåligt måste man vara rätt bra. För att veta vad som är fel så måste man veta vad som är rätt. Klart ett av de roligare teman som hittats på. Låtens instrument och sånginsatser ska vara så falska så man kräks nästan och vara i otakt värre än värst. Hur inspelningen låter i form av dropouts och bandbrus m.m. bör inte inverka på bedömningen.

Temat Leksaker/Leksaksinstrument är tyvärr - så som det hittills definierats - ett fullständigt buggöverlusat tema. Här gäller tydligen absolut inga regler alls utan det är upp till var och en att bedöma vad som är ett nybörjarinstrument. Någon kanske tycker att enbart begagnade plastinstrument från Åhléns sortiment av plastsaxofoner, plastxylofoner och bjällror som i nypris kostar 59 kr styck får vara maxgräns, en annan sneglar in på om musikaffären eller ebay, konkurslager eller dödsbon har något för under 200 kr per instrument och finner både akustisk gitarr från ett okänt spanskt märke förvisso tillverkad i Taiwan, bongotrummor på rea, diverse shakers, en elbas med nypriset 1195;- som säljs på rea för 200 kr pga fuktskada som visar sig vara dold och den funkar och samlar även ihop sina egna nybörjarinstrument från vinden som handlats på postorder för 20 år sedan och som borde ha ett obefintligt värde. En tredje drar gränsen vid Steinway, Hammond, Stradivarius och Gibson signerad Custom-gitarr i 200 ex - dvs. instrument han aldrig fått lukta på ens. Men använder i övrigt allt i den befintliga miljonstudion precis som vanligt. Samtidigt har vi den fjärde varianten där man väljer att förstå Leksaker som just Leksaker och försöker få ljud ur den gamla bilbanan, dockhuset och mjukisdjuren, men är dömd att komma i botten från början.

90-talstema och AC/DC har bägge ett uns av diskriminering över sig. Bara den snäva skaran av inviterade får tillträde och som vet vad det handlar om.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

90-talstema och AC/DC har bägge ett uns av diskriminering över sig. Bara den snäva skaran av inviterade får tillträde och som vet vad det handlar om.

Är det inte lite det som festivalen är till för? Inte diksriminera, utan att för vissa så passar temat mer än andra och för de som temat är nytt så kommer de utvecklas desto mer? Festivalen är väll till för att man ska våga ge sig ut i det okända och utvecklas? Det ser jag ingen diskriminering i.

Att vinna har för mig alltid varit bara för sakens skull, och inte syftet med festivalen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir AC/DC så kan jag ju låta er höra exempel på hur stärkaren låter ifall någon vill sammarbeta (sammarbeta=jag lägger bara kompgura)

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Ibanez%20ts808.mp3

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Back%20in%20black%20Mesa%202.mp3

Håller tummarna för AC/DC tema nu 🙂

MVH

Anders

Snyggt...jag kanske hör av mig om AC/DC tema dyker upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

90-talstema och AC/DC har bägge ett uns av diskriminering över sig. Bara den snäva skaran av inviterade får tillträde och som vet vad det handlar om.

när det gäller sånt man inte känner till så får man sätta sig in i det och till att börja med lyssna och analysera vad som är karakteristiskt för det man ska göra. Det fick jag göra till 70-tals disco festivalen och death metal festivalen eftersom det var relativt okända områden för mig. 90-talet kan ju vara ganska brett, det var väl grunge som kom då och säkert nått åt techno hållet.

Ac dc har ett sound som de med mindre variation kört på hela sin karriär, inte så svårt att få en uppfattning om sound, låtstruktur mm. det som kan vara diskriminerande är att man bör ha tillgång till en gitarr, fast det går säkert att få till nått liknande via midi. sången är ju också ganska speciell.

att göra en dålig låt, känns meningslöst för mig, jag vill försöka bli bättre på att göra låtar och mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller sånt man inte känner till så får man sätta sig in i det och till att börja med lyssna och analysera vad som är karakteristiskt för det man ska göra. Det fick jag göra till 70-tals disco festivalen och death metal festivalen eftersom det var relativt okända områden för mig. 90-talet kan ju vara ganska brett, det var väl grunge som kom då och säkert nått åt techno hållet.

