Jump to content
Annons

Sänka Input volymen i Studio One?


Dazzle

Recommended Posts

Jag använder mig utav Presonus Audiobox USB och Studio One. När jag kör in gitarren direkt i kanal 1 och ska spela in så har jag alldeles för hög input signal. Jag har redan regeln på ljudkortet på så lågt som möjligt (-15db har jag för mig). All information jag kan hitta om det här problemet säger dock bara att jag ska sänka input volymen på ljudkortet. Så nu undrar jag om någon vet ifall man kan sänka input volymen på något annat sätt, i Studio One t.ex.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder mig utav Presonus Audiobox USB och Studio One. När jag kör in gitarren direkt i kanal 1 och ska spela in så har jag alldeles för hög input signal. Jag har redan regeln på ljudkortet på så lågt som möjligt (-15db har jag för mig). All information jag kan hitta om det här problemet säger dock bara att jag ska sänka input volymen på ljudkortet. Så nu undrar jag om någon vet ifall man kan sänka input volymen på något annat sätt, i Studio One t.ex.?

Har du ingen volym på guran?

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar om han har en aktiv gitarr annars verkar det rätt konstigt

Instämmer. Utan aktiv elektronik i gitarren så borde det inte behöva dämpas.

Det finns externa dämpsatser att köpa, men de är dyra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite intresserad, kolla sid 23 i manualen, kolla även med en vanlig sångmick och se hur det låter?

http://www.presonus.com/media/manuals/AudioBox%20USB%20v2-web.pdf

NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output.

Active instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input.

Plugging a line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB

not only risks damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted

audio signal.

som nämnts tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

använder du en telekabel?

xlr är alltså fel!

Om aktiva mickar så är TS också fel.

OP: enklast (om det nu är så att du har aktiva mickar) är att köpa en billig DI-box (med pad) och koppla denna som vanligt (till mic via XLR).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

ah ja insåg nu att jag är otroligt klantig och kört in gitarren i ingång 1 som uppenbarligen är till för mikrofon? men jag lästa ju nånstans att ingångarna fungerade som instrumentingångar när man hade en telekabel inkopplad och m ikrofoningångar när man hade xlr. men då är alltså ingång 1 för mik och 2 för instument?

Link to comment
Dela på andra sajter

ah ja insåg nu att jag är otroligt klantig och kört in gitarren i ingång 1 som uppenbarligen är till för mikrofon? men jag lästa ju nånstans att ingångarna fungerade som instrumentingångar när man hade en telekabel inkopplad och m ikrofoningångar när man hade xlr. men då är alltså ingång 1 för mik och 2 för instument?

Både ingång 1 och 2 fungerar med mikrofon eller instrument men om instrument (hög impedans) så ska du gå via tele-ingången, inte XLR.

Link to comment
Dela på andra sajter

det ska gå att använda bägge ingångarna lika bra med instrument/mic

instrument kopplar man med tele mic med xlr

men det verkar vara problem med instrumentingångarna på audioboxen om du googlar lite

så alternativet är att använda en di-box som du sen kopplar in i xlr

med tanke på din andra tråd är finns det flera möjliga andra problem tex att ljudkortet är sönder eller att det är en hårdvarukrock eller annat

Link to comment
Dela på andra sajter

om ljudkortet är sönder så har jag garanti kvar från thomann men de känns onödigt att driva igenom det projektet att få ett nytt ljudkort om det finns någon enklare lösning:) vad menar du med hårdvarukrock?

Link to comment
Dela på andra sajter

ibland kan det krocka med någon hårdvara i datorn

testa att stänga av nätverkskort tex

sen kan det vara fel på usbporten tex för lite ström

testa en annan usbport eller en usbadapter med separat strömförsörjning

och har du flera usbsaker i ta ut dem så du endast har ljudkortet

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

har nu kommit fram till att ljudkortet måste vara kajko på något vis (troligen i hörlursförstärkaren) för ljudet som kommer ut genom monitor utgångarna låter utmärkt! (otroligt stor skillnad som inte går att ta miste på) men det är mycket möjligt att det är mer än hörlursförstärkaren som krånglar för jag har även haft problem med input volymen och latencyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nä men jag provade skicka tillbaks ljudkortet till thomann för att få det lagat och det fungerade alldeles utmärkt! kostade inte en krona och nu är det inga problem med inputvolymen. däremot finns det fortfarande en marginell skillnad mellan ljudet som kommer från hörlursförstärkaren och när man tar ut det via datorn egna ljudkort. har kontrollerat att det inte finns några som helst inställningar såsom eq eller nåt i datorns interna ljudkort. jag tror jag har beskrivit det här problemet i en annan tråd lite mer ingående, men det var innan jag skickade iväg kortet på lagning så då var problemet mycket mer påtagligt. det är fortfarande där men mycket marginellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, Men lite konstigt är det väl att presonus Audiobox låter sämre än datorns interna ljudkort? eller är det ett mer ärligt ljud än datorns kanske? Fast eftersom det är en frostburk så borde ju ljudet inte vara alltför färgat kan man tycka. Den är ju trots allt konstruerad för ändamålet

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, Men lite konstigt är det väl att presonus Audiobox låter sämre än datorns interna ljudkort? eller är det ett mer ärligt ljud än datorns kanske? Fast eftersom det är en frostburk så borde ju ljudet inte vara alltför färgat kan man tycka. Den är ju trots allt konstruerad för ändamålet

Frostburk eller inte; om det är ett ljudkort som är inbyggt på moderkortet så är det fortfarande ett billigt, enkel sådant och har inget med musikmakande att göra. Detta innebär inte att ljudet som kommer ur denna hörlursförstärkare nödvändigtvis måste vara hörbart dåligt. Du borde inte höra stor skillnad på hörlursförstärkarna förutsatt samma volym (som bägge orkar driva utan artefakter). Något är fel i så fall tror jag.

EDIT: Ett ord i en meningsom då fick omvänd betydelse. 😛

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tror faktiskt inte heller att allt står riktigt rätt till. Men jag undrar samtidigt om reparatören ens skulle erkänna att det faktiskt är fel på den om jag skickade in den en gång till, för det är som sagt en ganska marginell ljudskillnad. Tillräcklig skillnad för att bemöda sig att göra en tråd här, men jag funderar i detta nu på om det är tillräcklig skillnad för att skicka på reparation en gång till och hoppas att få det åtgärdat 😛

Jag känner flera som använder/använt sig av Presonus Audiobox USB och samtliga har haft problem med lite allt möjligt. Det verkar som ett ganska kasst konstruerat ljudkort eftersom det inte håller särskilt länge, men det jag undrar nu är ifall nån vet vad för prylar som sitter i ljudkortet? är det t.ex. någon mer som har dålig erfarenhet av lyssningen? är hurlursförstärkaren kanske känd som allmänt dålig? eller är det något fel som är trasigt? (jag vet att det var ungefär det som Gilbert svarade på alldeles nyss men om jag ställer frågan lite tydligare kanske jag kan få lite mer input) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlursförstärkaren bör vara minst lika bra och förhoppningsvis bättre än i ett billigt ljudkort som sitter på moderkort så om Audioboxen låter sämre så är det troligtvis något som inte är helt 100 i denna. Jag har inte hört om detta problem tidigare men har däremot hör talas om detta kort gällande strul med gainen. Varför inte ta med ljudkortet till butiken och be att få jämföra med ett annat ex. alt. annat ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...