Ac dc har ett sound som de med mindre variation kört på hela sin karriär, inte så svårt att få en uppfattning om sound, låtstruktur mm. det som kan vara diskriminerande är att man bör ha tillgång till en gitarr, fast det går säkert att få till nått liknande via midi. sången är ju också ganska speciell.

att göra en dålig låt, känns meningslöst för mig, jag vill försöka bli bättre på att göra låtar och mixa.

Först trodde jag att göra en dålig låt skulle vara kul, men började på en igår och insåg hur jävla trist det är får hålla med dig att det är ganska så meningslöst.

Själv är jag med i festivalerna för att utvecklas som musiker och prova på olika stilar, betyder dock inte att alla stilar är intressanta dock.

Ju mer udda det är desto mer inspirerande är det för mig.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Debatt har en poäng ang sämsta låten men även sixties, man strävar att bli bättre inte göra dåliga låtar,

börjar bli tveksam om jag skulle komma på nåt själv,

Kanske skall jag ändra mig men till vad?

Kan vi inte köra AC/DC's fast med twist, gör en AC/DC-låt utan guror t.ex.

de som vill köra leksaker kör leksaksattribut, vi som inte har leksaker kör annat

Blir det "trad" AC/DC kan jag också hjälpa nån med gura, sången fixar jag inte så högt i registret, eller growlaktigt, vilket hör till soundet tycker jag.

Här en skön cover på en AC/DC-låt,

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att jag får förtydliga.

Sämsta låten borde ju rimligtvis bli en tävling i att skriva en låt som på ett så pass bra sätt statuerar ett exempel på vad alla egentligen ogillar. Sen blir det upp till var och en att bedöma att usch, det här var det värsta. Tänk Autotune, banala schlager-texter, kanske en boyband-rappare i sticket?

Leksakstemat. Jag tror alla begriper att leksaker är när instrumenten verkligen är på nybörjarnivå. Det absolut proffsigaste som får användas är nylongitarrerna från Hobbex. Hellst skall allt vara köpt i leksaksbutik.

Med 90-talet kan man göra lite vad man vill. Nirvana, Ace of Base, Backstreet Boys, E-type, Dr Alban, Antiloop, Broder Daniel. Finns ju massa olika inriktningar. Mest 90 vinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att jag får förtydliga.

Sämsta låten borde ju rimligtvis bli en tävling i att skriva en låt som på ett så pass bra sätt statuerar ett exempel på vad alla egentligen ogillar. Sen blir det upp till var och en att bedöma att usch, det här var det värsta. Tänk Autotune, banala schlager-texter, kanske en boyband-rappare i sticket?

Vet inte om jag kan kalla det för sämsta låt material.

Tänkte mer på sjunger falskt, otajt, tappar takten. Gitarren i ölkaggen.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

För att veta vad som är fel så måste man veta vad som är rätt.

Sant! Men som jag nämnde tidigare, det finns de här inne som tycker att ett djur som skriker ut sin dödsångest också är "musik", jämte flygplansmotorer etc. Så då borde ju visst "vitt brus" ha lika stora chanser att vinna som vilket annat skit som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leksakstemat. Jag tror alla begriper att leksaker är när instrumenten verkligen är på nybörjarnivå. Det absolut proffsigaste som får användas är nylongitarrerna från Hobbex. Hellst skall allt vara köpt i leksaksbutik.

Hobbex har ju nylonsträngat för 800 spänn - mer som lågbudget som man hittar hos Jam och kanske MB, eller naturligtvis om man skickat efter från England eller Tyskland billigt. Dessutom kan man ju komma över ett rejält piano idag för de pengarna, hitta annonser med begagnade instrument (gamla synthar och percussion etc) som är fullt speldugliga och som duger på skiva...

Tycker därför att det vore bättre att sätta ett absolut krav att det måste vara leksaksinstrument i plast från leksaksbutiken.

Här är en bra länk: krabat se

Eller kanske ännu hellre, inga instrument alls, 😳 utan ljud från leksaker enbart. Lego, bilbana, bilderböcker, dockor m.m.

För det kanske de flesta kan få fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt Linus att jag glömde din Midi-fil. Kom på det inatt och fick ångest.

trodde nästan den skulle komma med i röstningen, några tyckte ju den kunde vara kul.

får nästan pm:a linus om be att få den så kanske man kunde göra nått med den.

har lyssnat på några ac dc plattor på jobbet för att få hitta strukturen och vad som är karakteristiskt för dem om det blir temat, annars gör jag nog en acdc låt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...